"דוחפים אותם לכיתות כדי שישבו כמו כולם בשקט, והם לא יכולים", מתארת מיכל חזן, מנהלת גימנסיה "דרכא" בקרית מלאכי, את המציאות המציקה שאיתה מתמודדים תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. בניסוי שמתחיל כעת בגימנסיה – כיתה מיוחדת שמעוצבת למען 55 תלמידים עם הלקויות הללו - מנסים להתקדם לקראתם. זהו פרויקט זעיר, 60 מטרים רבועים בסך הכל, אך כאשר נכנסים לכיתה החדשה מגלים מיד את השוני: קיר צמחים, כדורים במקום כיסאות, קירות שקופים ושולחנות נעים על גלגלים.
>> גן ילדים ייחודי בירושלים: חירשים, שומעים, ערבים ויהודים ביחד
"דרכא" פועלת במקבץ בניינים במתחם רחב ידיים במרכז קרית מלאכי, וכ-700 תלמידים בכיתות ז' עד י"ב לומדים בה. הבניין שבו נמצאת הכיתה ננטש לפני כמה שנים, חלק ממנו נשרף והוא ננטש. אשתקד התקבלה דרך ארגון "כל ישראל חברים" תרומה (מחברת הביטוח "הראל" ואחרים), שאיפשרה לעשות צעד ראשון לקראת החייאת הבניין, לחדש כיתה אחת ולייעד אותה לקידום תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. התרומה הברוכה של חברות עסקיות וארגון כמו כי"ח מעידות על חולשתו של משרד החינוך, שאינו נותן מענה מלא לקבוצה משמעותית בקרב התלמידים.
את העבודה קיבל האדריכל הצעיר ליאור בן שטרית (32), שהספיק לצבור קילומטראז' נאה בתכנון סביבות למידה. התרומה בסך 50 אלף שקלים לכיסוי הוצאות הפרויקט (תכנון וביצוע) זעירה, אך בן שטרית הצליח לממש את החזון שניסח בגבולות התקציב של התוכנית "ללמוד מחדש", שכי"ח מובילה לקידום תלמידים בפריפריה. הוא קיבל ליווי צמוד מניבה קפליוק, ראש התוכנית ואשת חינוך מוערכת, אך למד את הנושא בעצמו באמצעות תצפיות בכיתות הגימנסיה ומעקב אחר התנהגות התלמידים. "כי"ח רצו עיצוב שיווקי ולכן לא רצו כיתה סטנדרטית", הוא מספר על קונפליקט הפתיחה. "הם רצו מוצר אסתטי וחדשני והרגשתי שהוא מתנגש עם צרכי המשתמשים, כי כל פעולה עיצובית גורמת הפרעה". התוצאה יכולה בהחלט להיקרא "עיצוב שיווקי", אך היא תולדה של עקרונות התכנון כפי שהגדיר אותם האדריכל.
ההשראה: Minecraft
"ראיתי את אחד התלמידים משחק מיינקראפט (Minecraft), וכך מצאתי את השפה העיצובית שחיפשתי", הוא מספר. "במשחק יש עולם שמורכב מצורות גיאומטריות טהורות, והסביבה מאוד ירוקה". כך נולד קיר הצמחייה המלאכותי, המשתרע לכל גובה ורוחב הקיר האחורי בכיתה. שאר הריהוט מתבסס על עיגולים, מלבנים וריבועים, כשתצפית על תלמיד שסובל מהפרעת קשב הביאה לתובנה נוספת: "ראיתי אותו יושב באי נוחות בכיסא, הרגל שלו קופצת כל הזמן והיד דופקת על השולחן. הבנתי שצריך לנתב את האנרגיה שלו". כך הפך כדור יוגה אדום למושב, שאליו חוברה מסגרת מתכת עם רגליים לקיבוע הכיסא. את המשענת איתר בן שטרית באזור התעשייה של עכו, במחסן של מפעל שייצר בעבר ריהוט בתי ספר.
שלושה תאי לימוד אינטימיים ניצבים בעורף הכיתה, והם מיועדים ללימוד אישי או להדרכה פרטנית. התא מורכב משלד מתכת קובייתי, ששתיים מדפנותיו מורכבות ממשטח צבעוני שקוף כדי לשמור מצד אחד על בידוד התלמיד ומצד שני לא לנתק אותו מהסביבה. לא רק כיסאות הכדורים ניידים, אלא הריהוט כולו שמורכב על גלגלים ומאפשר לעצב את סביבת הלימוד לפי הצורך.
>> עוד אדריכלות בתי ספר וגני ילדים מעניינים בארץ ובעולם
הכיתה מיועדת לא רק לתלמידים, אלא גם להוריהם שמוזמנים לקבל כאן הדרכה. בסך הכל ילמדו כאן קבוצות של שמונה תלמידים, כשכל קבוצה תעביר שלוש שעות שבועיות בלימוד "מקצוע רב-מלל" כמו היסטוריה או ספרות, או סדנאות רגשיות לחיזוק הדימוי העצמי.
ההמשך: חזית הבניין
תוך כדי עבודה על הכיתה, התקבלו תרומות נוספות (גזית גלוב, אקרשטיין וקרן רש"י) בסך 120 אלף שקל שמאפשרות לחדש את חזית הבניין. בן שטרית החליט לשתף בעבודה את התלמידים והבוגרים של הגימנסיה, והם עסקו ביישור השטח, בפיזור חצץ, בשתילת צמחייה ובהרכבת רשתות מתכת עם חלוקי נחל. בחלק העליון של החזית עיצב בן שטרית קיר תלת-ממדי המורכב מסדרת מישורים של לוחות אלומיניום התלויים על כבלי נירוסטה, ועליהם עתיד לטפס צמח שיהפוך את הקיר כולו לירוק וחי. שלוש אדניות גדולות שהורכבו אצל פחח רכב נצבעו בגווני ירוק, צהוב וורוד, וקקטוסים שאינם דורשים השקיה משמעותית נשתלו בהן.
בן שטרית סיים את לימודיו בויצו חיפה רק לפני שנה, אך לא המתין לתום הלימודים כדי להתחיל לעשות מעשים. בזמן הלימודים כבר הצטרף לצוות שתכנן גן בבית יתומים באנגולה, ולאחר מכן הקים כיתת קיץ במרכז מדעים בהרצליה. המטרה שאותה הציב לעצמו היא יצירת מהפכה בסביבות הלימוד הקיימות.
"הכיתה החדשה היא מינוף לכל הבניין, שעתיד לשמש כמתחם של 'למידה אחרת'", מספרת חזן. אם תוכניות השיפוץ יתגשמו, יהיו כאן לימודי אמנות, תקשורת, עיצוב, תיאטרון ופסיכודרמה, וכן חדרי יועצים.