הכירו את תותי בר, תלמידת בית ספר בת 12 המתגוררת במושב סמוך לקריית גת, ומהיום התגלית החדשה והמבטיחה של בטי רוקאווי, סוכנת הדוגמניות המיתולוגית, שמבוגרת ממנה בחמישים שנה בדיוק, וחוזרת בימים אלה אל השוק לאחר הפסקה של קרוב לעשור.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
בר, המתנשאת לגובה 172 סנטימטרים, ואוחזת ברעמה ג'ינג'ית מפוארת ותווי פנים עוצרי נשימה, היא המיוצגת הראשונה, וכרגע גם היחידה, בסוכנות New Image, שפתחה לאחרונה רוקאווי בשיתוף פעולה עם הצלם דניאל אוחנה. הידיעה על שובה של בטי לעולם הדוגמנות, שנחשפה באתר מגזין Efifo, הכתה בהפתעה את הענף בחודש שעבר. היא אומנם מעולם לא נעלמה לחלוטין מהנוף המקומי, אך מזה קרוב לעשור פעלה מאחורי הקלעים בלבד, ללא סוכנות משלה. עכשיו היא חוזרת לפעילות, עם סוכנות בוטיק שתכלול עד עשר בנות, ובמטרה לשלב אותן בשוק הבינלאומי בלבד.
"המחירים שמשלמים בארץ לדוגמנית זה גרושים", היא אומרת בראיון בלעדי ל-Xnet. "אתה יודע כמה דוגמנית קיבלה על תצוגה בשבוע האופנה? 1,580 שקל, כולל חזרות ומדידות. רק מי שיהיה מוכן לשלם, ולא בשוטף-עד-להודעה-חדשה, אעבוד אתו. לא בא לי בנמוך - בא לי בשמנת".
לא רעדה לך היד כשהחתמת ילדה בת 12?
"לא. אני אגדל אותה. היום בעולם מחתימים בגיל הזה, כדי לשמור את הדוגמניות העתידיות אצלך לפני שמישהו אחר ייקח אותן. תמיד גידלתי את המיוצגים שלי. רנא רסלאן גרה אצלי כשהיא מגיעה לבקר בארץ, ויק חייתה כאן תקופה ארוכה, וכל משפחת באומן התגוררה אצלי בבית. שני הילדים שלי היו בטיפול בגלל זה, כי לא גידלתי אותם, גידלתי ילדים של אחרים. את הילדים שלי ההורים שלי גידלו, לכן היום אני עושה תיקון עם שתי הנכדות שלי".
את העשור שחלף מאז שסגרה את הסוכנות העבירה רוקאווי, 62, בניסיונות להמציא את עצמה מחדש, ככוכבת ריאליטי ב"מאסטר שף", ככוהנת סדנאות להעצמה אישית, או כמרצה ויועצת לדוגמניות מתחילות. היום היא מאמינה שהגיעה זמנה לחזור לשורשים המקוריים שלה, אך הפעם מבחינתה זה חייב להיות אחרת. היא עייפה ממאבקים ותביעות, ומעדיפה לנהל חטיבה מצומצמת של דוגמניות שהיא מאמינה בהן, ולנתב את יתר האנרגיות שלה לפעילות רוחנית. כבר בתחילת השיחה היא מבשרת כי כל מה שהיא אומרת מגיע ממקום של כנות, ולא של לשון הרע, אבל זה לא תמיד מסתייע בידיה, ומדי פעם עדיין מתפלקת לה ביקורת על קולגה או הערה עוקצנית על דוגמנית לשעבר.
במקרה של בטי האמרה "כולן היו בנותיה" (וגם בניה) היא לא עוד קלישאה חלולה - היא באמת גילתה וטיפחה (לטוב ולרע) כמעט את כולם: יעל אבקסיס, ויק (נינה ברוש), איילת זורר, מלאני פרס, ליאור מילר, אורלי, רנה ואנה למשפחת באומן, רנא רסלאן, קרן מיכאלי, דנה פרימן, שירז טל, מלי לוי, יו ניים איט. גם היום העיניים המלוכסנות שלה לא מפספסות פוטנציאל של דוגמנית ממבט ראשון, ולראיה, היא עומדת גם מאחורי הזיהוי של כמה מהתגליות הגדולות של העת האחרונה, ביניהן נטלי איידלמן, ניבר מדר ושני זיגרון. תמורת "עמלה שקטה" היא העבירה אותן לסוכנויות אחרות - דוגמניות ודוגמנים לסוכנויות יולי, mc2 ואלינור שחר; שחקנים וניצבים לסוכנויות של גדי בר-לביא וחגי רקוביץ.
