גלגל ענק של חניה בירושלים: מתקן חניה אוטומטי בגובה 4 קומות

האם אחרי הרכבת הקלה ונתיבי האוטובוסים חוזרים לפקקים ולזיהום של רכב פרטי? בתוך חודש יוקם הפיילוט במרכז הבירה, ואם הוא יצליח יבואו נוספים ברחבי העיר

הילה שמר

|

16.07.16 | 22:04

12 מכוניות ייערמו בשני טורים. הגעה למדרגה הנמוכה תתייק את הרכב פנימה, וכאשר רוצים לשלוף אותו - הגלגל יסתובב ויוציא אותו החוצה (הדמיה: עדן, החברה לפיתוח מרכז ירושלים)
12 מכוניות ייערמו בשני טורים. הגעה למדרגה הנמוכה תתייק את הרכב פנימה, וכאשר רוצים לשלוף אותו - הגלגל יסתובב ויוציא אותו החוצה (הדמיה: עדן, החברה לפיתוח מרכז ירושלים)

ועדת ההיתרים בירושלים אישרה בשבוע שעבר הקמת מתקן חניה אוטומטי במרכז העיר, שבו ייערמו 12 מכוניות בשני טורים כמו בגלגל ענק. המכוניות יעלו וירדו בתנועה סיבובית במתקן, שגובהו דומה לזה של בניין בן ארבע קומות. כדי להשתמש במתקן, הנהג יסע אל המדרגה הנמוכה והפנויה, שם יוכנס הרכב למתקן וייכנס לגלגל. בתום השימוש "יקרא" הנהג למכונית, והמתקן יסובב את המכוניות עד שהיא תגיע למדרגה הנמוכה ותוכל לצאת.

 

מתקן החניה יוקם במגרש החניה בין רחוב עליאש לרחוב מסילת ישרים, שמציע כיום 34 מקומות חניה. מאחר שבסיס המתקן יתפוס שני מקומות חניה בלבד, יישארו 32 מקומות חניה קונבנציונליים ועוד 12 חדשים. הנהנים העיקרים עשויים להיות באי הבניין הצמוד מדרום – "בית מזיא המרכז לתיאטרון פרינג׳ בירושלים", שמשמש כביתם של תיאטרון פסיק, תיאטרון אינקובטור וקבוצת התיאטרון הירושלמי. זאת, בתנאי שמכוניותיהם יעמדו במגבלות הגודל: 5.2 אורך המכונית, 2.1 מטרים רוחבה.

 

 

במגרש הקיים יש כעת 34 חניות. שתיים יילקחו למתקן, אבל עוד 12 יתוספו (הדמיה: עדן, החברה לפיתוח מרכז ירושלים)
    במגרש הקיים יש כעת 34 חניות. שתיים יילקחו למתקן, אבל עוד 12 יתוספו(הדמיה: עדן, החברה לפיתוח מרכז ירושלים)

     

    יפעל בשבת?

     

    הקרקע שייכת לעירייה והיא מתכוונת להקים את המתקן במהירות יוצאת דופן – חודש בלבד – מקורות פלדה. מדובר בפיילוט שיימשך שנה, ואם יתברר כמוצלח, יבואו אחריו מתקני חניה אוטומטיים נוספים במרכז העיר ובשכונת תלפיות. לכן, תוספת מקומות החניה המזערית עשויה להתגלות כמשמעותית יותר בעתיד. את המהלך מקדם עופר ברקוביץ, סגן ראש העירייה ומ"מ יו"ר חברת עדן לפיתוח מרכז העיר - אותה חברה שתפעיל את המתקן. מחיר שעת חניה במתקן טרם נקבע, כמו השאלה אם הוא יפעל בשבת.

     

    עיר חכמה זה לא

     

    המהלך, שמעודד חניית כלי רכב פרטיים במרכז ירושלים, אינו עולה בקנה אחד עם הדימוי שעיריית ירושלים מנסה לעטות עליה כ"עיר חכמה". במסגרת פעולות המיתוג הללו, שנועדו לצייר את בירת ישראל כעיר מתקדמת ופחות מזוהמת, הוחלט להפוך את גן סאקר לפארק "חכם" עם תאורה חסכונית שנדלקת בעת זיהוי תנועה, עמדה לטעינת אופניים חשמליים ובקרי אזהרה בעת זיהום אוויר חריג (מכשיר שנחוץ לתושבי הסביבה בעיקר בימי המנגל הלאומיים).

     

    אלא שהעירייה מחמיצה את ההזדמנות לחולל מהפכה ירוקה של ממש, אם היא מוותרת על התחבורה הציבורית וממשיכה לתמוך בסתימת מרכז העיר במכוניות פרטיות. דווקא הבירה, שיישמה בעשור האחרון מערך תנועה של רכבת קלה ושרבים מתושביה נשענים על תחבורה ציבורית, זו שסגרה עורקי תחבורה ראשיים לתנועת כלי רכב ציבוריים בלבד, וזו שמקדמת בינוי צפוף כדי לייצר רצף עירוני תוסס ב"סיטי" העתידי ובקרית הלאום השוממת – דווקא היא מציעה עכשיו תנועת-נגד לחשיבה הירוקה.

     

    ירושלים, אם היא רואה עצמה כטבור העולם, יכולה להוביל בתחום התחבורה אם היא תתחבר לגל המכוניות האוטונומיות. "גוגל" דוהרת קדימה עם פיתוח כזה, שיאפשר למכוניות לנסוע ללא נהג אנושי, וכמוה "אפל"; החברה הישראלית "מובילאיי", שאפילו שוכנת בבירה, מפתחת ומשווקת מוצרים בתחום הנסיעה הבטוחה, ופועלת לפיתוח רכב חצי-אוטונומי בשיתוף "טסלה" האמריקאית. פיתוחים כאלה עשויים להפחית בצורה ניכרת את מספר הנפגעים בתאונות דרכים, לצמצם את הזיהום הגבוה, ולחסוך זמן יקר לאנושות. בדיוק התוצאה ההפוכה מזו שתתקבל במרכז ירושלים, לאור העידוד של כלי תחבורה פרטיים.

     

    ואיך נראה מגדל החניה העצום של פולקסוואגן? לחצו על התצלום 

    ואיך נראה מגדל החניה העצום של פולקסוואגן בגרמניה? לחצו על התצלום (צילום: Gettyimages)
    ואיך נראה מגדל החניה העצום של פולקסוואגן בגרמניה? לחצו על התצלום (צילום: Gettyimages)

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד