שתף קטע נבחר

איך כבש דודי ויסמן את טקסס

כשדודי ויסמן רוצה להירגע מהקרבות עם שותפיו ברבוע-כחול, הוא יכול תמיד לקפוץ לדאלאס. שם, לדבריו, מקבלים אותו בכבוד מלכים ובהערצה. ככה זה כשאתה טייקון אנרגיה מקומי: אפילו ברברה בוש מגיעה לבקר

בשנות ה-80 הביאה סדרת הטלוויזיה המיתולוגית "דאלאס" לכל בית בעולם את סיפורם של כרישי הנפט מטקסס, ובראשם ג'יי.אר יואינג הבלתי-נשכח. דודי ויסמן יכול להיחשב לגרסה מציאותית ועדכנית יותר של ג'יי.אר - או אתם אתם מעדיפים, של בובי יואינג.

 

כך לפחות הוא מצטייר בכתבה נרחבת שהקדיש לו העיתון "דאלאס מורנינג ניוז", תחת הכותרת הטייקון שמדבר ברכות אבל משקלו כבד. ויסמן מתואר בכתבה כאיל עסקים בינלאומי, האחראי לקונגולמרט שמגלגל של 4 מיליארד דולר בשנה באמצעות חברת אלון. דויד הוא גוליית של עסקי קמעונאות, נדל"ן ואנרגיה, התפייט העיתון.

 

אם בארה"ב ויסמן הוא טייקון בהתהוות, בישראל הוא כבר כזה. ויסמן משמש נשיא קבוצת אלון ומחזיק בשליטה בה (40%) יחד עם דודו, שרגא בירן (באמצעות חברת בלסול). באמצעות אלון הוא מחזיק בשורה של חברות. למעשה, כמעט בלתי אפשרי להוציא כסף מהארנק מבלי שחלק ממנו יגיע לויסמן באיזשהו אופן.

 

עושים קניות בסופר? ויסמן מחזיק ב-39% מרשת רבוע-כחול, שמפעילה גם את סניפי רשתות מגה וסופר-סנטר; רוצים להזמין פיצה? ויסמן הוא הבעלים של רשת פיצה-האט בישראל; נוסעים לטיול עם המשפחה? הוא מכר באחרונה את אחזקותיו בזכיינית המפעילה את כביש חוצה ישראל. ממלאים דלק? הוא הבעלים של תחנות הדלק של דור-אלון ורשת סופר-אלונית שפועלת בתחומן. לאן שלא תלכו, תמצאו אותו.

 

בשנים האחרונות משתלט ויסמן על יותר ויותר עסקים גם בחו"ל. גולת הכותרת של פעילותו מחוץ לישראל היא חברת אלון ארה”ב, שהוא היו”ר שלה ובעל השליטה בה. לפני 4 שנים רכשה אלון ארה”ב תמורת 180 מיליון דולר את נכסי חברת טוטל פינה, שכללו בית זיקוק ליד דאלאס, קווי הולכת דלק ואת הזיכיון הגדול בארה”ב להפעלת חנויות נוחות של "סבן-אלוון". היקף המכירות של אלון ארה”ב הסתכם בשנת 2004 ב-1.2 מיליארד דולר.

 

אבל ויסמן לא מסתפק בכך. השאיפה המוצהרת שלו היא לשלש בתוך 5 שנים את היקף הפעילות של אלון ארה”ב, בין היתר באמצעות רכישות. בין היעדים שלו: רכישת רשת סופרמרקטים והקמת רשת בתי קפה של סגפרדו בארה”ב.

 

כשמבקשים מויסמן לספר על אלון ארה”ב, קשה לעצור אותו. "אלון ארה”ב נחשבת לאחד מסיפורי ההצלחה בתחום האנרגיה", הוא מתלהב. "ב-2000 היא רכשה את נכסי חברת טוטל פינה מדאלאס, שבבעלותה אחד מבתי הזיקוק הטובים בארה”ב, טרמינל כמו פי גלילות וצינורות להובלת דלק. אנחנו מספקים דלק ל-1,700 תחנות אמריקניות ואנחנו הזכיינים הכי גדולים בארה”ב של 'סבן-אלוון'. הצלחנו לשפר את הרווח הגולמי של 'סבן-אלוון' ב-78%.

 

"בנוסף, אנחנו יצרני אספלט, שהוא תוצר לוואי של בתי הזיקוק, ובתחום הזה אנחנו החברה מס' 2 בטקסס ואחת מ-10 הגדולות בארה”ב. הוכחנו לעצמנו ולאמריקנים שאנחנו יודעים לעשות את זה טוב יותר מטוטל פינה, כי אנחנו מרוויחים יותר טוב מהם".

