''השמורה האווירית'' עפה על עצמה: מועדון צניחה וגלריית מטוסים

בחוף הבונים יסופרו תולדות התעופה הארץ-ישראלית במלאות 100 שנה להיווסדה. הצצה למתחם הבטון והזכוכית המאכלס מטוסים מיתולוגיים ומוציא אנשים לצניחה חופשית

נעמה ריבה

|

07.11.12 01:26

מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (המתחם החדש של מועדון הצניחה ''פרדייב'' וגלריית התעופה, על מגרש מלבני סמוך לחוף הבונים. זכוכית מפרידה בין המוצגים לסביבה החיצונית)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (התצוגה יחידה מסוגה בישראל: מטוסים ישנים שמספרים את תולדות התעופה המקומית במלאות 100 שנה לטיסה הראשונה בארץ ישראל)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (צנחן על רקע מתחם ''השמורה האווירית''. 2,500 מטרים רבועים שמתחפרים באדמה. ''לא רצינו בניין מלוקק'', אומר האדריכל גבי שורץ)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (שקיפות בלי חיפויים ואפקטים. האדריכל סבור שהנוכחות של הבטון (בקירות וברצפה המוחלקת) עדינה ומשתלבת בסביבה וברקיע)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (בהשראת עולם התעופה, הכנפיים של המבנה מוסטות למעלה ונפתחות כמו כנפי מטוס בנחיתתו)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (על רצפת הבטון בחלל המרכזי מפוזרים המטוסים הישנים, כולל העתיק ביותר - פליט מודל 1 (בצבע אדום-לבן) - שהגיע לכאן ב-1929)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ ( )
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (מדריכים יעבירו סיורים על תולדות התעופה הישראלית והבינלאומית, חלקם פנסיונרים וחלקם צעירים. ''הוותיקים מעבירים ידע לצעירים'', אומר מנכ''ל מועדון פרדייב, דן מוקדי)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (בניין פורש כנפיים. פינות עגולות שמסמלות אווירודינמיקה, פתחי מיזוג שמזכירים מנועי סילון)
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ ( )
מנחת הבונים פרדייב שוורץ
מנחת הבונים פרדייב שוורץ (''התעופה הזינה את המלחמות, אבל אנחנו מנסים להתרכז בתקופות של שלום'', מוסר המנכ''ל מוקדי את חזונו)
 

בכל סוף שבוע, צצים מצנחים צבעוניים המעטרים את השמיים ואת גבעות הכורכר בחוף הבונים. הם נוחתים על כר הדשא של מועדון הצניחה "פרדייב", שפועל כאן מאז 1999 בהאנגר ישן. בקרוב הוא עובר דירה ומשפר תנאים, כשייכנס למבנה חדש וגדול ("השמורה האווירית", קוראים לו כאן) שהוא מרחב רב-תכליתי עם חללי תצוגה, גלריה, משרדים, האנגר פתוח ומסלולי המראה.

 

מבנה הבטון הצנוע נגלה לעין לאחר נסיעה בדרך צרה לכיוון החוף, דרך שממנה נשקפים החוף והאופק. העיצוב של המבנה שואב השראה מעולם התעופה: הפינות העגולות מסמלות את האווירודינמיקה, פתחי המיזוג נראים כמנועי סילון. נתוני הפתיחה - מגרש מלבני ששטחו 1,670 מ"ר (65*25) וטופוגרפיה מתונה - הולידו 2,500 מ"ר בנויים על פני קומה וחצי, המתחפרים באדמה. לדברי המתכנן, האדריכל גבי שוורץ, "כשבונים בסביבה טבעית נכון להשתמש בחומרים בצורתם המקורית. לא רצינו בניין מלוקק, ותיכננו מוצר מקומי ומעט פרוע".

 

זהו מבנה נטול חיפויים שבו הרצפה עשויה בטון מוחלק, החומרים טבעיים וקורות עץ דקות מונחות ברחבת הכניסה ובמעברים החיצוניים, זהות בפרופורציות לתבניות העץ שאליו נוצק הבטון. שוורץ סבור שהנוכחות של הבטון עדינה, בזכות הגג (שעובי המסגרת שלו 20 סנטימטרים) הנראה כ"קליפה דקה העוטפת את המבנה וממסגרת את הנוף".

 

אסופת החלונות האקראיים בחזית הדרומית, אגף שמשמש את חדרי השירות והמשרדים, ממעטת בפתחים כדי לצמצם את קרינת השמש ככל שניתן. כשמקיפים את המבנה מצידו ויורדים במדרגות, מגיעים לאולם ההמתנה החיצוני שבו יחכו הממתינים לצונחים. הוא מוקף קירות תומכים מחופים אבני כורכר מקומיות, ובנוי בסמוך לחזית הצפונית והשקופה. אז מתגלה החזית המערבית – החלק האיקוני של הבניין – המורכבת משתי כנפיים גדולות-ממדים. הקונסטרוקציה מחופה ביריעות פוליגל שקופות למחצה, וחושפת את החלל ואת אוסף המטוסים שמוצג בו. האדריכל סבור שזהו "מין ניסיון להידמות למרכז פומפידו בפריז".

  

סיפורה של התעופה הישראלית

 

מנכ"ל המועדון, דן מוקדי, טייס חיל האוויר בדימוס, אינו מסתיר את התרגשותו. על הבניין החדש הוא חלם מיום שהקים את המועדון. אסופת פריטי תעופה, חלק קטן מאלפיים פריטים ששמורים בארכיון המועדון, מונחת על שולחנו, ומוקדי פותח בעדינות מעטפה שנחתה הישר מארצות הברית. מסתתר בה גזיר עיתון מינואר 1914, שם אולי ימצא ידיעה על נחיתות בארץ ישראל. על המדף ניצב גביע שהוענק לזוכה בתחרות הדאייה הראשונה במדינת ישראל, שהתקיימה על הר הכרמל ב-1940. "המקום מיועד לכל מי שמתרגש מרומנטיקה ומאסתטיקה", מתפייט מוקדי כשעיניו בורקות, "התעופה מייצגת ערכים של פריצת גבולות, חלוציות, גמישות, מחשבה ואומץ".

 

צילום: זולטן קלוגר, לעמ
תל יונה 1939 ארכיון לשכת העיתונות הממשלתית (צילום: זולטן קלוגר, לעמ)

  

"המעופף הצרפתי ביפו. סוף סוף בא המעופף באווירונו, אבל לא ירד אל המקום המיועד, אלא על שפת הים על יד מגרש הבנק העברי" – משפט זה, מתוך עיתון "החירות" שפורסם ב-30 בדצמבר 1913, מודפס על קיר הגלריה "ציפור האדם", שפותחת את מסלול הסיור שמגולל את תולדות התעופה בארץ ישראל. 100 שנה חלפו מאז תחילתן, ואין עיתוי הולם מזה לספר באגדות התעופה הישראלית, בעזרת צוות הדרכה שיעביר את המבקרים דרך תקופות שונות בתעופה המקומית והעולמית. כך, למשל, הקומה העליונה מבקשת "להפיץ את תרבות התעופה", בעוד שהקומה התחתונה מתארת את "שורשי הארץ". "הוותיקים מעבירים ידע לצעירים", מספר מוקדי בגאווה, בעודו מצביע על אחד המדריכים, בן 71, המעביר את התורה למדריך צעיר ממנו.

 

המטוסים, המפוזרים על רצפת הבטון בחלל המרכזי (שטחו 1,500 מ"ר), הם האלמנט הבולט ביותר כמובן. ה"פליט מודל 1", שצבעו אדום-לבן, הוא העתיק ביותר בישראל – מ-1929. ה"טיילור קראפט" הכחול יצא לטיסתו הראשונה ב-1939, חלק מהגשמת חזונו של זאב ז'בוטינסקי, ונעשה בו שימוש בקורס הטיס הראשון של האצ"ל. ה"טייגר מוט''' הצהוב, שכינוי היה "עש נמר", הגיע ארצה בתקופת המנדט הבריטי; צוות הגלריה הכשיר אותו מחדש לטיסה. האוסף ממשיך לצמוח, ובימים אלה עושה את דרכו לשם מטוס נוסף, שפרש כנפיים לראשונה ב-1930. מתוך האולם שורטטו על הקרקע שני מסלולי המראה מבטון. "בעבר מטוסים המריאו מעפר ומדשא, אנחנו מתכוונים לשחזר זאת", מציין מוקדי.

 

אולם התעתועים והאגדה האמריקאית

 

הגשר מוביל ל"אולם התעתועים", שם שנלקח מספרו של ריצ'רד באך שעשה שימוש במטוס "פליט", והחלל הזה מתייחס לתקופה שבין מלחמות העולם. על הרצפה פזורים "כסאות ביזנס" שנשלפו ממטוס שפורק בארצות הברית, ולידם מוטל שלד מטוסו הלא-גמור של אד היינמן. זהו שם אנונימי לרוב הקוראים, אך את המטוס הקטן הזה תיכנן מי שיעצב בהמשך לא פחות מ-20 מטוסי קרב ויהפוך לדמות אגדית בענף. היינמן, נטול הכשרה רשמית, היה חתום בין היתר על תכנון מטוס הסקייהוק, ועמד בערוב ימיו בראש צוות התכנון שהתווה את ראשית דרכם של מטוסי האף-16.

 

צילום: אלינור פורת
גבעת המורה 1946 ארכיון בית השיטה (צילום: אלינור פורת)

 

גלריה קטנה הסמוכה לאולם המרכזי תציג את התערוכה "מדאון לסילון", הכוללת תצלומים נדירים ופריטים שלוקטו מאוספים פרטיים. המוצגים מספרים על מורשת הטיס באמצעות שני "אבות טיפוס" בשר ודם: דני שפירא, בן 87, הטייס הישראלי הראשון שהטיס מיג 21; ומנחם בר המנוח. שניהם היו חברים ב"קלוב התעופה הארצישראלי", עוד בימים שנשא אופי אזרחי, והמשיכו לשרשרת הפיקוד בחיל האוויר. בחלל מוצגים הדיפלומות וההישגים, מכתבי הערכה וידיעות מעיתונים ישנים וכתבי יד פרי עטם.

  

בין גלריית הכניסה לחלל הבא נמצא גשר המשקיף על החלל המרכזי. כשהכנפיים מוסטות מטה, הנוף נראה כשכבות מפוקסלות של אדמה, גבעות חול ושמיים. כרגע ניצב הקיר הלבן והמגובס בשיממונו, ואם ימשיכו אנשי המועדון להקפיד על הרצף הכרונולוגי בסיפור, הוא עתיד להתכסות בצילומים של מטוסי קרב ממלחמת העולם הראשונה. "התעופה הזינה את המלחמות, אבל אנחנו מנסים להתרכז בתקופות של שלום", מדגיש מוקדי.  

 

באדיבות מועדון צניחה חופשית פרדייב
פרדייב מנחת הבונים (באדיבות מועדון צניחה חופשית פרדייב)

 

>> גבי שורץ, זוכה פרס רכטר, הוא מייסד ושותף במשרד החיפאי שורץ-בסנוסוףצוות תכנון: גבי שורץ, נעה חפץ, רועי טלמון, עמרי רימון ואברהם רוטל

>> לאתר גלריית התעופה

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד