ספטמבר האחרון, שבוע העיצוב הלונדוני בעיצומו, וב-Tent המפורסם של היריד התגודדות מחשידה גורמת לי להתקרב לעבר מה שישאיר אבק לכל הסקנדינבים והיפנים מסביב - Designing Polska, המתחם הפולני. כבר כמה שנים שסצינת העיצוב הפולנית העכשווית מושכת תשומת לב בעולם. ממגזיני לייף-סטייל שתופסים מקומות נחשקים על מדפי החנויות המתמחות, דרך בתי עיצוב שזוכים בפרסים ובמכרזים בינלאומיים, ועד ההכתרה, לפני חודשיים, של העיר ורוצלב (הרביעית בגודלה בפולין), כבירת העיצוב לשנת 2016, בידי הגרדיאן הבריטי.
הפריצה הגדולה של העיצוב הפולני המודרני הייתה בשנות ה-60, עם עלייתה של תעשיית מוצרי הצריכה במדינה. האקדמיות המקצועיות שהוקמו הפכו לשם דבר, וזרם של מעצבים מקומיים פרץ את מסך הברזל. בשנות ה-80, כשהשלטון הקומוניסטי הכריז על ממשל צבאי בפולין, המגמה נעצרה כמעט לחלוטין, וחזרה לפרוח בסוף שנות ה-90, עם המעבר לדמוקרטיה. חברות בינלאומיות חדרו מאז לשוק הפולני, ובעזרת ההשקעות הכלכליות של הממשלה הפולנית הפכה תעשיית העיצוב לאחת הפוריות והמסקרנות בעולם - כזו שמחברת בין הסגנון הנוסטלגי המזרח-אירופי והתנועות הפוסט מודרניות, ומשפיעה על דור חדש של מעצבים.
במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל זיהו את המגמה ויזמו, יחד עם המכון הפולני, שבוע של סדנאות עם חמש דמויות משפיעות מפולין:
את הסדנאות העבירו המעצבים אדגר בק (Edgar Bak) ופאולינה מטושאק (Paulina Matusiak), המאיירת אלכסנדרה נייפסוי (Aleksandra Niepsuj), הטיפוגרף ארתור פרנקובסקי (Artur Frankowski) והמאיירת אגתה נוביצקה (Agata Nowicka). הם הוזמנו בידי עדלי סטוק, מעצב ומרצה במחלקה, להנחות סטודנטים משנה ג' סדנאות מקצועיות, ולחשוף אותם למתודולוגיות העיצוב הפולני העכשווי. בשבוע הבא תיפתח התערוכה שתסכם את שיתוף הפעולה המעניין. הנה מבחר מהתוצרים שיוצגו בה:
בסדנה של אדגר בק - "Making choices, From chaos to the "save as - הסטודנטים, שחולקו לקבוצות, נדרשו לטפל בטקסט עם הרבה נתונים סטטיסטיים על מחלת החצבת. כל קבוצה התמודדה עם קהל יעד שונה, ולחדד את המסר אליו באמצעות פורמטים שונים, כמו חוברות ופוסטרים:
הסדנה של המאיירת אלכסנדרה נייפסוי עסקה בעיצוב אריזות באמצעות שפה איורית. הסטודנטים התבקשו לנתח מוצר קיים ולחקור את כמות המידע שעל האריזה, את צבעוניותה, מבנה המידע, קבוצת היעד שלו ואסטרטגית המכירה. לבסוף נדרשו לבחור בסגנון איור שתואם את תוצאות המחקר. מטרת הפרויקט היתה לחשוב מחדש על מושג המיתוג ועיצוב האריזות הטיפוסי.
הסדנה של ארתור פרנקובסקי התמקדה בצד מעשי של תיאוריית ה-Mechano Facture ויישומה לכדי סדרת פוסטרים. ה-Mechano Facture היא תיאוריית אמנות שעוסקת בקונסטרוקטיביזם, שהגה הנריק ברלווי בשנת 1922. בסדנה התנסו הסטודנטים בשבלונות של אותיות ומבנים גרפיים תוך שימוש בדיו ואקריליק, וניסו להתמודד עם נושאים הקשורים לטיפוגרפיה ופרסום:
אחד הפרוייקטים המעניינים - עיצובית ורעיונית - שנולדו בסדנה זו, ניסה לייצר קמפיין תדמיתי לחטיף הקוקוס הוורוד הזרחני. זה שאף אחד לא יודע איך קוראים לו, ולא ברור איך אחרי יובלות ועשרות מותגים בינלאומיים שחדרו למדפי הפיצוציות הוא עדיין מצליח לשרוד. זהו פרויקט הומוריסטי שפונה לקהל ערבי ויהודי, ומנסה למצב את החטיף המוזר כאוצר טבע לאומי, של שני העמים. מי יודע, בסוף השלום יגיע מהמאנצ׳יז.
סדנה עם תוצרים מעניינים ביותר הייתה של המעצבת פאולינה מטושאק, שידועה בכרזותיה הפרובוקטיביות. הסטודנטים קיבלו סקירה על האופרה והמחזה ״לולו״ מאת ג.וו. פאבסט (1929), שהורכב משני טקסטים מאת פרנק ודקינד: ״תיבת פנדורה״ (1904) ו״רוח אדמה״ (1896). הם התבקשו לעצב כרזות שמתייחסות לשניהם:
הגרדיאן הבריטי לא היה היחיד שהכריז על ערי פולין כבירות עיצוב; הניו יורק טיימס פרסם ב-2011 כתבה מקיפה על קרקוב, מגזין הלייף-סטייל הנחשב מונוקל הקדיש לפני חצי שנה סיקור נרחב לרובע מוקוטוב (Mokotów) בוורשה. לפני עשר שנים מגזין האופנה והאמנות A4 הפך לשם דבר, עד שנסגר ב-2009 ופינה את הדרך ליורשיו הנחשקים. שניים ששווים מעקב הם FUTU paper, שפועל גם כסטודיו לעיצוב, ארט דיירקשן וקרייאטיב מיתוגי, ו-THISISPAPAER שכבר מיקם את עצמו בפנתאון המגזינים האיכותיים בעולם הפרינט, שהופך לסולד אאוט תוך שבועות ספורים מיום הוצאתו (הוא מודפס רק באלף עותקים ממוספרים). THISISPAPAER הוא גם סטודיו ובוטיק לעיצוב תיקים ואקססוריז בעבודת יד, על טהרת העיצוב הפולני.
כששאלתי את אדגר בק איך הוא מגדיר עיצוב פולני עכשווי, הוא ענה לי: ״זה מאוד דינמי. בכל שנה עולה דור חדש לקדמת במת העיצוב, למרות שהדורות הקודמים נשארים רלוונטיים. חשוב לציין שיש לנו מסורת עשירה מאוד, לא רק בית-הספר המפורסם לפוסטרים, אלא גם בעולמות האיור ועיצוב לוגואים. נראה לי שמצאנו את האיזון הנכון בין העיצוב האירופי והעולמי לסגנון הספציפי שלנו, שהוא קליל ובעל הומור. עיצוב מוצא לעצמו מקום בתוך התרבות, מוסדות ויזמים פרטיים מתבוננים בו ככלי שיכול לעזור להם להשיג את מטרותיהם".
>> מתי: התערוכה ״פה פולין״ תיפתח ביום רביעי, 3 ביוני (נעילה 10 ביוני). שעות הפתיחה בימים א'-ה' 09:00-17:00.
>> איפה: הגלריה בקומה השמינית, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, קמפוס הר הצופים ירושלים.