"המצאת המכונית לפני המחשב היא באג של האנושות", מצהיר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, באוזני כל מי שמוכן לשמוע. מאזינים קשובים נמצאו לו במשרד האדריכלים BIG, שהוקם על ידי האדריכל הדני ביארקֶה אינלגס, ונחשב לכוכב עולה בשמי האדריכלות הבינלאומית.

אנשי BIG הקדישו לשאלה תשומת לב, ואף הרחיבו אותה: הם חשבו לא רק איך היו נראות המכוניות אילו קדמה להן המצאת המחשב, אלא גם מה היה קורה לערים. התוצאה מסעירה, משכנעת, ואפילו נדמית אפשרית.

כשבמכונית שולט מחשב אין צורך באדם מאחורי ההגה, מה שמאפשר למכוניות בעולמו של אינלגס לנוע במרחב העירוני ללא נהג. מאחר והמחשבים מכל כלי הרכב יתקשרו זה עם זה בכל רגע, המרחקים בין הרכבים יהיו קצרים יותר – מה שלפי חישובי BIG יפנה כ-75% משטח הכבישים לצרכים אחרים.

רוב תאונות הדרכים בימינו מתרחשות בגלל מה שקרוי "טעויות אנוש". המכוניות הממוחשבות יוציאו מהמשוואה את הפרמטר הזה, כי בתוך הרחובות הדיגיטליים התחבורה תנוע באמצעות אלגוריתמים חכמים, שיבטיחו את בטיחותם של הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי כלי הרכב.

שני מטרדים אחרים שניפטר מהם – לפי החזון – יהיו הדלק, משום שהמכוניות ייטענו באמצעות החיכוך שלהן עם הכביש, ורעש המנוע (היום תורמים כלי הרכב 80% מהרעש העירוני).

חוץ מהפחתת הקטל בכבישים, בטיחותן של המכוניות הממוחשבות תאפשר מהפכה נוספת: קיצה של ההפרדה הפיזית בין הכביש למדרכה וסופו של עידן האספלט. בעיר העתידית הרחוב יהיה מקשה אחת, שטח אורבני אלסטי.

בשעות השיא, למשל, רובו של הרחוב ישמש כציר תנועה למכוניות, ובשעות אחרות כמדרכה. במשך היום כיכר תשמש מגרש חניה, ובלילה מרחב להופעות. כבישים, מדרכות, שבילי אופניים ופארקים – כולם חולקים אותו מרחב, תלוי בשעה ובצורך.

גם האלמנטים הנלווים לכביש - רמזורים, תמרורים, צביעת שולי המדרכות או מעברי חצייה – יוחלפו בפיקסלים של מחשב, שינצחו על המקהלה האורבנית. "הרחוב יהיה כמו חזית חמישית של העיר", אומר אנדראס קלוק פדרסן, שותף במשרד BIG ומי שאחראי על הפרויקט.

חזון העיר העתידית נודד בימים אלה בין חללי תצוגה שונים בעולם. בתערוכה מוצגת השוואה בין התנועה האורבנית החדשה לבין האופן שבו להקות דגים נעות יחד במרחב. הדגים לעולם לא מתנגשים אלה באלה או בעצמים אחרים, כי הם נעים לפי אלגוריתם קבוע.

בעוד שאצל הדגים מדובר באבולוציה ביולוגית, במקרה של הרחוב הדיגיטלי תהיה זו התפתחות טכנולוגית – מערכת ג'י.פי.אס ורשת סימני פיקסלים יוודאו שכל מרכיב במרחב יידע מה מתקרב, מהיכן, באיזו מהירות וכיצד עליו לנהוג.

כבישים דיגיטליים - הטכנולוגיה קיימת

המהנדסים של חברת אאודי, שהיו שותפים לפיתוח התערוכה, נלהבים מהרעיון וממשיכים להעמיק את המחקר. "גם המבקרים בתערוכות מתלהבים", מתאר פדרסן, "אני מאמין שזה בגלל שניסינו לדמיין כיצד טכנולוגיה חדשה משחררת את המרחב האורבני לשימושים חדשים, במקום להצר אותם. הפרויקט מוליד מחדש את החלל הציבורי כמעט כפי שהיה לפני עידן המכוניות".

עד כמה זה מציאותי? "מאוד!", מצהיר פדרסן. מכוניות ללא נהג מיוצרות כבר שלושים שנה באופנים ובצורות שונות. יצרני המכוניות מעריכים שהן יימכרו בשוק כבר מ-2015. גם מערכות ג'י.פי.אס ורשתות מחשבים ענפות הן עניין שבשגרה.

מה שמותיר בסימן שאלה רק את הרחובות הדיגיטליים. מתברר שגם על החלק הזה מתנוסס כבר סימן קריאה: "במהלך המחקר גילינו שבשוק כבר קיים מוצר בשם 'הכביש הסולארי' – מרצפת כביש שמחליפה את האספלט ומשלבת תאים סולאריים עם מנורות לד כדי ליצור גרפיקה ממוחשבת על הכביש. מה גם שחלק מהמכוניות ללא נהג כבר מבוססות על חיישני כביש".

עוד התברר שמשרד התחבורה האמריקאי חוקר זה שנים אפשרויות דיגיטציה לכבישים. על כך אפשר להוסיף שכבישים עירוניים מתחדשים בממוצע כל 15 שנים, עובדה שאפשר לנצל לטובת יציקת שכבת חיישנים. "אנחנו מדמיינים איך התחבורה החשמלית מחליפה אט אט את זו הקיימת, באותו אופן בו אורוות סוסים והביוב הזורם ברחובות הוחלפו בעבר בחניונים ובמערכת ביוב מוסדרת".

ואם זה לא מספיק כדי לשכנע, אולי יסייע הסיפור הבא: בשנת 1921, כאשר כרכרות וסוסים עוד שלטו ברחובות הערים, הגה האדריכל ומתכנן הערים הנודע לה קורבוזיה את תוכנית וואזן (Plan Voisin) עבור פריז. התוכנית ביקשה לחזות כיצד רכבים ממונעים ישנו את פני העיר - כבישים מוגבהים, צמתים בצורת עלי תלתן, רחובות אורתוגונליים ומגדלים בני 60 קומות. הצרפתים שנאו אותו על הרעיון "המטורף וחסר השחר" הזה. היום כמעט כולנו חיים בערים שנראות בדיוק כמו חזון וואזן.

-------------------------------------------------------------

פרויקטים אחרים של BIG

החודש נודע שמשרד האדריכלים BIG זכה בשלוש תחרויות מעניינות:

  • בשוודיה יתכנן המשרד כדור מראות עצום מעל צומת כבישים מהירים, שישמש ראי המשקף את הנוף ב-180 מעלות, וגם תחנה לחשמל סולרי, שתשרת 235 בתים באזור. "הפרויקט הוא שילוב של אורבניזם, נוף, אדריכלות, אמנות ותשתית", מסביר אנדראס קלוק פדרסן, אדריכל שותף במשרד.
  • בפינלנד זכה BIG בתחרות רעיונות עבור פרויקט מגורים, עם הצעה לעירוב שימושים – דירות, פארק, שטח ציבורי ומתחם תרבות – בתוך מבנה שנדמה כגל ירוק המשתלב עם הנוף. אלמנט מעניין נוסף בהצעה עוסק בקצב הבנייה של הפרויקט - הוא ייבנה בהדרגה ולא יונחת על התושבים כמקשה אחת.
  • באלבניה זכה המשרד השבוע בתחרות לתכנון מתחם תרבות רב ממדים, שיכלול מסגד, מרכז מוסלמי ומוזיאון להרמוניה דתית.