"מדי פעם אתה מוצא דבר שכל חייך לא ידעת בכלל שאתה רוצה, עד שלמדת שהוא קיים. זה מה שקרה כשנתקלנו בשולחן המנהלים של דייל מאתיס". כך הכריז המגזין האמריקאי "פלייבוי" כבר ב-2008, אבל הקהל הרחב לא ממש נחשף לכך עד היום. דייל מאתיס (Dale Mathis) הוא מעצב אמריקאי בלתי שגרתי, שבונה רהיטים וחפצי אמנות המורכבים ומעוצבים כמו שעונים מכניים, ולכן הוא מכונה לא פעם "מעצב אלקטרו-מכני". הוא מתאר את עצמו כמעצב עם ראש של שען, ידיים של נגר ועין של אמן, כזה שמושפע מעגורנים וממוטות חמים, וגם מתומאס אלווה אדיסון ומזיגמונד פרויד.
הרהיטים המכניים היקרים שלו מוצגים בגלריות ברחבי העולם, בעיקר בערים שבהם מובטח ריכוז מכובד של מיליונרים, כמו הונג קונג, לאס וגאס, דובאי ובוורלי הילס. ברשימת לקוחותיו נמצאים נסיך קטארי עלום וכן הקוסמים הנודעים טלר (מהצמד פן וטלר) וכריס אנג'ל (מתוכנית הטלוויזיה “מיינדפריק”), שרכש לפחות שלושה רהיטים מבית היוצר של מאתיס.
אני גיליתי את מאתיס דווקא בפיליפינים. במרחק שעתיים נסיעה מהבירה, מנילה, יש לו סטודיו מהודר שבו הוא הוגה את יצירותיו ומייצר אותן. מכאן יוצא גם "שולחן המנהלים", שכתבי "פלייבוי" כל כך אהבו. ממבט ראשון נראה שהשולחן עשוי כולו ממתכת, אבל בפועל הוא מורכב בעיקר מעץ, לצד מעט מתכת וזכוכית ("זה מקצץ בעלויות הייצור", הסביר לי). השולחן מכיל גם מנוע חשמלי שמזיז את גלגלי השיניים, כמו בשעון. ב"פלייבוי" כתבו שהרהיט מגלם "חיבור של גלגלי שיניים מהמאה ה-19 יחד עם אלמנטים של אמנות סוריאליסטית מהמאה ה-20, כדי לספק לנו מרחב לעשיית ביזנס של המאה ה-21". המחיר: כ-28 אלף דולר.
הסרטון הבא יאפשר להתרשם:
האיש יוצר את עבודותיו בידיו, ולעתים חורט ומגלף בעצמו את גלגלי השיניים, שהם המרכיב הבולט ברוב היצירות. בחלק מהרהיטים יש לגלגלים תפקיד ייעודי; במקרים אחרים הם רק גורמים לעיניים לזוז. העבודה הקינטית-מכנית מבטיחה שתמיד יש זרימה ברהיט: משהו זז ומזיז מרכיב אחר, והתוצאה מהפנטת.
"הבר הירוק" הוא בר מכני שרוחבו 2.7 מטרים, גובהו כמעט שני מטרים, וכמעט כולו עשוי עץ ממוחזר. גם גלגלי השיניים בנויים מעץ, והם שימושיים לחלוטין. כשלוחצים על הכפתור, הגלגלים מתחילים להסתובב ולהזיז בעדינות את הבקבוקים בקרוסלה, עד שמגיע הבקבוק הרצוי. המתקן כולל כיור, מחזיק לדלי קרח, תחתיות צפות לכוסות יין מאחור ותחתיות לכוסות שמפניה מקדימה. המחיר: כ-30 אלף דולר.
צפו בווידיאו של "הבר הירוק":
מאתיס בן ה-43 גדל בשכונת עוני בקליפורניה למשפחה של נגרים. בילדותו עבד עם אביו באתרי בנייה ולמד את רזי הנגרות המשפחתית. אמנות ועיצוב למד לבד. "באמנות שלי יש אלמנטים של מדע בדיוני ואלגנטיות, שהם בהחלט שילוב יוצא דופן", הוא מסביר באתר האינטרנט שלו. “הייתי רוצה להאמין שהיצירות שלי גורמות לאנשים לחשוב, אבל גם שהן גורמות להם לחייך - לא משנה אם הם אוהבים אותן או לא".
בתחילת דרכו פעל בארצות הברית בלבד, עד שהחליט לקחת פסק זמן מהלחצים במולדתו. הוא מצא מקום מפלט בפיליפינים, לא הרחק מהים, ומאז חי חצי שנה כאן וחצי שנה באמריקה. אין ספק שבשנים האחרונות הוא מחודד מתמיד. לפני שנתיים הגה "מערכת תלת-ממדית של קופסת קלפים מכניים". נשמע מוטרף? לדברי אנדריי ג'יק, ראש אגף הווידאו במגזין הקסמים Theory11.com, היצירה היא "פיסת היסטוריה בעולם משחקי הקלפים". מאתיס עצמו לא חולק על ההגדרה הפומפוזית: "ב-600 השנים האחרונות כמעט לא השתנתה צורתן של קופסאות הקלפים", הוא מספר לי. "כאמן וכמעצב רציתי לשנות זאת, תוך הסתכלות מחוץ לקופסה. רציתי שהיא תהיה הפרארי של קופסאות הקלפים". בתחילת ההפקה נעזר באתר גיוס ההמונים קיקסטארטר, שם נקראה היצירה "מערכת הקלפים המכנית והתלת-ממדית של מאתיס".
מדובר בקופסת קלפים מתכתית בגרסאות שונות (גם כזו עם גלגלי שיניים מזהב), ובה חפיסת קלפים רגילה למראה אך מהודרת. כשהקלפים אינם בשימוש, הם מוחזרים לקופסה המכנית, ואותה מניחים במתקן נוסף שנראה כמו מסגרת לתמונה. החיבור בין קופסת הקלפים למסגרת מתבצע באלגנטיות, ובאמצעות גלגלי שיניים, כמובן. המוקד אינו הקלפים עצמם, אלא הקופסה המכנית שמכילה אותם והמתקן שמציג את הקופסה.
צפו בווידיאו מקמפיין הקיקסטארטר של מאתיס:
Mechanical Card frame demonstration. from Dale Mathis on Vimeo.
מאתיס ביקש לגייס 35 אלף דולר ב-30 יום. הוא הציע לתומכים סט בסיסי של קופסאות קלפים, ללא מסגרת מכנית, ב-25 דולר בלבד, וסטים עם מסגרת שתומחרו ב-155 דולר ומעלה. כ-1,200 תומכים הזמינו כ-2,500 סטים, ובסופו של דבר גויס פי חמישה מהסכום הראשוני - 148,637 דולר.