סביר להניח שהאדריכל היפני קאטסוטושי ססאקי (Katsutoshi Sasaki) לא ביקר מעולם בפתח תקווה, אך העיקרון שעליו מבוסס הבית שתכנן במחוז האיצ'י שביפן דומה לזה שלפיו תוכנן לפני כ-75 שנה חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה, שנבלע מאז בגוש דן ונמצא היום בלבה של אם המושבות.

הבית שתכנן ססאקי ניצב בשדה אורז. שטחו 86 מ"ר בלבד, והוא נראה כמו מקבץ של קוביות משחק דקורטיביות, דבוקות זו לזו. לכל חלל בבית נפח אחר, ואת אופיו הייחודי של כל חדר מדגישים חומרים שונים ומשחקי אור מהפתחים שנפערו בתקרה או באחת החזיתות.

ססאקי פירק והרכיב מחדש את תוכנית הדירה המוכרת: לכל ייעוד הקדיש חלל נפרד, ואת החדרים הציב זה לצד זה, תוך הקפדה על רציפות מלאה ביניהם. כלומר, אין בבית מבואות ומסדרונות - כל חדר משמש גם מעבר לחלק אחר של הבית.

את הרעיון לבנות בית שבנוי מקוביות במידות שונות - באופן שבא לידי ביטוי לא רק בחלוקה הפנימית של הבית אלא גם מבחוץ – ניסח בראשית המאה העשרים לודוויג ויטגנשטיין, הפילוסוף האוסטרי הנודע (ממוצא יהודי). במאמר שפרסם בשנת 1921 פירט רעיונות שבאו מאוחר יותר לביטוי מוחשי בבית שתכנן לאחותו בווינה בשיתוף האדריכל פול אנגלמן. הבית שילב את עקרונות הפילוסופיה של ויטגנשטיין עם הסגנון הבינלאומי, והורכב מאוסף של קוביות לבנות ונקיות מעיטורים, כל אחת שונה בגודלה, מה שנחשב לפורץ דרך בזמנו.

אנגלמן עלה לארץ בשנת 1934 והפך לאחת הדמויות הבולטות בקבוצת האדריכלים התל אביבית, יחד עם אדריכלים כמו אריה שרון, דב כרמי וזאב רכטר.

על האתר החדש שמציג את מורשתו של אריה שרון - כאן.

עוד בתים ובניינים, מהארץ ומעולם - כאן.

חדר האוכל בקיבוץ גבעת השלושה, במיקומו ההיסטורי (כיום ברחוב ארלוזורוב בפתח תקווה) הוא דוגמה להשפעה שהיתה לרעיונותיו של ויטגנשטיין על האדריכלות המקומית. האדריכל אריה שרון, לימים זוכה פרס ישראל לאדריכלות, תכנן בראש הגבעה מבנה שבו לכל ייעוד קובייה עם נפח משלה: המבואה, חדר הרחצה, השירותים, אולמות האוכל, אגפי המטבח – כל אחד מהם קיבל קובייה לבנה ייחודית, כשיחד יוצרים האגפים מכלול אחד שלם, בדומה למילים שמרכיבות משפט תחבירי.

מבנה חדר האוכל, היום (צילום: מיכאל יעקובסון )
מבנה חדר האוכל, היום (צילום: מיכאל יעקובסון )

זה החוט המקשר בין שלושה בתים במקומות שונים כל כך: וינה, פתח תקווה והאיצ'י. אם אתם רוצים להתרשם במו עיניכם, סעו למרכז פתח תקווה וטפסו על הגבעה שבראשה ניצב בניין חדר האוכל, נטוש והרוס בחלקו.

הנה תמונות נוספות מהבית ביפן: