איכות החיים של תושבי חיפה עומדת בפני הרעה משמעותית. החודש עומד בג"ץ לדון בעתירה שקוראת לבטל את חשמול הרכבת שעוברת בעיר – פרויקט עם השלכות משמעותיות ושנויות במחלוקת על עתיד החיים בעיר השלישית בגודלה במדינה – ובמקום זאת להעביר את מסילת הרכבת מתחת לאדמה בקטעים שחוצים את חיפה, באמצעות "שיקוע".

לטענת "התנועה לשיקוע הרכבת בחיפה", שנאבקת בתוכנית לחשמל את הרכבת, שני הגופים המרכזיים שהובילו בשנה האחרונה את המאבק מול משרד התחבורה - העירייה והחברה להגנת הטבע - נכנעו ללחץ והתפשרו. החשש הוא ששכונת בת גלים ומתחם הנמל יהפכו לאיים מבודדים המנותקים מהעיר, שתוותר סופית על החיבור הטבעי בין הכרמל לים.

שינוי ''ירוק''? פגיעה בעיר

פרויקט חשמול הרכבת, שאמור להתחיל בשנת 2015, הוא חלק מתוכנית תשתית לאומית (תת"ל 18) שאותה מקדמים משרד התחבורה ורכבת ישראל. מדובר בשינוי חיובי שיפחית את זיהום האוויר - קטרים חשמליים יחליפו את קטרי הדיזל - אך כמו במקרים אחרים שקשורים במגמה הירוקה והאופנתית כיום, יש נטייה להזניח היבטים חברתיים, עירוניים וכלכליים שנפגעים קשות בטווח הארוך.

במקרה של חיפה, איכות החיים של התושבים תיפגע ומחסומים חדשים ייערמו בפני פיתוח עתידי. זה יקרה משום שהעמודים שאמורים לשאת את קווי המתח שיזינו את החשמל לרכבות יוצבו בלב ההיסטורי של העיר, במרחקים של 30-20 מטרים זה מזה ובגובה 8 מטרים (כמעט כמבנה בן 3 קומות); במקביל, קווי החשמל עשויים לפלוט קרינה ברדיוס של 15-20 מטרים, ובכך לסכן את בני האדם בסביבתם. בעיר התחתית, הלב ההיסטורי של חיפה, ייחשפו כ-70 מבנים לקרינה וככל הנראה ייאלצו הרשויות לפנותם ולהרוס אותם. כבר עכשיו מתנגדת רכבת ישראל להמשך הפיתוח של "קמפוס הנמל", עקב הקרינה הצפויה. ובנוסף, משני צידי המסילה תוקם מערכת גדרות כדי למנוע מעבר-אדם, מה שמבטיח נוף מכוער ונתק בלתי הפיך בין חלקי העיר.

תנועת המאבק של תושבי העיר כוללת מתכננים ואדריכלים, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה. במסמך שפירסמה התנועה נטען, כי "לא נעשו על ידי אף אחד מהגורמים בדיקות מקצועיות מקיפות, הכוללות את בחינת היתרונות של חלופת השיקוע והחסרונות של חשמול עילי. לא תוארו ולא נבחנו תוכניות חלופיות לתוכניות הרכבת, לא בוצעו הערכות נדל"ן עתידיות שיצמחו מהשיקוע או יחוסלו מהחשמול העילי". בתנועה טוענים שהחברה להגנת הטבע החתימה אמנם כ-9,000 אזרחים על עצומה הקוראת לשקע את הרכבת בחיפה, אך מאז ועד היום לא נעשה שום מאבק ציבורי, וכי העירייה והחברה להגנת הטבע פועלות "מאחורי דלתיים סגורות לאסטרטגיה של עסקות פשרה".

העירייה דווקא שיתפה פעולה עם הגופים הירוקים במאבק לשיקוע הרכבת מתחת לפני הקרקע, במטרה ליצור רצף עירוני שיחבר את העיר אל הנמל שעתיד להיפתח לציבור ולחוף הים. תוכנית השיקוע אמנן זכתה להסכמת ועדות התכנון לאורך כל הדרך, אך המצב התהפך כשרכבת ישראל הגישה ערר. תוצאות ההצבעה בוועדת הערר היו תיקו, וההכרעה התקבלה בעזרת קולה הכפול של בינת שוורץ (בשעתו יו"ר הוועדה, ששימשה כחצי שנה לפני כן כיועצת רכבת ישראל לפרויקט חישמול הרכבת).

לטענת התושבים, העירייה והחברה להגנת הטבע אימצו אסטרטגיה פשרנית והסכימו שמתוך שלושת הקטעים שזקוקים לשיקוע, רק בקטע מול פארק הכט יבוצע שיקוע כזה, ואילו בעיר עצמה הרכבת תהיה עילית. המשמעות: ניתוק ליבה ההיסטורי של העיר מהנמל ומהים. הפעילים אינם מתנגדים לשיקוע בפארק הכט, אך קובלים על הכניעה ללחצים שתפגע לטענתם בחיפה. מאחר שרכבת ישראל מסכימה להקצות חצי מיליארד שקלים מכספי הציבור לשיקוע במקטע הפארק, התנועה דורשת כי כספים אלו יישמרו למען בדיקה מקצועית יותר של התוכניות לשיקוע או מינהור הרכבת.

השיקוע משחרר שטחים לתושבים

בהדמיות המופיעות כאן, שאותם יצרו חברי תנועת המאבק, אפשר לראות זה מול זה את שתי האלטרנטיבות: הנזק של הרכבת העילית, אל מול המרחב הציבורי הירוק והפתוח שייווצר אם הרכבת תשוקע מתחת לאדמה. כנגד כבלי החשמל, העמודים וגדרות הברזל, מציגות ההדמיות את השטח היקר שיתפנה אם תשוקע המסילה, כפארק ציבורי שייצור רצף עירוני עם בת גלים והנמל. בכך יתחזק ויועשר מרחב הפנאי והתרבות.

אלה אלכסנדרוני, מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע, מבהירה כי "כל קטע מהרכבת שישוקע בתחום העיר ולא יעבור מעל הקרקע יהווה הישג משמעותי מבחינה נופית, סביבתית וחברתית ויתרום לאיכות החיים ולרווחת תושבי העיר והאזור. מרכז העיר, ובכלל זה העיר התחתית, הוזנח במשך עשרות שנים ויש צורך בחיזוק ובשיקום, בין היתר על ידי פרויקטים של התחדשות עירונית וחיבור העיר לים. לכן, החברה להגנת הטבע בחיפה תמשיך לפעול למען שיקוע קו הרכבת בתחום העיר, ובכלל זה בקטע שבתוואי העיר התחתית. היא גם תמשיך במאמציה לעגן את שיקוע המסילה וחיבור העיר לים במסגרת תוכנית המתאר המחוזית לעיר חיפה, המקודמת במוסדות התכנון".

האם החברה להגנת הטבע אכן הסכימה לפשרה?

"המלה 'פשרה' אינה מתאימה או נכונה, מדובר בהישג נופי סביבתי משמעותי למען תושבי העיר. אם אכן ישוקע הקטע הזה, מדובר בשלב הראשון בפעילות למען שיקוע הקו בתחום העיר. החברה להגנת הטבע, כאמור, תמשיך לפעול למען שיקוע הקו".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה, כי היא פועלת לשיקוע המסילה לכל אורך כל תוואי נסיעתה בחיפה. "הואיל ובכל מקרה השיקוע יעשה בשלבים, מתכוונת העירייה להסיר בשלב הראשון את החיץ שיוצרת הרכבת לאורך החוף, מאחר ששם קיימת הפגיעה הנופית החמורה ביותר", נמסר. עמותת האדריכלים מסרה, כי היא "רואה חשיבות עליונה בעידוד וחיזוק ההתחדשות העירונית של העיר התחתית בחיפה. מציאת פתרון פיזי למפגע החישמול העילי של הרכבת, העוברת לכל אורך המרכז ההיסטורי של העיר, היא הכרחית גם לעתידו של המרכז העירוני וגם לעתיד העיר כולה. אנו קוראים לכל העוסקים במשא ומתן לדאוג שמצבה הנוכחי של העיר התחתית לא יונצח עוד שנים רבות קדימה".