לא נחדש לכם דבר אם נספר שבשוק הרכב בישראל שולטים, מזה כ-25 שנה, מותגים מיפן וקוריאה. מאז ששברה מיצובישי את החרם הערבי והדהימה את הנהג הישראלי עם ה"לאנסר" (זוכרים את סיסמת הפרסום שלהם – "ויש בה הכל"?), כמעט ולא הייתה שנה בה מותגים יפנים או קוריאנים לא כיכבו בצמרת מסירות הרכב אצלנו.
אבל באירופה, התמונה שונה. גם בגלל תעשיית הרכב המאוד מפותחת במדינות היבשת וגם בגלל פטריוטיזם לאומי - המותגים המקומיים הם הנמכרים ביותר.
אז מה קנו באירופה מתחילת 2016?
כמעט כרגיל, מככבת פולקסוואן גולף בצמרת, עם 304 אלף יחידות שנמסרו ב-7 החודשים הראשונים של השנה.
אחריה, ובהפרש ניכר, רנו קליאו (192 אלף), פולקסוואגן פולו (191 אלף), פורד פיאסטה (181 אלף), אופל קורסה (166 אלף), פיג'ו 208 (156 אלף) ואופל אסטרה (149 אלף).
מותג "לא אירופי" ראשון מופיע רק במקום השמיני, וזהו ניסאן קשקאי (144 אלף), אבל כדאי לדעת שהרכב ה"יפני" הזה מיוצר למעשה בבריטניה. הלאה, במקום התשיעי ממוקמת פורד פוקוס (137 אלף) וסוגרת את העשיריה הראשונה סקודה אוקטביה (136 אלף).
ואיפה רבות המכר ה"ישראליות"?
הקרוס אוברים הפופולאריים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון מאכלסים את המקומות ה-24 וה-25 ברשימה, עם כ-90 אלף מסירות כל אחד. טויוטה קורולה? יונדאי אלנטרה? הן אפילו לא בין 50 הדגמים הכי נמכרים. הנציגות הכי בולטת של טויוטה היא היאריס הקטנה (מקום 15 עם 119 אלף מסירות). האוריס ממוקמת 31 (80 אלף), בעוד יונדאי מצליחה להכניס לדירוג רק את ה-i20 (מקום 49, עם 57 אלף מסירות).
ומה באשר לקטגוריות השונות?
למרות הפופולאריות הגוברת של הקרוס אוברים, ניכרת מאוד חיבתם של האירופאים למכוניות קטנות וחסכוניות. מבין 50 הדגמים הכי נמכרים, 16 הם מכוניות מיני וסופר-מיני, 16 אפשר לסווג כ"משפחתיות", 12 כקרוס אוברים. וכמו אצלנו, קטגוריית המיניוואנים, דועכת ורק ארבעה (סיטרואן C4 פיקאסו, פולקסוואגן טוראן, ב.מ.וו 2 טורר ופיאט 500L) הצליחו להיכנס לרשימת ה-50.