שתף קטע נבחר

האשמים צריכים ללכת

התאונה הבאה הייתה רק עניין של זמן. התירוצים הקבועים לא הפתיעו כבר איש. ואם למישהו לא היה ברור עד עכשיו, אז הגיע הזמן להסביר זאת היטב - מישהו חייב לתת את הדין על הפשלה התורנית

חדשות טובות. בישיבה שקיים ניצב שחר איילון עם מנכ"ל הרכבת, הוחלט כי החל מיום ג' הקרוב יעמדו שוטרים בשכר בכל מפגשי רכבת בעייתיים בקו תל אביב-באר שבע. אתם יודעים, המסילה שגבתה מאתנו תאונות והרוגים, ופצועים קשה ובינוני וקל בשבועות האחרונים.

 

 

באמת חדשות טובות. רק מהסוג שמגיע משום מה תמיד באיחור. מה שכמובן עשוי לנחם אותנו בבחינת מוטב מאוחר וגו', אבל לא ממש את משפחות ההרוגים והפצועים. והעניין הוא, שבאמת הכל יכול היה להיות אחרת. זאת אומרת, בלי הרוגים ופצועים ותאונות. רוצים לדעת בדיוק למה?

 

בואו ונרענן את הזיכרון. זוכרים את דו"ח ועדת החקירה שהוקמה במהירות על-ידי שר התחבורה לאחר התאונה ברבדים? איך אפשר לשכוח. אז בוודאי שמתם לב שהיה שם סעיף שנקרא "אישור ועדת מפגשים מ-11.12.03". בסעיף זה נאמר כי "מפגש 247 (ברבדים, ה.פ) יבוטל מיד לאחר השלמת מעבר תת קרקעי... היה והמעבר העילי לא יבוצע תוך שנה... תתקין על חשבונה חברת כביש חוצה ישראל מחסום אוטומטי במפגש". מה קרה בפועל? לא גשר, לא מחסום, רק תאונה עם הרוגים ונזק של כ-150 מיליון שקל לפי הערכות ראשוניות. מי אחראי? כתוב שחור על-גבי לבן.

 

זוכרים את התאונה של יום ו' באחוזם? בטח זוכרים. עכשיו כבר לא צריך אפילו ועדה כדי לדעת שמישהו פישל. כי יש דו"ח של פנימי של הרכבת שלא רק מצביע על הכשל, אלא גם על האחראי לו ישירות. שימו לב: "יש למנוע מעבר משאיות וציוד מכני כבד לצורך עבודות פיתוח דרך המפגשים המוגנים על-ידי תמרור בלבד (דוגמת זה שבאחוזם, ה.פ). כאשר הדבר אינו אפשרי בשום אופן, יש להציב שוטר בשכר בכל שעות הפעילות - באחריות מנהל אגף ביצוע. לו"ז לביצוע - מיידי. מעקב באחריות סמנכ"ל תכנון ופיתוח". ההדגשה אינה במקור. מי אחראי? שוב ברור לכל.

 

ומה עכשיו? האמת, נראה לי שכל אזרחי מדינת ישראל הנוהגים לעשות מדי פעם שימוש ברכבת, וגם אלה שלא יעשו בה שימוש לעולם, רוצים לדעת באיזו דרך יטופלו האחראים לשתי התאונות האמורות. שמות לא צריך לתת. חוות דעת משפטית בטח יכול שר התחבורה להשיג, המשטרה כנראה תשמח לסייע.

 

כי בסופו של דבר, התרגלנו הרי שאין אחריות מיניסטריאלית. שר שיתפטר על כשלון המערכת שבאחריותו? נו באמת, כמעט ושכחנו שקיימת אפשרות כזו. בעולם ה"אחר" יש שרים שהתפטרו עקב תאונות רכבת קטלניות. אבל זה אצל הגויים. הם לא מבינים. אולי מנכ"ל הרכבת? גם כאן לא צריך להגזים. בסופו של דבר, הרי באמת אי אפשר לצפות ממנו לעמוד בכל מפגש מסילה ושביל ולעשות שימוש בדגלים צבעוניים. חוץ מזה, נורא משתדלים שם. עובדה, הם קיבלו עשרות מיליארדי שקלים, כבישי הארץ המתפוררים מקבלים קדחת.

 

אבל בכל זאת, מישהו כבר חייב לתת את הדין על השערוריה. מישהו חייב להיות אחראי לעצימת העין, להפניית הראש, לדריכה ברגל גסה על מנהל תקין וחובה מקצועית. אם עדיין זה לא ברור: במקרה הראשון מדובר בחברת כביש חוצה ישראל. במקרה השני סמנכ"ל תכנון ופיתוח של רכבת ישראל. אולי, מי יודע, זה יגרום לאחרים שלא לזלזל בחיי האזרח שמשלם להם משכורת. די. הגיע הזמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נוה שטרית
תאונת רכבת. מתי הפעם הבאה, ומי לוקח אחריות?
צילום: נוה שטרית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים