מה אני עושה כשאני פוגש ילד "בעייתי"? מוצא משהו לאהוב בו

שרון כהן חושב שמאוד חשוב לאהוב את הילדים שאתה מלמד, אבל מה קורה כשהוא נתקל בתלמיד ממש מאתגר שקשה לאהוב? הוא מתאמץ לאהוב אותו בכל זאת

שרון כהןפורסם: 26.07.16 08:54
"בכל שנה היה ילד אחד לפחות שאמר לי בהתחלה 'יאללה, מה אתה מחרטט אותי. תיכף יתגלה הפרצוף האמיתי שלך'" (צילום: ענבל מרמרי)
"בכל שנה היה ילד אחד לפחות שאמר לי בהתחלה 'יאללה, מה אתה מחרטט אותי. תיכף יתגלה הפרצוף האמיתי שלך'" (צילום: ענבל מרמרי)

"אתה המורה שהכי מוצא חן בעיניי". את המשפט הזה שמעתי מילד לפני 15 שנה, בשנה הראשונה שלי כמורה. בשנייה הראשונה הייתי נבוך, אבל אחר כך הוא האיר בי תובנה ששינתה את חיי. כשאני נבוך אני מיד רץ לשחק עם המילים בראש. "ואוו! תראה מה קלטתי בזכותך. כשאתה אומר לי 'אתה מוצא חן בעיניי' - מי אוהב את מי?"

 

"אההה... אני אוהב אותך", ענה מהוסס.

"תודה, חמוד, גם אני אוהב אותך". עכשיו היה תורו להיות נבוך ואני המשכתי לשאול: "עכשיו תקשיב מחדש למילים. כשאתה אומר 'אתה מוצא חן בעיניי' - מי עושה פה פעולה, אני או אתה?"

הוא חשב קצת ומשך בכתפיים. "אההה... אתה?"

 

"כן. כשאתה אומר לי ש'אני מוצא חן בעיניך', אתה בעצם אומר שאני זה שעושה פעולה והפעולה היא חיפוש ומציאה. מחפש ומוצא את החן בעיניך. החן זה בעצם הטוב, החיובי, היפה, המוצלח ו'בעיניך' זה בך. כלומר, כשאני חושב עליך משהו טוב, אתה מרגיש את הטוב הזה מוקרן אליך וזה גורם לך להרגיש ולהקרין טוב כלפיי בחזרה. אני מוצא חן בעיניך, כי אני מוצא את החן בעיניך, הבנת?"

הוא הנהן עם הראש וחייך חיוך עם שתי נורות דולקות בעיניו. נורה אחת של חמימות הלב ונורה שנייה של הבנת השכל את משחק המילים הזה.

 

מתעקש למצוא חן בעיניו

כמה ימים אחרי זה עצרתי לטרמפיסט. על הדשבורד מולו היה סטיקר, עליו היה כתוב: "רק אהבה מביאה אהבה".

"משפט חזק זה!" הוא אמר בלי שום הקדמה. "כן, משפט חזק. הוא מול העיניים שלי, כדי שלא אשכח". הוא שתק כמה שניות ואז שאל: "תגיד, איך אתה יודע אם מישהו אוהב אותך?"

קלטתי שזו שאלה טריקית. חשבתי כמה שניות. "לא יודע, איך?"

"זה מאוד פשוט. כשאתה מרגיש שאתה אוהב אותו". יצא לי: "וואלה" ואחריו שתקתי.

 

בזכות התובנה בכיתה והמפגש עם הטרמפיסט, קלטתי שאנשים מרגישים ו"שומעים" דרך אוזן פנימית לא מודעת. כמו שאנחנו מעבירים תכנים דרך בלוטוס בטלפון, אנחנו משדרים רגשות ומחשבות באמצעות "בלוטוס רגשי".

 

בזכות הגילוי הזה, בכל פעם שאני קולט שאני לא אוהב ילד שאני מלמד, אני עוצר ומנסה לחפש משהו אחד טוב בו, משהו אחד שיגרום לי לחשוב עליו טיפה יותר חיובי. לחפש ולמצוא משהו חיובי ולהתמקד בזה באופן עקבי. מדהים שכמו קסם זה עובד עם כל ילד כבר 15 שנה. לא היה ילד אחד שזה לא הצליח לי איתו. כשזה לא הצליח בהתחלה, הגדלתי את עוצמת החיפוש למציאת החיובי בו. התעקשתי למצוא את החן בו. התעקשתי למצוא חן בעיניו.

 

כך קיבלתי אהבה

דווקא עם הילדים הכי מאתגרים, הכי "אלימים", הכי "מופרעים" - נוצר השינוי הכי עמוק. גיליתי איך עם הזמן הם נעשים פחות ופחות אלימים ופחות מחפשים לקבל תשומת לב באופן שלילי. זה לא היה פשוט בכלל. תמיד בהתחלה הרגשתי איך הם בודקים אותי; בודקים אם אני באמת מרגיש וחושב עליהם ככה, חיובי. בכל שנה היה ילד אחד לפחות שאמר לי בהתחלה "יאללה, מה אתה מחרטט אותי. תיכף יתגלה הפרצוף האמיתי שלך".

 

לעתים הבדיקות שלהם היו מאוד לא פשוטות, מאוד אתגרו את מציאת החן בהם, אבל באותם רגעים השתדלתי לזכור שזה רק מבחן שהם בוחנים אותי, כדי לבדוק עד כמה אמיתי ועקבי אני עם ראיית הטוב שבהם.

 

רוב הילדים האלה כבר לא מאמינים שהם טובים. מאז שהם קטנים, רואים ומראים להם את השלילי שבהם. ילד שמראים לו את השלילי בו, מאמין שהוא כזה, ילד רע. ילד כזה, באופן לא מודע, מסרב להאמין בהתחלה לכל גילוי של טוב כלפיו, כי בהתחלה זה תמיד נתפס לו כמניפולציה שמבקשת להוציא ממנו משהו.

 

הילדים האלה הם כמו המשקולת שהכי קשה לשאת בחדר הכושר. כשאני מצליח לשאת חן ולאהוב את הילד הכי "בעייתי", אני בקלות יכול לאהוב את שאר הילדים בכיתה. מה שמדהים בשריר "מציאת החן" זה שכשאני מחזק אותו בכיתה, הוא עובד גם מול שאר האנשים בחיי.

 

בסוף השנה הראשונה ההיא, הבנתי שמצאתי את היעוד שלי והיה לי ברור שאמשיך להיות מורה כל חיי. איך ידעתי שזה היעוד שלי? מאוד פשוט - בחיים שלי לא קיבלתי אהבה, הערכה וכבוד בעוצמה ובכמות כמו שקיבלתי מהילדים בכיתות. מתברר שהנפש שלי הייתה חכמה לקלוט שהדרך המהירה והבטוחה ביותר לקבל אהבה היא פשוטה – לחפש ולמצוא חן בעיניהם.

 

על הדרך למציאת היעוד ועל הנוסחה הפשוטה "איך מגלים את היעוד", בפוסט הבא.

 

  • הדף שלי בפייסבוק, משמהות - שרון כהן , הוא כמו ילד. כשמחבבים אותו, הוא מעניק המון בחזרה. וגם מוזמנים לגלות עוד גוונים בקשת האפשרויות שאני מבקש להציע, באתר שלי .

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
me אני?
נשוי לקרן, אבא לעוללים, מורה לילדים ונוער. לומד אותי איתם ומלמד אותם איתי. לא מאמין בתעודה. רק בתהודה שמהדהדת פנימה לתוך הלב. בתעודה שלי תמצאו שני תארים בכלכלה, אבל בתהודה שלי כתוב: "מלמד M.A ש-B.A לי". מרצה ומעביר סדנאות להורים ומורים שרוצים, כמוני, ללמוד איך להגדיל את האהבה בבית ובכיתה. מטפל משפחתי וזוגי.
אני מאמין שלכל אדם יש יעוד. היעוד שלי הוא לעזור לאנשים בכל גיל, להיטיב את הקשר עם עצמם ועם הסובבים, על ידי שינוי תודעתי פשוט אך שורשי, באמצעות אמנות ייחודית ויוצאת דופן - אמנות המילה.