 

ויסמן גם נהנה לספר על הכבוד שלו הוא זוכה בטקסס. "הטקסנים רואים את עצמם עליונים מעל יתר ארה”ב, אבל גם שם אתה נמדד על בסיס הצלחה. למהפך שעשינו שם אין אח ורע ולכן הם מעריצים אותנו. הגענו שם למעמד שבו כאשר אנחנו מזמינים את מושל טקסס, רון פרי, לאירוע של בתי הזיקוק שלו, הוא מגיע. גם ברברה בוש, אמו של נשיא ארה”ב, היתה אורחת הכבוד שלנו במפגן אווירי של מטוסים ממלחמות העולם, שאלון ארה”ב היא הספונסרית שלו.

 

"עם ג'ים קייס, הנשיא של 'סבן- אלוון' העולמית, נוצרה ידידות גדולה, כולל ארוחות משותפות בבתים. פעם הוא שהה בטורקיה כשהיה בארץ פיגוע חבלני. הוא עלה על מטוס פרטי ובא לכאן ליממה, כולל ארוחת ערב שערכנו לכבודו. זו היתה הפעם הראשונה שהוא ביקר בישראל".

 

ויסמן מבלה כיום שליש מזמנו במטה של אלון ארה”ב בדאלאס והוא אורח כבוד במסעדת הסטייקים המפורסמת של העיר, שתמונות של סלבריטיז מעטרות את קירותיה. כשהוא שוהה בדאלאס הוא מתגורר בדירת פאר שרכש.

 

מהן תוכניות ההתרחבות שלך בארה”ב?

 

"לאלון ארה”ב יש כוונה להתרחב על-ידי רכישות. אנחנו רוצים להיכנס לתחום הסופרמרקטים. החברה מאוד נזילה. יש לה קרוב ל-200 מיליון דולר בקופה".

 

אתה פעיל בטקסס גם בתחום הנדלן, בשיתוף עם אפריקה-ישראל. אתה מתכוון להמשיך לפתח את הפעילות הזו?

 

"אנחנו שותפים עם אפריקה ב-4,000 יחידות דיור להשכרה בטקסס, באמצעות רוזבאד (חברת נדל"ן שבשליטת ויסמן ושרגא בירן - נ.ז). בשלב זה לא מדובר בשותפויות נוספות. אני חושב שמה שלבייב עשה בתחום הנדל"ן בארה”ב הוא גאוני. להיכנס לדאון-טאון בערים בארה”ב, לקחת בנייני משרדים ולהסב אותם למגורים. הוא זיהה בזמן את הטרנד של אנשים בוגרים שרוצים לחזור לעיר, שנמאס להם מהתנועה, שלא זקוקים יותר לבתים גדולים. זו ההצלחה שלו".

 

"רשת ילו פועלת כמו קיוסק"

 

הצלחה בארה”ב לא הפחיתה מהדרייב של ויסמן להמשיך לגדול גם בישראל. למרות שהוא מבלה זמן רב בטקסס, מרכז פעילותו נותר משרדי אלון ביקום, ליד נתניה. כמה ימים לפני יום העצמאות, חשוב לו להבהיר כי ישראל היתה ונשארה בסיס הפעילות שלו. "הרבה פעמים שואלים אותי: 'למה אתה ממשיך להיאבק בישראל כשאתה כל-כך מצליח בארה”ב?' התשובה היא: ישראל זה הבית. ההצלחה נחשבת במקום שבו אתה חי, שבו נולדת ושבו יש לך שורשים. ישראל עדיין מצויה בעיצומו של התהליך הציוני. היא עדיין מדינה בבנייה, עוד אין לה גבולות סופיים ובתוך זה אנחנו מייצרים כלכלה מודרנית. הגאווה שלי היא על כך שלקחתי חברה ישראלית והפכתי אותה לחברה בינלאומית. ככל שחברות ישראליות ירחיבו את פעילותן מחוץ לישראל וישתלבו בגלובליזציה, זה יחזק את פעילותן בארץ".

 

ויסמן גאה במיוחד בפעילות תחנות הדלק שלו, ולא שוכח לעקוץ קצת את המתחרים. "כשאני מרצה בפני סטודנטים אני קורא לאלון 'ההימור שהצליח'. היום אנחנו תופסים נתח שוק של 20% בתחום תחנות הדלק. בשיווק סולר אנחנו מובילים. עברנו את פז וסונול בתוצאות הכספיות.

 

"אם נשווה את התוצאות שלנו לאלה של דלק, שהיא חברה ציבורית ומפרסמת את תוצאותיה, הרי שהיא רשמה ב-2004 הפסד של 9 מיליון שקל ורווח תפעולי של 140 מיליון שקל מפעילותה בישראל. הפעילות שלנו בישראל רשמה בשנה שעברה רווח נקי של 36 מיליון שקל ורווח תפעולי של 227 מיליון שקל".

 

"כשהתחלנו לפעול בתחנות הדלק, ב-1993, הימרנו על שירות עצמי בתחנות הדלק, שהיה אז חידוש בארץ, ועל הנחות של 15 אגורות לליטר. כל השאר הלכו אחרינו. ההימור השני היה על חנויות הנוחות, שגם בו היינו חלוצים. המתחרות שלנו התחילו עם נושא חנויות הנוחות רק בשנה האחרונה. היה לנו 'פור' של 10 שנים על המתחרים והוא איפשר לנו להגיע לנתח השוק המכובד".

 

ויסמן זוקף לזכותו גם את המעורבות של אלון בכביש חוצה ישראל. "מי בכלל חלם להתמודד על חוצה ישראל? . אני הגיתי אותו, לא הקנדים ולא אפריקה-ישראל. חברות הדלק האחרות, שלא היו ערניות, נותרו מחוץ למכרז. כתוצאה מכך קיבלנו את אחד הפרויקטים המוצלחים בארץ.

 

"יש לנו בלעדיות על התחנות לאורך חוצה ישראל, וזה העניק לתחנות הדלק שלנו חשיפה אדירה. כל תחנה על כביש 6 שווה בהיקפי הפעילות שלה ל-5 תחנות אחרות שלנו".

 

אם הפעילות בכביש 6 כל-כך מוצלחת, למה מכרתם באחרונה את חלקכם לאפריקה-ישראל?

 

"פרויקט דרך ארץ מתחלק ל-3 חלקים: הזכיין, הקבלן ומפעיל שירותי הדרך. אותנו עניינו מהרגע הראשון רק שירותי הדרך. בעצם, לא היינו מעולם שותפים בזכיינות. אפריקה-ישראל החזיקה עבורנו בנאמנות את חלקנו בזכיינות (6%), וויתרנו עליו כעת תמורת 10 מיליון דולר".

 

כיום גם סונול, דלק ופז נמצאות בתהליך פיתוח מואץ של חנויות נוחות בתחנות הדלק. איך תתמודד עם זה?

 

"שימי לב איך הם הדביקו את הפער: המדינה כפתה עליהם בחוק ליישר קו עם דור אלון, לתת הנחות ושירות עצמי. פז נלחמה בזמנו בחירוף נפש נגד השירות העצמי וההנחות. על מה אנחנו מדברים בתחום הנוחות? על 7 חנויות 'מנטה' של דלק ועל 5 חנויות 'סו-גוד' של סונול?

 

"החברה היחידה שלקחה ברצינות את הנושא היא פז, עם רשת חנויות 'יילו', ועל זה מגיע לה שאפו. אבל רשת 'ילו' פועלת כמו קיוסק, בעוד שברשת סופר-אלונית ניתן להשיג גם חלב על המדף, תנור לאפיית דברי מאפה טריים על המקום, קפה סגפרדו. זה עולם אחר, ובקרוב נוסיף גם שירותים פיננסיים".

 

בקרוב תנסה להנפיק את דור-אלון ישראל, שמרכזת את פעילות האנרגיה שלכם בארץ, בבורסה בתל-אביב, ובמקביל תנסה להנפיק את אלון ארה”ב בניו-יו”רק ולגייס מאות מיליוני דולרים. למה מיועדים כספי ההנפקה?

 

"כספי ההנפקה מיועדים לשיפור מבנה ההון ולהתרחבות של דור אלון ישראל. יש לנו 155 תחנות תדלוק רגילות ועוד 270 תחנות תדלוק במושבים וקיבוצים, ואנחנו רוצים להקים עוד 100 תחנות ציבוריות עם מרכזים מסחריים. יש המון מתחמי נדלן בבעלותנו שאפשר לפתח אותם. למשל, בכפר סבא יש לנו 5,500 מ"ר עם זכויות בנייה".

 

"גם לנוחי יש שותפים, אבל הוא זה שמוביל"

 

עד שויסמן יגשים את שאיפתו לרכוש רשת סופרמרקטים בארה”ב, הוא נאלץ להתמודד עם חיכוכים בינו לבין שותפיו לשליטה ברשת המזון המקומית שלו, רבוע-כחול. העימותים בינו לבין קבוצתם של מתיו ברונפמן ושלום פישר, השותפה עמו בשליטה ברשת, פרנסו לא מעט כתבות בעיתונות הכלכלית בחודשים האחרונים. ויסמן ופישר אף החליפו מהלומות מילוליות בעיתונים. פישר טען שויסמן מערבב אינטרסים של אלון באינטרסים של רבוע-כחול ודרש לפטר את משרד יחסי הציבור ומשרד החקירות ששכר. ויסמן, בתגובה, טען שפישר פועל כמיסיונר ורוצה להקים עוד ועוד סניפים של הרשת החרדית שפע-שוק.

 

היו פרסומים שלפיהם הסכסוך בינך לבין ברונפמן פוגע בביצועים של הרשת ושל המניה.

 

"אני לא צריך להצטדק. ראית שהורידו את הדירוג של רבוע-כחול? לא. למרות הסכסוך, עד היום לא היתה החלטה אחת שלא עברה בדירקטוריון רבוע-כחול פה אחד. בארה”ב אף אחד לא מתעסק איתי, בתחום האנרגיה שם אנחנו מלכים. רק כאן מתעסקים רק בסכסוכים".

 

לויסמן ברורה הסיבה להידרדרות ביחסים עם שותפיו ברבוע-כחול. "מה שקרה עם ברונפמן הוא שבתחילה כל אחד התמודד בנפרד על רכישת הרשת. בשלב מסוים החלטנו לחבור יחד וזו היתה החלטה נכונה. מה שלא נעשה - וכאן היתה הטעות - הוא תיאום ציפיות בין השותפים. ציפינו לעשות עסק עם משקיע פיננסי זר, אבל בגלל מבנה השותפות של ברונפמן, מצאנו את עצמנו עם משקיע ישראלי מעורב, שאיננו פיננסי.

 

"במסגרת ההסכמים, משפחת ברונפמן היתה צריכה להוביל, ונציג של המשפחה היה צריך להיות חבר בדירקטוריון מטעמה, אבל זה התגלגל אחרת. אי אפשר לנהל עסק עם שני מובילים. לדוגמה, באלון יש 3 שותפים - אפריקה ישראל, הקיבוצים, ושרגא בירן ואני, אבל ברור לכולם ששרגא ואני מובילים. גם באי.די.בי יש שותפים, אבל נוחי דנקנר הוא המוביל. אחרת, ארגון שלם מתבלבל".

 

פישר ואתה החלפתם האשמות הדדיות בפומבי.

 

"שולם פישר ודודי ויסמן יודעים להסתדר יפה מאוד, ופעם בשבוע אוכלים ביחד. הבעיה היא בעיקרון של איך מנהלים עסק. לנו יש גישה יותר ממוסדת, שנשענת על חוק החברות. אנחנו רגילים לעבוד בצורה מסודרת בכל העסקים שלנו ולא נוותר על העקרונות שלנו. פישר הוא דירקטור בחברה ולכן אינו יכול לתת הוראות למנהלים ברשת. העובדה היא שבפועל, למרות הטענות, כלום לא השתנה. גם לאחר דיון בדירקטוריון בטענות הצד השני, כל נותני השירותים ממשיכים לעבוד עם הרשת כרגיל. את ממלא את מקומו של מתיו ברונפמן, שפרש מתפקיד יו”ר רבוע-כחול, ולא אף אחד אחר".

 

ברונפמן הציע לקנות את חלקך ברבוע-כחול וסירבת. איפה עומד נושא מכירת האחזקות של אחד השותפים לשותף השני?

 

"לא מתקיים כיום מו"מ בין הצדדים. בסך הכל, הם מעוניינים למכור. מה שבטוח הוא שאנחנו לא נמכור את חלקנו ברבוע-כחול".

 

אם תרכוש את חלקו של ברונפמן ברבוע-כחול, האם תעשה זאת באמצעות אלון ארה”ב?

 

"אנחנו לא מערבבים שמחה בשמחה. יש כסף באלון ישראל. בעלי המניות של אלון הם כאלה שאין להם שום בעיה לגייס כספים. רק באחרונה ביצענו גיוסים לאלון באמצעות אג"ח. לשני הגיוסים קיבלנו דירוג - AA זהה לדירוג של מדינת ישראל. בסך הכל גייסנו 200 מיליון שקל והביקושים היו ל-500 מיליון שקל.

 

"שוק ההון הישראלי תמיד התייצב לצידנו, כמו שהוא מתייצב לצד מי שמוכיח את עצמו. לפי הדירוג של דן אנד ברדסטריט ל-2004, אלון היא כיום חברת הסחר הגדולה בישראל. תראי לי עוד מישהו שהגיע להיקפי פעילות כאלה ב-12-10 שנה. אנחנו גם אחת החברות הרווחיות ביותר בישראל. מי עוד מציגה רווח גולמי של 2 מיליארד שקל בשנה, רווח תפעולי של 800 מיליון שקל ב-2004 ורווח נקי של 129 מיליון שקל?".

 

ההשקעה ברבוע-כחול מצדיקה את עצמה?

 

"רכשנו את חלקנו (39%) ברשת לפי שווי של 370 מיליון דולר. חילקנו דיבידנדים של 120 מיליון דולר. היום, לאחר חלוקת הדיבידנד, החברה נסחרת בשווי של 400 מיליון דולר. המשמעות היא ששווי החברה הוא 520 מיליון דולר, כך שהחשיפה של הבעלים הפכה לשולית. תראי לי אנליסט שיחשוב שזו לא השקעה טובה.

 

"רבוע-כחול, בניגוד למתחריה, שומרת על רווח תפעולי של כ-200 מיליון שקל בשנת 2004 למרות התחרות העזה, לא ירדנו ברווח התפעולי והיקף המכירות שלנו גדל ב-2004 ב-6.3%. למרות מחיקות שביצענו בשנתיים האחרונות על תקן 15, רשמנו ב-2004 רווח נקי של 60 מיליון שקל ב-2004. המותג 'מגה' הוא החזק ביותר ואני מרוצה מהתוצאות. בנוסף, רבוע-כחול לא ממונפת לחלוטין ויש לה הון חבוי משמעותי, בדמות נדלן בהיקף עצום, שרשום בספרים בערכים היסטוריים. כשנרצה להציף ערך נוסף למשקיעים, נצטרך לטפל בנדל"ן".

 

המתחרות, שופרסל וקלאבמרקט, מהמרות כעת על אסטרטגיה של רשתות מוזלות מאוד - אימפריה ושופרסל דיל. מה עושה רבוע-כחול בעניין הזה?

 

"אני מברך אותם על היוזמה. סוף סוף שופרסל התעשתו. זה רק יועיל לרבוע-כחול. עד היום נלחמנו לבד מול הרשתות הפרטיות. לדוגמה, כשפתחו את סופר 'יד יצחק' בכפר-סבא, הורדנו מחירים בסניף מגה הסמוך, ושופרסל לא עשתה כלום. היום שנינו כבר מתחרים ברשתות הפרטיות והן נחשפות לתחרות שלא ידעו קודם. עובדה שלמרות הכל המכירות שלנו לא ירדו.

 

"אני כרגע מספר 1 בין הרשתות ברווחיות, ואני מקווה שאהיה גם במכירות. חסר להנהלת הרשת שלא נהיה מס' 1 ברווחיות. על זה לא תהיה מחילה. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעשות משהו בעקבות הקמת 'שופרסל דיל'. כבר לפני שנתיים מיתגנו מחדש את הרשת. ובכלל, מה זה 'שופרסל דיל'? זה מיזוג של תתי הרשתות שופרסל, יוניברס ומחסני מזון.

 

"יוניברס הוא אחד המותגים הטובים של שופרסל והוא הוחלף במותג חדש. יש פה הימור. לנו יש את שפע שוק, שמחיריה מאוד תחרותיחם, ואת מגה, שהוא המותג החזק ביותר. אנחנו הראשונים שהיינו מוכנים למהפך של חזרה של הלקוחות לסניפים בעיר ובשכונות, ופתחנו את הרשת העירונית סופר-סנטר. המיקומים שלנו בתוך הערים מעולים.

 

"בנוסף, ביצענו התייעלות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. כל מה שהרשת צריכה זה שבכל אזור יהיה סניף מגה אחד, שני סניפים של סופר-סנטר וסניף של שפע שוק, ואנחנו מכוסים".

 

מה דעתך על מצבה של קלאבמרקט ולמה פנית לממונה על ההגבלים העיסקיים כדי לקבל אישור לרכישתה?

 

"בדקתי את אפשרויות ההתרחבות שלי בישראל, לא רק בתחום הקימעונאות, ובין השאר שאלתי גם על קלאבמרקט וקיבלתי תשובה שלילית. אני לא חושב שנכון לדבר על מצבה של קלאבמרקט כשהיא ברגע של חולשה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחזיק ב-39% מהרשת
הבעלים של רשת הפיצות
צילום: מאיר פרטוש
מכר את אחזקותיו במפעילת חוצה ישראל
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים