הפרק הראשון בסדרה "סלפרידג'ס", העוסקת בכולבו הלונדוני ששינה את הרגלי הצריכה בתחום האופנה, חושף בפנינו את העיסוק הרב וההשקעה הגדולה בתכנון חלון ראווה שימשוך את הקהל להיכנס לחנות החדשנית.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

בימים שבהם נשים היו הולכות לחייט כשרצו להתחדש בשמלה, היה צורך בהשקעת מחשבה ומשאבים כדי לשכנע אותן להיכנס לחנות ולקנות ממבחר קיים, ואמצעי השכנוע המרכזי היה חלון ראווה מפתה.

 

בחזרה לימינו, סיור קטן בקניון, שלא לדבר על שיטוט ברחובות אירופה, מוכיח ללא ספק כי החשיבות המיוחסת לעיצוב חלונות ראווה וההתייחסות הרצינית לנושא רק הולכים וגדלים. אם בעבר רק חנויות יוקרה דאגו להעמיד חלון ראווה מתוחכם, היום כל רשת שמכבדת את עצמה, כמו זארה, מנגו, קסטרו ועוד, דואגת לעיצוב מוקפד של חלון הראווה, עם הקפדה מיוחדת על אביזרים נלווים לבובות.

 

הצורך בחלונות ראווה מעוצבים הוליד מקצוע חדש: מעצב חלונות ראווה. המעצבים האלה אחראים להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם שהם מעצבים חלון ראווה.

 

ברחבי העולם יש חלונות ראווה שחובבי עיצוב וסטודנטים בתחום עולים אליהן לרגל, כדי לראות את גאוניותו של המעצב ולקבל השראה. אחד המקומות הידועים בכך הוא בית הכולבו ברני'ז שבניו יורק.

 

המעצב האחראי על חלונות הראווה של החנות הוא סימון דונן, שכבר הפך לסלבריטי בעצמו ונחשב לאורים ולתומים בתחום. גם בארץ התחום מתפתח, וכמעט בכל בוטיק או רשת יש בעל מקצוע העוסק בכך. נפגשנו עם כמה מהם, והם מספרים לנו איך זה עובד אצלנו.

 

כוכב-על. סיימון דונן מעצב חלונות הראווה של בית הכלבו הבינלאומי ברני'ז (צילום: gettyimages)
כוכב-על. סיימון דונן מעצב חלונות הראווה של בית הכלבו הבינלאומי ברני'ז (צילום: gettyimages)

 

קפיצה קטנה לחו"ל

 

דורון קורן (35) הגיע לתפקיד מנהל מחלקת המיצוב המסחרי והחזותי ברשת פקטורי 54 אחרי ששימש כממצב מחלקות הגברים של רשת זארה ישראל במשך 15 שנה. "זארה הייתה בית ספר טוב בשבילי", הוא מספר. "בהמשך עבדתי בחברות בארץ ובחו"ל הן כממצב ומעצב חלונות ראווה והן כמעצב אופנה".

 

מה זה חלון טוב בעינך?

"חלון ראווה צריך לספר ללקוח סיפור, וסיפור מוצלח גורם למתבונן לרצות להיכנס אליו ולהיות חלק ממנו. מעצבי האופנה הגדולים הם מספרי סיפורים טובים וחלונות הראווה של חנויות האופנה מציגות סיפורים מלאי השראה ופנטזיה. החלונות מושפעים ממגמות כלליות בעולם האופנה. אחת המגמות הבולטות שאנחנו רואים בשנים האחרונות בעולם האופנה, והיא הגיעה גם לחלונות הראווה, היא המינימליזם.

 

"בחלונות הראווה אפשר לראות שינוי מהחלון הקלאסי - תיבה שמציגה סיטואציה קפואה - אל חלון ש'מביט' לתוך החנות והוא דינמי עם תנועת האנשים בחלל. עם ההתפתחות הזאת המושג של חלון הראווה התרחב מהאזור הקלאסי של החלון לתוך חלל החנות".

 

מה הגישה שלך בעיצוב? איך אתה עובד בפועל?

"בכל עונה אנחנו מקבלים השראות מהמעצבים שאנחנו עובדים איתם באמצעות קולקציות שאנחנו נחשפים אליהן, תצוגות האופנה, עיצוב השואו־רום וכמובן חלונות הראווה של חנויות המותג ושל מעצבים אחרים בחו"ל. המעצבים מבינים את הכוח שיש לחלון ומשקיעים הרבה מחשבה בעיצובו".

 

מה הקשר בין עיצוב חלונות ראווה לחוויות הקנייה?

"בעולם מהיר ואינטרנטי אנחנו מגבשים דעה ומקבלים החלטות בשברירי שנייה. רושם ראשוני הוא שלב חשוב בכניסה לחנות, והרושם שנוצר מחלון הראווה משליך על הרושם הכללי מהמקום. חלון הראווה הוא הדבר הראשון שהלקוח נחשף אליו בדרך כלל, ושם מתחילה חוויית הקנייה שלו. לחלון יכולה להיות השפעה רבה על הקונה, ובחירה נכונה של בגד או של תפאורה שמוצבים שם יקבעו את הקניות שלו בפנים".

 

במובן הזה צריך להחליף את העיצוב כל שבוע.

"אנחנו מבצעים סקירה של הטרנדים, ההשראות, החומרים, מגמות בולטות וצבעוניות. לאחר הניתוח הראשוני אנחנו מצמצמים את ההתייחסות למספר נושאים מובילים ולבסוף נבחרים שלושה-ארבעה רעיונות שאותם אנחנו מפתחים ומהם יוצאים לעיצוב חלונות הראווה וסידור החנויות.

 

"האתגר המעניין בעבודה אצלנו הוא למצוא נושא שייתן ביטוי הרמוני לכל המעצבים שמוצגים יחד. לדוגמה, בעונת הקיץ הרעיונות המרכזיים שפיתחנו התבססו על הטרנד הגיאומטרי (בשחור לבן- א"ב), הטרנד הפרחוני, פסטלים והצבע הלבן. המוטיב המרכזי שנבחר והוצג גם בחלונות הראווה וגם בתוך החנויות היה טרנד הפרחים".

 

נתפס ברשת

 

עוד מעצב שאחראי על הקניות שלנו הוא אלכס גורודניוק־חסן, סגן מנהל מחלקת ויז'ואל ברשת H&M. אחרי שסיים תואר ראשון בשיווק ויחסי ציבור ותואר שני במדעי המחשב בברזיל, שבה נולד, עבר לאנגליה, עבד כסטייליסט ולמד ניהול אופנה.

 

"החיים באנגליה היו חוויית למידה מתמשכת בתחום האופנה דרך התנסות מעשית", אומר גורודניוק־חסן. "לפני כשש שנים היה לי את העונג להצטרף לצוות הוויז'ואל של H&M, ושם קיבלתי אפשרות לפתח את המיומנויות שלי באופנה ובמסחר. ברגע שנודע לי שהרשת מתכננת להגיע לשוק הישראלי החלטתי לקחת את האתגר לעבור שוב למדינה חדשה, שבה יש לי שורשים ומשפחה. זו הייתה ועדיין חוויה מלהיבה ומרגשת, מפתיחת החנות הראשונה בעזריאלי ועד היום".

 

איך אתה מעצב את החלון של H&M?

"כשאומרים עבודת ויז'ואל מתכוונים לבניית משהו שימשוך את הלקוחות שלנו ובעיקר ימכור. העבודה היא מאוד אינטנסיבית. אנחנו צריכים להסתכל על כל הפרטים. אם תסתכל על החלונות, תראה שיש בהם תאורה, ציוד, בובות, סחורה. הכל נקי ומסודר אבל עדיין מורכב. התכתיבים הבינלאומיים של החברה מחייבים אותנו להחליף חלון ראווה כל שבועיים.

 

"בנוסף, מה שרואים בחלון הראווה זה מה שיש בחנות. אצלנו אומרים שעבודת ויז'ואל משמעותה להביא לקוחות ולתת את השירות כבר מהחלון, שהלקוח ירגיש נוח. אם הוא צריך עזרה הוא יכול לבקש, אבל אנחנו נותנים לו הכל בידיים".

 

מה האתגר הגדול שלך בעבודה?

"להפתיע את הלקוחות ולחדש. כולם מכירים את המותג לכן אנחנו צריכים להראות כל הזמן דברים שונים. כשאתה מסתכל על החלון בעזריאלי או בלונדון אתה תקבל את ההגשה של הקמפיין, אבל מבחינת הפריטים אנחנו עובדים לפי מזג האוויר ולפי הלקוח המקומי. למשל בחו"ל הבובה תלבש ז'קט או מעיל, ופה בארץ הבובה תחזיק אותו ביד".

 

מעצבת חזותית

 

דורון צין (30) אחראית בשנה האחרונה על עיצוב חלונות הראווה של רשת סטורי. את הסטאז' עשתה אצל אמה, מעצבת האופנה רינה צין. "מאז ומתמיד נמשכתי לעבודה עם חומרים, טקסטורות שונות, עיצוב פנים ועיצוב חלל. סיימתי לימודי תקשורת חזותית בשנקר והרגשתי שחסרה לי התעסקות עם תלת מימד. החלטתי שאני לא אהיה יותר רק מעצבת גרפית וחיפשתי עבודה בתחומים שונים.

 

"במקביל, אימי פתחה חנות חדשה והתנדבתי לנהל את הפרויקט. משם המשכתי לניהול פתיחה של חנות נוספת, ושם גם הייתי אחראית על עיצוב הפנים וחלון ראווה. מאוד נהניתי מכך והבנתי שאני מחפשת משהו שמשלב עיצוב, הפקה וניהול. כשהגיעה ההצעה מרשת סטורי החלטתי ללכת על זה".

 

האם עיצוב חלונות הראווה מתפתח בארץ לדעתך?

"זה תחום מאוד חשוב ומרתק ויש לתת לו מקום רציני ומוערך. בארץ הוא לא מפותח מספיק, וחבל. למראה של חלון הראווה יש חלק משמעותי בחוויית הקנייה. הוא יוצר את הרושם הראשוני של הקונה, ורושם ראשוני זה דבר חשוב בכל תחום.

 

"חלון טוב בעיניי מעביר ללקוח את הסיפור העדכני שהחנות או הרשת רוצה לשדר, ויוצר חשק אצל הלקוח לקחת בו חלק. לדעתי העיצוב צריך להיות חווייתי, לא שגרתי, שנון ובעל ערך מוסף".

 

מה הגישה שלך בהקשר זה?

"ללכת בעקבות הדמיון והכי רחוק שאפשר. תהליך החשיבה שלי הוא הרבה יותר ויזואלי מקונספטואלי. יש לי בדרך כלל איזשהו ויז'ן שאני מנסה ליישם בדרך הטובה ביותר. בגלל הרקע שלי בעיצוב גרפי אני מקבלת המון השראה מעולם זה, ומשתדלת גם להתעדכן מאתרי אינטרנט, מהפינטרסט וגם מתערוכות שונות בעולם במסגרת העבודה.

 

"חלונות ראווה בחו"ל שבדרך כלל מרשימים אותי יש ברשת אנטרופולוג'י האמריקאית, שהחלונות שלה מאוד אמנותיים, מושקעים, מיוחדים וברמת ביצוע מאוד גבוהה".

 

"ללכת בעקבות הדמיון והכי רחוק שאפשר". חלון הראווה של סטורי (צילום: אסף רייז)
"ללכת בעקבות הדמיון והכי רחוק שאפשר". חלון הראווה של סטורי (צילום: אסף רייז)

 

מספרת סיפורים

 

אירה סימונוב (27), מעצבת חלונות הראשונה של מותגי קבוצת אינטר ג'ינס הכוללים את סטיב מאדן, ריפליי ואחרים, התחילה את דרכה כעוזרת למעצב הראשי של דיזל. "עשיתי סטיילינג לבובות ראווה, התקנתי חלונות וצבעתי אותם, עשיתי עבודות נגרות וכל דבר אחר הקשור לעיצוב מסחרי", היא מספרת. "לאחר מכן עיצבתי את חלונות של רנואר ובשש השנים האחרונות אני עושה את זה באינטר ג'ינס. היום יש לי כבר מתקינים שעושים את העבודה הטכנית".

 

מהו עיצוב חלונות נכון בעינייך?

"עיצוב חלון ראווה נכון ויפה גורם ללקוחות להיכנס לחנות וחלון מעוצב מביא להגדלת המכירות בחנות. אני נוסעת לבירות האופנה הגדולות כדי לשאוב השראה מהאווירה, מגלריות לאמנות ועוד. ההשראה העיקרית שלי מצויה במוזיקה, בפופ־ארט ובאנדי וורהול. סגנון הפופ־ארט הוא מוטיב שמופיע כמעט בכל דבר שאני נוגעת בו".

 

מה הקושי בעבודה?

"חלונות הראווה מוחלפים לפחות ארבע פעמים בשנה וכל חלון הוא לידה מחדש בשבילי. מדובר בתהליכים טכניים ונפשיים מאוד מורכבים. כל חלון מתחיל ברעיון חדש, סקיצות חדשות, ספקים חדשים וחומרים חדשים.

 

"כאן בעצם נולד הקושי: להמציא את עצמך מחדש כל פעם במגבלת תקציב ומקום. בניית חלון ראווה משלב הרעיון ועד סיום ההתקנה יכולה לארוך לעתים אפילו יותר מחודש".

 

איך את רואה את התחום הזה בארץ?

"תחום חלונות הראווה בארץ מתחיל להתפתח. יש מעצבים פרטיים שעובדים עם יותר נשמה ומעניקים לחנות נופך של אמנות, ויש חברות מסחריות שיותר חשוב להן למכור את מה שבחלון, בדרך כלל מדובר ברשתות שמחליפות סחורה בתדירות גדולה. בכל מקרה נושא החלונות ראווה הופך להיות מרכזי וחשוב לכל חברה".

 

"כל חלון מתחיל ברעיון חדש" (צילום: אירה סימנוב)
"כל חלון מתחיל ברעיון חדש" (צילום: אירה סימנוב)

_________________________________________________________________________________________________________

 

 

עוד במגזין GOstyle :