שתף קטע נבחר

הנה הבושה

הניסיון להטות את ההצבעה ב"כוכב נולד 3" לא אמור להפתיע אף אחד. מגוון כלים עומדים לרשות כל מי שרוצה להשפיע על התוצאות - בטלפון, ב-SMS או ברשת. ארבעה מיליון נורות אדומות הבהבו בקצב מטורף כבר בעונה שעברה, וב"קשת" העדיפו להביט לצד השני ולספור את האס אם אסים הנכנסים

תוצאות הצבעת הצופים ב"כוכב נולד" לא פורסמו אתמול (ב'), לראשונה עקב חשד לזיופים, והתהייה הראשונית שעולה בעקבות ההכרזה היא למה נדרשו ל"קשת" שלוש עונות כדי לגלות את הזיוף?

  

"מערך שלם מופקד על קבלת ההצבעות", נמסר מ"קשת", "לראשונה התגלו תופעות חריגות, שמצריכות בדיקות נוספות של הנתונים". לראשונה? דברים אלה לא מתיישבים עם המידע שמסרה החברה בשנה שעברה, על פסילת יותר מ-1.5 מיליון הצבעות באמצעות האינטרנט, בשלב הגמר של התוכנית, ופסילת עוד כ-2.5 מיליון קולות במהלך העונה. כלומר, ארבעה מיליון נורות אדומות הבהבו בקצב מטורף וב"קשת" העדיפו להביט לצד השני ולספור את האס אם אסים הנכנסים.

  

אמינות?

 

ב"קשת" אומרים שהאמינות של 'כוכב נולד' היא מעל הכל? תרשו לי ולכם לגחך. רוצה לומר: החליפו 'אמינות' ב'רייטינג', 'מיקסום ההכנסות' או אפילו 'התסרוקת של צביקה פיק' ותקבלו תשובה יותר מהימנה.

  

מי שדואג לאמינות לא מאפשר לצופים להצביע 250 פעמים דרך האינטרנט ומוסיף אמצעי אבטחה בסיסי נגד זיופים ברשת רק לאחר שתי עונות וקיתונות של ביקורת. השנה, אמנם, נכלל במערכת ההצבעה "מבחן טיורינג הפוך", המציג למצביע תמונה של אותיות מעוותות, הניתנות לזיהוי על ידי אדם אך לא תוכנה. אמצעי זה מיועד לחסום סקריפטים, תוכנות אוטומטיות ששימשו להצביע מאות פעמים למתחרה זה או אחר בעונות שעברו, באמצעות כתובות IP ותעודת זהות משתנות, אך ספק אם ביכולתו לחסום אנשים נחושים להצביע אלפי פעמים.

 

נוסף על ההצבעות האוטומטיות ברשת, תוכנות מתקדמות למשלוח SMS ולחיוג טלפוני מקלות מאוד אף הן על מי שמעוניין להצביע 250 פעמים (לפחות) ומוכן לשלם אלפי שקלים על עלויות השיחות. בכך משוגר מסר אנטי דמוקרטי להמון שמשתתף בהצבעה: עקרון השיוויון לא ממש רלוונטי, אם אתם מוכנים לשלם יותר.

 

אסכולת בית שמאי

 

לא ברור למה מתכוונים ב"קשת" כשהם אומרים "זיופים" לנוכח הרף המוסרי הנמוך שהציבו לכל אורך העונות. מי שחושב שהאמינות היא מעל הכל נוקט באסכולת בית שמאי, על אחת כמה וכמה כאשר יש חשד למעורבות כספי הימורים בעניין, ומוצא דרך יעילה לאכוף הצבעה אחת לכל בית אב – למשל, באמצעות השלט, מכשיר שאין

טבעי ממנו לצורך הצבעה לתוכנית טלוויזיה. זו הייתה יכולה להיות שעתה היפה של הטלוויזיה האינטראקטיבית, שאינה זוכה עדיין למיצוי הפוטנציאל האמיתי שלה בישראל.

  

האינטרנט, ששימש במה לגיוס קולות המוני עבור המתחרים בתוכנית, מילא תפקיד חשוב בהפיכת "כוכב נולד 2" מתחרות כישרונות מוזיקליים לקרב SMS מרובה משתתפים בין שבטים מהפריפריה הישראלית. לא סביר להניח שעובדה זו נעלמה מעיניהם החדות של מלכי הרייטינג של "קשת", ולכן, ההודעה הדרמטית שלהם חשודה במקצת בגלגול עיניים צדקני.

  

הספין של "קשת"

 

קשה להשתחרר מהתחושה כי הווידוי הסנסציוני של "קשת" היה נמנע אילו לא היה מדובר בתוכנית טלוויזיה שתהילתה מאחוריה, אם פרת הרייטינג הזקנה הזו הייתה מייצרת חלב כמו בימים הטובים ואילו המוזיקה הייתה במרכזה. אך גם מפיקי התוכנית יודעים שקשה להסתיר את העובדה שהמוזיקה והאהבה אליה כבר מזמן אינה העניין כאן. "כוכב נולד", כמו המקבילה האמריקנית, "אמריקן איידול", היא מירוץ סוסים לטווח ארוך שבו מהמרים על כל סוס לפי שיניו. ומה עם המוזיקה? למי אכפת איך סוס שר?

  

גם ב"אמריקן איידול" אפשר להצביע באמצעות SMS ובטלפון (אך לא באינטרנט), ואין הגבלה כלל על מספר ההצבעות – טענות על כך נשמעות תדיר ותוכנות הצבעה לחיוג טלפוני אוטומטי נמכרות בגלוי - אך הרעות החולות של השיטה בולטות יותר בשוק טלוויזיוני קטן כמו ישראל, בו מגייסי הקולות יכולים להשפיע בקלות רבה יותר על תוצאות ההצבעה.

  

השורה התחתונה היא כי כאשר האס אם אסים רועמים, המוזות שותקות. בשלטון ה-SMS הבינוניות עולה על האיכות והכישרון תמיד יפסיד לפריזורה ולדיאטה. זה לא אומר שהצופים לא יכולים להשתתף בבחירה ולקבוע בהליך דמוקרטי, אך לנוכח ההסתאבות של שיטת ההצבעה הנוכחית, ספק אם המועמדים הנבחרים הם אלה שהקהל בבית באמת רוצה לראות ולשמוע. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 2
כשהאס אם אסים רועמים, המוזות שותקות
צילום: ערוץ 2
מומלצים