ביתם של מרב זקס ורועי בית-לוי נמצא בשכונת רמת ישראל בתל אביב, ממש קרוב לדרך השלום - וגם לשכונת ביצרון. זקס היא יזמית אינטרנט ובעלת בלוג האמנות The Vagabundas; בית-לוי הוא עיתונאי שפירסם לפני כשנה ספר ראשון, "הרים אני רואה" (בהוצאת עם עובד), והשניים הורים לפעוט. לפני שלוש שנים רכשו בית צמוד-קרקע באחת מסמטאות השכונה הקטנות, שכמו המקבילות לה, מיועדת להולכי רגל בלבד.

הבית נמצא בסמטה קטנה שמיועדת רק להולכי רגל. החומה המקורית הוגבהה באמצעות קורת מתכת שחורה (צילום: גלית דויטש )
הבית נמצא בסמטה קטנה שמיועדת רק להולכי רגל. החומה המקורית הוגבהה באמצעות קורת מתכת שחורה (צילום: גלית דויטש )

החצר מבפנים. אדנית בחלקו האחורי של הספסל הבנוי (צילום: גלית דויטש )
החצר מבפנים. אדנית בחלקו האחורי של הספסל הבנוי (צילום: גלית דויטש )

השכונה הוקמה ב-1948 במטרה לספק פתרונות דיור זמניים ליהודים שהתגוררו בשכונות כגון מחנה יוסף ונווה שלום, והיו חשופים לירי ממנשייה ומיפו הסמוכות. בתחילה נקראה "שיכון פליטי הספר", ורחובה הראשי נקרא רחוב כך גם כיום. בתיה הקטנים נבנו כקוביות אחידות: קומה אחת בת 75 מ"ר, על מגרש בגודל 160 מ"ר. שנים סבלה מתדמית לא טובה, אך בעשור האחרון זוכה השכונה לפריחה, ומשפחות צעירות רוכשות בה נכסים: חלקן הורסות את הבתים המקוריים ובונות מחדש; אחרות חופרות מרתף ובונות קומה נוספת. כך מתקבלים בתים גבוהים ועתירי מטראז'. זקס ובית-לוי נשארו בגבולות המבנה הקיימים ועשו שיפוץ בתקציב של 350 אלף שקל. ממעצבות הפנים מיה שגיב-סלומון וענבל גלעדי (סטודיו in2) ביקשו לתכנן את הבית בהתאם לעיסוקיהם ולתחביביהם - עם מקום לספרים, דגש על תליית עבודות אמנות, ופינת עבודה נוחה. הם גם רצו להכניס יותר אור לבית ובחרו בעיצוב עם מאפיינים תעשייתיים. שגיב-סלומון מתגוררת באזור, מה שסייע לה, לדבריה, בקבלת ההחלטות. "ידעתי מה יהיה נכון לחלל, ואיך אפשר להפוך אותו לפתוח ולייצר בו הרגשה של מרחב למרות הגודל המוגבל", היא אומרת.

מצבו של הבית חייב הוספת חיזוקים והחלפת מערכות חשמל ואינסטלציה, ריצוף ואלומיניום. כל הקירות הפנימיים נהרסו, למעט אלה של חדר הרחצה, וכל הדלתות והחלונות הורחבו. גם התקרה דרשה טיפול: היא הייתה בגבהים שונים ונבנתה מחומרים שונים –עץ, בטון ואף אריחים אקוסטיים - מה שחייב להנמיך וליישר אותה באמצעות גבס. כדי לעמוד בתקציב שולבו רהיטים רבים מהדירה השכורה שבה התגורר הזוג קודם לכן. החדשים נרכשו בחנויות "לואו קוסט". רוב גופי התאורה, למשל, נרכשו באתרי אינטרנט במחירים נמוכים יחסית.

>> ואיך שילשה דירת שיכון קטנה את שטחה, בשכונת ביצרון הסמוכה

סגרו את המרפסת

השיפוץ התחיל בחוץ. הגדר המקורית שמסתירה את הבית הוגבהה באמצעות הוספת קורת מתכת שחורה. השער הוחלף, וכך גם הריצוף: השביל שמוביל לדלת הכניסה ולחצר האחורית מרוצף כעת אבנים משתלבות, כמו במדרכות. החצר הקדמית חופתה בדק מעץ אורן, ונבנה בה ספסל שחלקו האחורי משמש כאדנית. חזיתות הבית, שהיו מכוסות באבנים שבורות בצבעים צהבהבים, קולפו. הקירות נצבעו בטיח בגוון לבן-אפרפר, והחלונות הוחלפו.

צד הבית, "לפני": הקיר חופה באבנים צהבהבות (באדיבות STUDIO IN2)
צד הבית, "לפני": הקיר חופה באבנים צהבהבות (באדיבות STUDIO IN2)

ואחרי: האבנים קולפו, החלונות הוחלפו (צילום: גלית דויטש )
ואחרי: האבנים קולפו, החלונות הוחלפו (צילום: גלית דויטש )

המרפסת, שבעבר שימשה כמבואה חיצונית ושבה הייתה דלת הכניסה, נסגרה: הקיר שהפריד בינה לבין פנים הבית בוטל, והיא הפכה לחלק מהסלון. דלת הכניסה השחורה, שנרכשה מתצוגה, הועתקה לחזית הצדית, ועכשיו היא נפתחת למרחב פתוח, שרצפתו כוסתה בבטון מוחלק:

עכשיו דלת הכניסה נפתחת למרחב פתוח (צילום: גלית דויטש )
עכשיו דלת הכניסה נפתחת למרחב פתוח (צילום: גלית דויטש )

משמאל, באזור שבו הייתה מרפסת, מוקמה פינת אוכל שהובאה מהדירה הקודמת. כדי לתמוך בתקרה הורכבה קורת פלדה שחורה, שאליה הוצמדו בקליפס שני גופי תאורה מהחנות "מרסי" בפריז. החלון הסטנדרטי שהיה בסלון הורחב, ובמקומו הותקנה דלת הזזה שממנה יוצאים לחצר הקדמית. את מסך הטלוויזיה חיברו המעצבות לזרוע מתכווננת, שמאפשרת להפנות אותו לכיוון הספה או לכיוון פינת האוכל. הוא גם משמש מעין מחיצה בין שני החללים.

את מסך הטלוויזיה ניתן להפנות לכיוונים שונים (צילום: גלית דויטש )
את מסך הטלוויזיה ניתן להפנות לכיוונים שונים (צילום: גלית דויטש )

המטבח החדש תפס את מקומו של הסלון הישן. הארונות נרכשו ב"איקאה", ואחד הקירות נצבע בצבע שמן בגוון כחול כהה, שחסך שימוש באריחי קרמיקה. אי שהוזמן אצל נגר מוסיף מקום אחסון, ישיבה וגם שיק. אחת מדפנותיו נצבעה בצבע גיר.

מבט אל המטבח ואל המסדרון המוביל לחדרי השינה (צילום: גלית דויטש )
מבט אל המטבח ואל המסדרון המוביל לחדרי השינה (צילום: גלית דויטש )

מעל הספה: עבודה של ליאת אלבלינג (צילום: גלית דויטש )
מעל הספה: עבודה של ליאת אלבלינג (צילום: גלית דויטש )

המטבח הפך למסדרון

במרכז הבית המקורי, צמוד לקיר המשותף לבית השכן, היה מטבח שהוגבה על במה ונתחם באמצעות קירות משני צדיו. המעצבות ביטלו את הקירות ויישרו את גובה המפלס כך שיתאים לשאר החלל.

המטבח ''לפני''. על במה ועם תקרה אקוסטית (באדיבות STUDIO IN2)
המטבח ''לפני''. על במה ועם תקרה אקוסטית (באדיבות STUDIO IN2)

ואחרי. ליד החלון עוד יצירה של ליאת אלבלינג (צילום: גלית דויטש )
ואחרי. ליד החלון עוד יצירה של ליאת אלבלינג (צילום: גלית דויטש )

בשיפוץ הפך האזור למסדרון שמוביל לחדרי השינה. על הקירות נתלו עבודות אמנות, בין השאר של ליאת אלבלינג, מישל פלטניק, ניבי אלרואי, נעמה הרפז, שושי צ׳חנובסקי, ראפת חאטב, קרן תגר, אסנת רבינוביץ', גבריאלה ויינשנקר, לארי אברמסון, לילך בר-עמי ועופרי מרום. מתחת לסקיי-לייט, שהיה גם בבית המקורי, מוקם שולחן עבודה ישן. הקיר שלידו נצבע בצהוב, כדי לחזק את אלומת האור שחודרת מהתקרה.

פינת העבודה במסדרון, עם עבודה של לילך בר עמי (צילום: גלית דויטש )
פינת העבודה במסדרון, עם עבודה של לילך בר עמי (צילום: גלית דויטש )

מקבץ עבודות של מישל פלטניק, ניבי אלרואי, נעמה הרפז, שושי צ׳חנובסקי, ראפת חאטב, קרן תגר, אסנת רבינוביץ', גבריאלה ויינשנקר ולארי אברמסון (צילום: גלית דויטש )
מקבץ עבודות של מישל פלטניק, ניבי אלרואי, נעמה הרפז, שושי צ׳חנובסקי, ראפת חאטב, קרן תגר, אסנת רבינוביץ', גבריאלה ויינשנקר ולארי אברמסון (צילום: גלית דויטש )

חדר השירות הפך לשירותי אורחים (ראו תוכניות "לפני" ו"אחרי" בתחתית הכתבה). צמוד להם חדר רחצה, שנותר במקומו המקורי, אבל גם בו נעשו שינויים: החלון הוארך כלפי מטה, עד לדופן האמבטיה, והוא מאפשר למתרחצים להביט לגינה האחורית; את הקירות מחפים אריחים לבנים פשוטים שעליהם הורכב ארון מרחף; ומעל דלת הכניסה נבנה מדף גבס שמשמש לאחסון חומרי ניקוי.

החלון הוארך כלפי מטה, עד לדופן האמבטיה, וניתן להציץ דרכו לחצר האחורית (צילום: גלית דויטש )
החלון הוארך כלפי מטה, עד לדופן האמבטיה, וניתן להציץ דרכו לחצר האחורית (צילום: גלית דויטש )

הקיר שהפריד בין חדרי השינה לחלל הציבורי בבית המקורי, נהרס. המעצבות תיכננו שני חדרי שינה – אחד לילד, אחר להורים - ושניהם חופו בפרקט למינציה.

פרקט למינציה בחדרי השינה (צילום: גלית דויטש )
פרקט למינציה בחדרי השינה (צילום: גלית דויטש )

על הקיר פוסטרים מספר אמנות של שנות ה-70 (צילום: גלית דויטש )
על הקיר פוסטרים מספר אמנות של שנות ה-70 (צילום: גלית דויטש )

מחדר ההורים יש יציאה לחצר האחורית, שכוסתה בדשא סינתטי. מחסן שהיה בה נסגר, ועכשיו הוא משמש כחדר שירות. בחצר גם הורכבה מקלחת חיצונית, לנוחות כולם.

מחדר ההורים יש יציאה לחצר האחורית (צילום: גלית דויטש )
מחדר ההורים יש יציאה לחצר האחורית (צילום: גלית דויטש )

תולים עבודה של האמן הסיני Zeng Pu (צילום: גלית דויטש )
תולים עבודה של האמן הסיני Zeng Pu (צילום: גלית דויטש )

  • אלומיניום: אקסטל
  • דלת כניסה: הרמטיקס
  • ספרייה: טולמנ'ס עודפים
  • שטיחי טריקו: שלי פרימן
  • מחצלת עשב ים: דידי מוצרי סיני
  • גופי תאורה: zangra, בלגיה
  • מטבח, ארונות קיר וארון רחצה: איקאה