בטר פלייס, החברה לאספקת שירותים ותשתיות לכלי רכב חשמליים, עומדת לחנוך את תחנת ההטענה הצפונית ביותר בישראל - לעת עתה - בה יוחלפו סוללות למכוניות החשמליות שהיא עומדת לספק. הקמת התחנה הממוקמת בצומת מחניים, מצפון לראש פינה, אמורה להסתיים ב-15 במאי. בכך היא תצטרף לתחנה הראשונה, שהושלמה בראשית מארס ונמצאת באזור התעשייה עקרון, סמוך לצומת ביל"ו. לבד מכעשרים תחנות הנמצאות בשלבי תכנון והקמה שונים, מצויות תחנות נוספות בשלבי גמר גם בחדרה, בצומת ירקונים ובמודיעין. כולן ממוקמות בתחנות דלק קיימות.

את התחנות להחלפת סוללות תיכננו במשותף יחידת העיצוב של בטר פלייס ומשרד מושלי-אלדר אדריכלים, משרד ותיק וגדול. המעצב דן רם, המשמש כראש יחידת העיצוב וחוויית המשתמש בבטר פלייס, הופקד על עיצוב הקונספט של התחנות. כמעצב מוצר, כבר הספיק רם מאז שסיים את לימודיו בבצלאל לעבוד בלונדון עם מעצב העל פיליפ סטארק, וגם בחברת הרכב היפנית ניסן, שם התמחה בעיצוב מכוניות. כעת הוא נדרש להעניק מעטפת עיצובית למגוון מוצרים - החל ממבנים אדריכליים כדוגמת התחנות להחלפת הסוללות, דרך עמדות הטעינה הביתיות, ועד לרמת הפיקסל במחשבים שמותקנים במכוניות עצמן.

רם רואה בתחנה מוצר איקוני וברור, שיזוהה מיידית עם המכונית החשמלית ועם החברה שמעסיקה אותו. "בשונה מתחנת דלק, שבה הנהג עוצר ועושה אתנחתא, בתחנה הזו הכל דינמי", הוא מסביר את העיקרון המנחה בעיצוב התחנה, "ולמעשה, הנסיעה נמשכת ללא הפסקה. זה דומה לרץ מרתון שתופס את כוס המים שלו במהלך הריצה".

עיצוב נקי ופשוט

האדריכל צבי רון, המשמש כאדריכל אחראי במשרד מושלי-אלדר על תכנון התחנות, מספר שתהליך תכנון התחנה, המהווה תקדים בהיבט הטכנולוגי, לא היה צפוי מטבע הדברים. "מבחינתי זה היה תהליך מעניין, היות שכל הפיתוח של תכנון התחנה נעשה תוך כדי התכנון האדריכלי עצמו", מספר רון. "במקרה של תחנה שכזו לא הכל היה ידוע מראש, וככל שהטכנולוגיה התפתחה ואיתה גם החברה עצמה, נלמדו בין השאר גם המאפיינים למתן שירות. באופן טבעי, במקביל ללימוד גם המבנה התפתח, וכל תחנה שמוקמת כוללת תובנות שנלמדו בתחנות שתוכננו לפניה. כתוצאה, התחנות אמנם תוכננו על בסיס דומה, אך כל אחת שונה, וככל שאנחנו מתקדמים בתכנון ובביצוע אנחנו לומדים ומשפרים את התכנון".

המרכיב הבולט בתחנה הוא העיצוב הנקי והפשוט. הדבר משתקף בין השאר באמצעות חלון ענק, היוצר שקיפות מלאה בין פנים המבנה לבין המרחב המקיף אותה. דן רם, שהוביל את העיצוב, מסביר כי מעבר לעיקרון השקיפות וקשרי המבט שרצה ליצור בין הפנים אל החוץ ולהיפך, היה גם רצון לחולל שינוי במקומות שבהם נמצאות התחנות. "לא כל התחנות נמצאות באזורים יפים ונקיים", הוא מזכיר, "ורצינו, כחלק מהרעיון של שינוי סביבתי שהמכונית החשמלית מביאה איתה, שהתחנות הנקיות ישפיעו על סביבתן ויביאו לשינוי וחידוש הסביבה".

במבט ראשון התחנות דומות יותר למכונות חדשניות לשטיפת כלי רכב, אף שהן זוכות להבלטה על רקע תחנות הדלק שבהן הן נמצאות. לפי דיווחי החברה, השיווק של הרכב החשמלי בארץ אמור להתחיל לקראת סוף שנה זו.

עוד על החלפת הסוללות בתחנה - כאן.