משחררים את הפקק בדרום מנהטן: התחנה המחודשת של Fulton Street

האזור שנפגע בפיגועי התאומים חוזר לעצמו: אחרי מגדל החירות ומוזיאון ההנצחה, נחנכת תחנת-ענק שתשרת 300 אלף נוסעים ביום. בקרוב: תחנה בתכנון קלטראווה, שסופג ביקורת

נעמה ריבה

|

30.11.14 11:48

תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (גולת הכותרת של תחנת Fulton Stree היא כיפת אור שחודרת את המבנה הריבועי, ובמרומיה אוקולוס (צוהר עליון) עם רפלקטורים שמשקפים את אור השמש פנימה - אל מאות מעויני מתכת מחזירי אור)
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (הכיפה עשויה 10,000 רכיבי פלדה, מוטות וכבלים והותקנו עליה 950 רפלקטורים כדי להגביר את עוצמת האור הטבעי במעמקי התחנה (ראו סרטון בהמשך))
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה (בקרוב: תחנת הרכבת לניו ג'רזי (PATH) במרכז הסחר העולמי, סמוך לתחנת פולטון, בתכנונו של סנטיאגו קלטראווה, מי שתכנן בין היתר את גשר המיתרים בירושלים)
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה (הדמיית התחנה, שאמורה להיחנך בקרוב אחרי שנים ארוכות של סחבת ובזבוזים של מיליארדי דולרים. העיתונות הניו יורקית לא מרחמת על קלטראווה)
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה (''ציפור מרוסקת'' ו''דינוזאור'' הם חלק מהכינויים הלא מחמיאים שכבר הודבקו לתחנה הענקית של קלטראווה, שיצטרך להוכיח כי חזר לעצמו אחרי שורה של כישלונות ותביעות)
 

מאת נעמה ריבה

נוצצת, בוהקת, מסנוורת ומסחררת - אלה הסופרלטיבים שכבר הוצמדו לתחנת הרכבת הענקית פולטון סטריט (Fulton Street) בדרום מנהטן, שנחנכה לפני כשבועיים. מדובר במרכז תחבורתי מרכזי, המשתרע על פני 34 אלף מטרים רבועים ומנקז תשעה קווי רכבת תחתית בחמש תחנות שונות שמרכיבות אותו, כך שכ-300 אלף נוסעים יעברו בו מדי יום. 

 

צילום: רויטרס
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (צילום: רויטרס)

ה-Hub המחודש, שנמצא במפגש הרחובות ברודוויי ופולטון בלב המסחרי של דאון-טאון מנהטן, כולל מרכז קניות ששטחו כ-6,000 מ"ר והוא אמור להיות "שער חדש לדאון-טאון מנהטן", כהצהרתו של האדריכל ווינסנט צ'אנג, אחד השותפים במשרד האדריכלים גרימשאו שהופקד על הפרויקט (יחד עם משרד ההנדסה הגדול Arup שתכנן את הקונסטרוקציה המסובכת). לצד הבנייה מחדש של התחנה, בוצע גם שימור של מבנה היסטורי בן 125 שנה (בתקציב של 59 מיליון דולר) שישמש כעת כחלל משרדים. תקציב הפרויקט הוערך בתחילה ב-750 מיליון דולר והפתיחה תוכננה להתקיים כבר ב-2007, אלא שהסכום התנפח כפליים (1.4 מיליארד דולר) והפרויקט התעכב שבע שנים נוספות לכדי 10 שנות הקמה, שבמהלכן גם הוצפה התחנה הקיימת בסופה הגדולה לפני שנתיים. את רוב התקציב נתן הממשל הפדרלי.

 

צילום: רויטרס
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (צילום: רויטרס)

 

גולת הכותרת של התחנה המחודשת היא "Sky-Reflector-Net", כיפה  שחודרת את המבנה הריבועי ובחלקה העליון אוקולוס זכוכית שטוח שקוטרו 16 מטרים. את החרוט תכננו האדריכלים בשיתוף המעצב ג'יימס קרפנטר (מי שהשתתף בפרויקט החידוש של מוזיאון ישראל בירושלים), ומדובר באלמנט מסובך לתכנון ולהרכבה: הוא עשוי מ-10,000 רכיבים מפלדה, מוטות וכבלים, והותקנו עליו כ-950 רפלקטורים - לוחות מעוינים מאלומיניום מחורר שמגבירים את הפצת האור הטבעי. אלה, כמו יתר האלמנטים מפלדה, שואבים השראה ממבני הברזל היצוק שמאפיינים את האזור.

