"תנועה באדריכלות מזוהה בדרך כלל עם הממד הרביעי: זמן. זמן, באמצעות הגוף, חווה את הבניין". כך כותב האדריכל אקסל דה סטמפה (Axel de Stampa), כשהוא מסביר מדוע החליט לפרק ולהרכיב בניינים מפורסמים בטכניקה של דימויי GIF ממוחשבים, במטרה לעודד חשיבה מקורית עליהם. המבקרים בבניינים האלה - שהם אנחנו, הגולשים באתר - אינם זזים אל מול המבנים. אבל הבניינים כן זזים, ובכך הם מציעים "תפישות מגוונות שמתעוררות לחיים וחושפות ראיות חדשות".

זה דווקא לא פרויקט של זאהה חדיד. מגדלי Absolute  בקנדה, בתכנון MAD (Photo: Tom Arban ,gif: Axel de Stampa)
זה דווקא לא פרויקט של זאהה חדיד. מגדלי Absolute בקנדה, בתכנון MAD (Photo: Tom Arban ,gif: Axel de Stampa)

דה סטמפה למד אדריכלות בפריז-בלוויל, וכיום מקדם פרויקט אחר שלו: 1week1project (פרויקט בשבוע), שבו הוא ושותפו בוחרים באופן ספונטני אתר מסוים, מאבחנים אותו ומכינים בעבורו תוכנית שתשלב פרויקט אדריכלי. "יש רק כלל אחד", הוא כותב באתר, "להציע פרויקטים פתוחים וספונטניים".

פרויקט אחד בשבוע

כך, למשל, הפרויקט העדכני ביותר באתר הוא "אנדרטת הנצחה לחללי אצטדיון המונדיאל בקטאר". מאות פועלים כבר נהרגו בפרויקט הראווה של המדינה העשירה, תוך התעלמות של התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) ועצימת עין מצד האדריכלית הראוותנית זאהה חדיד. "יותר מ-400 פועלים נפאלים כבר נהרגו כאן", כותבים דה סטמפה ושותפו, "והמספר הסופי עלול להגיע לאלפים". הם מציעים אנדרטה בדמות מגדל גבוה, שאבני הבניין שלו הן מודולים זהים; כל מודול מייצג פועל שנהרג, וככל שייהרגו יותר כאלה הוא יתנשא גבוה יותר ליד האצטדיון המרכזי. "אם המספר לא ייעצר, המגדל אמור להגיע לגובה של 1.5 קילומטר", הם כותבים. אפשר להניח שהרעיון החתרני יישאר על המסך בלבד; המודעות האנושית, שזרה כל כך לעבודה האדריכלית על האצטדיון, היא עניין אחר.

עוד על הבניינים שמוצגים בדימויים למעלה: