למרות היומרה להציג את הפרויקט החדש של משרד האדריכלים "הרצוג ודה מרון" (Herzog & de Meuron) כמוקד שכונתי, מרכז התערוכות החדש של בזל אינו ממש כזה. אחרי כמעט עשור של תכנון וביצוע, הוקם בעיר השוויצית מרכז ירידים תלת-מפלסי המשתרע על פני כ-83 אלף מ"ר, הכוללים לבד מאולמות תצוגה גם אולם אירועים רב-תכליתי ל-2,500 איש, וכן שטחי מסחר והסעדה למבקרים. חנוכת מרכז הירידים, שהוקם ביוזמתה של קבוצת MCH, המתמחה בארגון תערוכות, תתרחש באפריל הקרוב עם פתיחתו שלBASELWORLD - האירוע העולמי החשוב ביותר של תעשיית השעונים והתכשיטים, שבו חושפות כ-1,800 חברות מ-41 מדינות את הקולקציות החדשות שלהן, לעיניהם של כ-100 אלף מבקרים.

המרכיב הבולט במבנה, שהוא חלק ממתחם תערוכות ואירוח גדול יותר, הוא הניסיון לנצל עד תום את זכויות הבנייה בקווי הבניין ואף מעבר לכך, מה שמקנה לו מראה של תיבה גדולה. מרכיב בולט נוסף הוא ארובת אור רחבה, החוצה את כל שלושת מפלסי הבניין במרכזו עד למפלס הקרקע, שם היא מתנקזת לרחבה ציבורית.

רחבה ריקה מתוכן

בדרך כלל, מרכזי ירידים ותערוכות ממוקמים בפאתי הערים, בקרבת מוקדי תחבורה והרחק מאזורים צפופים. בבזל, לעומת זאת, שוכן המתחם בליבו של אזור מגורים צפוף יחסית, והדבר איתגר את האדריכלים ליצור מבנה שישתלב ככל הניתן עם סביבתו העירונית הקיימת. בהצהרותיהם אמנם הביעו האדריכלים את כוונתם להשתלב בסביבה, אך במציאות הקפיד התכנון לנתק את המבנה מסביבתו וליצור מתחם ענק וסגור שאינו משתלב.

אף שבמפלס הקרקע נוצרה רחבה ציבורית (שבאה ממילא על חשבון רחוב ציבורי שנסגר) וכיכר פתוחה, נראה שרחבה זו ריקה מתוכן. על פניו זהו יתרון, משום שאפשר יהיה למלא את הרחבה בכל ייעוד ציבורי שהתושבים או העירייה יחשקו בו; מצד שני, הריקנות וצורתו האמורפית של המרחב שנוצר מזמינה בעיקר שימוש אחד: מסיבות קוקטייל פתוחות למארגני התערוכות, שמתקיימות במבנה שעוטף את הרחבה. התנכרותו של המבנה לסביבתו ניכרת בחלוקת המסות (כמו החזיתות האטומות לאורך עשרות מטרים במפלס הרחוב), בבחירת החומרים (פח אפור ושחור שנראה כמגזרות נייר מתרחבות ומתכווצות לסירוגין, זכוכית ירקרקה), בדרכי הגישה ובשימושים. לצורך הקמת הבניין נהרסו שני מבני אולמות תצוגה ותיקים, שלא ענו עוד על הצרכים של תצוגה עכשווית. עם זאת, יתרונו של אחד משני האולמות שנהרסו היה בכך שהצליח לשמור על הרוח המקומית, באותם היבטים שהפרויקט החדש מחמיץ.

כאן אפשר עדיין לראות את המבנים שנהרסו לטובת הבניין החדש:


View Larger Map

המגרש הביתי של הרצוג ודה מרון

מרכז התערוכות החדש של בזל מצטרף לגלריית היצירות האדריכליות שהקים בעיר המשרד המצליח הרצוג ודה מרון. המשרד מתכנן פרויקטים בכל העולם, אך בזל נותרה המגרש הביתי שלו, הודות לעובדה שבה שוכן משרדם הראשי. לראיה, זו העיר שבה הותיר המשרד את מספר הפרויקטים הגדול ביותר שלו. בראש המשרד, המציין 35 שנות פעילות, עומדים צמד האדריכלים המקומיים ז'ק הרצוג ופייר דה מרון, ובפרויקט הנוכחי השתתפו שטפן מארבאך (Stefan Marbach) ווולפגנג הארדט (Wolfgang Hardt).

מטה חברת התרופות ''אקטליון'' בבזל. פרויקט של המשרד
מטה חברת התרופות ''אקטליון'' בבזל. פרויקט של המשרד

הפריצה הגדולה של הרצוג ודה מרון התרחשה בשנת 2000, עם חנוכתו של "טייט מודרן" בלונדון, בתחנת כוח ישנה בגדה הדרומית של התמזה. בן לילה הפכה הגלריה לאחד ממוקדי התרבות והתיירות הבולטים של בירת בריטניה עד עצם היום הזה, וכעבור שנה בלבד זכה צמד האדריכלים בפרס פריצקר, החשוב ביותר באדריכלות העולמית. ההצלחה של המשרד לא נעצרת מאז, ואחד הפרויקטים הבולטים הרבים של המשרד הוא אצטדיון "קן הציפור" שחנך את אולימפיאדת בייג'ין 2008. לפני כחודשיים נבחר המשרד לתכנן ב-Canary Wharf, אחד ממתחמי הנדל"ן הלוהטים של לונדון באזור הדוקלנדס, גורד שחקים שייועד למגורים.

עוד פרויקטים של הרצוג ודה מרון ב-Xnet

>> מטה חברת התרופות ''אקטליון'' בבזל

>> ביתן הקיץ של סרפנטיין: הרצוג ודה מרון + איי וואי וואי

>> מגדל אייפל, מאחוריך: פירמידה בפריז