מה אפשר ללמוד מאיראן על השתלבות במרחב: תערוכה חדשה

התערוכה ''אות מאיראן'' מציגה מעצבים איראנים שמשלבים קליגרפיה מסורתית עם טיפוגרפיה מערבית. האוצר יוסי למל חושב שיש לקולגות הישראלים מה לאמץ מהם

עודד בן יהודה

|

21.05.16 | 07:46

מתוך תערוכת הכרזות במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. מימין: כרזה בעיצוב מהדי סעידי, 2011, במחאה על עבודת ילדים. משמאל: כרזה לתערוכת צילומים שמשלבת פרחים, ערבסקות וצורות גיאומטריות, בעיצוב הומא דלווראי, 2008 (באדיבות הגלריה המוראבית ברנו צ'כיה)
מתוך תערוכת הכרזות במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים. מימין: כרזה בעיצוב מהדי סעידי, 2011, במחאה על עבודת ילדים. משמאל: כרזה לתערוכת צילומים שמשלבת פרחים, ערבסקות וצורות גיאומטריות, בעיצוב הומא דלווראי, 2008 (באדיבות הגלריה המוראבית ברנו צ'כיה)
 

ביום חמישי נפתחה במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים התערוכה "אות מאיראן", שמציגה, לראשונה בארץ, כרזות טיפוגרפיות של מיטב המעצבים האיראנים העכשוויים. זוהי הזדמנות להתרשם מזירה תרבותית מרתקת ורוחשת, חרך הצצה אל מה שמעבר לפוליטיקה ולגרעין. הנה, למשל, כרזה לתערוכה שהוצגה בצרפת ב-2005, והציעה טעימות מהתרבות האיראנית:  


איראן: על גילוי איראן, גן-עדן פרסי, באוטל דה-ויל ד'אסנייר סור-סן, 2005 / מהדי סעידי
''גן-עדן פרסי'', כרזה של תערוכה על התרבות האיראנית, שהוצגה בצרפת. עיצוב: מהדי סעידי, 2005 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה


בין העננים: קבוצת תאטרון מהר (שיראז), פדראם הרבי /
כרזת ההצגה ''בין העננים'', של תאטרון מהר, שיראז, שהוצגה ברחבי אירופה. עיצוב: פדראם הרבי, 2005 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה

 

התערוכה, שמוצגת גם כחלק מאירועי פסטיבל ישראל ושבוע העיצוב בירושלים, מציגה 60 כרזות שונות ונאצרה בידי יוסי למל, ממעצבי הכרזות הפוליטיות הבולטים בארץ, יחד עם ד"ר מרתה סילברסטובה מהגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה, שמחזיקה באוסף נדיר, פרי עבודה של 40 שנה. במסגרת אירועי התערוכה אערוך שם שיח גלריה, ולרגל הפתיחה הזמנתי את למל לשיחה קצרה על עיצוב וקליגרפיה איראניים עכשוויים.

 

איך נולדה התערוכה? 

"לפני 35 שנה, כשהייתי סטודנט בבצלאל, נסעתי למזרח טורקיה, ממש על הגבול האיראני. עמדתי שם וחלמתי שיום אחד אוכל לבקר באיראן. מן הסתם לא הצלחתי, אז החלטתי להביא את איראן לכאן. בשנת 2002 השתתפתי בביאנלה לכרזות בברנו, בצ'כיה, שם ראיתי מנה גדושה של עיצוב איראני. זה היה מפתיע, מיוחד ונועז. ציפיתי לבוטות וראיתי הרבה דו-משמעות במסרים ובדימויים, סיפורים של נסתר וגלוי. התגלתה לי איראן אחרת מזו שאנחנו רגילים לשמוע עליה. מעמיקה, יצירתית, תרבותית ועכשווית מאוד".


בם, המורשת הנצחית, מג'יד עבאסי, 2005 /
''בם, המורשת הנצחית''. כרזה של תערוכה בעיצוב מג'יד עבאסי, 2005 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו


'סיאה מַשק', רזא עבדיני,  2004 /
כרזה של תערוכת פוסטרים בעיצוב רזא עבדיני, 2004 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה

 

כבר אז, לפני 14 שנה, נוצר דיאלוג בין למל למעצבים האיראנים שהשתתפו בתערוכה. הדיאלוג התחדש כשבשנת 2009 עקב אחרי גל המחאה הירוקה באיראן, שזכתה לתהודה גדולה ברשת ולגיבוי של מעצבים ויוצרים בינלאומיים. כשניסה לשכנעם להציג בארץ, הוא מספר, הם "נאלמו דום". הפעם הצליחה היוזמה, בזכות הירתמותו לרעיון של נדים שיבאן, מנכ"ל המוזיאון לאמנות האסלאם.


כל אנשי ה-T: ג'אהד סרבולנד בגלריה, אזאד טהראן, 2010 /
כרזת תערוכה של ג'אהד סרבולנד ב''אזאד גלרי'', טהראן, 2010 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה


אוויר טוב הוא זכותנו המוחלטת, ראמבוד ואלא, 2008 /
''אוויר טוב הוא זכותנו המוחלטת'', כרזת מחאה בעיצוב ראמבוד ואלא, 2008 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה

 

מה משותף לכרזות בתערוכה?

"הקשר הוא ברמה הטיפוגרפית. המוטיב המרכזי הוא קליגרפיה מסורתית שמתחברת לסגנון טיפוגרפי אירופי-בינלאומי''.

 

ולמה לא מוצגות יותר כרזות פוליטיות?

"כי זו מחאה שנעשית באופן חכם ולא בוטה. היא מעודנת. בתערוכה הבאה אני מקווה להביא פוסטרים פוליטיים יותר''. 


Orgamblages (תערוכת פיסול של אמיר מובד), פרהאד פוזוני, 2008 /
כרזה לתערוכת פיסול של אמיר מובד, בעיצוב פרהאד פוזוני, 2008 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו


טווח המשמעות: המפגש בין קליגרפיה לפיסול,  גלריה פרדיס סינמה, טהראן, עיצוב: מהדי מהדיאן, 2013 /
 המפגש בין קליגרפיה לפיסול: תערוכה בגלריה ''פאראדי סינמה'' בטהראן. עיצוב: מהדי מהדיאן, 2013 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה

 

מה דעתך על העיצוב האיראני העכשווי?

"מורטאז מומייז, שמשתתף בתערוכה, אמנם קיבל את הכשרתו באוניברסיטה באיראן, אבל הוא המשיך ללמוד בפריז של 1968, והוא הושפע מאוד ממהפכת הסטודנטים. כשהוא חזר לטהראן הוא החליט להעלות אותה על מפת העיצוב העולמי. לנו, הישראלים, יש הרבה מה ללמוד מהסצנה העכשווית שם. אנחנו לא משתלבים במרחב. בישראל היום 20% מהאוכלוסייה דוברת וכותבת בערבית, וכמעט לא מתקיים כאן שילוב בין השפות".

 

זה עניין של חינוך? 

"אני קורא לאקדמיות לשלב יותר לימודי קליגרפיה עברית וערבית. ישנה התחלה, אבל צריך לטפח את הכיוון. זו התרבות שלנו ושל שכנינו למרחב הגיאוגרפי שלנו, והיא בת אלפי שנים". 


כרזה טיפוגרפית לכבוד המיסטיקן, הפילוסוף והמורה האיראני ג'לאל א-דין מוחמד מולווי רומי (1273-1207), אבי הריקוד הסופי האקסטטי, מהדי הק'שנאס, 2004
כרזה טיפוגרפית לכבוד המיסטיקן, הפילוסוף והמורה האיראני ג'לאל א-דין מוחמד מולווי רומי (1273-1207), אבי הריקוד הסופי האקסטטי. עיצוב: מהדי הק'שנאס, 2004 / באדיבות המוזיאון לאמנות האסלאם ירושלים ואוסף הגלריה המוראבית ברנו, צ'כיה

 

בוא נדבר רגע על הכרזה שעיצבת לתערוכה.

"אולי לא הרבה יודעים, אבל מקורו של הרימון באיראן, לפני אלפי שנים. הרימון הפך לסמל של עושר ופיריון. אומרים 'זכויותינו כרימון', 'מלא כרימון' - ביטויים שהם חלק מהתרבות העברית היהודית שלנו. הכרזה מבקשת להעביר מסר של תשוקה, של עושר ושל 'פיצוץ חיובי'".


כרזת התערוכה / עיצוב: יוסי למל
כרזת התערוכה, בעיצוב יוסי למל

 

>> התערוכה ''אות מאיראן'' תהיה פתוחה עד 19 בנובמבר. לפרטים נוספים

 

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד