סוד הצמצום: על מה מוותרים כשעוברים מבית פרטי לדירה קטנה

תכנון קפדני מוקדם איפשר לבני זוג בגמלאות מעבר נוח לדירה צנועה בנס ציונה: לכל חלל חדש הוכנס פריט אחד מהבית הישן, ובתהליך המיון נבחרו ''הפרקים הנכונים''

שרון היבש

|

12.09.16 | 06:50

בעלת הבית היא ציירת שאוהבת צבעים. בשל גוני הרהיטים העתיקים בחרה המעצבת להיזהר, והחליטה לצבוע בצהוב רק את הקיר המרכזי בסלון ואת הארונות העליונים במטבח (צילום: שי אפשטיין)
בעלת הבית היא ציירת שאוהבת צבעים. בשל גוני הרהיטים העתיקים בחרה המעצבת להיזהר, והחליטה לצבוע בצהוב רק את הקיר המרכזי בסלון ואת הארונות העליונים במטבח (צילום: שי אפשטיין)
''רציתי לשמור על חלל מרווח ונעים, אבל לא לגרום לבני הזוג תחושת שהחיים שלהם נותרו מאחור, בבית הישן. לקחנו פריטים מייצגים, כדי שהדירה לא תהפוך למחסן. בחרתי לכל חלל בדירה פריט או שניים ותיקים ואהובים, וסביבם תוכננו פריטים חדשים, שנועדו גם לרענן את המראה שלהם'', מסבירה המעצבת (צילום: שי אפשטיין)
''רציתי לשמור על חלל מרווח ונעים, אבל לא לגרום לבני הזוג תחושת שהחיים שלהם נותרו מאחור, בבית הישן. לקחנו פריטים מייצגים, כדי שהדירה לא תהפוך למחסן. בחרתי לכל חלל בדירה פריט או שניים ותיקים ואהובים, וסביבם תוכננו פריטים חדשים, שנועדו גם לרענן את המראה שלהם'', מסבירה המעצבת (צילום: שי אפשטיין)
שולחן לשניים ומקום לאוספי הכלים שעוברים במשפחה מדור לדור (צילום: שי אפשטיין)
שולחן לשניים ומקום לאוספי הכלים שעוברים במשפחה מדור לדור (צילום: שי אפשטיין)
חדר העבודה שלו, עם שולחן בן 70, שקיבל מאביו (צילום: שי אפשטיין)
חדר העבודה שלו, עם שולחן בן 70, שקיבל מאביו (צילום: שי אפשטיין)
הממ''ד הוא הממלכה שלה, עם ארונות גדולים שבמרכזם נישה לשולחן עבודה עתיק (צילום: שי אפשטיין)
הממ''ד הוא הממלכה שלה, עם ארונות גדולים שבמרכזם נישה לשולחן עבודה עתיק (צילום: שי אפשטיין)
בחדר השינה מיטה ושידות צד שהובאו מהבית הקודם. ''הודות לתכנון המוקדם כל הרכוש שעבר מצא את מקומו המיועד בקלות'' (צילום: שי אפשטיין)
בחדר השינה מיטה ושידות צד שהובאו מהבית הקודם. ''הודות לתכנון המוקדם כל הרכוש שעבר מצא את מקומו המיועד בקלות'' (צילום: שי אפשטיין)

האתגר שהציב זוג הפנסיונרים למעצבת שירי בלום לאודן היה לא שגרתי. במשך שנים רבות הם התגוררו בנס ציונה, בבית פרטי בן ארבע קומות, וצברו חפצים רבים. עם צאתם לגמלאות הרגישו שהבית גדול למידותיהם, וקנו דירה בת 13 שנים, בשטח של 100 מטרים רבועים, גם היא בנס ציונה. השטח המצומצם יחסית של דירתם החדשה חייב את בני הזוג להיפרד מרבים מחפציהם. לכן חלק משמעותי מתהליך עיצוב הדירה החדשה הוקדש לקבלת החלטות קשות בנוגע לחפצים שנלקחים, ובעיקר בנוגע לאלה שמהם נפרדים.

 

"אני תמיד מתייחסת לשאלה איזה פריטים עוברים", אומרת בלום לאודן, "אבל במקרה הזה הקדשתי זמן רב לכל מה שעובר ולמיקום שלו. רציתי לשמור על חלל מרווח ונעים, אבל לא לגרום לבעלי הבית תחושת שהחיים שלהם נותרו מאחור, בבית הישן. לקחנו פריטים מייצגים, כדי שהדירה לא תהפוך למחסן. בחרתי לכל חלל בדירה פריט או שניים עתיקים, ותיקים ואהובים, וסביבם תוכננו פריטי נגרות ועיצוב חדשים, שנועדו גם לרענן את המראה שלהם".

 

בני הזוג חיים שנים רבות ביחד, ולמרות זאת הם בעלי טעם נפרד וצרכים שונים. לפני שהחלו בתהליך התכנון, התחייבו שבכל סוגייה שאין עליה הסכמה תכריע המעצבת. "זו הסיבה", אומרת בלום לאודן, "שהתהליך היה כייפי".

 

מקום ייעודי אפילו לקרש הגיהוץ

חוץ ממיון קפדני של החפצים, ביקשו בני הזוג שלכל אחד מהם יהיה חדר עבודה נפרד. בעלת הבית מאוד מסודרת, והיא ביקשה מהמעצבת לטמון את כל מה שניתן בתוך ארונות. בלום לאודן נענתה לבקשתה ותכננה מראש מקומות יעודיים לכל פריט, אפילו למכונת התפירה של אמה של בעלת הבית ולקרש הגיהוץ. בזכות זה הבית מסודר וקל לשמור עליו כזה.

 

הדירה לפני השיפוץ (צילום: שירי בלום לאודן)
    הדירה לפני השיפוץ(צילום: שירי בלום לאודן)

     

    הדירה שרכשו בני הזוג כללה סלון, ארבעה חדרי שינה ומרפסת קטנה. בלום לאודן שינתה את הסידור הפנימי ויצרה שיווי משקל חדש, שבו החלק הציבורי גדול - החדר שהיה מול דלת הכניסה בוטל, ובמקומו מוקם המטבח; והסלון, שנותר במקומו, ניצב כעת מול פינת האוכל, שתפסה את מקומו של המטבח הישן. כיוון שהממ"ד ממוקם בין חדרי השינה, לא ניתן היה לבצע שינויים באזור זה.

     

    שולחן אכילה לזוג וטפט שהוזמן באינטרנט

    דלת הכניסה לדירה נפתחת מול נישה שיצרה המעצבת, ובתוכה הוצבה שידה שתיכננה. מעל השידה נתלו תמונות ולוח מחיק, שעליו כותבים בני הזוג הודעות ומסרים. מול אלה ממוקם ארון לתליית מעילים.

     

    צבעים שחוזרים במבואה ובסלון (צילום: שי אפשטיין)
      צבעים שחוזרים במבואה ובסלון(צילום: שי אפשטיין)

       

      הספה והכורסה האדומה חדשות (צילום: שי אפשטיין)
        הספה והכורסה האדומה חדשות(צילום: שי אפשטיין)

         

        הסלון כולל ספה וכורסה חדשות, שניצבות מול קיר חופשי, דו צדדי, שעליו תלוי מסך הטלוויזיה. כורסאות שהובאו מהבית הקודם רופדו מחדש. מתחת לטלוויזיה מוקמה שידה מפורניר אלון, שמסתירה, לבקשת בעלת הבית, את כל החוטים.

         

        הכורסאות הישנות רופדו מחדש (צילום: שי אפשטיין)
          הכורסאות הישנות רופדו מחדש(צילום: שי אפשטיין)

           

          בעלת הבית היא ציירת שאוהבת צבעים וביקשה לשלב כאלה בדירה. בשל גוני הרהיטים העתיקים בחרה המעצבת להיזהר, והחליטה לצבוע בצהוב רק את הקיר המרכזי בסלון ואת הארונות העליונים במטבח.

           

          טפט במטבח (צילום: שי אפשטיין)
            טפט במטבח(צילום: שי אפשטיין)

             

            העמוד שמפריד בין הסלון למטבח הוכפל, ובנישה שנוצרה בין שני העמודים נתלו מדפי עץ ומוקם שולחן אכילה קטן שמתאים לזוג. הקיר שעליו הורכבו ארונות המטבח חופה בטפט שהוזמן באינטרנט. בעלת הבית ביקשה מהמעצבת לתכנן מראש מקום לאוספי הכלים שקיבלה מאמה ולפחי המחזור. וכך היה.

             

            כלים עתיקים (צילום: שי אפשטיין)
              כלים עתיקים(צילום: שי אפשטיין)

               

              חדר העבודה של בעל הבית מוקם משמאל לדלת הכניסה. חדר השינה המקורי והקטן שהיה שם הפך למשרד שבו מוקמו שולחן עבודה בן 70, שהוא קיבל מאביו, ספרייה שהובאה מהבית הקודם וכיסא עור. כשהנכדים מגיעים לביקור, הופך המשרד לחדר שלהם.

               

              חדר העבודה הוא גם חדר האירוח של הנכדים (צילום: שי אפשטיין)
                חדר העבודה הוא גם חדר האירוח של הנכדים(צילום: שי אפשטיין)

                 

                בצמוד לחדר מוקמו שירותי אורחים, שהיו בעבר יחידת הרחצה של חדר שינה הזה, ולכן יש בהם גם אמבטיה, שמשרתת את הנכדים. חדר הרחצה חופה באריחי גרניט מאוירים, והורכב בו ארון כיור כחול.

                 

                שלושת החדרים הנוספים בדירה נסגרים בדלת, ומתפקדים כיחידה אחת שכוללת אזור שינה, חדר רחצה ואת הממ"ד, שהפך לממלכה של בעלת הבית. משני צדי הממ"ד יש ארונות בגדים, ובנישה שתוכננה ביניהם הוצב שולחן עבודה עתיק עבורה. מעל השולחן הורכבו מדפים מגבס.

                 

                פינה שקטה לכל אחד מבני הזוג (צילום: שי אפשטיין)
                  פינה שקטה לכל אחד מבני הזוג(צילום: שי אפשטיין)

                   

                  באזור השינה מוקמו מיטה ושידות צד שהובאו מהבית הקודם. על קיר מחופה בטפט נתלתה שידה ללא גב, ומעליה מסך טלוויזיה. בחדר הרחצה של בני הזוג הותקן מקלחון רחב ידיים, הרצפה חופתה באריחי גרניט מאוירים, ומעליהם הורכב ארון כיור צבוע באפור.

                   

                  שידת טלוויזיה ללא גב (צילום: שי אפשטיין)
                    שידת טלוויזיה ללא גב(צילום: שי אפשטיין)

                     

                    מקלחון רחב ידיים בחדר הרחצה (צילום: שי אפשטיין)
                      מקלחון רחב ידיים בחדר הרחצה(צילום: שי אפשטיין)

                       

                      את החוויה הלא שגרתית מסכמת המעצבת בסיפוק: "הדיירים כבר תקופה בדירה החדשה, והם מרגישים שהם לקחו את הפרקים הנכונים מהבית הקודם. הודות לתכנון המוקדם כל הרכוש שעבר מצא את מקומו המיועד בקלות".

                       

                      במרכז, בצהוב: הקירות שנהרסו בשיפוץ. למעלה, באדום: קירות שנבנו. למטה תוכנית הדירה לאחר השיפוץ (תוכניות: שירי בלום לאודן)
                        במרכז, בצהוב: הקירות שנהרסו בשיפוץ. למעלה, באדום: קירות שנבנו. למטה תוכנית הדירה לאחר השיפוץ(תוכניות: שירי בלום לאודן)

                         

                        • קבלן מבצע: ארז רומן
                        • נגרות: נגריית ראשונים ראשון לציון
                        • תאורה: קרן אור, טליה תאורה, טורקיז האוס, נוגה - עיצוב וייצור תאורה.

                         

                        האם אפשר לעצב היטב דירה מונגשת לכיסא גלגלים? לחצו על התמונה לכתבה המלאה: 

                        כאן גר במאי הקולנוע יואל שרון, שמתנייד בכיסא גלגלים. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)
                        כאן גר במאי הקולנוע יואל שרון, שמתנייד בכיסא גלגלים. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד