היום נפתחה במוזיאון ארץ ישראל הביאנלה השביעית לקרמיקה ישראלית. הכותרת הפעם היא "חומר זוכר" והשאלה היא איך העבודות משקפות את ההקשרים והזכרונות בחיינו. מתוך יותר מ-200 עבודות של 66 אמנים בחרנו עבודות שמתייחסות לאדריכלות בזיכרון הקולקטיבי שלנו.

  (צילום: לאוניד פדרול)

גלי גרינשפן ויהונתן הופ מציגים שולחן כתיבה מסורתי, עשוי עץ שבו משולב חומר. העיצוב מתייחס לברוטליזם – סגנון אדריכלי שאחד ממאפייניו הבולטים היה שימוש במאסות של בטון חשוף (brut beton). חלקים במכתבה – מגרות, מדפים, גומחות קטנות ופינות מוסתרות – עשויים מחומר אפור דמוי בטון, ומעוטרים בחלקם בתבליטים (בדומה לתבליטי הבטון שעיטרו מבני ציבור). משטח הכתיבה נראה כחצר בית-ספר טיפוסי שנבנה באדריכלות הבטון, שזוהתה במשך עשורים עם הממלכתיות הישראלית.

  (צילום: לאוניד פדרול)

יעל נובק יצרה שורה של כלים דמויי עמודים, שמשחקים בין שלושת המרכיבים של העמוד הקלאסי: בסיס, גוף וכותרת. העבודה יוצאת מתוך הצורה המוּכּרת של העמוד הדוֹרי – החמור והנקי מבין שלושת הסדרים של האדריכלות היוונית הקלאסית. הכלים עשויים מחומר לבן ומפורצלן בוהק בעבודת אבניים מוקפדת, ובדיאלוג עם מגוון חומרים נוספים, כמו זכוכית ומתכות, חלקם חפצים מן-המוכן. גופי המכלים-עמודים מדגישים את הדגם הקווי הטיפוסי לעמוד הדורי באופנים שונים, כמו גם את פסי הרוחב המחלקים את העמוד למקטעים.

  (צילום: לאוניד פדרול)

טלי בלומנאו יצרה מעין קו רקיע על עיר דמיונית, עשוי סדרה של מבנים, חלקי מבנים וקונסטרוקציות שונות. הדגמים המיניאטוריים מייצגים את מהותה של האדריכלות המערבית: מבני יסוד, פתחים ושיטות תמיכה, פיגומים וגשרים, קמרונות וכיפות, שהתגלגלו מסגנון אדריכלי אחד למשנהו עד לאדריכלות העכשווית. שלדי המבנים, העשויים מעץ טבול בחומר, בוחנים שאלות של קו מול מסה, מתח מול יציבות. המבנים נושאים אִתם את זיכרון הבנייה בעץ ובטיט, דרך שלדי האבן ועד לקונסטרוקציות הברזל. העבודה היא מחווה לאדריכל ולמהנדס הרומי ויטרוביוס, שהעמיק לחקור את האדריכלות בת זמנו וספרו, הראשון מסוגו, "אודות האדריכלות" (De Architectura), הניח את היסוד לאדריכלים ולבנאים שבאו אחריו.

  (צילום: לאוניד פדרול)

מישל רוכברגר מציגה מקבצי מבנים מיניאטוריים מחומר לבן, דקים עד כדי כך שהם מזכירים רישום. הכלים אינם שימושיים, והדגש מושם כאן על צורות הבנייה – כיפות, גגות, פתחים וחללים – שנוכחותם ניכרת בסגנונות אדריכליים שונים. האמנית חוקרת את המבניוּת, החלוקה לחללים ותכליתה, ואת המתח בין הסמוי לגלוי – היבטים שקיימים גם בתכנון מבנים וגם בתכנון כלים.

  (צילום: לאוניד פדרול)

חיימי פניכל יצר קו רקיע של עיר גדולה הבנויה ממגדלים ומתחמי מגורים צפופים. המגדלים האפורים, הנראים מרחוק כמבני בטון עצומים וחזקים, מתגלים במבט קרוב כשרוולי כוסות וכערמות כלים חד-פעמיים, שבירים ומחוררים, שתהליכי הרס מכרסמים בהם. המיצב עשוי כולו בטון, הדומה לחומר הן בשיטות היציקה והן במבנהו החומרי (השניים נקשרים בתהליכים כימיים באמצעות מים ומתקשים בייבוש). בעת העתיקה נכללו החרס והאפר הוולקני בין מרכיבי ה"בטון". העבודה עוסקת גם בניגוד שבין המוצר הידני והיחידי למוצר המתועש והמשוכפל בייצור המוני – היבט העולה מן השימוש בתרבות הכלים הנמוכה, הנהפכת כאן ליצירת אמנות גבוהה. ניגוד זה מובנה גם בתחום היצירה הקרמית, הנעה בין קצוות אלה.

  (צילום: לאוניד פדרול)

אילה סול פרידמן מציגה ארבע מערכות של כלים מיניאטוריים, מעוצבים בצורת נופים אורבאניים, כפי שאלו נראים ממעוף הציפור. המערכות עשויות פורצלן, עוקבות אחר קווי המִתאר של כיכרות בתל-אביב וביפו – כיכר רבין, כיכר המדינה, כיכר דיזנגוף וכיכר השעון – ונראות כדגמים אדריכליים שלהן. העיגול מהווה נקודת מוצא צורנית לארגון הכלים, המזכירים בצבעם הלבן ובמִרקמם את "העיר הלבנה". הכלים, שנעשו בעבודת אבניים, קטומים בחלקם העליון, מה שמשווה להם נִראות של אתר ארכיאולוגי עתידי.

איפה: מוזיאון ארץ ישראל, רחוב חיים לבנון 2, תל אביב.

מתי: עד 10 בנובמבר.

אוצרת: ענת גטניו.

לפרטים נוספים.

עוד תערוכות מעניינות:

>> רון גלעד, ניר מאירי, אלי צ'יזיק וסיגמנטים בחלל - קיץ של עיצוב

>> רון ארד מוחץ מכוניות אל קירות מוזיאון העיצוב חולון

>> בובות הוויניל הפרובוקטיביות של "שין למד"