1. קטגוריית האודיו הנייד
כבר 20 שנה שטלוויזיות הופכות לדקות יותר, מחשבים ניידים נמכרים יותר ממחשבי דסקטופ, לפטופים נמכרים יותר ממחשבים ניידים וסלולריים יותר מכל הקודמים. עברנו לחיות עם מסכים ומיני-מסכים, אבל מה קורה עם הסאונד בכל העסק הזה? כשהטלוויזיה הייתה כבדה, היו בה מערכות שמע מתוחכמות. כשהצליחו להקטין ולדקק אותה, ניסו להכניס את ה"סראונד סאונד" לסלון שלנו, והאמת שזה לא עבד. חוטיאדה עמוסה, התקנה מסובכת, מעט תוכן - ואנשים לא מיהרו לקנות סרטים על תקליטורי DVD על בסיס יומיומי.יש חדש: אודיו נייד. במערב אירופה, כבר במחצית מהבתים אפשר למצוא רמקול או מערכת רמקולים ניידת שמאפשרת להתחבר בקלות ולשמוע מוזיקה באיכות HI FI.
רוב הרמקולים הנוכחיים עובדים על Bluetooth שנמצא בכל טלפון סלולרי, ובשנים האחרונות הם מצוידים בגרסת BLE - Bluetooth Low Energy - שצורכת אנרגיה קטנה יותר ולא מאיימת לחסל במהירות את הסוללה. Bluetooth זאת רשת אלחוטית שמאפשרת להתחבר למכשיר אחד ולשדר אליו תוכן, כמו אודיו, עד מרחק של 5-15 מטר. מה עושים עם זה? ובכן, מקשיבים למוזיקה בבית בלי חוטים, מקשיבים למוזיקה ברכב ולפעמים עם נוסעים עם חברים אז מקשיבים ביחד בשתי מכוניות לאותו דבר, שומעים מוזיקה בפיקניק, ונהנים מחוויה חברתית במסיבה כשחברים יכולים להתחבר למערכת ולנגן את השירים שלהם.
לטלוויזיות שיוצרו בחמש השנים האחרונות יש Bluetooth, והן גם יכולות להתחבר דרך WIFI. כך אפשר לחבר כמה רמקולים וליהנות מסטריאו, ואפילו מאותו סראונד - רק בלי להסתבך עם חוטים וחציבה בקירות. כל זה מאפשר התממשקות לאפליקציות אהובות בטלפון הסלולרי.
בואו נראה מה הן האפשרויות בקטגוריה הזאת:
בבעלותם 60% אם לא יותר משוק האודיו הנייד. סונוס מתאפיינים בעיצוב מינימלי. כשביליתי במסיבה, שהסאונד של המוזיקה שהושמעה בה הועבר דרך רמקול אחד שלהם, הרמתי גבה כששמעתי את הווליום והאיכות שיוצאת מהריבוע הקטן הזה.
האפליקציה של סונוס לא הכי אינטואיטיבית,אבל עם הזמן הם מצאו מענה לרוב הבקשות מצד הלקוחות שלהם. כל דבר שתרצו לעשות עם המוזיקה - כולל פלייליסטים, המלצות, חיבור לשירותי מוזיקה ברשת וכדומה - תמצאו באפליקציה שלהם.
אחת הסיבות שהם הגיעו לאן שהם הגיעו, מלבד העובדה שהם היו ראשונים, היא ההחלטה לפרסם את המוצר בערב הסופרבול:
החברה הזו יוצרת מדי פעם שותפויות עם יוצרים ואמנים, כדי להדגים את יכולות הרמקולים שלה. לפני שנתיים הם עשו את זה:
איכות: 8 מתוך 10.
עיצוב
: סולידי, נעלם.
מחיר: יקר אבל אפשרי
אם התמזל מזלכם ואתם מסוגלים לשלם, B&O היא בחירה בטוחה. Apple של עולם האודיו, מבחינת העיצוב, מייצרת מוצרים שנשמעים מדהים. בניגוד לסונוס, הם רוצים שאנשים יראו את הרמקול בבית של הלקוח, יידעו שזה שלהם ויתנו לו את מלוא תשומת הלב. Bang and Olufsen נוסדה ב-1925, ידועה כבר שנים בעיצוב מערכות הבידור שלה, וממש לאחרונה הציגה את סדרת BIOPLAY.
ל-B&O אין אפליקציה ובינתיים מעדיפים שם להתמקד במוצר עצמו.
איכות: 10 מתוך 10
עיצוב: סקנדינבי ומשובח
מחיר: יקר מדי, אבל גם המוצר הכי זול שלהם שווה בטירוף ועושה את העבודה.
שלל חברות נוספות הבינו איפה מרוחה החמאה כרגע, והן מנסות למלא את החלל. בנוסף לשתי החברות הבולטות שהזכרנו, הנה הצצה לכמה מוצרים מגניבים שנתקלתי בהם לאחרונה:
הקטנצ׳יק הזה צבעוני, צעיר ובעל סוללה מרשימה במיוחד. הUE לא בא עם אפליקציה משלו ואיכות הסאונד גבוהה יחסית למחיר. אה, והוא עמיד בפני מים.
איכות: 7 מתוך 10
עיצוב: צעיר
מחיר: הגיוני
חברה צרפתית שהוקמה ב-2007 מציעה את המוצר "פנטום", בעל העיצוב החללי. הרמקול נייד ופצפון, אבל מצליח לעשות הרבה ביחס לגודלו.
איכות: 9 מתוך 10
עיצוב: חללי, מתקדם, לא מתאים לכל בית
מחיר: יקר מאוד
מוצר שובה-עין, על אף שהוא רק הבטחה למוצר, הוא Mars. נראה כמו גימיק אבל מחבר בחוכמה רמקול שהולך עם בעליו לכל מקום (ועמיד בתנאי שטח) וסאונד איכותי (ומרחף).
איכות: אי אפשר לדעת כרגע
עיצוב: חללי, מעניין, בסגנון אפל
מחיר: נדע כשהוא יהיה ממשי
עם שם דומיין כזה קשה להאמין שזה אמיתי, אבל הם בכל זאת גייסו 400 אלף דולר - אחרי שביקשו רק 100 אלף דולר בקיקסטארטר.
Amazon ECHO
אמזון מציגים את ECHO: לא רק רמקול נייד, אלא גם עוזר אישי שמקבל פקודות קוליות, מבצע חיפושים ברשת וכמובן מאפשר לקנות תוכן מוזיקלי באמזון.
איכות: 7 מתוך 10
עיצוב: סולידי, לא לפה לא לשם
מחיר: די זול, במיוחד אם יש Amazon Prime.
- יש מגוון חברות שלא מוזכרות כאן כדי לא להלאות, אבל חלק מהמוצרים שלהן נשמעים ממש טוב, למשל LG, Samsung, Apple Beats, Sony ועוד.
2. קטגוריית הטכנולוגיה הלבישה
כן, אני יודע, חפרו לכם על שעונים, מחרוזות ושרשראות של טכנולוגיה שיעקבו אחריכם לכל מקום, ועוד לא ראיתם שום דבר שמוכיח את עצמו. קצת סבלנות: ברגע שזה ייראה נכון וירגיש נכון, כולנו נשתמש בזה. "אפל" כבר הבינה, ואחריה עוד חברות, שגם מוצרים טכנולוגיים יכולים להיות עניין של מגדר: יש טלפונים ניידים של נשים, כמו שיש תיקים של נשים. עובדה, רק לאחרונה אפל גנבו מ"ברברי" הבריטית את סמנכ"ל השיווק. את המאמצים אפשר לראות ב-Apple Watch, שעושה את דרכו למגזיני האופנה למיניהם, ואמור להיות המוצר הבולט של 2015.
נכון, יש כמה גיקים שכבר מסתובבים בינינו עם שעונים חכמים, אבל השנה נראה את כל החברות הגדולות מעלות הילוך בדחיפת המוצרים האלה - ואני מהמר שהפעם זה יצליח. בעיקר כי עכשיו זה מעוצב טוב יותר, יש מוצרים מאופיינים לנשים (סוף סוף) והמחיר מתחיל להיות הגיוני.
מחיר: נחכה ונראה, משום שיש שלל סוגים, גוונים וחומרים. הזהב ינסוק כנראה לאזור 5,000 דולר.
אני לא שוביניסט, אבל יש רגעים שבהם אני מעדיף לא להתקרב למישהי כי היא נמצאת במצב רוח רע. הטבעת הזאת תזהיר אותנו ממצב טרום-פיצוצי כזה (וגם אותה). קונספט חמוד שמציע מעקב אחר מצב הרוח, על בסיס לחץ הדם, פעימות הלב וכדומה. מחיר: עדיין לא ידוע.
MICA
בשקט בשקט, אינטל עמלה על קידום המוצרים שלה למרכז הבמה בשיווק ישיר ללקוחות. כנראה שלמישהו בסנטה קלרה נמאס רק לספק את הכלים והשבבים לחברות, ולראות אותן מצליחות. MICA הוא צמיד חכם ומוזהב לקהל הנשי, שהמסך שלו נמצא בצד הפנימי של פרק היד - כדי למנוע מהזולת להציץ להודעות האישיות שמגיעות. צעד חכם, בעיניי.
המוצר עתיד לצאת לשוק האמריקאי בתחילת 2015, ולעלות ללקוחה 500 דולר. ניחוש שלי: אינטל תבין שהיא טעתה ותתקן את המחיר למטה, משום שאנשים לא ישלמו את הסכום הזה בעבור שעון שלא יפעל אחרי שלוש שנים.
Withings מאמינים שאנשים יותר מתעניינים במידע שהם מפיקים בעצמם מאשר במסכים, בהודעות ובאינטראקציות. השעון החכם שלהם לוקח אך ורק את הנתונים שהמשתמש מפיק, ומציג אותם באפליקציה בטלפון הנייד. זאת הברקה, כי בסך הכל הוסיפו כאן שימושיות לשעון הקיים, ומכיוון שהשעון גם יחזיק מעמד לאורך שנים - החיבור נראה כמו הצלחה.
המוצר אמור לצאת בתחילת 2015.
מחיר: כ-1300 שקל.
חברה יפנית פיתחה את ״הטבעת״ שעוזרת לעשות פעילויות מגוונות בבית. מדובר בשלט מתוחכם שיכול להקליט מחוות גוף ולהפעיל דברים בעקבות תנועה. לדוגמה, אם תצייר-י באוויר "לב", הטבעת תשלח דרך הטלפון הסלולרי את הכתובת "אני אוהב אותך" לאהובך.
Ring - Shortcut Everything (2014) from Logbar on Vimeo.
3. קטגוריית המציאות המדומה
Virtual Reality זכור למבוגרים יותר בינינו, ששיחקו בלייזרים עם קסדות מיוחדות כשהיו צעירים. כמה חברות עכשוויות מזניקות את המשחק לשלב הבא, ויש סיכוי לא רע שהוא ישטוף את עולם המשחקים הגדול. Oculus VR הכינה קמפיין קיקסטארטר מוצלח, והצליחה להעביר משקפי מציאות מדומה לעוקבים שלה. פייסבוק קנתה אותה בשני מיליארד דולר, סמסונג בתגובה החליטה להשקיע הרבה בתחום הזה, ועכשיו גוגל משקיעה בחברה מתחרה.
האם אתם אומרים עכשיו לעצמכם ״שטויות, מי מעוניין בזה״? שימו לב לצילום הבא: אכן, הם קיבלו 2.5 מיליון דולר מגולשי קיקסטארטר.
מציאות מדומה אינה שונה בהרבה ממציאות מוגברת (Agumented Reality), שלצערי עדיין לא הגיעה לרמת שמישות שתספק את הקהל הרחב - וגוגל גלאס היא הדוגמה המוחשית ביותר. בבסיס של המציאות המדומה עומד הרעיון, שאפשר להמיר את מסך הטלוויזיה-מחשב-סלולרי במסך שנמצא על המשתמש עצמו.
חברה לונדונית יצרה משהו דומה ל-Oculus, רק שאין לא חוטים ולא צריך לחבר אותו לשום דבר. הרעיון שיש מכשיר על הראש שמיועד אך ורק למשחק - נשמע די טוב.
סמסונג החליטו שמציאות מדומה תהיה מושלמת בטלפונים הניידים שלהם, ויצרו מכשיר שמאפשר להכניס את הסלולרי לתוך המשקפיים-האוזניות האלה, כדי לשחק משחקים.
Sony Project Morpheus
סוני חשפה לאחרונה את Project Morpheus, שקורא תגר על הדרך שבה אנחנו רגילים לשחק משחקים: 360 מעלות בצורה פיזית. מעניין, אך עדיין לא יוצא לשוק.
אתם סקפטיים? ראו לרגע איך אנשים מבוגרים מגיבים לדמו. אמנם, כרגע השימוש מיועד למשחקים, אבל דמיינו כיצד מנתחים או אסטרונאוטים יכולים להשתמש בזה לצרכיהם המקצועיים.
4. קטגוריית הבית החכם
הקטגוריה האחרונה בסקירת הטרנדים של 2015 היא הכי פחות סקסית מכולן, אבל זה רק כי היא נחבאת אל הכלים. אנחנו הרי לא ממש מוטרדים מהשאלה מה נמצא מאחורי הקירות בבית, אלא אם מדובר בשכן רעשן או בצינור דולף, אבל היה נחמד להפעיל את מכונת הכביסה שעה לפני שנגיע הביתה כדי שנוכל לתלות אותה בזמן, או להגיע לבית בקיץ ולא להזיע, כי המזגן כבר פועל 10 דקות.
עד היום, רוב החברות בתחום הזה שיווקו את המוצרים לקבלנים, שהתעניינו ברווחים שלהם ובשאלה אם זה "סטנדרט" או "לא סטנדרט".
מקבץ חדש של חברות כבר הוכיח שזה יכול לעבוד ואף להיות כלכלי, סביבתי, בטיחותי ואפילו מהנה. אף שהחברה הבולטת ביותר היא Nest שנקנתה על ידי גוגל ב-5 מיליארד דולר, המוצרים שלה פחות רלוונטים לשוק הישראלי: גלאי עשן ותרמוסטט. לכן אתמקד בחברות שיהיו יותר רלוונטיות לנו.
Eneco Toon from PlusOne on Vimeo.
עוד חברה שנקנתה על ידי גוגל: היא מפתחת מצלמות אבטחה HD. אם יצאתם לחופשה או הבייביסיטר שומרת על הילד, תמיד נחמד לראות מה קורה בבית כדי להסיר דאגה מהלב. DropCam גם עובד על סוללות במקרה שהחשמל נותק (אבל אם מנתקים את האינטרנט, יש בעיה). המודל העסקי הוא גביית כסף על נפח האחסון של הצילום באינטרנט, אז למשתמשים יהיה שקט נפשי אבל כובד כספי מסוים מדי חודש - וגם הכבדה קטנה על הרשת.
החברה הזו לא לבד: מצלמות רבות אחרות מציעות שירותים דומים, כמו זיהוי דיירי הבית ומעקב אחרי הכלב והחתול שנשארו לבד - ולוודא שהם לא רעבים או צמאים, למשל.
מנעולים חכמים
גם מפתח וגם טלפון סלולרי יוכלו לפתוח את המנעול הקטן הזה. החיסרון העיקרי הוא שרואים שזה מנעול חכם - וזה לא חכם.
מכל המנעולים החכמים, זה מצא חן בעיני במיוחד. אפשר להזמין אנשים, ובהינתן הזמנה המנעול יפתח לבד את הדלת לאותם אנשים - בלי שהמשתמש יטרח לגשת אל הדלת. יינתן גם תיעוד מדויק מי נכנס ומתי הוא הלך, וכמובן שאפשר גם לשלול כניסה ממי שהפך לבלתי רצוי.
מנורות
עד עכשיו הסתפקנו באור לבן, צהוב או צבעוני (בקטע קצת פחות טוב). הנורות הללו הופכות את המצב להרבה יותר חכם:
הנורות האלה יודעות היכן אתה נמצא בבית ויידלקו כשתיכנס לחדר, הן ידעו להציג התראות מהטלפון הסלולרי - כמו סמס או שיחה נכנסת - ואפילו כוללות רמקול. מיזם קיקסטארטר שכבר הצליח לגייס 200 אלף דולר בספטמבר, וכולם מחכים לראות אם ההבטחה תמומש.
LIGHT FREQ FINAL3 from Lightfreq on Vimeo.
Nanoleaf Bloom from Lightshow Creative on Vimeo.
Nanoleaf חרטו על דגלם את איכות הסביבה, ויצרו את הנורה הכי חסכנית בחשמל שעד כה נוצרה.
אלבה היא נורה ש"יודעת" מתי צריך אור קר או חם, ומעירה את הישנים באופן הדרגתי ונעים כדי לא לסנוור את עיניהם העדינות.