העתיד, אותו רעיון ערטילאי שמאגד בתוכו תקוות וחרדות, הצליח לפרנס לא מעט סרטים ותצוגות אופנה בחצי השני של המאה ה-20 – מ"מלחמת הכוכבים" (המקורי, כמובן) ועד "ברברלה", מ"האלמנט החמישי" ועד "בלייד ראנר" – אשר הציגו כולם את מלתחת האדם החדש והטכנולוגי. כעת, בתאריך הבלתי ייאמן של שנת 2016, קל להסתכל עליהם אחורה בהומור: אנחנו לא מסתובבים לבושים בוויניל מכף רגל ועד ראש, ממש כמו שאיננו משייטים בחלל במכוניות מעופפות, ואפילו המהפכנים שבינינו לא מתקשטים באיפור פנים צבעוני שמטרתו לתעתע בתוכנות לזיהוי פנים. להפך, אנחנו חוזרים שוב ושוב אל העיצובים והמראות שנראו כבר קודם, כחלק ממגמת הרטרו הבלתי נגמרת.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
ועדיין, בעוד רעיונות עתידניים כמו בגדים בטכנולוגיית תלת ממד רחוקים מלהפוך לחלק מאופנת הרחוב, מתברר שיש מקרים שבהם תחזיות שנראו בלתי אפשריות בתחילת המאה ה-20 הופכות עכשיו לחלק מהמציאות האופנתית שלנו. קחו לדוגמה את סיפורו של הקרוקודיל המקורי, רנה לקוסט – איש שאהב גם ספורט, גם בגדים וגם נשים. בעוד העולם חוגג כעת את טרנד ה-athleisure – שהביא גם פאשניסטות מקצועיות לוותר על העקבים לטובת נעלי ספורט ולהחליף את השמלה השחורה הקטנה בחליפת טרנינג – לקוסט שאף לחבר בין אופנה, נוחות וכושר כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת.
עכשיו, מספרים לנו בפריז, לא נסתפק באימוץ בגדי הספורט במלתחה, אלא גם נריח כמוהם – ולא, בכלל לא מדובר בריח של זיעה. שהרי בצרפת כמו בצרפת, מאחורי כל בגד יש סיפור ומאחורי כל ריח מיתולוגיה שלמה.
כאחד הטניסאים המובילים של התקופה, לקוסט סירב לתת לחולצות הנוקשות וארוכות השרוולים להגביל את חופש התנועה שלו, ויצר מהפכה בתחום כשהמציא את חולצת הטניס קלת הבד וקצרת השרוולים (עניין סנסציוני באותם ימים), שזכתה בשם המקצועי L.12.12. בתחילת שנות ה-30 החל לשווק את חולצת הטניס עם סמל הקרוקודיל ברחבי העולם, ומאז הפכה לאחד הפריטים האיקוניים במלתחה הגברית ואף זכתה לבושם נחשב שיצר המותג שהקים בהשראתה.
מכיוון שכבר אין ספק שהעולם לא שייך רק לגברים, החליטו עתה במותג הצרפתי להשיק קו בישום תואם לנשים (הנוחת בימים אלה גם בישראל), שנוצר בהשראת חצאית הטניס – אותו פריט לבוש קצרצר שהופך את הטניסאיות לשיקיות שבספורטאיות. איך הופכים את פריט האופנה האיקוני לריח? את התשובה תמצאו בשלישיית הניחוחות החדשים תחת השם EAU DE LACOSTE L.12.12 Pour Elle, המחולקים לשלושה סגנונות של נשים שלא יהססו ללבוש את חצאית הפליסה הלבנה ביומיום: טבעית, אלגנטית או נוצצת.
עם זאת, הבחירה בחצאית הטניס היא הרבה יותר מבחירה בריח. החצאית הקצרה היא לא רק סמל של סטייל – היא מדד למעמד האישה. בדומה לחולצת הטניס, גם מאחורי הקפלים הלבנים והרכים מתחבאת מהפכה אופנתית: הטניסאיות של שנות ה-20, ובראשן נשים כמו סוזן לנגלן, מצאו את ההכרח להתחרות כשהן לבושות בחצאיות ארוכות ועתירות בד, מכביד ומעיק. כשהן שואבות השראה ממראה ה"פלאפר" ומתנועות לזכויות האישה, כמו גם מחשיפת הזרועות של לקוסט במגרש הגברי, הן קיצרו את החצאיות לאורך הברכיים וויתרו על התחתיות הכבדות שנדרשו ללבוש קודם.
רק בשנות ה-50 הצליחו הטניסאיות להיפטר סופית מהצורך ללבוש גרבונים על המגרש, והחלו לשחק ברגליים חשופות. באותה תקופה התקבעה חצאית הטניס כפי שהיא מוכרת לנו - קצרה, לבנה ועם קפלים נאים של פליסה. עם השנים, כמובן, הפכו אותן חצאיות לפיסות בד זעירות, שחושפות רגליים שריריות ההולמות את הרדיפה העכשווית אחר בריאות וספורטיביות, ונלבשות גם ברחוב ולא רק על המגרש. הן הפכו לייצוג מושלם של הדרישה הנשית ללבוש בגדים קלים ולא מגבילים, ששונים מאלה הגבריים אך מאפשרים חופש תנועה ותחושת שחרור.
באירוע מיוחד להשקת הבושם החדש בפריז, שנערך במועדון Tennis de la Cavalerie ההיסטורי שנבנה בשנת 1924 ועדיין משמש טניסאים מקומיים, ניתן היה לחזות בגלגוליה של חצאית הטניס. בין תאי הלבשה מעץ כבד שמשמשים גם היום את המתאמנים במועדון, פוזרו כרזות של לקוסט משנות ה-70 וה-80 לצד עיצובים של המותג לנשים משנות ה-50 ועד היום – חצאיות ושמלות קצרות עם קפלים קלילים, שנוצרו לפי צו האופנה של הרגע עם דוגמאות בכחול, אדום ולבן, אך מוכיחות את כוחה של קלאסיקה אמיתית גם בפרספקטיבה היסטורית.
מה יהיה השלב הבא בחגיגת האתלטיות הנוכחית שכובשת את עולם האופנה? כפי שמוכיחה ההיסטוריה, העתיד חזק מכל דמיון. אם תשאלו את אנשי לקוסט, הם בוודאי יצביעו על החולצה שיצר מעצב המותג פיליפה אוליברה בפטיסטה לקולקציית החורף הנוכחי עם הכיתוב Rene Did It First – שהרי לצפות מה יקרה איננו יכולים, אבל לקחת השראה מהאנשים שיצרו את סמלי התרבות והאופנה שלנו, בהחלט לא יכול להזיק.
- הכותבת היתה אורחת חברת לקוסט בפריז