"קריית השרון", שכונה חדשה יחסית בנתניה, היא "שכונת קבלן" קלאסית, עם רבי קומות וגינות ציבוריות ביניהם. יש בה הרבה זוגות צעירים, שנהנים מגישה מהירה לכביש מספר 4, שבצדו המזרחי היא ממוקמת.

באחרונה פרסמנו כאן בערוץ העיצוב של Xnet מדריך לשדרוג דירות קבלן, שמפרט ממה להיזהר ומה לקחת בחשבון (וזה חשבון לא קטן). אחת הדרכים למנוע עוגמת נפש היא לשכור את שירותיו של איש מקצוע. בכתבה זו אנחנו מביאים שתי דירות בשני בניינים בשכונה החדשה בנתניה, שתיהן נבנו בידי אותו קבלן, על פי אותה תוכנית אדריכלית, ושטחן זהה – 120 מ"ר. שתיהן שודרגו ועוצבו בידי אדריכל זהר בן לביא, בעלי המשרד BLV, לפי צרכיהם וטעמם השונים של הדיירים: באחת מתגורר זוג צעיר עם תינוק, שנכנס אליה בקיץ האחרון. הדירה השנייה מיועדת לרווק, היא עדיין בשלבי בנייה והכניסה אליה צפויה בתוך כחצי שנה.

בעלי הדירות שונים בסגנון החיים ובמצבם המשפחתי, כמו גם בטעמם ובהעדפותיהם האסתטיות. לכן, למרות נתוני הפתיחה הזהים, התוצאה הסופית שונה בתכלית.

לדירה הראשונה הצטרף בן לביא בשלב מאוחר יחסית. "בעלי הבית ביקשו יד מכוונת שתוביל לתוצאה מעוצבת יותר. הם הרגישו שהם מסתבכים בקבלת ההחלטות. חדרי הרחצה והמטבח כבר היו מתוכננים, ועיקר התייחסותנו היתה לשאר החללים. התבקשנו לעצב דירה עכשווית, בהירה וחמימה, עם מוטיבים בסגנון אירופי קלאסי", מספר האדריכל.

בשונה ממה שעושים רוב הרוכשים, הדיירים כאן החליטו לקבל את הדירה מהקבלן ורק אז להתחיל בעבודות השיפוץ והשדרוג. הסיבה לכך היתה איכות העבודה של הקבלן, שלא היתה לרוחם. "הזוג הם בעלי חברה לעבודות גבס, ועשו את השינויים בעצמם", אומר בן לביא. עובדה זו גם הוזילה את עלויות השיפוץ – שברגיל היה עולה כ-150 אלף שקלים – במידה ניכרת.

>> למה לפעמים כדאי לדחות את שדרוג הדירה דווקא לאחרי מסירתה לדיירים? כל השיקולים – כאן.

בחלוקת הדירה, בת חמישה חדרים, כמעט ולא נעשו שינויים. התוכנית נשארה כשהיתה, למעט הורדת קיר קטן שהפריד בין הכניסה למטבח, והזזה של הקירות ב-10-15 ס"מ על חשבון המסדרון, כדי להגדיל מעט את החדרים. "רוכשים של דירות קבלן בדרך כלל אוהבים את החלוקה העקרונית של הדירה, ומגיעים אלי לתיקונים מבניים קלים ולעיצוב פנים, שייתן לדירה את הלוק וה'פיל' שהם מחפשים", מסביר בן לביא. שני חדרי שינה עברו הסבה: זה שצמוד לסלון הפך למשרד שמשמש את בני הזוג, שירותי האורחים שהיו צמודים אליו הפכו למחסן קטן, וחדר נוסף הפך לחדר ארונות נוח ומרווח.

מימין לדלת הכניסה בוטל קיר, שהיה חלק מהמטבח ושימש כנישה למקרר. המקרר הועבר לפאה אחרת של המטבח והקיר הגבוה הוחלף בחצי קיר, בגובה 130 סנטימטרים. הוא מגדיר את אזור הכניסה, מפריד בינו לבין המטבח ומסתיר את הנעשה בגובה המשטח, אבל מאפשר מבט כללי אל הדירה.

  (צילום: אילן נחום)

הדיירים ביקשו לעצב פינת אוכל מוגדרת ותחומה, שתהיה לה נוכחות אך לא תגרע מתחושת הזרימה והמרחב בדירה. תכנון הדירה חייב למקם את פינת האוכל ב"צומת" מרכזי בחלל, ולכן בחרו הדיירים בשולחן עגול, שיאפשר מעבר חופשי מהמטבח לסלון ולחדרים הפרטיים. כדי להדגיש את הזרימה המעגלית הפכו קיר ישר לעגול (ראו בתוכנית למעלה), מעל השולחן הונמכה התקרה ועוצבה בה מעין גומחה עגולה, שבה הותקנה תאורה כחולה נסתרת. כך נתחמה פינת האוכל גם מלמעלה. את עבודות הגבס, כמובן, ביצעו בני הזוג.

  (צילום: אילן נחום)

המסדרון המוביל אל חדר השינה של ההורים הוקטן באופן משמעותי, כדי להגדיל את שטחו של חדר השינה, שעוצב בסגנון אירופאי. "זוגות רבים נעים בין נטייה לעצב את דירתם בסגנון מודרני מינימליסטי, לבין התרפקות נוסטלגית על הסגנון האירופי. כאן בחרנו בשני, והוא הושג בעיקר באמצעות מיטה מרופדת בדוגמת קפיטונאז'", אומר בן לביא. הקיר שאליו נשענת המיטה חופה בלבנים מפירוק. מעל למיטה נעשתה הנמכת גבס, שיוצרת אשליה שהמיטה שוקעה בנישה. בתוך הגבס שובצה תאורה נסתרת, צעד שבן לביא נמנע ממנו בדרך כלל, אולם במקרה הזה, בגלל הגב הבשרני של המיטה, הוא אומר, לא היתה סכנה לסינוור. במקום פינת איפור קלאסית עוצב מדף צר עם מגירות ומעליו נתלתה מראה שמגדילה את תחושת המרחב בחדר. מנורות לד שפוזרו בתקרה באופן אקראי מנצנצות באור עדין.

  (צילום: אילן נחום)

בחדר השינה שהוסב לחדר ארונות נפתחו שתי דלתות – אחת נפתחת למסדרון והשנייה לחדר ההורים. לחדר נבחרה תאורה חזקה, שמאירה היטב את עומק הארונות.

הריצוף הקבלני בדירה חופה בפרקט סינתטי והקירות נצבעו בגוון בהיר. עוד פרט חשוב בתכנון התאורה בדירה הוא שיקועה בתקרת גבס בעומק שישה סנטימטרים. "בדרך כלל נדרשים לכך כ-11 סנטימטרים", אומר בן לביא. "במקרה הזה דאגנו לשקע חלק מגוף התאורה בתקרת הבטון עצמה וזה 'חסך' מגובה התקרה".

ליווי מקצועי מתחילת התהליך

בדירה השנייה, שתהיה מוכנה בעוד כחצי שנה, יגור רווק צעיר, איש היי-טק, שפנה לבן לביא בעקבות המלצתם של בעלי הדירה הראשונה, חבריו הטובים. "בעלת הדירה הבינה שליווי של אדריכל מתחילת התהליך היה מונע טעויות רבות שעלו כסף", אומר לביא. במקרה הזה החל התכנון עוד לפני שנבנה שלד הבניין.

למרות שגם כאן כמעט לא נעשו שינויים בחלוקה הבסיסית של הדירה, גם היא בת חמישה חדרים – מפרט גבוה יותר שבחר הדייר הוביל לעלויות שדרוג שמוערכות ב-200 אלף שקלים. בשונה מהדירה הראשונה בכתבה, כאן ביקש הדייר לעצב את הדירה בסגנון מינימליסטי ובצבעים מונוכרומטיים. עיקר ההשקעה נעשתה בחלל הכניסה, המטבח והסלון, שעוצבו כמרחב פתוח שמתאים לרווק. כמו בדירה האחרת, גם כאן הוסב חדר השינה הקרוב לכניסה לחדר עבודה.

כדי לשמור על חלל פתוח מהכניסה עד קיר המרפסת, הוסרו הקירות שהפרידו את המטבח מהסלון. בן לביא בחר לא לגדוש את אזור המטבח בארונות. מרבית הפונקציות הכבדות – כמו מזווה, המקרר והתנור – רוכזו בקיר הנסתר יותר של המטבח, מול המרפסת. אי ארוך פורץ מהמטבח אל הסלון, ותורם לאופיו הארוך של החלל. באי שולבו הכיור ומשטח העבודה. פינת אוכל מינימלית, לארבעה סועדים בישיבה נמוכה, מהווה המשך ישיר שלו.

מבואת הכניסה הוגדרה באמצעות נישת גבס, שבתוכה הוצבו שידה מרחפת, מראה עגולה ותאורה נסתרת. בחדר השינה תכנן האדריכל ארונות היקפיים: שני קירות "נעטפו" בארונות שהוזמנו מנגר, ובתוכם שולבו אזורים פתוחים וסגורים, כולל מסך הטלוויזיה.

>> לאתר של משרד האדריכלים BLV.

>> לאתר של הצלם אילן נחום

עוד עבודה של BLV:

>> מעון לחוסים עוצב בהתנדבות והפך ממוסד לבית אמיתי

המהפך של ''בית אנדרו'' (צילום: אילן נחום)
המהפך של ''בית אנדרו'' (צילום: אילן נחום)

ועוד דירות קבלן:

>> רינת ואיתן עיצבו את דירתם החדשה ברחובות בעצמם