האדריכל הצ'יליאני סמיליאן ראניץ' (Smiljan Radic) נבחר לעצב השנה את ביתן הקיץ של גלריית סרפנטיין ב גני קנסינגטון בלונדון, סמוך להייד פארק. זו השנה ה-14 שהגלריה מפעילה שם ביתן קיץ. בדרך כלל היא מטילה את העיצוב על אדריכל כוכב כמו פרנק גרי, ז'אן נובל, פטר צומטור, או הצמד ז'אן הרצוג ופייר דה מרון, אולם בשנה שעברה הפתיעו ובחרו בסו פוג'ימוטו, אדריכל יפני פחות מוכר, שתיכנן ביתן ששבר את כל שיאי המבקרים באתר (200 אלף). גם השנה מהמרים בגלריה ומודיעים על בחירה יצירתית ופחות צפויה.

ראניץ' (48), יליד סנטיאגו, הוא בוגר לימודי אדריכלות באוניברסיטה הקתולית של צ'ילה. לאחר מכן המשיך את לימודיו בוונציה. ב-1995 פתח משרד בעיר הולדתו, ותוך זמן קצר רכש לעצמו מוניטין כאחד האדריכלים הצעירים הבולטים בארצו. הוא אינו מתמקד בתחום אחד, אלא מעדיף להתנסות בתכנון מגוון רחב של מבנים. בין השאר, תיכנן וילה מפוארת בקצה מצוק בחוף הים, בית מגורים משותף, מסעדה ואחוזה בהשראת הסיפור "הענק וגנו" מאת אוסקר וויילד. הוא גם הופקד על חידוש מוזיאון לאמנות עתיקה בסנטיאגו. בתחילת פברואר זכתה הצעתו בתחרות לתכנון נקודת ציון בעיר– אנטנה גבוהה שתשמש גם כנקודת תצפית. לפני חצי שנה הפתיע עם הצעה לעיצוב תחנת אוטובוס לעיירה קטנה באוסטריה. עבודותיו משקפות ניסיון להתמודד עם דימויים וחומרים מהטבע, כמו עץ ואבן, ולהעניק להם פרשנות חדשה באמצעות חומרים מלאכותיים.

הרצאה של ראניץ' באנגלית:

המראה האטום מטעה

הביתן בלונדון, שישתרע על פני 350 מ"ר, ייפתח לציבור מ-26 ביוני עד 19 באוגוסט. כמדי שנה, הוא שואף להיות אטרקציה בולטת בבירה הבריטית במשך הקיץ. האדריכל תיכנן מבנה שמזכיר חלוק נחל ענק, המונח על אבני מחצבה. המראה האטום שלו, כגוש סלע אפרורי וקשה, מטעה: עם חשכה הוא יואר מבפנים, קליפת הפיברגלס תתגלה כחומר שקוף, והביתן יהפוך לגוף תאורה גדול שיפזר אור רך, ואמור לבלוט בסביבה. בסוף אוגוסט ייהרס המבנה, ולקראת הקיץ הבא יוקם מחדש מבנה אחר בתכנון אדריכל אחר.

מהו הקשר הישראלי לגלריית סרפנטיין?

האגף החדש של סרפנטיין (גלריה סאקלר) בתכנונה של זאהה חדיד, שנחנך השנה. ביתן הקיץ סמוך גם אליו (צילום: Luke Hayes)
האגף החדש של סרפנטיין (גלריה סאקלר) בתכנונה של זאהה חדיד, שנחנך השנה. ביתן הקיץ סמוך גם אליו (צילום: Luke Hayes)

מאחר שהביתן הוא מבנה מופשט שנועד ליצור חוויה בעצם הביקור בו, לא מוצגות בו יצירות אמנות (בניגוד לגלריה עצמה, על שני אגפיה, שנמצאת סמוך לו). כן יהיה בו בית קפה קטן, יפוזרו שולחנות וכיסאות עץ, והמבקרים יוכלו לשבת, לנוח ולהתרשם מהמקום. אחת לשבוע ייערכו בו אירועים שיעסקו באמנות, בשירה, במוזיקה, בקולנוע ובספרות. כמו כן יתקיימו מיצגים של אמנים צעירים, בהם לינה לפלייט, האנה פרי ו הת'ר פיליפסון.

הביתן שתיכננו הרצוג ודה מרון לפני שנתיים:

הביתן שתיכנן פוג'ימוטו בשנה שעברה:

בראיון שהעניק סמיליאן ראניץ' ל"גרדיאן", הוא אמר שברצונו להשיב לגני קנסינגטון תחושה של מקום פרימיטיבי. "אני אוהב מבנים זמניים שאין להם חלק בהיסטוריה של האדריכלות, כמו דוכן פירות בצד דרכים, אוהל קרקס או מחסה פשוט שאדם מרכיב לעצמו מכל חומר שהוא מוצא בסביבה", אמר. ראניץ' גם התייחס לבחירה המפתיעה בו. "לקחו סיכון גדול בבחירה שלי", הודה. "אני לא נמצא במקום הרגיל של האדריכל, ובאמת קשה לי לעשות משהו כל כך מהיר, אבל סיכונים מסוגלים לרגש".

עבודה קודמת של ראניץ': אחוזה בהשראת "הענק וגנו" מאת אוסקר וויילד (צילום: Smiljan Radic)
עבודה קודמת של ראניץ': אחוזה בהשראת "הענק וגנו" מאת אוסקר וויילד (צילום: Smiljan Radic)