שדות התעופה היפים ביותר בעולם

בין האוהלים המושלגים של דנוור, האוהלים של ג'דה הלוהטת, הצבע של מדריד והבזבזנות של דובאי: אדריכלות מסנוורת של נמלי תעופה

נעמה ריבה

|

22.08.13 10:28

שדות תעופה באראחס מדריד
שדות תעופה באראחס מדריד (שער הכניסה לספרד, Barajas במדריד, הפך לפני שבע שנים לאחד הבולטים בעולם בזכות הטרמינל שתיכנן ריצ'רד רוג'רס (מרכז פומפידו בפריז, בין עבודותיו))
שדות תעופה באראחס מדריד
שדות תעופה באראחס מדריד (מיד אחרי הנחיתה, המפגש הראשון של התיירים עם המדינה המארחת נעשה דרך שורה אינסופית של תקרות במבוק המוחזקות בעמודי פלדה, בצבעי ירוק-צהוב מהפנטים)
שדות תעופה בייג'ין
שדות תעופה בייג'ין (הטרמינל שנבנה בסין לקראת האולימפיאדה תוכנן במשרדו של האדריכל הבריטי הנודע, נורמן פוסטר. הקונסטרוקציה המחוררת של הגג מחדירה אור פנימה, וגם כאן ספקטרום צבעים עז של הקורות מוסיף לחוויית הנוסעים)
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן (פוסטר תיכנן גם את הטרמינל החדש בשדה התעופה ''עאליה'' בעמאן. דיסנילנד אוריינטלי או טעם טוב בתרבות ערב? תלוי איך מסתכלים על זה)
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן (הטרמינל הירדני במבט מהאוויר. הכיפות והגוונים השחורים נועדו להזכיר את האוהל הבדואי)
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן
שדות תעופה המלכה עאליה עמאן (והבטון, שהוא החומר הדומיננטי בטרמינל הזה, הוא יוצא דופן לעומת רוב שדות התעופה המודרניים שעושים שימוש בפלדה. עניין של אקלים)
שדות תעופה דובאי
שדות תעופה דובאי (דובאי העשירה, בטרמינל של חברת התעופה Emirates, מדגישה את עוצמתה הכלכלית באחד המבנים הגדולים בעולם. אורכו של הטרמינל הוא קילומטר וחצי)
שדות תעופה דובאי
שדות תעופה דובאי (פול אנדרו הצרפתי הדגיש את הצורניותהאליפטית, והיא בולטת גם כאשר נמצאים בחללים הענקיים בזמן ההמתנה לטיסה או אחרי הנחיתה - )
שדות תעופה דובאי
שדות תעופה דובאי ( - ואותהאליפטיות בולטת גם מרחוק, כאשר נערכים לטיסה עצמה או מתקרבים אחרי הנחיתה לשרוולים)
שדות תעופה ג'דה
שדות תעופה ג'דה (שדה התעופה של ג'דה, שקולט מיליוני מוסלמים שעולים לרגל למכה, משקף גם הוא את המסורת הבדואית של חצי האי ערב. ה''אוהל'' גם עוזר לשמור על טמפרטורה סבירה ביחס לחום הקיצוני השורר בחוץ)
שדות תעופה דנוור
שדות תעופה דנוור (אוהלים מסוג אחר לגמרי: שדה התעופה המפורסם של דנוור, קולורדו. כאן, האוהלים הלבנים שמזדקרים לכל אורכו מאזכרים את הרי הרוקי המושלגים)
שדות תעופה דנוור
שדות תעופה דנוור (מה שנראה כמו בסיס מודיעין אי-שם הוא נמל התעופה של דנוור, אחד העמוסים בעולם והשני בשטחו בארה''ב. זהו מבנה-המתיחה הגדול בעולם)
שדות תעופה מרוקו
שדות תעופה מרוקו (אלמנטים שנשאבו מהאמנות והאדריכלות האיסלאמית אפשר למצוא גם בשדה התעופה של מרקש. בין מעויני הבטון הוטמעה זכוכית מודפסת מעוטרת, ועל הגג יש פירמידות עם תאים סולאריים)
שדות תעופה בילבאו
שדות תעופה בילבאו (בילבאו, העיר שהפכה למוקד עלייה לרגל בזכות מוזיאון גוגנהיים של פרנק גרי, הזמינה את סנטיאגו קלטראווה (גשר המיתרים בירושלים ובפתח תקווה) לתכנן לה את הטרמינל לפני כעשור)
שדות תעופה בילבאו
שדות תעופה בילבאו (כמו הרבה יצירות של קלטראווה, גם שדה התעופה זכה לכינוי פיוטי: ''היונה''. שילובים של בטון לבן וזכוכית, עם שתי כנפיים ענקיות וקצה מחודד במרכזן)
שדות תעופה אוסקה
שדות תעופה אוסקה (אחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים שנעשו אי-פעם: שדה התעופה קנסאי באוסקה, יפן, נבנה על אי מלאכותי כשהוא נתמך על ידי יותר ממיליון עמודים. 82 אלף פאנלי נירוסטה מחפים את הקונסטרוקציה הזו)
שדות תעופה שנז'ן
שדות תעופה שנז'ן (בדרך להקמה: שדה התעופה של שנז'ן, העיירה הסינית שהפכה לכרך אדיר ולמרכז כלכלי משמעותי באסיה כולה)
שדות תעופה שנז'ן
שדות תעופה שנז'ן (מתכנני שדה התעופה הזה הם הזוג מסימיליאנו ודוריאנה פוקסאס, שאחראים בין היתר על מרכז פרס לשלום ביפו, ועל מרכז הירידים של מילאנו)
שדות תעופה שנז'ן
שדות תעופה שנז'ן (חללים עטופים בבטון עם תאורה שחודרת דרך קמרונות ופתחים בלתי סדירים. חלל נזיל (פלואידי) שמתאפיין בתנועה ובהשהיה גם יחד)
 

בסצינת הסיום הבלתי נשכחת של "קזבלנקה" מביטים זו בזה אינגריד ברגמן והמפרי בוגארט, כשברקע נשקף מסלול טיסה מעורפל. מאז אותו סרט הפכו שדות התעופה – על מסדרונותיהם האינסופיים, קירות המסך, הקונסטרוקציות הדרמטיות, הדרגנועים והמזוודות והמפגשים המקריים שמתרחשים בהם - לאתר התרחשות פופולרי בסרטים ובסדרות טלוויזיה. מג'ניפר אניסטון ודיוויד שווימר ועד האריסון פורד, ממקולי קלקין ועד יהורם גאון, כולם קנו, אכלו, שתו, התנשקו, התאהבו, הציעו נישואים, נפרדו, נהרגו, נפצעו, נשדדו ונחטפו בשדות תעופה. לקראת סוף אוגוסט ורגע לפני שמתחילה עונת החופשות הבאה – החגים - איתרנו 10 שדות תעופה שהארכיטקטורה שלהם היא תפאורה מושלמת לכל סרט.

 

בראחאס, מדריד – טרמינל 4

 

זאת החוליה האחרונה בשדה התעופה Barajas שנחנך כבר ב-1931. את הטרמינל תיכנן האדריכל הבריטי עטור הפרסים ריצ'ארד רוג'רס (מתכנן מרכז פומפידו בפריז) בשיתוף המשרד הספרדי lamela, המתמודד בתחרות לתכנון האצטדיון ברמת גן. הקמת הטרמינל נמשכה מ-1997 ועד חנוכתו ב-2006, ומאז ועד היום הוא מדורג לא רק כאחד משדות התעופה היפים בעולם, אלא גם כאחד היותר עמוסים שבהם, עם קיבולת של עד 70 מיליון נוסעים בשנה.

 

 

האיקוניות של המרחב שמשתרע על פני 470,000 מטרים רבועים הושגה באמצעות רצף חוזר ונשנה, שנראה אינסופי, של עמודי הפלדה שצורתם כסמל הניצחון. הצבעוניות ההדרגתית והמהפנטת, בשילוב התקרה העקמומית שמחופה בבמבוק ושמשולבים בה סקיילייטים (תקרות חלון), מכניסה את התיירים לחגיגה מיידית ברגע הנחיתה.

 

צילום: Marques/shutterstock
שדות תעופה באראחס מדריד (צילום: Marques/shutterstock)

 

קפיטל, בייג'ין – טרמינל 3

 

ב-2004 הוחלט לבנות חלק נוסף בשדה, שנחנך ב-1958, כדי לקלוט את המבקרים הרבים שיגיעו לאולימפיאדה כעבור ארבע שנים. אשתקד עברו שם כ-81 מיליון נוסעים. בין החברות שהחלו להשתמש בטרמינל החדש, שמשתרע על פני 986,000 מ"ר, גם "אל על" הישראלית. את המבנה תיכנן משרדו של נורמן פוסטר, האדריכל הבריטי הנודע, יחד עם חברת ההנדסה הענקית Arup, שמתכננת שדות תעופה רבים נוספים.

 

קונסטרוקציית הגג מחוררת, והיא מסייעת להתמצאות בזכות קרני השמש שחודרות לעומק המבנה. 16 גוונים צובעים את הקורות, מאדום בכניסה דרך הכתום ועד לצהוב בקצה. מסגרות הפלדה יורדות מטה ויוצרות מבנה דמוי קתדרלה, המעניק אינטימיות בקצותיו ודרמטיות במרכזו.

 

המלכה עאליה, עמאן

 

לפני כמה חודשים נחנך מסוף נוסעים המרוחק 35 קילומטרים מעיר הבירה של ירדן, אף הוא בתכנונו של נורמן פוסטר. בניגוד למרבית שדות התעופה שמתהדרים בקונסטרוקציות פלדה, הבניין הזה בנוי ברובו מבטון – בחירה חומרית שנבעה מהאקלים הלוהט.

 

עיצוב המבנה מושפע משלל אלמנטים ערביים: הגוונים השחורים והמראה הכיפתי הגיעו מהאוהל הבדואי; החיבור בין הכיפות והעמודים ביניהן משול לדקלי המדבר; ויצירת התבנית החוזרת (pattern) של שלל האלמנטים יחדיו נועדה להזכיר את הצורניות האיסלאמית המסורתית. צפו בהקמת הטרמינל:

 

 

דובאי - טרמינל 3

 

אורכו של המתחם שנחנך ב-2008 הוא לא פחות מקילומטר וחצי, והוא הוגדר עד לאחרונה כמבנה הגדול בעולם: 1.71 מיליון מ"ר שטחו של הטרמינל הזה, שמסוגל לקלוט 43 מיליון נוסעים בשנה. האדריכל הצרפתי פאול אנדרו (Paul Andreu), שתיכנן גם את שדה התעופה שארל דה-גול בפריז, אחראי על עיצובו. מלבד הצורניות האליפטית המתארכת, הוא מתקשט בשפה גרפית, ספק מקומית ספק גלובלית, שמנסה להדגים את עוצמתה הכלכלית של הנסיכות. זהו נמל הבית של Emirates, אחת מחברות התעופה המובילות בעולם..

 

המלך עבדול עזיז, ג'דה

 

השדה, שהוכתר כאחד היפים בעולם בדירוגים שונים וזכה בפרסים, נחנך ב-198. הוא תוכנן במשרד האמריקאי הנודע SOM (ראשי התיבות של שמות מייסדיו: skidmore owings & Merrill), החתום בין היתר על מגדל "סירס" בשיקאגו, העיר שממנה הוא פועל.

 

 

עיצוב נמל התעופה של ג'דה, המשתרע על פני 465 אלף מ"ר, מנסה לשקף את מסורת הנוודות הבדואית של סעודיה. המראה דמוי האוהל מסייע לשמור על קרירות המרחב למען 18 מיליון הנוסעים שעברו בו ב-2010, למשל.

 

דנוור

 

שדה התעופה הראשי של קולורדו אמנם מזכיר את הטרמינל הסעודי בצורות האוהלים הנשקפים למרחוק, אך לפי משרד האדריכלים Fentress Architects, הרעיון שעומד מאחורי הצללית השמימית שונה לחלוטין. את הקונספט, שאותו גיבשו בתוך שלושה שבועות, שאבו המתכננים מהרי הרוקי המושלגים שצופים על קולורדו. הממברנה שמחפה את הבניין (185 אלף מ"ר שטחו, השני בגודלו בארה"ב מבחינת שטח) יוצרת את מבנה המתיחה הגדול בעולם. בשדה הזה עברו אשתקד 53 מיליון נוסעים, שמדרגים אותו במקום ה-11 בעולם בתעבורת נוסעים.

 

מנרה, מרקש

 

שדה התעופה שהוקם בימי מלחמת העולם השנייה חנך ב-2008 אגף עכשווי, קטן יחסית (22 אלף מ"ר), שבו עברו ב-2009 כשלושה מיליון איש. העיצוב משלב מסורת מרוקאית ואלמנטים מודרניים, ועל התכנון הופקדו המשרד E2A Architects והמשרד הצרפתי Cr Architects. הם עיצבו חזיתות שמורכבות מ-24 מעויני בטון שביניהם זכוכית מודפסת המעוטרת באלמנטים איסלאמיים. הגג מורכב מ-24 אלמנטים דומים מפלדה, ועליו מונחות 72 פירמידות המחופות תאים פוטו-וולטאיים לחיסכון באנרגיה.

 

  

בילבאו

 

בטרמינל של העיר הבאסקית, שנחנך ב-2000, עברו אשתקד ארבעה מיליון נוסעים. את המבנה, ששטחו 32 אלף מ"ר, תיכנן האדריכל הקטלוני סנטיאגו קלטראווה, מתכנן גשר המיתרים בכניסה לירושלים ובפתח תקווה. המבנה עשוי בטון לבן וזכוכית, ונראה מורכב משתי כנפיים ענקיות כשקצה חד במרכזו. הוא זכה, כמו רבות מיצירותיו של קלטראווה, לכינוי מעולם החי והצומח: "היונה". גם יצירה זו, כמו רבות אחרות שלו, ספגה ביקורת על חוסר הפרקטיות שלה ועל חוסר היכולת להתפתח ולאפשר שינויים עתידיים במבנה.

 

קנסאי, אוסקה

 

השדה (שנחנך ב-1994) הוקם על אי מלאכותי מחוץ לעיר היפנית הענקית, בתכנונו של האדריכל האיטלקי הנודע רנצו פיאנו, שזכה בתחרות בינלאומית. ההישג המשמעותי בתכנון היה כמובן הנדסי: שרטוט השדה החל עוד לפני שהאי המלאכותי הוקם. המבנה נישא על יותר ממיליון עמודי תמיכה, והגג שלו מורכב מאוסף של קשתות לא זהות עם רדיוסים משתנים, שמאפשרים את זרימת האוויר באופן ראוי. את הקונסטרוקציה מחפים לא פחות מ-82 אלף פאנלי נירוסטה, זהים בגודלם.

 

 

באואן, שנז'ן – טרמינל 3

 

האגף החדש של נמל התעופה של שנז'ן, אחת הערים הסואנות בסין, נמצא בהליכי בנייה מתקדמים. האדריכלים האיטלקים מסימיליאנו ודוריאנה פוקסאס, שתיכננו גם את מרכז פרס לשלום ביפו, עמלו על עיצובו החדשני. הטרמינל ייבנה בשלבים עד חנוכתו המלאה ב-2035, ואז הוא אמור להשתרע על פני 400 אלף מ"ר.

האדריכלים מצהירים כי הם לא מציעים עוד בניין הייטק טיפוסי, אלא מרחבים וחללים עטופים בבטון, עם תאורה שחודרת פנימה דרך קמרונות ופתחים בלתי זהים. שאיפתם היא לייצר חלל פנימי נזיל (פלואידי) שמכיל תנועה והשהיה בעת ובעונה אחת.

 

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד