אם תחפשו את הערך "ועדות התכנון והבנייה" בוויקיפדיה, תלמדו שם ש"ועדות התכנון השונות מאוישות על ידי נציגי משרדי הממשלה, נציגי הרשויות המקומיות, בעלי מקצוע בתחום התכנון והבנייה ונציגי ציבור". מהשבוע שעבר צריך לתקן את הערך, משום שכבר אין "בעלי מקצוע בתחום התכנון והבנייה ונציגי ציבור" בוועדת התכנון החשובה ביותר בישראל – ולנת"ע (הועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים, ועדת המשנה העיקרית של המועצה הארצית לתכנון ובנייה).

בתוך פחות משבועיים מהרגע שבו קיבלו חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה הצעה לסדר, להוציא את נציגי החברה האזרחית (ארגונים חוץ-ממשלתיים הכוללים את נציגי ארגוני הסביבה, נציג ארגוני האדריכלים ונציג הדור הצעיר) מהוולנת"ע, ושבוע אחרי שאישרה המועצה הארצית את המהלך, התכנסה ולנת"ע בהרכב החדש, ללא נציגי הציבור.

הטיעון המרכזי שבו משתמשים ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, ושר הפנים, גדעון סער - רוקחי התרגיל המסריח וספק אם חוקי הזה - הוא יעילות. לטענתם, נציגי הציבור, ובמיוחד נציגי הסביבה, "מעכבים" אישורים של תוכניות בנייה, מה שמפריע "לפתור את משבר הדיור". גם אם נסכים שהמכשול לפתרון משבר הדיור הוא אי-אישורן של תוכניות (אפילו במינהל התכנון מודים שיש מאות אלפי יחידות דיור בתוכניות מאושרות שלא יוצאות לפועל מסיבות שאינן קשורות להליכי התכנון), הוצאת נציגי הציבור לא רק שלא תזרז את הליכי התכנון, אלא עלולה לעכב אותם עוד יותר. הציבור מעורב יותר ונאבק יותר על זכויותיו, הן ברשתות החברתיות והן בבתי המשפט, והדרתו ממוקדי קבלת ההחלטות רק תביא ליותר התנגדויות לתוכניות, יותר עתירות משפטיות ויותר עיכובים באישורי תוכניות.

מלבד חוסר היעילות, יפגע המהלך באיכות התכנון. כפועל יוצא, תיפגע איכות החיים, הסביבה והבריאות של כולנו. נציגי הציבור בוועדות משמשים ככלבי השמירה של איכות התכנון, ושואלים את השאלות הקשות: האם נכון לבנות דווקא כאן ולא במקום אחר? כמה שטחים פתוחים יש בתוכנית ובשכונה? כמה שטחים למבני ציבור? האם יש גישה להולכי רגל ואופניים? האם יש תחבורה ציבורית לאזור? ועוד הרבה שאלות שמשפיעות על החיים של כולנו.

למי יהיה אכפת מאיכות החיים שלנו, ולא רק מהרווחים? כך נראית אם המושבות החדשה בפתח תקווה (צילום: יניב ברמן)
למי יהיה אכפת מאיכות החיים שלנו, ולא רק מהרווחים? כך נראית אם המושבות החדשה בפתח תקווה (צילום: יניב ברמן)

בינת שוורץ כבר ניסתה לעשות שינויים - ונכשלה

בשבוע שעבר אמרה לי מתכננת ערים, שלדעתה לא צריך נציגי ציבור בוועדות משום ש"נציגי הממשלה מייצגים את הציבור". עניתי לה שממש כמו שבשלטון דמוקרטי יש מערכת של איזונים ובלמים, הכוללת שלוש רשויות שמבקרות אחת את השנייה ודואגות שהכוח לא יהיה בידי אדם אחד או אינטרס אחד, כך מקובל גם במערכת התכנון. לא בכדי זה כתוב בחוק.

ואם כבר מדברים על החוק. לפני כשנה וחצי נפגשנו, נציגי "המטה לתכנון אחראי", עם בינת שוורץ, שהציגה לפנינו את עיקרי הרפורמה שהיא מקדמת במערכת התכנון (מה שנודע אחר כך כ"רפורמת הפרגולה", שחלקה הראשון אושר לא מכבר בכנסת). שוורץ אמרה לנו שבניגוד ל"רפורמת המרפסות" שנדחתה בכנסת, בין היתר בגלל הניסיון לעשות שינויים מרחיקי לכת בהרכבי הוועדות, היא לא מתכוונת לגעת בהרכבים הפעם. ואכן, בתיקון לחוק שנדון כמעט שנה בממשלה ובכנסת אין כל שינוי בהרכבי הוועדות.

אז איך הצליחו שוורץ וסער לשנות את הרכב הוולנת"ע? הם פשוט מצאו פרצה. בחוק נכתב, כי בניגוד למליאת המועצה הארצית, שהרכבה נקבע בחוק במדויק, הרכבי ועדות המשנה של המועצה הארצית ייקבעו על ידי המועצה הארצית עצמה. ואולם, למרות אותו חופש-לכאורה לקבוע את הרכבי הוועדות, במשך עשרות שנים נשמר בוולנת"ע יחס קבוע בין נציגי ממשלה, שלטון מקומי וחברה אזרחית – שליש, שליש ושליש - כמו במועצה הארצית עצמה. כעת, ביד גסה, וללא דיון רציני, הושלכו בבת אחת כל נציגי החברה האזרחית והאיזון הופר.

ויש עוד מהלכים של סער ושוורץ

צעדם של שוורץ וסער מצטרף לצעדים נוספים שהם מקדמים בשנתיים האחרונות, במגמה לשחוק את האיזונים והבלמים במערכת התכנון. תחת האצטלה של "ייעול התכנון והאצת הבנייה", הם האריכו את זמן פעילותן של הווד"לים - "ועדות דיור לאומי" שעוקפות את ועדות התכנון הרגילות ללא התחשבות בתוכניות מתאר מחוזיות - ומקדמים (גם אם לא ביוזמה שלהם) את הוותמ"ל, "ועדה לתכנון מתחמי דיור לאומי", שהיא ועדת-על שאינה כפופה למערכת התכנון ומוסמכת לאשר תוכניות בניגוד לתוכניות המתאר הארציות המגינות על שטחים פתוחים, חופי הים ואיכות החיים של אזרחי ישראל.

אל מול מצוקת הדיור לא צריך להחליש את מערכת התכנון, כפי שעושים שוורץ וסער בעקביות, אלא להיפך: לחזק את ועדות התכנון הקיימות, להוסיף להם תקנים, תקציבים והכשרות, ולהגדיל את ייצוג הציבור בהן. במקביל, יש להכניס לחוק התכנון והבנייה תקנות ברורות שמחייבות דיור בר-השגה לכלל השכבות באוכלוסייה, בכל יישוב ושכונה.

  • הכותב הוא רכז "המטה לתכנון אחראי" – קואליציה של כ- 20 ארגוני חברה וסביבה הפועלים למען תכנון חברתי, סביבתי ודמוקרטי, ושימש בעבר כנציג ארגוני הסביבה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ת"א