הנוף הוא הנוף הכי גלילי שאפשר: הבית הזה צופה לעמק החולה, הרי הגולן והר החרמון. אבל התכנון והעיצוב שלו רחוקים ממה שקרוי כאן "גלילי" או "כפרי" – הם יוצאי דופן במודרניזם שלהם מבתי המידות האחרים באזור.

זה לא אומר שהבית זר לסביבתו. גודל השטח לעומת הבית (300 מ''ר) איפשר לתכנן מבנה בעל צללית נמוכה ולא מאיימת. הוא נמצא כמטר וחצי מתחת לכביש העובר ביישוב, ורבים חולפים על פניו מבלי להבחין בקיומו. בעלי הבית ביקשו שהמבנה יתאים לתבנית הנוף בו הוא נטוע, והוא משתלב בה בהרמוניה. גם בחירת החומרים קשובה לסביבה. לאדריכל ארנון ניר, שמתכנן בדרך כלל באזור המרכז, היווה המגרש חידוש מעניין: שטחו 2,000 מ"ר, עתיר עצים בוגרים וחורש טבעי שמשתפל עד העמק.

"החיבור שלי לטבע חזק. אני מנסה לכבד ולהעצים אותו. בגלל שרוב העבודה שלי נעשית בסביבה אורבנית, לפעול במקום כזה היה אתגר: אנחנו רגילים לעבוד במגרשים תחומים וברורים. נוף ללא גבול ותכנון הבית כך שהוא לא יהיה תחום בחומות היוו אתגר מבחינתי", הוא מעיד.

בעלי הבית הזה – זוג עם ילדים בוגרים – מרבים לארח בו והם חובבי אמנות. מלבד סלון ומטבח, כולל הבית ארבעה חדרי שינה ופינת משפחה – כולם באותו מפלס. מתחת לבית, קצת הלאה במדרון, נבנה סטודיו שפונה לנוף ומתפקד כיחידת מגורים נפרדת וכסדנת עבודה שבה מתארחים אמנים מתחלפים. גג הסטודיו מקושר לגינה הקדמית של הבית באמצעות גשר. מאחר שהמגרש נמצא במדרון הרכס, הפרש הגובה בין אגפיו השונים הוא שבעה מטרים.

כדי ליהנות בצורה אופטימלית מהנוף, החללים בבית פתוחים אליו ככל שאפשר. לסלון, למשל, יש רק קיר אחד פנימי – כל היתר פונים ומשקיפים החוצה, כך שהחלל נדמה אינסופי. מבחוץ טויח הבית בטיח לבן, החלונות ממוסגרים באלומיניום בגוון טבעי. החומה שתומכת את הבית במדרון חופתה באבן מקומית לא מעובדת. עיצוב הפנים של הבית גם הוא מודרני ונקי - ניר השתמש באלמנט חם אחד, פרקט עץ. סטנדרט הבנייה גבוה, הודות לשילוב בין ספקים מהמרכז לבעלי מקצוע מקומיים ממסעדה ומג'דל שאמס.

שביל הכניסה לבית (צילום: עמית גרון)
שביל הכניסה לבית (צילום: עמית גרון)

חזית הבית הפונה לרחוב אטומה יחסית וכוללת פתחים צנועים. הנכנס צועד על פלטות עץ טיק שהונחו בקו מזוגזג. ניר שילב אלמנטים מהמזרח במכוון: "במקום כזה יש משהו זני", הוא מסביר. דלת הכניסה נפתחת למבואה ומולה הפטיו, בריכת השיקוף והנוף הפתוח. תכנון הבית מבוסס על שתי צלעות ארוכות מקבילות, כששני חדרי שינה נמשכים מכל אחת מהן – כמו שתי אותיות L צמודות (את התוכנית המפורטת אפשר לראות בסוף הכתבה).

סכמה של המבנה. שתי אותיות L מקבילות והפוכות (באדיבות ארנון ניר)
סכמה של המבנה. שתי אותיות L מקבילות והפוכות (באדיבות ארנון ניר)

הסלון ופינת האוכל משקיפים אל הנוף, המטבח ופינת המשפחה פונים לגינה הקדמית. חדרי השינה ממוקמים בצדדים, כשחדר השינה הראשי פונה כולו החוצה לנוף, ומדרכי עץ – מעין גשר על בריכת הדגים – מובילים ממנו אל הדק החיצוני המקביל לסלון.

מדרכי עץ מובילים מחדר השינה הראשי לדק החיצוני, מעל בריכת הדגים (צילום: עמית גרון)
מדרכי עץ מובילים מחדר השינה הראשי לדק החיצוני, מעל בריכת הדגים (צילום: עמית גרון)

הדק החיצוני מקביל לסלון, תחום באמצעות עץ תות וקיר זכוכית. בגגון הבנוי נחרצו פסי תאורה. בסלון פריטים מעטים, אך רבי נוכחות: שז-לונג גדול בצבע סגול חציל של COR, מצדו האחד פסנתר כנף שחור ומצדו האחר פינת אוכל שנדמית כמרחפת מעל הבריכה שבפטיו, עם שולחן אוכל וכיסאות לבנים בעיצובה של פטריסיה אורקיולה. את המטבח המודרני ונקי הקווים מחמם בשעת הצורך קמין, מוטיב צפוי בבית גלילי, אך גם הוא מודרני לגמרי בעיצובו, שקוע בקיר ודו כיווני, כך שהוא מחמם גם את הסלון.

לדבריו של ניר, סגנונו של הבית מדגים את חיבתו לאיזונים: "ברור שעל הסקלה אני קשור לעולם המודרני והעכשווי, אבל אני מאמין ששיווי משקל נכון גורם לאנשים להרגיש בנוח. הסגנון שלי הוא מודרניזם חם".

>> לאתר של אדריכל ארנון ניר.

>> לאתר של הצלם עמית גרון.

לכתבה המלאה לחצו על הקישור למטה (צילום: עמית גרון)
לכתבה המלאה לחצו על הקישור למטה (צילום: עמית גרון)

>> עוד בתיכנונו של ניר: גלריה זימאק בכיכר המדינה.