שתף קטע נבחר

פולקסווגן ייצרה מכונית ה-100 מיליון

מפס הייצור בוולפסבורג, גרמניה, ירדה לאחרונה המכונית ה-100 מיליון שנושאת את סמל ה-V וה-W, שישים שנה לאחר תחילת הייצור במקום. ודווקא עכשיו, יש מי שטוען שסמל פולקסווגן עוצב על-ידו - ותובע הכרה

60 שנה חלפו מאז עזבה החיפושית הראשונה את פס הייצור, לאחר מלחמת העולם השניה. וכעת, בשנת 2005, חוגגת פולקסווגן את ייצור מכונית ה-100 מיליון מתוצרתה. מדובר בדגם הטוראן, מיניוואן קומפקטי המבוסס על מכללי גולף דור-5, אשר אינו משווק בישראל.

 

מכונית ה-100 מיליון ירדה מפס הייצור בוולפסבורג, האתר הראשון בו יוצרו מכוניות פולקסווגן עוד ב-1945. מאז התווספו מפעלים רבים שפעלו תחת שם "מכונית העם", וכיום קונצרן פולקסווגן (הכולל את אודי, בוגאטי, בנטלי, סיאט וסקודה) הינו מיצרני הרכב הגדולים באירופה.

 

קצת טריוויה

 

לחובבי הטריוויה שבינינו, מספקת פולקסווגן כמה נתונים מעניינים. כך למשל מספרים הגרמנים כי חמש שנים לאחר ראשית הייצור, ב-1950, עזבה

הפולקסווגן ה-100,000 את פס הייצור. אז ייצר המפעל שני דגמים בלבד - חיפושית וטרנספורטר, ואילו כיום מציעה היצרנית לא פחות מ-41 דגמים.

 

מאז הורכבו גם ברגים רבים במפעלי פולקסווגן ברחבי העולם: 21.5 מיליון מדגמי החיפושית הישנה, שיא שנשבר רק לפני מספר שנים כאשר חמשת הדורות של הגולף (היורשת למעשה של החיפושית) הצליחו לעבור מספר מרשים של 23 מיליון מכוניות. 13 מיליון מדגמי הפאסאט ותשעה מיליון מדגמי הפולו תרמו אף הם לסך הכל המרשים.

 

בשנת 2004, אגב, מכרה פולקסווגן 3.064 מיליון מכוניות, ירידה לעומת נתוני 2003: 3.075 מיליון מכוניות. יצרנית הרכב הגרמנית מעסיקה לצורך בניית כמות זו של מכוניות 133,000 עובדים ברחבי העולם.

 

וקצת משחק

 

וכדי לציין את מכונית ה-100 מיליון, השיקו אנשי פולקסווגן משחק מחשב חדש. במסגרתו מוטל על השחקן לייצר 100 מיליון מכוניות בתקופת זמן קצובה, וכל זאת תוך מאמץ למנוע מצלם לחדור למפעל ולצלם סודות מתוכו.

 

את המשחק, למי שמעוניין להיות מנהל מפעל ליום אחד, ניתן למצוא בקישור הבא: לחצו כאן. או, באתר הבית העולמי של פולקסווגן: לחצו כאן.

 

של מי הסמל הזה? / מאת הלן חזן, וינה

 

בזמן שבוולפסבורג עסוקים בחגיגות, יש מי שטוען שיצרנית הרכב חייבת לו הכרה. ניקולאי בורג הוא גרמני בן 86 המתגורר בווינה, חולה סופני.

 

אבל, כפי שהוא מעיד על עצמו, "לפני שאני מתיישב על העננים יש עוד דבר אחד שצריך לסגור": בורג טוען שהוא זה שהציע בשנת 1939 לחברת פולקסווגן

את סמל VW, שבו היא משתמשת עד היום.

 

לפני כמה חודשים, כאשר ניקה בורג את מרתף ביתו, הוא גילה תיק מסמכים ישן שבו התכתבות עם חברת פולקסווגן משנת 1939, ובין השאר - גם את שרטוט הסמל, שאותו הוא הציע לחברה. לדבריו, חברת פולקסווגן קיבלה את הצעתו ומשתמשת בסמל כבר 66 שנים.

 

בורג פנה אל חברת פולקסווגן וביקש רק דבר אחד ויחיד: הכרה בעובדה שהוא זה אשר עיצב את  סמל החברה. הוא לא ביקש שום תמלוגים ושילומים - פשוט הכרה.

 

חברת פולקסווגן הגיבה במכתב קצר ויבש, ולדברי בורג - מעליב ביותר. תמצית המכתב: "בקשתך נדחתה".

 

בורג לא היסס ופנה אל בית המשפט בווינה. גם הפעם לא ביקש שום תשלום, פרט להכרה בעובדה שלפני 66 שנה הוא הציע כגרפיקאי צעיר את הסמל המוכר.

 

המשפט ייערך בתחילת יולי. להפתעת חברת פולקסווגן, המשפט זוכה להתעניינות בינלאומית בלתי רגילה. חברות פרסום מכל העולם הודיעו כי ישלחו נציגים להשקיף במשפט.

 

בורג עצמו, שאינו בטוח אם יישאר בחיים עד אז, מתכוון להופיע אישית במשפט עם כל מסמכי ההתכתבות מול חברת פולקסווגן, כולל שרטוט סמל החברה שהציע, לטענתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים