כיצד אפשר ליצור מקום שמרגישים בו גם בבית וגם בגינה? איך ניתן ליצור במינימום השקעה מבנה מכובד ומפתיע שמשאיר מאחור את כל הארמונות המוקמים סביבו? האדריכל מרדכי בן-חורין הצליח, באמצעים בסיסיים, להפוך תוכנית של חדר פשוט לפנינה אדריכלית קטנה. הלקוחות, בני זוג שמתגוררים בבית ישן בסביון, ביקשו להקים בחצר שלהם חדר עבודה; הם כל כך התאהבו בתוצאה, שהוא כבר הפך לחדר הטלוויזיה, והם אף שוקלים להעביר אליו את מיטת השינה.

משהו שימושי, קל ונוח

בין אחוזות הפאר הראוותניות המפוזרות בסביון, מתחבאות להן לא מעט יצירות אדריכלות צנועות, מכובדות והרבה יותר שימושיות מכל אותם ארמונות מוזהבים. על מגרש קטן, לא הרחק מהאחוזה המוזנחת של שמואל פלאטו-שרון (שאותה תיכנן בן-חורין לפני כחמישים שנה), ניצב ביתם של בני זוג. בעלת הבית, העוסקת בהוראה, נזקקה לחדר נוסף שבו תוכל להעביר שיעורים פרטיים.

בית חפור באדמה, הגשר החדש בב''ש והטיילת הצפונית בת''א: היכנסו וצפו

חדר הזכוכית  (צילום: איתי סיקולסקי)
חדר הזכוכית (צילום: איתי סיקולסקי)

התוצאה היא ריבוע ששטחו 36 מטרים רבועים – אורך כל צלע הוא 6 מטרים - המורכב בבסיסו מפלטת בטון מוגבהת, כדי לא להזדעזע מתנודות הקרקע בחצר. ארבעה עמודי פלדה ניצבים בפינות הפלטה ומקושרים בקורת פלדה, ויחד הם נושאים גג רעפי צמנט אפור בעל ארבעה שיפועים. הגג הוא המרכיב היחיד המאזכר את הבית הקיים, המקורה גם הוא ברעפים דומים. מצידו הפנימי, הגג מחופה בחלקו בלוחות עץ רחבים המעוצבים כך שלא יסבלו בעתיד מפיתול כתוצאה מלחות. מרווחים בין הלוחות, שאליהם נתחב צמר סלעים, מסייעים לבלום רעש ולשפר את הבידוד התרמי. הקירות אינם אלא לוחות זכוכית בעובי 8 מ"מ (למעט הקיר הרביעי שמחובר לבית), והריצוף מורכב גם הוא מלוחות עץ, המסתירים את מערכת החשמל שהונחה מתחתם.

בן-חורין ידוע כמי שאינו מבזבז זמן מיותר על תוכניות. "אני לא צריך שיגידו לי מה לעשות", הוא מזכיר בעודנו מסיירים בחדר הזכוכית. "אני בא ולומד את הבן אדם ואת הצרכים שלו, ואחר כך שירטטתי את התוכנית בתוך כמה דקות על נייר A4, כך שיהיה קל לפקסס אותו. אילו הייתי רוצה ליצור רושם, הייתי יכול לשרטט את התוכנית על גיליון נייר גדול, אבל העדפתי משהו שימושי, קל ונוח. כמו החדר".

תוכנית החדר. כמה דקות עבודה (באדיבות מוטי בן חורין)
תוכנית החדר. כמה דקות עבודה (באדיבות מוטי בן חורין)

את בעלת הבית הוא מהלל: "כזו מורה לא ראיתי. היא לא מלמדת, אלא יוצרת חוויה אינטלקטואלית לא רגילה. אם היו לנו בארץ אלף מורים כמוה, החינוך הישראלי היה מקום ראשון בעולם". מעבר למחמאה, זו הייתה גם ההשראה ליצירת חדר העבודה הזה: "כמו שבהודו מלמדים מתחת לעץ, כך גם היא מלמדת בטבע, ואת החוויה הזו רציתי ליצור בחדר העבודה".

שלושת קירות הזכוכית פונים לגן היפני, שאותו עיצבה בעלת הבית באופן חסכני במים. הגן היפה, הניבט מכל פינה במרחק נגיעה, הופך את השהייה בחדר לשהייה בגינה, מה גם שאין כל צורך בתאורה מלאכותית במרבית שעות היום. את הפשטות הצורנית והנקייה המאפיינת את העיצוב משלימים פרטי ריהוט עתיק מקורי שאספה בעלת הבית, לצד שתי ספות מודרניות בעיצובם של לה-קורבוזיה ומרסל ברויאר.

טיפ מהאדריכל: להשאיר רווח

"99% מהזמן אני שם", מודה המורה וטוענת שהחדר שינה את חייהם. "היום אני לא מצליחה להבין למה אנשים צריכים 20 חדרים ולהשקיע בגינה סכום מטורף של מיליון דולר, כשרוב הזמן הם בחדרים ולא יכולים ליהנות ממנה. כל אדם שפוי שמשקיע בגינה חייב שיהיה לו כזה חדר זכוכית, כדי ליהנות ממנה ביום ובלילה ולאורך כל עונות השנה. גם כשאני עובדת, או אפילו צופה בטלוויזיה, אני תמיד רואה את הגינה, ובלילה יש תאורה בגינה ואני מכבה בחדר את האורות. זה חדר שאתה לא רוצה לצאת ממנו".

בן-חורין בחדר העבודה. ''בסביון יש בתי מיקי מאוס'' (צילום: מיכאל יעקובסון)
בן-חורין בחדר העבודה. ''בסביון יש בתי מיקי מאוס'' (צילום: מיכאל יעקובסון)

במקור תימחר בן-חורין את הפרויקט בכ-30 אלף דולר, לפי תקציב הלקוחות, אלא שהתקציב התנפח. לטענתו של האדריכל, בעלי מלאכה התערבו ללא ידיעתו בביצוע הפרויקט, עשו טעויות וגבו עליהן מחיר מופרז.

מהו הטיפ שהוא יכול לחלוק עם קוראי Xnet? בן-חורין מדגיש שכאשר באים להוסיף חדר חדש בבית קיים, אסור בשום אופן להצמיד את התוספת למבנה הקיים. "חשוב להשאיר תפר התפשטות, כך שכל חלק יעבוד בנפרד", הוא אומר, וזאת משום שמבנה שוקע מעט בקרקע לאחר שבנייתו מסתיימת. "השקיעה יכולה להיות 2 מילימטרים או 2 סנטימטרים, אבל בזמן שהבניין הקיים כבר שקע והתוספת רק מתחילה לשקוע, חיבור אורגני בין השניים יגרור אחריו סדקים במהלך הזמן".

יישוב יוקרה? "אשפתות, גועל נפש"

התוספת הצנועה הזו עומדת בניגוד בוטה למתחולל בשנים האחרונות בסביון, שבה נבנים בתי פאר מצועצעים. "גועל נפש, חרפה לאומית, ירידה תרבותית שאין כדוגמתה, אלה אשפתות אדריכליות", מתרגז בן-חורין, תושב ותיק של סביון המתגורר בבית פשוט. "כשאני רואה את מה שבונים פה, אני מתבייש להיות אדריכל. אלה בעלי ממון חדשים שאולי כסף ורושם הוא התרבות שלהם. לולא הנוחיות שלי לגור פה וחוסר הרצון שלי להחליף בית, מזמן הייתי בורח מכאן. אלה בתי מיקי מאוס, כמו שאפשר למצוא בדיסנילנד".