מאת גילי מרין

ביתן הקיץ של גלריה ״סרפנטיין״, שמתוכנן השנה על ידי האדריכל הצ׳יליאני סמיליאן ראדיץ' (Radić), נפתח הבוקר (יום שלישי) בגני קנזינגטון, לונדון. הביתן הוא מעטפת מעגלית של פייבר-גלאס המונחת על סלעי-ענק, ומאפשרת כניסת מבקרים לתוך החלל הפנימי, שמכיל בית קפה לצד במה לשיחות ולהרצאות שבועיות. עיצוב הביתן, שנראה כגולם קליל ומרחף המואר בגוון אדמדמם, נבנה בהשראת מודל עיסת נייר שעשה ראדיץ' לפני מספר שנים בהשפעת סיפור הילדים "הענק וגנו" של אוסקר וויילד.

בלילה יימשכו המבקרים לביתן ״כמו עש למנורה״. צילום: Iwan Baan

"מבחוץ, יראו המבקרים מעטפת שברירית תלויה מעל סלעי מחצבה", מסביר האדריכל. "הקליפה הזאת - שהיא לבנה, שקופה למחצה ועשויה פייברגלאס - תכיל חלל פנימי שעוטף פטיו ריק, ותיצור הרגשה של ריחוף. בלילה, האור העמום מתוך הביתן ימשוך מבקרים פנימה כפי שעש או פרפר נמשך למנורה". מנהלת גלריה סרפנטיין, ג'וליה פייטון-ג'ונס (בניהול משותף עם האנס אולריך אובריסט, מי שאצר את הביתן השוייצרי בביאנלה בונציה), אמרה ש"תכנונו של ראדיץ' עתידני ומרגש, ונראה כמו חללית שנחתה באתר ארכיאולוגיה ניאוליתי".

האדריכל הצ׳יליאני ראדיץ'. כבר לא אלמוני. Portrait by Hisao Suzuki

"האדריכל הוא דמות מרכזית בבום האדריכלות האדיר שמגיע מצ׳ילה", הוסיפו ג׳ונס ואובריסט. ואכן, נדמה שהמדינה הדרום-אמריקאית המרוחקת עלתה על גל ההצלחות והחלה לחלחל אל התודעה במערב, לאחר זכיה מתוקשרת ולא צפויה בפרס אריה הכסף בביאנלה בוונציה בתחילת החודש. משרדו של ראדיץ', שנפתח ב-1995 בעיר הולדתו, סנטיאגו הבירה, עסק עד כה בעיקר במסעדות ובתי מגורים צורניים למדי, המאופיינים בחומריות ומרשימה.

״בית לשיר לזווית הישרה״ בתכנונו סמיליאן ראדיק, צ׳ילה 2010-2012. © Smiljan Radić, Photograph by Gonzalo Puga

האם הגולם החלול ישכנע את עשרות אלפי המבקרים הצפויים בו במהלך הקיץ הקרוב, או ייראה להם כמו בגדי המלך החדשים - רעיון פואטי שייראה במציאות חנוק ולא מרחף, מיושן ולא עתידני? בקרוב זה יתברר.

הביתן - פייבר גלאס מרחף או עיסת נייר? בקרוב יתברר. צילום באדיבות ArchDaily על ידי © Daniel Portilla

ביתן הקיץ של הסרפנטיין מהווה מוקד משיכה עצום מדי קיץ בלונדון, בתכוננם המתמיד של אדריכלי-על זוכי פרס פריצקר, כמו פרנק גרי, זאהה חדיד, הצמד סאנה (SANAA) היפני, הרצוג ודה-מרון ואפילורם קולהאס - שאליהם מצטרף כעת ראדיץ' האלמוני למדי. בגיל 48, הוא אחד האדריכלים הצעירים שהוזמנו למשימה היוקרתית - מבוגר אך במעט מקודמו שתיכנן את הביתן אשתקד, סו פוג׳ימוטו היפני, היום בן 42. הביתן הקודם הוכתר למוצלח ביותר מאז שהחלה מסורת הקיץ של הסרפנטיין ב-2000: יותר מ-200 אלף מבקרים טיפסו על הקונסטרוקציה שהוא תיכנן וביצע בפארק. הביתן נפתח היום, וישאר פתוח בהייד פארק עד לנעילתו ופירוקו ב-19 באוקטובר.

הביתן אשקד, בתכנונו של סו פוג׳ימוטו היפני. האם ההצלחה תשוחזר? צילום: Iwan Baan