דרך מעלה עקרבים
היכן?
מסומן ככביש מס' 227, שמסתעף מכביש הערבה באזור המושבים חצבה ועידן ומטפס מערבה לכיוון המכתש הקטן, מישור ימין, כביש 206 (מדרום לדימונה) והמכתש הגדול.
היסטוריה:
במקור הייתה זו דרך עפר שנסללה בשנת 1927 על ידי שלטונות המנדט הבריטי כדי לשפר את הקשר והתחבורה בין שתי תחנות משטרה, זו של ממשית (כורנוב) שממזרח לדימונה וזו של חצבה שבערבה, בחלקה על תוואי של דרך רומית עתיקה. לאחר מלחמת העצמאות, בשנת 1950, זכתה הדרך לציפוי אספלט באדיבות חיל ההנדסה של צה"ל, ועד שנת 1956, עת נסלל כביש הערבה, שימשה כדרך העיקרית לאילת. זכורה היטב התקפת הטרור על אוטובוס שהסיע חוגגים מאילת צפונה, בשנת 1954, באחד מעיקולי הדרך.
למה להגיע?
מדובר בכביש החולף במה שמכונה "נוף קדומים מדברי", והמציאות בשטח חזקה ועוצמתית אף יותר מהמשפט הקלישאתי. אם יוצאים מהפתח המערבי, מכביש 206, מטפסים מעט בתוך ערוץ צר לגובה של כ-400 מטרים מעל פני הים, חולפים ליד האנדרטה לסוללי הדרך ולחללי הפיגוע מ-1954 וליד הפנייה לכיוון המכתש הקטן, ואז "צונחים" לעומק של יותר מ-300 ב-18 פיתולים חדים, מאתגרים וציוריים במיוחד.
מה לראות?
נוהגים לאט, כי הכביש צר, משובש ולא מתוחזק, ומדי פעם עוצרים בצד בזהירות כדי לצפות בנוף המרהיב. בעונת החורף מומלץ לטייל לכמה אתרי נוף וואדיות בצדי הדרך.
כביש המכתש הגדול
היכן?
מסומן ככביש מס' 225, מוצאו המערבי באזור התעשייה של ירוחם והמזרחי – בכביש 206, בין צומת רותם למפעלי הפוספטים באורון.
היסטוריה:
בשנת 1941 סברו הגיאולוגים של חברת הנפט העיראקית IPC שקיים סיכוי טוב למצוא נפט במכתש חתירה (המכונה "המכתש הגדול"). כחלק מהפרויקט נסללה דרך מרמת הנגב אל לב המכתש, וחלקה המזרחי, זה החוצה את המכתש כיום, ממוספר כ-225.
למה להגיע?
המכתש הגדול הוא תופעת טבע נדירה: עמק מדברי רחב ידיים מוקף במצוקי סלע תלולים ותצורה אליפטית כמעט מושלמת. אם מחפשים נוף מדברי אמיתי – זה המקום.
מה לראות?
מומלץ לטפס בדרך עפר לתצפית ממרומי הר אבנון, בכניסה המערבית למכתש, וגם לעצור ליד אתר החולות הצבעוניים, סמוך למוצא הכביש ממזרח.
כביש אשתאול-עין כרם
היכן?
מסומן ככביש מס' 395, ומדובר באחת הדרכים המקשרות בין השפלה לירושלים. מוצא הכביש בצומת אשתאול במפגש עם כביש מס' 38 (בית שמש-שער הגיא), וקצהו העליון חולף סמוך לקיבוץ צובה ועד צומת כרם, סמוך לכפר הציורי עין כרם.
היסטוריה:
הכביש נסלל במהלך מלחמת העצמאות כחלק מכביש "הגבורה" שהיה אמור להוות ציר תנועה חילופי לירושלים במידה ודרך שער הגיא תיחסם.
למה להגיע?
בגלל הנוף המיוער והירוק ופיתולי הדרך, המהווים אתגר לחובבי נהיגה (בעיקר לאופנוענים).
מה לראות?
בקרבת הדרך כמה אתרים מעניינים, בהם הר הטייסים, הסטף, צובה ועוד, אבל העיקר כאן זו הנהיגה המאתגרת. זכרו – נהגו בזהירות, קטע הכביש הזה גבה כבר לא מעט קורבנות.
דרך נוף הכרמל
היכן?
מסומן ככביש מס' 721, תחילתו במחלף עתלית שבחוף הכרמל וחלקו העליון מגיע לצומת דמון שבמרומי הכרמל.
היסטוריה:
כביש מפותל עטוף בחורש ירוק ויפהפה שבמשך שנים כונה בשם "שוויצריה הקטנה" בשל הדמיון המסוים להרי האלפים המיוערים. בדצמבר 2010 היה הכביש בלב הדליקה הענקית שכילתה שטחי יער רבים בכרמל ובאחד מעיקוליו נספו 44 אנשי שירות בתי הסוהר, קציני משטרה וכבאים במה שמכונה "אסון הכרמל".
למה להגיע?
בגלל הנוף שכעת, חמש שנים אחרי השריפה הגדולה, הולך ומשתקם ונצבע שוב בירוק, ובגלל הנהיגה המאתגרת.
מה לראות?
את האנדרטה לזכר הנספים בדליקה, את הנוף המרהיב של חוף הכרמל שנשקף מחלקו העליון של הכביש וכמובן – ליהנות מהנהיגה אבל בזהירות.
דרך נוף הגלבוע
היכן?
על רכס הרי הגלבוע, בין צומת יזרעאל לאזור מושב שדי תרומות בעמק בית שאן.
היסטוריה:
הרי הגלבוע מוזכרים בספר שמואל כמקום הקרב בין המלך שאול וצבאו לבין הפלישתים. במלחמת העצמאות נערכו באזור קרבות בין צה"ל הצעיר לבין כוחות פלישה מירדן ועיראק.
למה להגיע?
בגלל הנוף המרהיב של עמק יזרעאל, הכנרת ובמזג אוויר בהיר גם הגליל העליון, הגולן והחרמון. בגלל הפריחה המרהיבה בסוף החורף – תחילת האביב. וכמובן בגלל הכביש המאתגר.
מה לראות?
עצרו בנקודות התצפית ובחניונים השונים לפי השילוט. זכרו לנהוג בזהירות – הכביש צר ובסופי שבוע גם עמוס.
ויש עוד:
- כביש הצפון (מס' 899), בין רמות נפתלי במזרח לאזור סאסא במערב
- כביש פוריה (מס' 767 ו-768), מצומת כנרת ועד המושבה פוריה; כביש ערד עין בוקק (מס' 31)
- כביש יער מיתר (מס' 316), מהיישוב חורה ועד הר עמשא
- כביש מצפה רמון – צומת ציחור (מס' 40)