כולנו אוהבים לראות את הכוכבים שלנו מתוקתקים ולוהטים, מצוידים בנעליים הנכונות, שמחמיאות לג'ינס עדכני ולטופ הורס, שידינו משיגות רק את החיקוי שלו בזארה.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

השאלה המעניינת היא איך אנחנו מגיבים כשאנחנו רואים תמונות מהחיים האמיתיים של המפורסמים, או נכון יותר - המפורסמות? כאלו שחושפות שגם הן שכחו למרוח את קרם העיניים היקר שהבטיחו לעצמן לשים כל ערב, או, רחמנא ליצלן, תקעו איזה דונאט מיותר בהמתנה לריאיון של תכנית בוקר. האם אנחנו שמחים לגלות את אנושיותן, או דווקא מתבאסים על התפוצצות הבועה? בחיים כמו בחיים, התשובה תמיד מורכבת.

 

נטורל – מי צריך את זה בכלל?

 

המתח שבין אשליית השלמות לידיעה שגם למפורסמים יש ימי שיער רעים ובקרים מחוצ'קנים תופס מקום מכובד בסיקור התקשורתי של הסלבס. לצד אימג'ים נוטפי גלאם ושיק, מתקיים חיפוש אובססיבי אחר תמונות המאשרות שגם היפים ביותר הם בסך הכול בני תמותה, ושללא פוטושופ, תאורה מדויקת ושכבות של מייק־אפ, גם הם נראים אנושיים.

 

על מנת לספק לנו רגעים חמוצים־מתוקים של חשיפת המראה האמיתי שלהם, מתייצבים צלמי הפפראצי בלוקיישנים אסטרטגיים (נמלי תעופה, חופי רחצה אקזוטיים ונקודות איסוף של ילדים בשערי גנים ובתי ספר) שבהם יש סיכוי גדול לתעד את הפנים האמיתיות של המפורסמים. התמונות המרשיעות מחלצות, על פי רוב, שתי תגובות מצד הצופים: אנחת רווחה, שגם הם אינם מושלמים, או קללות קנאה, על שגם בלי איפור הם פשוט מהממים.

 

בין הצילומים המהוקצעים על השטיחים האדומים לצילומי הפפראצי המהוהים, התפתחה לה אסכולת ביניים. מכיוון שההישג הכי גדול של כל מפורסמת הוא להוכיח שהיא מהממת גם בלי הקביים המלאכותיים של איפור כבד, חלקן מתייצבות מול העדשה לצילומים א־לה נטורל. אלו מתיימרים להציג תיעוד טבעי ואותנטי של המצולמת ומסתמכים על שימוש מינימלי באיפור, תאורה נכונה ויד אוהבת של צלם־על.

 

למשל, בשורת האביב של גיליון פברואר של מגזין האופנה W היא תמונת שער יפהפייה שלאמה סטון במראה טבעי. ייתכן מאוד שהלוק הנבחר קשור לחוזה שיש לסטון עם ענקית הקוסמטיקה רבלון (כשגרירת המייק־אפ Nearly Naked, שמבטיח, כשמו, מראה כמעט עירום מאיפור), אך אין ספק שהתוצאה, המצולמת בידיו המוכשרות של יורגן טלר, יפה להפליא.

 

זהו אינו צילום השער הראשון הנסמך על המראה הטבעי, אלא גלגול נוסף של היחסים המורכבים של עולם האופנה והיופי עם הנתונים האנושיים שהטבע נתן או שכח לתת. ליידי גאגא כבר עשתה זאת ב"הארפרס באזאר", ובגיליון האנשים היפים לשנת 2012 של מגזין "פיפל" נחשפו יפהפיות טבעיות כמו זואי דשאנל ו לילי קולינס ללא טיפה של מייק־אפ.

 

עם כל הכבוד לאמת, יש שטוענים שהניסיון הלכאורה־חתרני של חשיפת המראה הטבעי של המפורסמים אינו עושה שירות טוב לאף אחד מהצדדים. הקוראים, שבקיאים בחוקי המשחק של התעשייה, רגילים לקבל את הכוכבים שלהם מאופרים וזוהרים. את השקיות הכהות מתחת לעיניים ואת כתמי הפיגמנטציה הם מעדיפים לראות בתמונות שחבריהם מעלים לאינסטגרם. הצגת המפורסמים ללא איפור אינה בהכרח גורמת להזדהות איתם.

 

חלקם יפים בצורה יוצאת דופן גם ללא האיפור, ובשביל אלו שלא, לא תמיד שווה להוציא את הארנק בדוכן העיתונים. אם הכוכבים באמת חושקים בחשיפת זווית אינטימית ואותנטית, הם יכולים לעשות זאת בעצמם באחת מהרשתות החברתיות, וגם אז לא בטוח שנאמין שאין איזו אג'נדה יחצנית נסתרת מאחורי התמונה שהעלו. כל תמונה צריכה להיבחן לגופה: האם היא באמת צולמה ללא שום איפור או ריטוש? מדוע לכוכב יש צורך לתעד את עצמו כ"אחד משלנו"? ועוד.

 

קייטי פקריק מ"הגרדיאן" הבריטי כתבה לפני מספר חודשים טור העוסק בשאלות האלו. לדבריה, פעם הכוכבים היו מנסים להוכיח את "אמיתיותם" על ידי אכילת המבורגר וצ'יפס תוך כדי ריאיון עיתונאי.

 

הטריק החדש לביסוס ה"רגילות" שלהם הוא צילום והעלאה של תמונות נטולות איפור. כדי לבחון אם גם היא מסוגלת להיראות זוהרת כמו הכוכבות החשופות, היא לקחה על עצמה משימה עיתונאית - לשרוד יום עבודה ללא שום איפור. בסופו של היום, כשגיגלה את שמה של הכוכבת שניסתה בחירוף נפש ופנים לחקות, היא מצאה מאמר שחושף את הטריקים שלה לזיוף המראה הלא־מאופר.

 

אמה סטון במראה הטבעי על שער המגזין W
אמה סטון במראה הטבעי על שער המגזין W

 

ליידי גאגא בלי מסיכות על השער של "הארפרס באזאר"
ליידי גאגא בלי מסיכות על השער של "הארפרס באזאר"

 

ומה קורה בתעשיית האופנה בארץ?

 

עדי אורני, צלמת אופנה וביוטי שרגילה לעמוד מרחק פלאש מיפהפיות כמו נינט ומלי לוי, מזכירה שלפני הדיבורים על קונספטים, אג'נדות ואידיאולוגיות, צריך לזכור שלצילום מקצועי יש היבטים טכניים שאי אפשר להתעלם מהם.

 

"לעור יש ברק ולחות, והוא צריך טיפול מסוים כשניצבים מול מצלמה", היא מסבירה. "בצילומי טלוויזיה וסטילס חייבים להשתמש במייק־אפ או בפודרה כדי לשבור את קרני האור. אחר כך אפשר לדון בסוגיה איזה סוג איפור מתאים לאיזה צילום.

 

"אני זוכרת שהילה נחשון הגיעה להצטלם אצלי בהיריון והייתה כל כך יפה כמו שהיא, פשוט היה חבל לגעת בה. השיער שלה היה מושלם והיא הייתה קורנת. זרמנו איתה ועשינו צילומים שהתבססו על המראה הטבעי. במקרים כאלה, או כשמצלמים בחוץ ומתבססים על אור יום, לא תמיד צריך שכבות של שפכטל.

 

"מידת האיפור תלויה כמובן גם בסוג הצילום", היא מוסיפה. "אם מדובר בקמפיין של מוצרי איפור או של שמלות כלה, המראה יהיה הרבה יותר עשוי".

 

אורני מודה כי באופן פרדוקסלי, לפעמים העבודה הכי גדולה מושקעת דווקא ביצירת לוק טבעי ואגבי: "בקשות כמו 'תעשו לדוגמנית שיער של הרגע קמתי מהמיטה' או שפתיים של 'בדיוק סיימתי לאכול ארטיק דובדבן' הן בהחלט חלק מהעבודה. בסופו של דבר, התוצאה שאנחנו רואים בעיתון היא תולדה של שיח כולל של הצלם, המצולם, המאפר, מעצב השיער ואיש הסטיילינג".

 

נטאשה דנונה, מאפרת ובעלת בית ספר לאיפור שעובדת עם מפורסמות כמו בר רפאלי ו יעל בר זוהר, מעידה כי היא בהחלט רואה שינוי ביחס לצילומים טבעיים יותר: "במהלך תהליך העבודה שלי אני מעלה לא פעם תמונות של הבנות לאינסטגרם. הן מאופרות בתמונות, אבל אין בהן שום ריטוש והן מצולמות בתנאים רגילים. הרבה פעמים יוצאות תמונות כל כך יפות, עם זווית אחרת ושונה שלהן.

 

"בניגוד לצילומי העיתונות הסופר־עשויים ומוקפדים, כאן יש נגישות אחרת למפורסמות, והן זורמות עם זה. אם בעבר נתקלתי בחשדנות שלהן כלפי תמונות כאלו, היום יש הרבה יותר פתיחות אליהן, ואפילו מי שפעם חששו מהן, אוהבות אותן ומעלות אותן לרשתות החברתיות בעצמן.

 

"'בשורה התחתונה", מדגישה דנונה, "סלבס או לא סלבס, כל אישה אוהבת להיראות יפה, ויותר יפה ממה שהיא במציאות. כמובן שצריך להתאים את סוג האיפור לסוג האירוע, אבל גם באירועים כמו השקות חשוב שהמפורסמים יהיו מאופרים באיפור בסיסי, כי הפלאשים של המצלמות הם קטלניים. אפשר אפילו לצאת פחות יפה ממה שאת באמת".

 

האם אנחנו באמת זקוקות לאיפור כדי להרגיש יפות?

 

אילנה ארד לוין, פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין, אומרת כי שימוש באיפור משרת מטרה אנושית בסיסית והישרדותית: לשדר לעולם עוצמה וחוזק. ככל שהשדר הזה מבוסס, כך טוב לנו יותר בעולם.

 

"הנטייה ליופי והמשיכה אליו מובנית בטבע האנושי", היא מסבירה. "ככל שהאישה יפה יותר, כך היא נחשקת יותר. ככל שהיא נחשקת יותר, כך הערך שלה בשוק הגברים עולה ויש לה כוח משמעותי בבחירת הגבר המיטבי עבורה. הקונספט האבולוציוני הזה מתקיים ברמה מסוימת עד היום. נשים חשות שאיפור הוא אמצעי שיש להן להציג את עצמן כיפות ומושכות יותר וליצור לעצמן ייצוג מרשים יותר. לוק יפה ואופנתי משדר עוצמה ונותן כוח.

 

"מה שחשוב ביחסים שלנו עם האיפור הוא השימוש המידתי שלנו בו, שימוש שתלוי בביטחון העצמי שלנו. אישה שיש לה ביטחון רב תשתמש בו במינונים ובמקומות הנכונים. היא תתאפר ותתייפה כשצריך, אבל גם תדע להסתובב בבטחה בבית בלעדיו. הייתה לי מטופלת שהקפידה להתעורר כל בוקר חצי שעה לפני בעלה כדי שלא יראה אותה נטולת איפור. התנהגות אובססיבית כזו עלולה להעיד על חרדה.

 

"איפור הוא כלי בארגז הכלים שניתן לנו על מנת להעצים את עצמנו ולשדר לעולם מי אנחנו. שאלת הדריכות אל מול הנינוחות היא הפרמטר לבחינת המידתיות של השימוש בו. מי שיודעת להשתמש בו כשצריך וכיף, אך גם יודעת ליהנות ולהיות נינוחה בעורה שלה, תפיק ממנו את המיטב".

 

רוצה ללכת עם ולהיראות בלי?

הטיפים של נטאשה דנונה לאיפור במראה טבעי:

 

  • לפני האיפור, מרחי קרם לחות שייתן לפנים ברק טבעי ולא "שימרי".

 

  • מרחי קונסילר באזורי האדמומיות בפנים והניחי שכבה דקה של מייק־אפ מתחת לעיניים, על האף, הסנטר ובאזורי מריחת הסומק. אין צורך במריחת שכבה עבה או במריחה של כל הפנים.

 

  • עשי הצללות עדינות בברונזר (צִדי הפנים, שקעים שמתחת לעצמות הלחיים, צִדי המצח ומתחת לסנטר), שנותנות חיטוב ועומק לפנים.

 

  • מרחי סומק באזור של תפוחי הלחיים וטשטשי אותו לכיוון ההצללה (לבנות עם אדמומיות טבעית בלחיים לא מומלץ להשתמש בסומק ורוד, אלא בברונזר בתור סומק).

 

  • הניחי על העיניים צללית עם קצת ברק בגוון טבעי, בהתאם לגון עורך.

 

  • השתמשי במעגל ריסים ומרחי מסקרה, שפותחת את העין. הוסיפי עיפרון עיניים בזווית החיצונית וטשטשי, ליצירת הצללה טבעית.

 

  • משחי תוחם בגוון טבעי על מסגרת השפתיים וטשטשי אותו מעט עם האצבע. מרחי אודם מסוג סמי־ליפסטיק בגוון דובדבני או אדמדם וטפחי עם האצבעות על השפתיים, ליצירת מראה עדין ולא משורטט.

 

המומלצים שלנו:

 

1. מסקרה: רימל, מחיר: 50 שקל

2. ברונזר: מאדינה מילאנו, מחיר: 159 שקל

3. קוניסלר: לנקום, מחיר: 200 שקל

4. סומק: אסתי לאודר, מחיר: 310 שקל

5. מעגל ריסים: OFRA, מחיר: 24 שקל

6. צללית: WOW Cosmetics, מחיר: 8.90 שקל

7. שפתון: קליניק, מחיר: 125 שקל

8. מייק־אפ: קלרינס, מחיר: 253 שקל

 

 _________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

עוד במגזין GOstyle :