מבחוץ נראה הבית הזה בדיוק כמו כל הבתים האחרים בשכונה הצפון תל-אביבית: אחד בשורה של קוטג'ים צרים, שהוקמו בבנייה קבלנית, נבנו כולם כבתים דו-משפחתיים על מגרש של 570 מ"ר, ושטח כל אחד מהם 230 מ"ר. הבית נבנה ב-1981 ונרכש כעבור 11 שנה על ידי השחקנית גילת אנקורי ובעלה, במאי הסרטים התיעודיים מייקל גרינספן.

הוא מחולק לשלושה מפלסים: מפלס הרחוב, הכולל מבואת כניסה וחדר שינה לאורחים; מעליו קומה ציבורית עם מטבח, פינת אוכל וסלון שפתוחים לכיוון הגינה שמאחור; וקומה שלישית עם ארבעה חדרי שינה ושני חדרי רחצה. כך בדיוק בנויים גם הבתים האחרים בשכונה, אבל כאן מסתיים הדמיון, שכן לאחרונה ערכו בני הזוג שיפוץששינה את קומת חדרי השינה לבלי הכר.

הסלון ופינת האוכל פתוחים לחצר האחורית. מימין לוויטרינה עומד שופר טיבטי גבוה שנקנה בתאילנד (צילום: עמרי אמסלם)
הסלון ופינת האוכל פתוחים לחצר האחורית. מימין לוויטרינה עומד שופר טיבטי גבוה שנקנה בתאילנד (צילום: עמרי אמסלם)

לפני שאנקורי וגרינספן עברו לכאן הם ערכו בבית שיפוץ קל, אולם בקומת המגורים העליונה, שגודלה 60 מ"ר, לא נגעו כלל. הקומה כללה חדר הורים עם פינת רחצה, חדר לכל אחת משתי בנותיהם, חדר עבודה לגרינספן וחדר רחצה משותף. כשהבנות עזבו את הבית, חדריהן הפכו למחסנים, ובני הזוג המשיכו לישון בחדר קטן יחסית. לבסוף הוחלט לשפץ את הקומה, והתקציב שנקבע עמד על 180 אלף שקל.

>> תנוחי: איך נראה ביתה הטלוויזיוני של אנקורי?

בתחילה חשבו בני הזוג להגדיל את חדר השינה על חשבון חדרי הבנות, אולם לאדריכלית אורן גרינספן היו תוכניות אחרות, שהתבססו על היכרותה המעמיקה עם הלקוחות: אחרי הכל, הם ההורים שלה. מאחר שהיא מכירה היטב את סגנון חייהם, את אהבתם לחפצים ישנים ואת האוספים המגוונים שברשותם, החליטה לנקוט יוזמות משלה.

"יש משהו טבעי בלתכנן בית עבור ההורים, ובמיוחד כשמדובר בבית שבו גדלתי", היא אומרת. "אני מכירה את כל ההרגלים הקטנים שלהם, יודעת בדיוק איזה חפצים יש להם, מה דורש מקום אחסון ואיזה חללים צריך. אמא שלי הייתה לקוחה נפלאה: ידעה לשאול את השאלות כשצריך, אבל גם נתנה חופש ואמון. את רוב הבחירות העיצוביות, החיפושים והקניות עשיתי עם אבא שלי. אמא בחרה רק את הצבע לשידה בחדר השינה".

השידה בחדר השינה. "אמא בחרה את הצבע" (צילום: עמרי אמסלם)
השידה בחדר השינה. "אמא בחרה את הצבע" (צילום: עמרי אמסלם)

מנורה מבית סבתא

גרם מדרגות מוביל מהכניסה שבמישור הרחוב לקומת הסלון, פינת האוכל והמטבח, שנותר כשתוכנן בשנות ה-80.

המטבח לא שופץ שנים. משמאל: גרם המדרגות המוביל לקומת חדרי השינה (צילום: עמרי אמסלם)
המטבח לא שופץ שנים. משמאל: גרם המדרגות המוביל לקומת חדרי השינה (צילום: עמרי אמסלם)

בקומה זו לא נעשה שיפוץ אלא שדרוג קל: גרינספן הורידה קמין ישן שניצב ליד החלון הגדול בסלון וחסם את החלל, הקירות נצבעו בגוון בז' והחפצים הרבים סודרו מחדש - חלקם, כמו מסך הטלוויזיה, הוצבו על שידה חדשה ("Vastu"), ואחרים הונחו במגירה גדולה מתחת למשטח הזכוכית של שולחן הקפה.

פריטים מתחת למשטח הזכוכית של שולחן הקפה (צילום: עמרי אמסלם)
פריטים מתחת למשטח הזכוכית של שולחן הקפה (צילום: עמרי אמסלם)

אחד הפריטים הבולטים בסלון הוא מנורה עומדת מהמאה ה-19, שהובאה מבית סבתא והוצבה על שידה לצד החלון.

המנורה העומדת הובאה מבית סבתא (צילום: עמרי אמסלם)
המנורה העומדת הובאה מבית סבתא (צילום: עמרי אמסלם)

פריטים בולטים נוספים הם שופר טיבטי שנקנה בטיול בתאילנד וכעת מונח במקומו של הקמין, וכיסא תפילה שנרכש גם הוא בחו"ל:

כיסא תפילה שנרכש בחו"ל (צילום: שרון היבש)
כיסא תפילה שנרכש בחו"ל (צילום: שרון היבש)

חלונות ממוסגרים בפרופיל ברזל אפור מכניסים פנימה את נוף החצר שמקיפה את הבית ומחופה בדק:

אנקורי ובתה בחצר האחורית. הנוף נכנס פנימה (צילום: עמרי אמסלם)
אנקורי ובתה בחצר האחורית. הנוף נכנס פנימה (צילום: עמרי אמסלם)

מגירות לכפפות ולמשקפיים

בקומת חדרי השינה מתחלפים האווירה והסגנון. השינוי ניכר מיד עם העלייה לקומה, שהובדלה משאר חלקי הבית באמצעות פרקט מעץ אגוז.

הקומה העליונה חופתה בפרקט עץ אגוז (צילום: עמרי אמסלם)
הקומה העליונה חופתה בפרקט עץ אגוז (צילום: עמרי אמסלם)

את גרם המדרגות מלווה אוסף מסכות של בעל הבית, שהובא מפפואה גינאה החדשה. כשמגיעים למעלה רואים מול המדרגות ספריית גבס, שהקיר הפנימי שלה נצבע באפור, ובה מוצגים אוספים של מצלמות ישנות ושל אופניים מיניאטוריים (ראו בתמונה גדולה למעלה). דלת שנמצאת בין שני חלקי הספרייה מובילה לחדר עבודה (משמאל) ולחדר רחצה הצמוד אליו (מימין). מול חדר העבודה מוקמו חדר הארונות של גרינספן ומחסן.

חדר השינה הורחב על חשבון חלק מהמסדרון וחדר הרחצה, והכניסה אליו הועתקה לתחילת המסדרון, מימין לגרם המדרגות. האדריכלית יצרה הפרדה שמאפשרת להוריה לנהל את חיי היומיום שלהם תוך התחשבות הדדית - עניין לא פשוט בהתחשב בעובדה שלכל אחד מהם יש סדר יום הפוך: אנקורי מרבה להופיע בערבים, וגרינספן עובד בשעות היום.

 מימין: הכניסה לחדר השינה, שהדלת שלו עשויה מזכוכית. משמאל: חדר הרחצה הצמוד לחדר העבודה (צילום: עמרי אמסלם)
מימין: הכניסה לחדר השינה, שהדלת שלו עשויה מזכוכית. משמאל: חדר הרחצה הצמוד לחדר העבודה (צילום: עמרי אמסלם)

דלת הכניסה לחדר עשויה מזכוכית כדי להחדיר אור למסדרון. משמאל, ארון בעומק 35 ס"מ מהרצפה עד התקרה שמשמש לאחסון נעליים ותיקים (ראו בתמונה גדולה למעלה). ממול יש חלונות רחבים שבהם הוחלף האלומיניום, ומתחתם מוקמה שידה שמשתרעת לכל אורך הקיר – שבעה מטרים - ומחברת בין אזור השינה לאזור האחסון. השידה נצבעה בגוון כחול-ירקרק ומעליה הונח משטח עץ. הגובה שלה משתנה, ומתחת לחלון הסמוך למיטה היא מונמכת והופכת לספסל:

השידה בחדר השינה נצבעה בכחול-ירקרק ומעליה הונח משטח עץ. מתחת לחלון היא מונמכת והופכת לספסל (צילום: עמרי אמסלם)
השידה בחדר השינה נצבעה בכחול-ירקרק ומעליה הונח משטח עץ. מתחת לחלון היא מונמכת והופכת לספסל (צילום: עמרי אמסלם)

השידה כוללת מגירות ייעודיות שתוכננו במיוחד לאוסף משקפי השמש והכפפות של אנקורי.

אוסף משקפי השמש של אנקורי (צילום: עמרי אמסלם)
אוסף משקפי השמש של אנקורי (צילום: עמרי אמסלם)

אוסף הכפפות שלה (צילום: עמרי אמסלם)
אוסף הכפפות שלה (צילום: עמרי אמסלם)

המיטה נשענת אל קיר שנצבע עם אפקט "משופשף". מצידה האחד תלוי מדף מעץ אלון מבוקע, ומעליו יורדת מנורה תלויה לגובה נמוך. מהצד האחר יש מנורה עומדת ולידה ארגז שהובא מחו"ל לפני שנים. מול המיטה, במרכז החלל, נבנה קטע קיר שעליו נתלה מסך טלוויזיה. כדי שלא תיווצר תחושת כובד, בחלקו העליון של הקיר תוכננו מדפים פתוחים, שבהם שולבו חפצי נוי. משמאל למיטה מוקמה מראה עומדת גדולה, נתונה בתוך מסגרת עץ ונשענת אל הקיר ("רזיאל לוי"). בחלקו הפנימי של החדר נמשך ארון האחסון של אנקורי בצורת האות ר' ומוביל לפינת רחצה צמודה, שלא נעשה בה כל שינוי והיא אינה מופיעה בתמונות.

חדר העבודה של גרינספן ממוקם עכשיו בשטח שבו היה בעבר אחד מחדרי הבנות. חלק מקירותיו נצבעו בגוון ירקרק. יש בו מרפסת סגורה שהוסבה לפינת קריאה, והוצבו בו כורסה והדום ישנים ושולחן צד חדש ("איקאה").

המרפסת הסגורה הוסבה לפינת קריאה בחדר העבודה, והוצבו בה כורסה והדום ישנים ושולחן צד חדש (צילום: עמרי אמסלם)
המרפסת הסגורה הוסבה לפינת קריאה בחדר העבודה, והוצבו בה כורסה והדום ישנים ושולחן צד חדש (צילום: עמרי אמסלם)

החדר כולל גם שידה משוק הפשפשים, שחולקה לשניים: חלק אחד הוצב מול פינת הקריאה והחלק האחר נמצא ליד שולחן העבודה, שעשוי מפלטה עומדת על רגלי ברזל.

השידה מהשוק חולקה לשניים. על החלק שנמצא מול פינת הקריאה הונחה מצלמה מהאוסף של גרינספן (צילום: עמרי אמסלם)
השידה מהשוק חולקה לשניים. על החלק שנמצא מול פינת הקריאה הונחה מצלמה מהאוסף של גרינספן (צילום: עמרי אמסלם)

על הקיר המשותף עם המסדרון נתלתה מגילה שהובאה מקמבודיה והוכנה בידי ילדים במקדש מקומי. גרינספן ראה כיצד הם מדביקים חתיכות בד ומגלפים מתוכן דמויות.

מגילה מקמבודיה על הקיר בתל אביב (צילום: עמרי אמסלם)
מגילה מקמבודיה על הקיר בתל אביב (צילום: עמרי אמסלם)

חלק מחדר הרחצה סופח לטובת חדר השינה. האמבטיה בוטלה, ואיתה בליטה שהייתה לכיוון המסדרון. במקומה הורכב מקלחון רחב. הרצפה והקיר שמאחורי הכיור חופו באריחי גרניט-פורצלן דמויי בטון ("ויה ארקדיה"), ואילו הקיר שמול הדלת נצבע בגוון ירקרק ונתלו עליו שלושה מדפים לבנים מרחפים.

  • קבלן: שמעון טובול
  • נגר: איציק פורטל
  • גופי תאורה: "מחסני תאורה", "איקאה"
  • מזגנים: "ספארק"
  • אלומיניום: "אלום יוף" - דוד אליאס

עוד עיצוב פנים של חדרי שינה:

>> חדר השינה המושלם: תתפלאו, אבל זה החדר שהכי קל לעצב

>> מחושך לאור, ובעיקר ללבן: שיפוץ בראשון לציון