עיצוב

    מכוניות חשמליות שנוהגות את עצמן? לא כל כך מהר. ראיון ריאליסטי

    ניר זיגל מעצב מכוניות שרובנו חולמים ללטף, אך מסביר שהרגולציה לצמצום צריכת הדלק והזיהום משפיעה יותר על מכוניות העתיד מאשר הפנטזיות הרגשיות

    נעם טננבאום ואיציק חזן פורסם: 21.06.16 23:17
    מכונית אווירודינמית בעיצוב ניר זיגל. ''כל מכונית משפחתית היום עוברת בדיקות אווירודינמיקה קפדניות לשיפור צריכת הדלק. התפיסה של אווירודינמיקה כיום מתייחסת לאו דווקא לאופן שבו האוויר פוגש את הרכב בחזית, אלא לאופן שבו הוא מתנתק ממנו'' (הדמיה: ניר זיגל)
    מכונית אווירודינמית בעיצוב ניר זיגל. ''כל מכונית משפחתית היום עוברת בדיקות אווירודינמיקה קפדניות לשיפור צריכת הדלק. התפיסה של אווירודינמיקה כיום מתייחסת לאו דווקא לאופן שבו האוויר פוגש את הרכב בחזית, אלא לאופן שבו הוא מתנתק ממנו'' (הדמיה: ניר זיגל)

    מכוניות חשמליות שנוהגות את עצמן הן חזון אטרקטיבי שתופס כותרות, אבל מעצב המכוניות הצעיר ניר זיגל, שעובד בשביל פורד על החידושים האחרונים, שופך מים קרים על המפנטזים. "למרות שהטכנולוגיה מאפשרת לנו להרחיק לכת, יש בעולם הרבה יותר קהיר וג'קרטה מאשיר לונדון וניו-יורק", הוא אומר בראיון ל-Xnet. "נכון, המכונית היום חכמה וחסכונית בהרבה מקודמותיה, אך היא חלק ממערכת גדולה. עוד שנים רבות נשב מאחורי הגה וננוע באמצעות מנועי הבעירה הפנימית".

     

    את זיגל פגשנו בכנס של מעצבי רכב מובילים מהעולם, שאירגנה המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר. לצידו דיברו פרנצ'סקה סנגלי ממרצדס, דיוויד סיזינג מ"גורדון מורי עיצוב", שעיצב בין היתר לבנטלי, ואלכס פדואה, ראש המחלקה לשעבר, שעבד עם סיטרואן.  


    ניר מרצה
    ניר זיגל בשנקר. צילום: אחיקם בן יוסף

     

    "זה נשמע כמו קלישאה", מתנצל זיגל (34), "אבל החלום שלי לעצב מכוניות מתחיל בילדות". הוא נרשם ללימודים בשנקר, ובפרויקט הגמר שלו הציג קונספט למכונית חשמלית שיתופית ברחובות תל אביב. הפרויקט עסק בתפיסה הכוללת של כלי הרכב כחלק מהמערכת העירונית, וזכה בפרס Car Design Award בתערוכת הרכב העולמית שהתקיימה בפריז ב-2010. 


    Nir Zigel 04
    רכב עירוני שיתופי שמתאים לארכיטקטורה של הרחוב.  Nir Siegel ©

     

    המודל. פרויקט הגמר של זיגל (צילום: סשה פליט)
      המודל. פרויקט הגמר של זיגל(צילום: סשה פליט)

       

      בעקבות עצתו של אחד השופטים בתחרות המשיך זיגל לתואר שני בעיצוב מכוניות ב-Royal Collage of Art בלונדון. שם הכיר כמה מהשמות המובילים בתעשייה, ואף קיבל הזדמנות לסטאז' בסטודיו העיצוב של Land Rover. העבודה כללה מסעות למקומות נידחים באנגליה, בחיפוש אחר השראה לקו העיצובי של רכבי העתיד של החברה. 


      nir05
      סקיצה ללנדרובר. Nir Siegel ©

       

      לאחר מכן עבד תקופה מרתקת בחברת מכוניות המרוץ Mclaren Automotive, שמייצרת כלי רכב במראה עתידני ומחזיקה מפעל חדשני. "במיוחד אני זוכר איך ראיתי בטלוויזיה את הנהג לואיס המילטון מתרסק במרוץ", הוא מספר. "למחרת בבוקר עמדתי ליד המכונית וחזיתי בתיקון. המפעל נקי ומסודר עד כדי כך שאפשר לעבור ניתוח על רצפת המוסך".

       

      גם פרויקט הגמר שלו ב-RCA התייחס לרכב כחלק ממערך רחב יותר. הוא עיצב רכב בייצור עצמי, שמאפשר ללקוח לבצע התאמות אישיות לאחר הקנייה. "בכוונה בחרתי שלא ללכת לעולם הנחשק והדרמטי של רכבי ספורט. היה לי חשוב להתמודד עם עיצוב של רכב עירוני ולהציג לתעשייה משהו שלא יכול היה לנבוע מתוכה". הפרויקט עניין את AUDI, שהציעה ליווי מקצועי וסייעה בייצור המודל היקר. לפי החזון, הלקוח מקבל חבילה שמורכבת ממנגנונים מכניים ומדפסת תלת-ממד, שמייצרת בהתאמה אישית את המעטפת שסביבם. 


      nir01
      פרויקט הגמר: רכב שמדפיס את עצמו. Nir Siegel ©

      tumblr_mqsunu4X811rs3kkko1_1280
      אאודי סייעה בייצור המודל היקר. Nir Siegel ©

       

      באחרונה, לאחר תקופה ממושכת בלונדון, חזר זיגל עם אשתו ובנו לארץ. כאן הוא ממשיך בעבודתו כמעצב במחלקת האסטרטגיה של Ford, שבמסגרתה היה שותף מוביל בתכנון עיצוב הפנים של מכונית היוקרה Ford GT 2015. 


      3_4front_TetreRouge2_flares1_large
      היה שותף לעיצוב הפנים. Ford GT 2015 ©

      nir03
      סקיצה לעיצוב פנים הרכב                                        Nir Siegel ©

       

      איך זה לעבוד מהארץ כשהמשרד בלונדון? 

      "עבודה מרחוק דורשת השקעה של מאמצים רבים כדי לצמצם פערים ולשמור על מערכות יחסים אפקטיביות. השיחה ליד המכונת קפה, הבירה שאחרי העבודה, אלה דברים שתורמים לדינמיקה בריאה בתוך הצוות, ועלי לעשות הכל כדי להמשיך להיות חלק ממנו. צריך לנסוע הרבה, ליזום כמה שיותר שיחות ואינטראקציה. למרות שיש היום טכונולוגיות נהדרות, אני חושב שהן עוזרות בעיקר לתחזק קשרים קיימים, אבל כמעט בלתי אפשרי ליצור באמצעותן קשרים חדשים. את זה צריך עדיין לעשות עם סבלנות, קשב וחיוך".

       

      מה תייעץ למעצבים צעירים שרוצים להשתלב בתחום?

      "היו בו בעת אופטימיים, פסימיים וריאליים. קוו לטוב בכל מה שקשור ביישום הפנטזיות העיצוביות שלכם, היו מוכנים לקבל הרבה לא וזכרו תמיד להיות מציאותיים לגבי מגבלות טכנולוגיות ואנושיות המשפיעות על התוצאה הסופית. השמשה הקדמית, למשל, היא אזור שדורש הרבה פשרות של המעצב מול המהנדס. בסקיצות מנסים תמיד לעצב אותה עגלגלה ותלת ממדית, אך בפועל היכולת לייצר שמשה כזו יקרה ומוגבלת, גם כשמדובר במותגים מובילים". 


      nir02
       Nir Siegel ©

       

      ובכל זאת, אילו חידושים נראה בעתיד הקרוב?

      "תעשיית הרכב עוברת שינויים מרחיקי לכת: כניסתן של טכנולוגיות חדשות ושחקנים חדשים, מודלים עסקיים שונים ורגולציה קשוחה. אתגרים אלו הולכים לשנות את התעשייה השמרנית, וכדי להתמודד איתם על המעצב להיות ער לכל האילוצים ההנדסיים והטכנולוגיים והמגבלות האנושיות והחברתיות, ולספק תגובה מהירה מול תמונה מורכבת ומשתנה".


      Mercedes-Benz F 015  Luxury in Motion Ein Automobil, das mit maximalem Platzangebot und Lounge-Charakter im Interieur das Thema Komfort und Luxus auf ein neues Niveau hebt A vehicle which raises comfort and luxury to a new level by offering a maximum of space and a lounge character on the inside
      נהיגה אוטונומית. רכב העתיד של מרצדס

       

      "למשל, רגולציה קשוחה להורדת צריכת הדלק והזיהום, בייחוד בארצות הברית ובאירופה, דורשת מהתעשייה לפתח כלים נוספים. כל מכונית משפחתית היום עוברת בדיקות אווירודינמיקה קפדניות לשיפור צריכת הדלק. התפיסה של אווירודינמיקה כיום מתיחסת לאו דווקא לאופן שבו האוויר פוגש את הרכב בחזית, אלא לאופן שבו הוא מתנתק ממנו, ללא מערבולות יניקה. אזור הפנסים האחוריים ייקבל התייחסות שונה מהמשטח הכללי.

       

      "גם המערכת עצמה מתעדכנת. הדור הצעיר בערים הגדולות כבר לא מסתכל על מכוניות כמו הוריו. רכב כבר לא בהכרח שווה חופש: ישנם כיום רבים שלא קונים מכונית ומסתדרים עם שירותים כמו Uber ,Zipcar או Car2go. הם רואים את המכונית באופן פחות רגשי ויותר כאמצעי טכני להגיע מ-A ל-B. זו מגמה שמשנה הרגלי צריכה". 

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מעצבים תעשייתיים, חברים ושותפים עסקיים בסטודיו טננבאום חזן. הסטודיו נוסד ב-1994 ומתמחה בעיצוב ופיתוח מוצרים עבור מותגים מובילים בארץ ובעולם.