"יש לה את העין הכי טובה בתעשייה", מפרגנת לה סוכנת אמנים שמבקשת לשמור על אנונימיות. "אפשר לומר עליה שהיא היתה, ועדיין, באנרגיות רעות, שהיא תבעה חלק גדול מהמיוצגים שלה... אבל לבטי יש את מה שאין לאף סוכן דוגמניות בארץ - היא יודעת לזהות דוגמנית טובה".
את תותי בת ה-12 היא אכן גילתה ראשונה ובשלבים מוקדמים מאוד, ויש שיאמרו מוקדמים מדי, בטח על רקע הדיון הבינלאומי הסוער סביב סיפור ההצלחה של סופיה מצטנר, שנבחרה בגיל 14 לשמש כפנים של בית האופנה דיור. רוקאווי לא מתרגשת מהביקורת, ומסבירה כי בר חתומה בסוכנות, אך רק בעוד שנתיים תתחיל לצאת לעבודות בחו"ל, ולדבריה צפוי לה עתיד מזהיר. "אני הולכת לשמור עליה מאוד. יש סעיף בחוזה שאומר שתותי לא תיסע לחו"ל ללא ליווי, בין אם זה שלי, של דניאל (אוחנה, א"י) או של אחד ההורים", אומרת רוקאווי. "ילדה צעירה שמסתובבת במטרו עם מפה לבד, כמו ששירז טל נסעה בגיל 13 וחצי לבד למילאנו - זה פחד אלוהים. אני חושבת שהליווי ההורי חשוב מאוד לביטחון. שני זיגרון לא זזה בחו"ל בלי אבא שלה, וגם בר רפאלי תמיד נסעה עם אחד ההורים. היום זה חשוב מאוד".
רוקאווי פתחה את סוכנות אימג' בשנת 1983, בזמן שהיתה עדיין עורכת האופנה של מגזין "עולם האישה". תור הזהב של הסוכנות שלה היה בין השנים 1992-1997, ימי הבום של הערוץ המסחרי ותחילתן של הפרסומות בטלוויזיה. "כל מחיר שהפלצתי שילמו", היא מספרת. "קרן מיכאלי עשתה את המשביר לצרכן ב-95 אלף דולר לעונה. יש מחירים כאלה היום? אולי רק לבר רפאלי, וגם זה לא בטוח. היום כל הענף ירד לתחתית של התחתית. מלבד הירידה במחירים - גם הערך של דוגמניות ירד. עד שאלינור שחר פתחה את הסוכנות (לפני שש שנים, א"י) היה פה ואקום גדול, ולא היו דוגמניות ישראליות חזקות בשוק הבינלאומי. היו או טאלנטיות כמו גל גדות ומירי בוהדנה, או הדוגמניות של mc2 שהגיעו לכאן ממזרח אירופה. עכשיו יש פריחה מאוד גדולה של דוגמניות ישראליות בעולם".
ואז הגיעה סופיה מצטנר וטרפה את הקלפים עם הקמפיין לדיור.
"מי שהביא לה את הברכה זה לא רוברטו (בן שושן, א"י), אלא רותם גור שעובדת איתו, ומיקי ממון שחיברה אותם לסיריל מסוכנות ויוה בפריז. והתמזל מזלה שבביקור בחנות של דיור ראף סימונס היה נוכח. אם הייתי רואה את רוברטו הייתי אומרת לו, 'די, תשאיר את האגו בצד'. זה מאוד יפה שאלוהים נתן לו הזדמנות שנייה. אבל באמת, בנית את עצמך מחדש, בוא ממקום צנוע יותר. כל הסיפור שנחשף לאחרונה עם הבוקים שהוא גובה עליהם הרבה כסף, רק פוגע בו".
היית פותחת איתו סוכנות?
"אם הוא היה במקום שבו אני נמצאת מבחינה התפתחותית, יכול מאוד להיות".
יכול להיות שהוא מזכיר לך את עצמך, כמי שהיה בשיא, נפל, ועכשיו מנסה להתרומם מחדש?
"הוא לא השתנה ולא למד את השיעור שלו, בעוד שאני המשכתי הלאה. אני לא קוראת לזה ליפול, אני קוראת לזה עייפות החומר. בענף הדוגמנות אתה נשחק מהר מאוד. אני הייתי על גחוני! הייתי בתפקיד האמא, האבא, הפסיכולוגית. לא היו לי חיים, לא שבתות, לא חגים. לא אפשרתי לעצמי להתמלא מחדש. היום, עם המודעות שלי, אני לא רוצה להיות נגישה כמו פעם. היום אני כל הזמן בהודיה. אני מחזיקה בבוקר כוס קפה ואומרת תודה לאלוהים בלגימה הראשונה. חשוב לי למלא את הנפש, אז אני הולכת לסדנאות של אלון אולמן, דניאל דודזון, מירי גלזר. מאמנת את הנפש. כל יום אני רוצה להיות גרסה טובה יותר של עצמי".
מרוברטו בן שושן נמסר: "אין תגובה".
בילית המון בבתי משפט. היית חוזרת על התביעות שניהלת מול מיוצגים שלך?
"גמרתי עם הקטע הזה של זוגיות. סגרתי את הבסטה. זה הביא אותי למקום של כל כך הרבה כאב, שהספיק לי לכמה גלגולים. היום יש לי אהבה מהמשפחה, מהנכדות, מהיקום. לא אכניס היום שום גבר לחיי. ג'ו היה רוצה להעביר את זה לפסים אחרים, אבל אני לא נותנת. וגם לרוברט יש ידידות וחברות"
"בעבר תבעתי, אבל בשנים האחרונות הפסקתי. אני מכניסה לחוזה סעיף של גישור. אם מישהו רוצה לצאת לפני סיום החוזה - אני מפרגנת, אבל שימשיך לשלם 10 אחוז עד תום החוזה. תשמע, אתה משקיע בבן אדם, מטפל, דוחף, זה כאב לב שעוזבים אותך אחרי שהשקעת כל כך הרבה. לפעמים החוזה רק עוזר לדוגמניות עצמן. ליתאי מרכוס, למשל, היתה עכשיו חצי שנה בשקט ופחות ראית אותה, אבל אז היא עשתה תספורת חדשה ובום, היא קיבלה מלא עבודות והיא בשבוע האופנה בפריז. דוגמניות צריכות להבין שהמקצוע הזה דורש התמדה".
ואיך ההודיה שאת מדברת עליה מתחברת עם הכנות שלך, שפגעה ופוגעת באחרים?
"אני חושבת שאנשים מחפשים לריב, במיוחד בתעשייה הזאת, מבלי להקשיב לדברים שנאמרים. לפני שבועיים הייתי בתוכנית בוקר בטלוויזיה, ואמרתי שבעולם לוקחים נשים מבוגרות כמו ג'וני מיטשל או איריס אפפל, ואילו בארץ כשאלון ליבנה לקח את קארין דנסקי זה נתפס כגימיק. דנסקי הבינה שקראתי לה גימיק, אבל להיפך, לא התכוונתי שהיא גימיק, אלא שהתופעה הזאת בארץ נשארת כגימיק, כי לא היו לו ממשיכים. אני בכלל לא מבינה למה לא לוקחים כאן דוגמניות מבוגרות כמו אילנה שושן, רונית יודקביץ או דנה וקסלר ספקטור. הן נהדרות וחבל שלא עושים איתן כלום".
מה העמדה שלך בנושא פיטוריה של איילת זורר מגולברי?
"אני מצדדת בעמדה של איילת, ולא בגלל שאני גיליתי אותה והיא התחילה אצלי בסוכנות. מצטערת, אבל אסתי לא עושה לי את זה, וכלקוחה של גולברי מבחינתי אין אמת בפרסום. גם התנגדתי בזמנו לבחירה בנועה תשבי ל-ml. חסר נשים יפות במידות גדולות? תאמין לי, פוסט אחד בפייסבוק ואני מעמידה לך כאן רשימה גדולה של נשים מלאות ויפות".
מי לדעתך הפספוס הכי גדול בקריירה שלך?
"רנא רסלאן. היא יכלה לעשות עם עצמה קריירה גדולה, אבל היא חסרת אמביציה. רנא הגיעה מבית לא קל, וקיבלה את המסר שרק גבר יכול להביא כסף - לא אישה. לכן היא חיה עם בעלה העשיר בדובאי".
הסיפור שהיא נשואה זה לא המצאה? הרי מעולם לא נחשפה תמונה של בעלה בתקשורת.
"רנא נשואה וחיה עם בעלה בדובאי, אבל היא נמצאת הרבה בלונדון. אני אוהבת אותה כמו את בתי, ובכל ביקור שלה בארץ היא מבקרת כאן. היא היתה יכולה להגיע רחוק. יש לה כריזמה והיא מצחיקה, אבל כנראה שהיא חששה מהצלחה. היית אצלה פעם בבית בחיפה? יש שער מברזל ורק אז דלת רגילה. היא הדפה את כולם, זה היה יותר מדי בשבילה. הלוואי והיתה לה מאית מהאמביציה של מורן אטיאס, שלא רואה בעיניים ויודעת לחטוף הזדמנויות".
ואפרופו פספוסים בקריירה, את חושבת שהיית יכולה לנהל את בר רפאלי?
"באחד על אחד כן, כסוכנות לא. לא הייתי יכולה לעבוד 100 אחוז רק על הטיפול בה. היא התחילה בלוק, עברה לארטפורם, משם לרפי עגיב, ואז לתקופה קצרה אצל אורית ושדי. בסופו של דבר, בר לא היתה מגיעה לפסגה שלה בלי תופעת הטבע שנקראת ציפי רפאלי. היא הסוכנת הכי טובה שלה".
רוקאווי מתגוררת ביישוב היוקרה הסגור ארסוף, יחד עם בעלה לשעבר, ההיסטוריון פרופ' רוברט רוקאווי. באופן יחסי למפלצות הבטון שמקיפות אותה, כולל הבית שבונה מירי בוהדנה מולה, רוקאווי מתגוררת בצריף. לדבריה, היחסים בינה לרוברט אפלטוניים כיום ("הוא כמו אח גדול, העוגן לכל הטרופים שלי"), והיא מנהלת חברות קרובה גם עם איש העסקים המיליונר ג'ו נקאש, אליו תיסע למיאמי לחגוג את פסח הקרוב, אבל זוגיות זה מחוץ לתחום בשבילה. "גמרתי עם הקטע הזה של זוגיות. סגרתי את הבסטה", היא אומרת ומחווה בידה תנועה של קאט. "זה הביא אותי למקום של כל כך הרבה כאב, שהספיק לי לכמה גלגולים". רוקאווי מכוונת לזוגיות הארוכה שניהלה עם שלום זיידלר מויסוצקי, וההפריות הרבות שעברה בניסיון להרות לו. "הבנתי שאתה לא יכול לעשות את אותו הדבר ולצפות למשהו אחר. אתה צריך להחליף את התודעה כדי לקבל מחדש דברים טובים. היום יש לי אהבה מהמשפחה, מהנכדות, מהיקום. לא אכניס היום שום גבר לחיי. ג'ו היה רוצה להעביר את זה לפסים אחרים, אבל אני לא נותנת. וגם לרוברט יש ידידות וחברות".
"עכשיו אני באהבה עצמית", היא ממשיכה. "שנים לא אהבתי את עצמי, אז עכשיו אני אוהבת את עצמי. בודקת מאוד את מי שאני מכניסה לחיים שלי, ומי שנמצא בקרבתי. כשאת מנהלת סוכנות דוגמניות, כל הזמן יש מסביבך אנשים שרק רוצים לסחוט ממך אנרגיה, וכמובן, גם הרבה גברים שרוצים להתקרב אלייך. בשיא ההצלחה שלי באו אוליגרכים רוסים ורצו לתת לי מיליון דולר על הסוכנות, אבל ידעתי מה הם יעשו מזה".
את מתכוונת למה שאני חושב שאת מתכוונת?
"כן. היו הופכים את זה לעסק אחר".
מה לגבי הטרדות מיניות בתעשיית הדוגמנות? בצבא, במשטרה, בתיאטרון הסיפורים מתחילים לפרוץ החוצה, ועושה רושם שכאן הסיפורים מושתקים. למה זה קורה?
"אנחנו בעידן של ניקיונות, ואני מברכת על כך. אם היה איגוד דוגמניות - הסיפור הזה היה נפתר ממזמן. אתה רואה מה קורה בתיאטרון, איך קמו על איבגי. זה עניין של זמן עד שיציפו את הנושא בתעשיית האופנה. אני מאמינה שאנחנו לפני השינוי הגדול. כרגע יש לי אחת שאני שומרת עליה כמו בבת עיני".