השף אסף גרניט וצוותו הכינו ארוחת פורים שמחה בהפקה מיוחדת לגיליון "שף" המצורף השבוע לשבועון "לאשה". האווירה היתה שמחה ותוססת, המתכונים יצירתיים במיוחד לפורים, והטעמים - משמחים את החיך עד לא ידע. 

 

בלי מסכות. שאלון אישי ופורימי

 

האם אתה מרגיש שאתה קצת מתחפש למישהו אחר, כשאתה ב"משחקי השף"?

"התפקיד שלי בתוכנית היא ביטוי ישיר לדמות שאני בחיים, לטוב ולרע".

 

מה הייתה התחפושת האהובה עליך בילדות?

"אהבתי להתחפש בפורים, ובמשך כמה שנים ברצף התחפשתי לשריף".

 

מה המשקה שבעזרתו תשתכר במסיבת פורים?

"אתחיל עם כוס שמפניה ב'טלביה', אעבור לקוקטייל מוחיטו סאקי ב'מונא', אחר כך צ׳ייסר של פטורן ב'סדנא', ובטח אסיים כמו תמיד בים של עראק ב'מחניודה' וב'יודל׳ה"'.

 

פרג, בעד או נגד?

"בעד מאוד! חולה על פרג בעוגת שמרים".

 

מה היית שמח לקבל כמשלוח מנות?

"כל דבר עם פרג".

 

למי היית רוצה לשלוח משלוח מנות?

"לסבתא לאה ז״ל".  

  

מנה בתחפושת: אוזני המן במלית בשר

המרכיבים

8 יחידות בינוניות

 

לבצק הפריך

4 כוסות (560 גרם) קמח

260 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות

2 ביצים

1/8 כפית מלח

6 כפות מי קרח

 

למלית

3 כפות שמן קנולה

500 גרם שפונדרה, חתוך לקוביות של 2 ס"מ

1 בצל, קלוף וקצוץ

2 שיני שום, קלופות ופרוסות

3 גבעולי סלרי, פרוסים

1 שורש סלרי, קלוף וקצוץ

1 שורש פטרוזיליה, קלוף וקצוץ

1 צרור תימין

1 כפית פפריקה

1/2 כפית כמון

1/2 כפית בהרט

מלח ופלפל שחור

1 ליטר ציר ירקות או מים

1 צרור פטרוזיליה קצוצה

1/4 כוס צנוברים קלויים

 

ההכנה

1. הבצק: שמים את הקמח והחמאה בקערה, מערבבים וממוללים באצבעות, עד שמתקבלים פירורים (במרקם של חול). מוסיפים את הביצים, המלח והמים ומערבבים רק עד שנוצר בצק ולא יותר. אוספים את הבצק לכדור, עוטפים בניילון נצמד ומאחסנים במקרר 4 שעות לפחות (עד לילה).

2. המלית: מחממים את השמן בסיר גדול, מוסיפים את קוביות הבשר וצורבים אותן מכל הצדדים, עד שהן מזהיבות. מוציאים ומניחים בצד.

3. מוסיפים את כל הירקות לסיר הבשר ומטגנים כמה דקות, עד הזהבה. מחזירים את הבשר ומוסיפים את התימין ואת התבלינים. יוצקים את הציר או המים עד לכיסוי הבשר. מביאים לרתיחה עדינה, מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה למינימום ומבשלים 4-3 שעות, עד שהבשר רך מאוד.

4. מסננים. קוצצים את הבשר ואת הירקות. מוסיפים את הפטרוזיליה ואת הצנוברים, מערבבים ושומרים בצד.

5. מחממים את התנור ל־200 מעלות ומרפדים 2 תבניות תנור בנייר אפייה.

6. מקמחים קלות משטח עבודה ומרדדים עליו את הבצק לעלה בעובי של כחצי ס״מ. קורצים ממנו עיגולים בקוטר של כ־10 ס״מ.

7. מניחים במרכז כל עיגול כ־2 כפות מהמלית. מברישים את שולי העיגול במים, מקפלים את העיגולים לצורת אוזן המן ומהדקים. מעבירים לתבניות ואופים כ־9 דקות, עד הזהבה. מוציאים ומגישים חם.

 

  • איך שומרים? עד 3 ימים, על נייר סופג במקרר. מחממים בתנור לפני ההגשה.

 

 

בסגנון אסתר המלכה: סלט סביצ׳ה אינטיאס ופול

לפי המסורת, אסתר ואמותיה התעקשו לשמור כשרות בארמון של אחשוורוש. במקום לחם ובשר הן אכלו זרעונים, וכך נוצרה המסורת לאכול קטניות בפורים. במקרה שלנו – פול.

 

המרכיבים 4 מנות

 

לסביצ'ה

200 גרם אינטיאס, נקי מעצמות, חתוך לקוביות של 1 ס״מ

1 כוס שמן זית

2 כפות לימון כבוש קצוץ

2 כפות צלפים קטנים

1 בצל סגול, קלוף ופרוס לפרוסות דקות

 

לרוטב

מיץ מ־2 עגבניות (סוחטים חצאי עגבניות, כמו שסוחטים לימון)

1 שן שום, קלופה וכתושה

1/3 כף חומץ אורז

1/8 כפית זרעי כוסברה קלויים וכתושים

 

לסלט

1/4 כוס עלי זעתר, או אורגנו

1/4 כוס עלי ריג׳לה, או רשאד

200 גרם פולי פול טריים, חלוטים וקלופים

200 גרם פולי פול יבש, מושרה ומבושל

2 כפות כוסברה קצוצה

50 גרם צנוברים קלויים

 

ההכנה

1. שמים את קוביות הדג בכלי עם מכסה. יוצקים מחצית מכמות שמן הזית ומחצית מכמות הלימון הכבוש, מפזרים את הצלפים והבצל, סוגרים ומאחסנים במקרר 30 דקות.

2. הרוטב: שמים בכלי בעל דפנות גבוהות את יתרת שמן הזית והלימון, את מיץ העגבניות, השום, החומץ וזרעי הכוסברה וטוחנים בבלנדר ידני לרוטב אחיד. מסננים.

3. ההגשה: מניחים את העלים, שני סוגי הפול והכוסברה בקערת הגשה. מוציאים את הדג, הצלפים והבצל מהמשרה ומוסיפים לקערה. יוצקים מעט מהרוטב על המנה ומערבבים בעדינות. מפזרים את הצנוברים ומגישים מיד.

 

משלוח מנות: עוגת גבינה בצנצנת

המרכיבים 5 מנות בצנצנות בנפח 250 מ"ל

 

לשטרויזל השקדים

100 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות

1/2 כוס (100 גרם) סוכר

2/3 כוס (100 גרם) קמח

1/4 1 כוסות (100 גרם) שקדים טחונים

 

למוס הגבינה

500 גרם גבינת שמנת 30%

250 גרם גבינת מסקרפונה

גרגירים מ־1 מקל וניל

2 מכלים (500 גרם) שמנת מתוקה

1/2 כוס + 2 כפות (130 גרם) סוכר

35 גרם (2 כפות שטוחות) אינסטנט פודינג

 

לקולי פירות היער

200 גרם פירות יער מוקפאים

1/4 כוס (50 גרם) סוכר

 

ההכנה

1. מחממים את התנור ל־180 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.

2. השטרויזל: מערבבים את כל מרכיביו בקערה גדולה, עד שנוצרים פירורי בצק. מעבירים לתבנית ואופים כ־20 דקות, עד הזהבה. מדי פעם מערבבים, כדי למנוע מהפירורים להתגבש. מוציאים מהתנור ומצננים לגמרי.

3. המוס: מערבבים היטב את הגבינות והווניל. מקציפים את השמנת המתוקה, הסוכר ואבקת הפודינג לקצפת יציבה. מוסיפים לתערובת הגבינות ומערבבים בתנועות קיפול עדינות. מעבירים לשק זילוף.

4. הקולי: שמים את פירות היער והסוכר בסיר קטן ומביאים לרתיחה. מסירים מהכיריים ומצננים מעט. טוחנים ומסננים לרוטב חלק.

5. הרכבת המנה: מזלפים מעט ממוס הגבינה לתוך הצנצנות, מכסים בפירורי הבצק, מזלפים את שארית המוס ויוצקים את קולי פירות היער. שומרים במקרר עד ההגשה.

איך שומרים?

את הצנצנות המורכבות – עד יום במקרר. את המרכיבים בנפרד: מוס הגבינה וקולי הפירות - עד 5 ימים במקרר; השטרויזל - עד 5 ימים בכלי אטום בטמפרטורת החדר. 

 

 

  • עוד בגיליון "שף" השבוע: משלוח מנות מתוק וטבעוני, מתכוני דג שהתחפשו לבשר, השף של מסעדת NG עם מתכוני בשר בסגנון הקאובויז ועוד

 


American Jewish Committee

The American Jewish Committee applauded today's United States Supreme Court decision barring the public display of the Ten Commandments in courthouses. However, AJC was disappointed that the Court, in a separate case, did not bar such displays on public grounds.

 

"The High Court rightly held unconstitutional the state's religious purpose in displaying the Ten Commandments in courthouses," said Jeffrey Sinensky, AJC's general counsel, referring to the decision in McCreary County v. American Civil Liberties Union of Kentucky.

 

AJC filed a brief in McCreary with a coalition of Christian, Jewish and interfaith organizations, emphasizing that "when government attempts to rationalize its display of sacred texts by claiming secular purposes and secular effects, the inevitable tendency is to distort and desacralize the sacred text.'" The case involved the display of the Decalogue, surrounded by secular patriotic texts on county courthouse walls.

 

In Van Orden v. Perry, a case involving the display of a granite monument of the Decalogue on Texas State Capitol grounds, AJC asserted that "such displays violate the constitutional principle of separation of church and state, and send the message to non-adherents that they are outsiders in their own communities." AJC filed a brief in Van Orden with a coalition of Jewish organizations.

 

The Supreme Court, however, declined to rule that display unconstitutional.

 

AJC is disturbed that Justice Scalia, in his concurring opinion in Van Orden, indicated that "there is nothing unconstitutional in a State's favoring religion generally, honoring God through public prayer and acknowledgment, or, in a no proselytizing manner, venerating the Ten Commandments."

 

A staunch defender of church-state separation as the surest guarantor of religious liberty for all Americans, AJC filed in 1980 an amicus brief with the U.S. Supreme Court opposing the mandatory display of the Ten Commandments in Kentucky public schools. In that case, Stone v. Graham, the High Court recognized the religious nature of the Ten Commandments, stating: "The Ten Commandments are undeniably a sacred text in the Jewish and Christian faiths, and no legislative recitation of supposed secular purpose can blind us to that fact."

 


Reform Movement

In two decisions regarding the constitutionality of displays of the Ten Commandments on government property, the U.S. Supreme Court ruled today in support of maintaining a longstanding protection against government endorsement of religion.

 

In McCreary County v. ACLU of KY, the Court rejected the so-called historically contextualized Ten Commandments displays in two county courthouses and a school district as motivated by a primarily religious purpose, concluding that they were a subterfuge for government endorsement of religion. In Van Orden v. Perry, although upholding a large monument of the Ten Commandments on the Texas Statehouse grounds, the majority of the Justices remained steadfastly committed to the notion that government cannot endorse a display found to convey a religious message. Rabbi David Saperstein, director of the Religious Action Center of Reform Judaism, issued the following statement responding to the decisions:

 

We applaud the Court's rejection of the Ten Commandments displays in McCreary County v. ACLU of KY. As Justice Souter argued for the 5-4 Court majority today, "When the government acts with the ostensible and predominant purpose of advancing religion, it violates that central Establishment clause value of official religious neutrality. ... "

 

We agree.

 

The Supreme Court's decision today provides an essential affirmation of government neutrality toward religion at a time when, as Justice Souter acknowledged, the religious community appears to be increasingly divided in American public life. In McCreary, Justice Souter articulated an eloquent and powerfully reasoned defense of the separation of church and state in America. Tellingly, he observed "The Framers and the citizens of their time intended not only to protect the integrity of individual conscience in religious matters but to guard against the civic divisiveness that follows when the Government weighs in on one side of religious debate."

 

The McCreary opinion, however, remains very narrowly crafted and failed to draw a bright line test for displays of religious symbols on government property. We look forward, with some trepidation, to continuing litigation in the realm of public displays of religion. Now more than ever, the closely divided Court in this case underscores the paramount importance of any vacancies arising at the completion of this Court's term today.

 

While we certainly disagree with the Court's rationale upholding the Ten Commandments display in Van Orden as merely "secular," the Court's adherence to the notion that government should not endorse or oppose religion is an important reaffirmation of government neutrality towards religion as the touchstone of Supreme Court jurisprudence regarding the separation of church and state.

 

As Jews, the Ten Commandments are the fundamental ethical code on which we base our religious and moral beliefs. We believe that it is precisely because of the Commandments' signal religious value that they belong in our synagogues, religious schools, in our homes and in our hearts, rather than in courts, public schools, or other government institutions. Displaying an inherently religious symbol, such as the Ten Commandments, on public property is not only a clear and direct violation of the Establishment Clause, but also risks detracting from its powerful religious message.

 

As Justice O'Connor noted in her concurring opinion, the significance of the Ten Commandments may be profoundly religious for Jews and for millions of other Americans, but "We do not count heads before enforcing the First Amendment." We commend the Court's recognition of this important constitutional protection.

 

The Religious Action Center of Reform Judaism is the Washington office of the Union for Reform Judaism, whose more than 900 congregations across North America encompass 1.5 million Reform Jews, and the Central Conference of American Rabbis, whose membership includes more than 1,800 Reform rabbis.

 


American Jewish Congress

Today's Supreme Court's confusing rulings, invalidating an official display of the Ten Commandments in Kentucky when it was surrounded by secular historical monuments in a Courthouse, but upholding an analogous display in the Texas capitol, offers the American people both a silver lining and a cloud. Although there is much reason to applaud the Court's reaffirmation of the constitutional requirement that all government actions touching upon religion have a substantial secular purpose, its failure to find such a sectarian purpose in the obvious and unavoidably religious nature of official display in Texas is troubling.

 

Paul S. Miller, AJCongress President, said, "The Court's split decision and the multiplicity of opinions in the Texas case appears to indicate that no firm constitutional rule has emerged to govern religious symbols cases. The unfortunate result will most likely be a proliferation of litigation over such displays until some constitutional center is reached."

 

Miller continued, "The Court's ringing reaffirmation of purpose analysis, and with it the continuing vitality of the landmark Establishment Clause decision in Lemon v. Kurtzman, is the potential silver lining. Unfortunately, without the bright line that we had sought from the Supreme Court, the purpose inquiry could be subverted by public officials disguising their motivations. "

 

"Moreover," Marc Stern, AJCongress General Counsel, said, "it is worthy of reflection that four Justices were prepared to reject wholesale the Court's sixty-year old commitment to a constitutional requirement that government express no official preference for religion over non-religion. The spectacularly successful American experiment in secular government survived today, but we are deeply troubled that today's decisions virtually invite further attacks on that experiment"

 

AJCongress had originally filed an amicus brief with the Supreme Court in support of Thomas Van Orden, contending that the Ten Commandments monument on Texas government property has the unconstitutional effect of endorsing religion, and more specifically, the values of Protestant Christianity. It also joined in a brief prepared by Professor Douglas Laycock for the Baptist Joint Committee, the American Jewish Committee, and others in arguing that the Kentucky display was also unconstitutional. Dissenting in the Texas case, Justice John Paul Stevens cited the American Jewish Congress brief.

 

The American Jewish Congress is a membership association of Jewish Americans, organized to defend Jewish interests at home and abroad, through public policy advocacy, in the courts, Congress, the executive branch and state and local governments. It also works overseas with others who are similarly engaged.