 

צילום: רויטרס
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (צילום: רויטרס)

פתיחת התחנה היא מהלך תחבורתי חשוב, אבל היא גם מהלך בעל ערך רגשי ותדמיתי: רחוב פולטון סמוך למגדלי התאומים שקרסו בפיגועי 11.9.2001, ופתיחת התחנה היא עוד נדבך בשיקומו של הלב המסחרי של ניו יורק - יחד עם חנוכתו של "מגדל החירות" שנבנה על חורבות התאומים, ועם פתיחתו של מוזיאון ההנצחה לקרבנות הפיגועים.

קלטראווה מותקף

אל כל אלה יצטרף באמצע דצמבר הבניין של תחנת PATH שיוצא מאזור התאומים לניו ג'רזי, שתכנן האדריכל הקטלוני סנטיאגו קלטארווה (מעצב גשר המיתרים בירושלים), בניין שיתחבר במנהרה לתחנת פולטון המחודשת. התחנה נהרסה בפיצוץ התאומים, וכעבור שנתיים הוקמה שם תחנה זמנית. המבנה הגרנדיוזי טרם נפתח, וכבר סופג ביקורת חריפה על הצורניות שלו ("ציפור שהתרסקה" ו"דינוזאור" הם חלק מהכינויים הזמניים) ועל הנזק הכספי שהוא מסב לעיר: עיכוב של חמש שנים ותקציב בסך ארבעה מיליארד דולר, פי שניים מהתקציב ההתחלתי שהעניקה הרשות הפדרלית לתחבורה.

 

צילום: trevor.patt, cc
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה (צילום: trevor.patt, cc)

ב-Observer הניו יורקי הגדירו את התוצר הצפוי כ"מפגש בין שאיפות גרנדיוזיות לבין רגשות שצפו לאחר פיגועי הטרור", ושם סבורים שהמפגש הזה לא יזכה למימוש בפועל. "עם תקציב כזה, ערים אחרות היו יכולות לבנות מערך שלם של קווים", תקפו בעיתון את הפרויקט של קלטראווה, שלא סומן בתוכנית האב המקורית של דניאל ליבסקינד לשיקום דאון-טאון מנהטן אחרי פיגועי התאומים, והצטרף רק מאוחר יותר. זה קרה כאשר בעלי הקרקע - רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רסי - רצו להקים תחנה איקונית שתתחרה בתחנת Penn ובגרנד סנטרל.  

צילום: Benjamin Kabak, cc
לשימוש הבלוג בלבד תחנת path world trade center קלטראווה (צילום: Benjamin Kabak, cc)

גם ב"ניו יורק טיימס" מתחו ביקורת חריפה על קלטארווה, והזכירו שהוא צובר מפרויקט לפרויקט לקוחות פגועים  - גם בגלל עיכובי בנייה, גם בגלל תקציבים שהתנפחו, וגם בגלל נזקים של ממש. הדוגמה הבולטת ביותר לדימוי הבעייתי של קלטראווה היא בית האופרה של ואלנסיה, ספרד, שם העירייה תובעת את האדריכל על התפרקותו של הבניין ונפילת חתיכות ממנו - שמונה שנים בלבד אחרי שנחנך.

בחזרה לתחנת פולטון: "הבניין הזה עומד כעדות לחוסנה של העיר ניו יורק וכעדות להשפעה של תשתיות חכמות על עיר, מדינה ואפילו אומה", הכריז מנכ"ל MTA (החברה שמפעילה את הרכבת התחתית), תומס פרנדרגאסט ((Thomas F. Prendergast, על תחנת פולטון. אם לאחר פיגועי ה-11.9 העריכו פרשנים שונים שארצות הברית תמהר להקים על חורבות הכתם השחור שנוצר בדרום-האי פרויקטים גרנדיוזיים ונוצצים הרבה יותר ממגדלי התאומים שקרסו, נראה שהתחזית שלהם התגשמה: התחנה השוקקת, שמצטרפת למגדל החירות ולאנדרטה, מנסה להוכיח שאת האנרגיות של התפוח הגדול לא ניתן להרוג.

 

צילום: רויטרס
תחנת תחתית פולטון Fulton ניו יורק (צילום: רויטרס)

 

 

הרשמה ניוזלטר

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד