הדירה צמחה לגובה: 70 מ''ר ביפו הפכו ל-110, בשלושה מפלסים

לאחר שעמדה ריקה במשך עשרות שנים, בלי רצפה ועם כיוון אוויר אחד, קנו אותה יזמים ועשו בה שיפוץ מלוטש בזכות תקרה גבוהה במיוחד. קשת אחת נשארה כתזכורת

שרון היבש

|

14.05.16 | 07:17

מבט מכיוון הסלון ודלת הכניסה. תקרה גבוהה במיוחד איפשרה לבנות גלריה בחלק האחורי והצר יותר: למעלה ארון ומיטה, ולמטה פינת עבודה וקובייה לשירותי אורחים. מעל המטבח והסלון נבנו חדר השינה הראשי ומרפסת גג שצמודה אליו. קיר שמתנשא לכל גובה הדירה הודגש בצהוב (צילום : גדעון לוין)
מבט מכיוון הסלון ודלת הכניסה. תקרה גבוהה במיוחד איפשרה לבנות גלריה בחלק האחורי והצר יותר: למעלה ארון ומיטה, ולמטה פינת עבודה וקובייה לשירותי אורחים. מעל המטבח והסלון נבנו חדר השינה הראשי ומרפסת גג שצמודה אליו. קיר שמתנשא לכל גובה הדירה הודגש בצהוב (צילום : גדעון לוין)
לפני השיפוץ. ללא רצפה, עם קירות סדוקים וכיוון אור ואוויר אחד. שתיים משלוש הקשתות שנראות בתמונה משמאל בוטלו בשיפוץ, משום שלא התאימו לחלוקה החדשה של הדירה והפריעו להנמכה שנדרשה למזגן. השלישית נשארה מעל דלת הכניסה, תזכורת לצביון היפואי שלה (צילום: מיכל שטיינפלד)
לפני השיפוץ. ללא רצפה, עם קירות סדוקים וכיוון אור ואוויר אחד. שתיים משלוש הקשתות שנראות בתמונה משמאל בוטלו בשיפוץ, משום שלא התאימו לחלוקה החדשה של הדירה והפריעו להנמכה שנדרשה למזגן. השלישית נשארה מעל דלת הכניסה, תזכורת לצביון היפואי שלה (צילום: מיכל שטיינפלד)
דלת הכניסה נפתחת אל המטבח, שמורכב מפס מתעקל אחד של ארונות שחורים. מלמעלה נכנס אור טבעי בזכות החלונות שנפתחו בגג, ומעל פינת האוכל תלויה מנורה בעיצוב נעמה הופמן. קיר של לבני כורכר, ששוחזר בשיפוץ, מגדיר את אזור הסלון (צילום : גדעון לוין)
דלת הכניסה נפתחת אל המטבח, שמורכב מפס מתעקל אחד של ארונות שחורים. מלמעלה נכנס אור טבעי בזכות החלונות שנפתחו בגג, ומעל פינת האוכל תלויה מנורה בעיצוב נעמה הופמן. קיר של לבני כורכר, ששוחזר בשיפוץ, מגדיר את אזור הסלון (צילום : גדעון לוין)
בסלון מעט רהיטים: ספריית ברזל, ספה אפורה ושולחנות קפה. כבלי החשמל והתקשורת עוברים בעמוד תומך מפלדה שחורה, שעליו אפשר לתלות מסך טלוויזיה. בעלי הדירה החדשים קנו אותה להשקעה, במטרה לשפץ ולמכור (צילום : גדעון לוין)
בסלון מעט רהיטים: ספריית ברזל, ספה אפורה ושולחנות קפה. כבלי החשמל והתקשורת עוברים בעמוד תומך מפלדה שחורה, שעליו אפשר לתלות מסך טלוויזיה. בעלי הדירה החדשים קנו אותה להשקעה, במטרה לשפץ ולמכור (צילום : גדעון לוין)
גרם מדרגות מברזל מוביל אל הגלריה (משמאל) ולמעלה יותר, אל חדר השינה הראשי (צילום : גדעון לוין)
גרם מדרגות מברזל מוביל אל הגלריה (משמאל) ולמעלה יותר, אל חדר השינה הראשי (צילום : גדעון לוין)
בגלריה ארון עם נישה מחופה פורניר עץ, שבה הוצבה מיטה. היא מוארת בזכות חלון רוחבי וצר שנפתח בקיר מולה (צילום : גדעון לוין)
בגלריה ארון עם נישה מחופה פורניר עץ, שבה הוצבה מיטה. היא מוארת בזכות חלון רוחבי וצר שנפתח בקיר מולה (צילום : גדעון לוין)
חדר השינה הראשי נבנה מתחת לגג הרעפים, שחלקו הוסר. המיטה נשענת אל קיר נמוך, שמעבר לו מעין גשר זכוכית. רעפים בגג הוחלפו בזכוכית, וכך חודר אור יום דרך חדר השינה וגשר הזכוכית, אל המטבח שלמטה. בנוסף נבנו חדר רחצה, מרפסת פתוחה וחדר שירות (צילום : גדעון לוין)
חדר השינה הראשי נבנה מתחת לגג הרעפים, שחלקו הוסר. המיטה נשענת אל קיר נמוך, שמעבר לו מעין גשר זכוכית. רעפים בגג הוחלפו בזכוכית, וכך חודר אור יום דרך חדר השינה וגשר הזכוכית, אל המטבח שלמטה. בנוסף נבנו חדר רחצה, מרפסת פתוחה וחדר שירות (צילום : גדעון לוין)
המיטה צופה אל המרפסת. משמאל חדרי הרחצה והשירות, ובמרפסת מימין החלון הנמוך שמאיר את הגלריה בפנים (צילום : גדעון לוין)
המיטה צופה אל המרפסת. משמאל חדרי הרחצה והשירות, ובמרפסת מימין החלון הנמוך שמאיר את הגלריה בפנים (צילום : גדעון לוין)

השמש לא קופחת בסמטת הפנינים הצרה שבין שוק הפשפשים לעיר העתיקה ביפו, והאוויר, שעמד בדחיסות ברחוב יפת ההומה, הופך לקריר באחת. בין חנויות ותיקות חבויה כניסה לבניין בן שתי קומות, שביניהן מחבר גרם מדרגות צר. מעצבות הפנים מיכל שטיינפלד ורוני דביר נזכרות בפעם הראשונה שעלו בהן, עד שהגיעו לרחבה שמשני צידיה דלתות לשתי הדירות שבבניין. כשנפתחה הדלת נדהמו לגלות חלל שצורתו מלבן ארוך וצר והוא בעל כיוון אוויר ואור אחד, ללא מרצפות, עם קירות סדוקים ודלתות ברזל ישנות מורכבות בפתחים.

 

"הדירה הייתה נטושה במשך עשרות שנים ולרגע היה נדמה שהגענו לאתר ארכיאולוגי שצריך להפיח בו חיים", מספרת שטיינפלד. "בלטה לעינינו התקרה, חמישה מטרים גובהה. בעלי הדירה החדשים הם יזמים, ומטרתם הייתה לשפץ ולמכור אותה. הם ביקשו למקסם את שטח הדירה ולהפוך אותה לעכשווית. כשעבדנו על התכנון הנחנו שהקונים הפוטנציאליים יהיו בני זוג, ולא משפחה".

 

המעצבות ביקשו להגדיל את שטח הדירה, שהייתה במקור 70 מטרים רבועים. הן שברו את הקיר שחצה את אותה לשניים, ניצלו את גובה התקרה ויצרו גלריה בחלק המזרחי והצר של הדירה, שבה מיקמו מעין חדר אורחים. הן פתחו את גג הרעפים ובנו מעל המטבח קומה נוספת, שבה חדר השינה הראשי, עם חדר רחצה ומרפסת. כתוצאה מהמהלכים האלה גדל שטח הרצפה ל-110 מ"ר, ובזכות החלונות שנפתחו בגג ובמרפסת נוסף לדירה אור.

 

דלת הכניסה נפתחת אל המטבח, שמואר מלמעלה (צילום : גדעון לוין)
    דלת הכניסה נפתחת אל המטבח, שמואר מלמעלה(צילום : גדעון לוין)

     

    דלת הכניסה נפתחת למרחב פתוח, שרצפתו כוסתה בבטון מוחלק. ממול בולט קיר בצהוב עז, שמתנשא למלוא גובה החלל, עד קומת הגג. מעל הדלת היו במקור שלוש קשתות, אך משום שלא התאימו לחלוקה החדשה של הדירה והפריעו להנמכה שנדרשה למזגן השאירו המעצבות רק אחת מהן, תזכורת לצביון היפואי של הדירה. מסגרות העץ של החלונות המקוריים שוחזרו ונצבעו בלבן. מימין לדלת הורכב פס של ארונות מטבח שחורים, שמוארים מלמעלה בזכות גשר זכוכית שמפריד בין המטבח לבין קומת הגג. מעל פינת האוכל תלויה מנורה בעיצובה של נעמה הופמן, בעוד שמשטח העבודה מואר בעזרת פס של ספוטים שחורים.

     

    מראה המטבח ודלת הכניסה מכיוון פינת הישיבה. הרצפה כוסתה בטון מוחלק (צילום : גדעון לוין)
      מראה המטבח ודלת הכניסה מכיוון פינת הישיבה. הרצפה כוסתה בטון מוחלק(צילום : גדעון לוין)

       

      הסלון תוכנן לצד קיר של לבני כורכר, ששוחזר בשיפוץ ומשמש גב ורקע לספריית ברזל שחורה שתיכננו המעצבות. הרהיטים מעטים – ספה פינתית אפורה, שני שולחנות קפה ושידת עץ על רגלי ברזל, שנשענת אל עמוד תומך מפלדה. דרכו עוברים חוטי החשמל והתקשורת ועליו אפשר לתלות מסך טלוויזיה. את פינת הישיבה מאירה נברשת בסגנון עתיק דווקא ובצבע זהב.

       

      בעמוד הפלדה התומך הועברו כבלי החשמל והתקשורת. עמוד תומך נוסף הוקף בארון שירות (צילום : גדעון לוין)
        בעמוד הפלדה התומך הועברו כבלי החשמל והתקשורת. עמוד תומך נוסף הוקף בארון שירות(צילום : גדעון לוין)

         

        מסביב לעמוד תומך נוסף נבנו ארונות שירות, ובחלקם העליון הוסתר המזגן. החדר שנוצר מתחת לגלריה חולק לשניים: פינת עבודה שלצדה קובייה עטופה בפורניר עץ ובתוכה שירותי האורחים. התקרה נצבעה בצבע מים, והחדר נסגר בקיר זכוכית שמלווה את גרם המדרגות ומשמש כמעקה.

         

        קיר זכוכית מפריד בין פינת העבודה והשירותים לגרם המדרגות (צילום : גדעון לוין)
          קיר זכוכית מפריד בין פינת העבודה והשירותים לגרם המדרגות(צילום : גדעון לוין)

           

           

          שירותי האורחים מוקמו בקוביית עץ. הם רוצפו באריחי בטון בשחור-לבן, הכיור הונח על רגלי ברזל לבנות ולצדו רהיט שעשוי מקוריאן (צילום : גדעון לוין)
            שירותי האורחים מוקמו בקוביית עץ. הם רוצפו באריחי בטון בשחור-לבן, הכיור הונח על רגלי ברזל לבנות ולצדו רהיט שעשוי מקוריאן(צילום : גדעון לוין)

             

            גרם המדרגות נבנה מברזל שחור ושלוש המדרגות הראשונות נצבעו באפור בהיר ובצהוב. בגלריה ארון גדול שבמרכזו נישה מחופה בפורניר עץ, ובה הוצבה מיטה. מולה תוכנן חלון צר ורחב בקיר המרפסת שלמעלה, והוא מאיר ישירות את הגלריה.

             

            רצפת הזכוכית בגב המיטה. בדלתות הארון חוזרים הצהוב וגוון האקווה (צילום : גדעון לוין)
              רצפת הזכוכית בגב המיטה. בדלתות הארון חוזרים הצהוב וגוון האקווה(צילום : גדעון לוין)

               

              זכוכית גם בין המקלחון למסדרון האור בחלק האחורי של החדר (צילום : גדעון לוין)
                זכוכית גם בין המקלחון למסדרון האור בחלק האחורי של החדר(צילום : גדעון לוין)

                 

                חדר השינה הראשי בקומת הגג כולל אזור רחצה וארון גדול, שבשתיים מדלתותיו חוזרים צבעי הצהוב והאקווה. המיטה הוצבה מול מרפסת פתוחה, שמסתיימת בחדר שירות שאליו ניתן להיכנס גם מחדר הרחצה. גב המיטה הוא קיר נמוך, שמעליו הוחלפו הרעפים המקוריים ברעפי זכוכית, ומעברו גשר הזכוכית שמאפשר לאור להגיע מלמעלה עד למטבח.

                 

                  (צילום : גדעון לוין)
                  (צילום : גדעון לוין)

                   

                  תוכנית קומת הכניסה. 70 מ''ר שבהם מטבח, פינת ישיבה, פינת עבודה ושירותי אורחים (שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)
                    תוכנית קומת הכניסה. 70 מ''ר שבהם מטבח, פינת ישיבה, פינת עבודה ושירותי אורחים(שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)

                     

                     

                    גלריה שנבנתה מעל פינת העבודה ושירותי האורחים הוקדשה לארון ומיטה (שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)
                      גלריה שנבנתה מעל פינת העבודה ושירותי האורחים הוקדשה לארון ומיטה(שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)

                      חדר שינה, רחצה, שירות ומרפסת פתוחה נבנו מעל המטבח והסלון (שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)
                        חדר שינה, רחצה, שירות ומרפסת פתוחה נבנו מעל המטבח והסלון(שרטוטים: אדריכל אמיר נבון סטודיו 6B)

                         

                        • הנחיה: אדריכל אמיר נבון, סטודיו 6B
                        • רצפת בטון: בומנייט
                        • תאורה: דורי קמחי
                        • ריצוף וחיפוי חדרי רחצה: חזי בנק
                        • עבודות אמנות: אורית פורת-חביב
                        • שמלה לצילומים: ליאורה טרגן
                        • סטיילינג לצילומים: עינת כהן

                         

                        המבנה המוערך של מרכז פרס לשלום ביפו עומד כמעט ריק. מה יעלה בגורלו? הקליקו על התמונה לתשובה:

                         

                        מה יעלה בגורלו של מרכז פרס לשלום, שנמצא לא הרחק? הקליקו לכתבה המלאה (צילום: Roi Boshi, cc)
                        מה יעלה בגורלו של מרכז פרס לשלום, שנמצא לא הרחק? הקליקו לכתבה המלאה (צילום: Roi Boshi, cc)

                         

                         

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד