>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

 

שיער סינתטי, חלקי בובות ברבי, ברגים מפורזלים, צינורות פלסטיק המשמשים להזרמת ביוב, יציקות שעווה מצופות נחושת – כל אלה אינם חומרים למחזור שנמצאו באתר פסולת, אלא חומרי הגלם לתכשיטים שיוצר דור חדש ומבטיח של צורפים ומעצבי תכשיטים בישראל. "כשאתה מתעסק בחומרים פחות קונבנציונליים, כמו דפים של ספרים או שיער, יש יותר מקום לפנטזיה, לחיפוש יומיומי אחר חומר חדש", שוטח את משנתו מעצב התכשיטים גרגורי לרין, בוגר שנקר במחלקה לצורפות שנחשב, ובצדק, לאחד המעצבים המבטיחים בתחומו. "זה שונה משימוש במתכות אצילות כמו זהב או בחומרים קונבציונליים אחרים". דברים דומים אומר המעצב אמיר פרידמן: "יש מקום לחומרים ותכשיטים קונבנציונליים מכסף או זהב, אבל יש גם מקום לבדיקה ולשימוש בחומרים חדשים כמו קוורץ".

 

 

תכשיט של ענת גל. עיצוב חדשני (צילום: ענת גל)
תכשיט של ענת גל. עיצוב חדשני (צילום: ענת גל)

 

 

שוק התכשיטים בישראל הוא אחד החזקים בתעשיית האופנה המקומית, ומהתחומים המצליחים ביותר בייצוא אופנה ישראלית אל מעבר לים, עם מעצבות כמו דורי צ'נגרי ומיכל נגרין, שעושות חיל בישראל ומחוצה לה. אבל בשוליים של תעשיית התכשיטים הישראלית נמצאים צורפים ומעצבים קונספטואליים, שעיצוביהם מהווים חלק משיח רחב על עיצוב ואמנות, תוך התייחסות ביקורתית לחומר הגלם ולמקום בו הם פועלים. רק לאחרונה הציגה הסטודנטית ענת גל מהמחלקה לעיצוב גרפי במכון אבני קולקציית תכשיטים עשויה מחלקי צינורות פלסטיק המשמשים להעברת ביוב, במסגרת תערוכת עיצוב שהוצגה בשפד"ן (מכון טיהור שפכי גוש דן). למרות העיצוב החדשני, גל מספרת כי טרם קיבלה הצעות לקניית הקולקציה. אולי כי עוד לא נולדה האישה שתעיז לענוד שרשרת מחלקי ברז שיבר וצינור פלסטיק שנועד להעביר שפכים.

 

בכתבה שלפניכם בחרנו להציג את שלושת המעצבים הבולטים בקטגוריה ייחודית זו, כשהמשותף לשלושתם הוא העבודה בשני מישורים: עיצוב אמנותי ומנגד, יצירת קולקציה מסחרית כמהלך חדש בקריירה שלהם, הנובע מהצורך להנגיש את שפת העיצוב שלהם ליותר ויותר אנשים. "זה עדיין במהדורות מוגבלות", אומר המעצב אמיר פרידמן, "אבל גיליתי שהרבה אנשים מתעניינים היום יותר בעיצוב ופחות במשקל הזהב. בודדים ישקלו לך את הטבעת ויגידו לך: יש לך פה 5 גר' זהב. היום אנשים מחפשים אחר עיצוב מקורי וייחודי".

 

 

עיצוב של שני פרי-נס. ''אלה יצורים מיסטיים שאני מדמיינת''
עיצוב של שני פרי-נס. ''אלה יצורים מיסטיים שאני מדמיינת''

 

 

שני פרי-נס

 

בחלל גלריית בית העיר בתל אביב שוכבים לכודים בקופסאות זכוכית דרקונים צבעוניים עם אבני חן בפיהם, במקום להבה יוקדת, ציפורים שנראות כהכלאה עם מפלצות מעולם האגדות וחיות מרובות רגליים המשובצות באבני סברובסקי - כולם מתוך העבודה "טרפים" של האמנית והמעצבת שני פרי-נס, המוצגת במסגרת התערוכה "בורדרליין" (אוצרת ראשית: איילת ביתן שלונסקי). "אלה יצורים מיסטיים שאני מדמיינת", מסבירה פרי-נס. "החלקים של כל חיה נמצאים בטבע: המקור של הציפור, הרגליים, הכנפיים. החיבורים הם שלי. אין באמת חיות כאלה".

 

 

שרשרת בעיצוב שני פרי-נס (צילום: שני פרי-נס)
שרשרת בעיצוב שני פרי-נס (צילום: שני פרי-נס)

 

 

מאז סיימה את לימודיה במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל לפני כשנתיים, פועלת פרי-נס, 28, על קו התפר שבין אמנות לעיצוב. בפרויקט הגמר שלה "שיניים, ציפורניים", הציגה סדרת סיכות מרהיבות לשיער בהשראת תכשיטים מסורתיים מהודו, שעסקו בשאלות הנוגעות לקיטש ויופי, ובחנו את הגבולות המטושטשים בין טעם טוב לטעם רע. המראה הפיסולי של הסיכות הפך מאז לסימן ההיכר של עבודתה, והפריטים החדשים בעיצובה שומרים על כתב היד וטכניקת העבודה שפיתחה: פיסול בשעווה בציפוי אלקטרופורמינג, שנטבל בכסף או נחושת. בסוף התהליך צובעת פרי-נס את היציקה באמאייל קר ומשבצת בקריסטלים ובאבני סברובסקי.

 

בימים אלו שוקדת פרי-נס על קולקציית תכשיטי וואן אוף א-קיינד, המתרגמת את פסלי התכשיטים שלה למוצר נגיש יותר. "אני מנסה להפוך את הסגנון הפיסולי למוצר שניתן לענוד על הצוואר באופן ריאלי", היא מסבירה. "לא כמו הסיכות לשיער שהיו במשקל של קילו וחצי על הראש". בקולקציה צמידים ומספר ענקים מרהיבים, ובהמשך צפויים להופיע בה גם עגילים וטבעות - כולם בסגנון ראוותני וגדוש המזכיר תכשיטים הודיים מסורתיים.

 

מחירים: טרם נקבעו. לפרטים נוספים, שני פרי-נס: 052-4711404.

 

 

עיצובים של גרגורי לרין. ''יש גם תכשיטים שהם יותר מאס פרודקשן'' (צילום: אוראן אביבי)
עיצובים של גרגורי לרין. ''יש גם תכשיטים שהם יותר מאס פרודקשן'' (צילום: אוראן אביבי)

 

 

גרגורי לרין

 

עיצוביו של גרגורי לרין לא מתאימים לבעלי לב חלש. בקיץ האחרון השתתף מעצב התכשיטים במפגשי "נקודת מגע" במוזיאון ישראל בירושלים, שם הציג את מיצג הגוף "צלמית כמעשה מרכבה" - מיצג בן 15 דקות בהשפעת צלמיות פולחן אפריקניות של כוח, פריון וקבורה. פניהן ההמומות של הצופים בסרטון אינן מפתיעות ביחס לעבודתו של לרין, המשלב בתכשיטיו חומרים כמו עורות, שיער סינתטי, פולימרים, ספרים ישנים, חלקי בובות ברבי ועוד.

 

 

 

 

 

לרין, 35, הוא אחד היוצרים המקוריים ופורצי הדרך בתחום. את לימודיו במחלקה לצורפות בשנקר הוא סיים בשנת 2007, ומאז עבודותיו מוצגות במוזיאונים לאמנות ובגלריות לעיצוב. ביום חמישי האחרון נבחר כאחד הפיינליסטים בתחרות העיצוב ITS, שתתקיים זו השנה ה-11 בטריאסטה שבאיטליה. בסטודיו שלו בבת ים הוא שוקד כיום על קו תכשיטים מסחרי ראשון שנולד, לדבריו, מתוך דרישה חוזרת ונשנית של אנשים לענוד את עיצוביו הבלתי שגרתיים. "אני מאוד אוהב שאנשים הולכים עם דברים שלי", הוא אומר, "אבל יש אנשים שקשה להם 'ללבוש' קונספט. אז לצד הדברים ה'כסאחיסטיים' שאני אוהב לעשות, אני מייצר תכשיטים שהם יותר מאס פרודקשן".

 

בקולקציה החדשה שהוא מוכר בסטודיו באופן פרטי ("אני לא מוכן למכור בחנויות כי אני מתנגד לשיטת הקונסיגנציה", הוא מסביר) תמצאו טבעות שנראות כמו שילוב בין עצמות של חיות, חלקי איברים וקונכיות של חלזונות, העשויות פולימר משולב עם מתכת מצופה בזהב או כסף. לצד אלו מעצב לרין שרשראות וצמידים המורכבים מחוליות המחוברות יחד בחוטי מתכת. "אין לי באמת הסבר למה אני נמשך לחומרים ולצורות האלה", הוא אומר, "אבל בסופו של דבר מרגש אותי לברוא כל פעם משהו חדשני".

 

מחירים: 700-2,500 שקל. להשיג אצל גרגורי לרין, 052-7486890. לפרטים נוספים ולצפייה בארכיב העבודות, לחצו כאן .

 

 

טבעת שעיצב גרגורי לרין (צילום: אוראן אביבי)
טבעת שעיצב גרגורי לרין (צילום: אוראן אביבי)

 

 

אמיר פרידמן

 

"אם מישהו ירצה אותה, אני אייצר לו בהזמנה", אומר המעצב אמיר פרידמן ומצביע על טבעת עשויה בורג מעוגל מצופה חלודה. את הטבעת הציג פרידמן בחורף האחרון בתערוכת היחיד Craftophilia בגלריית Complete שבשכונת פלורנטין בתל אביב, שם הראה גוף עבודה עצמאי ובעל משקל רב (תרתי משמע) - משלב הפיתוח והמחקר ועד ליצירת טבעות אמנותיות ומסחריות שנולדו מתוכו. "אני מעריך מאוד דברים עם אורך נשימה, תכשיטים שיש מאחוריהם מחקר. אני לא מפחד מתהליך ארוך. העבודות שלי לא מסתיימות רק בחומר".

 

 

אמיר פרידמן. ''היום אנשים מחפשים אחר עיצוב מקורי וייחודי'' (צילום: ליאת פרידמן)
אמיר פרידמן. ''היום אנשים מחפשים אחר עיצוב מקורי וייחודי'' (צילום: ליאת פרידמן)

 

 

לכן גם קשה עד בלתי אפשרי להפריד בין קו התכשיטים המסחרי של פרידמן לבין האובייקטים האמנותיים שהוא יוצר בשנה האחרונה, המורכבים מברגים גדולים ומפותלים שהוא מעצב ויוצר בעצמו. במבט ראשון נראים התכשיטים כמו מוצר נשכח מתקופת ימי הביניים, אך הסתכלות נוספת חושפת בהם דווקא מראה עתידני. את הכפילות הזו ניתן לקשור לעירוב הטכניקות בהן משתמש פרידמן: נפחות קלאסית ועבודת היד הסיזיפית, לצד עבודה ממוחשבת בתלת מימד. בתערוכה הוצגו הטבעות בתוך כדורים שקופים ששימשו כזכוכית מגדלת ואיפשרו לראות מקרוב את הטקסטורות, כמו טביעת יד שנוצרה במחשב.

 

בימים אלו שוקד פרידמן בסטודיו שלו, השוכן באזור הבורסה ברמת גן, על קו תכשיטים מסחרי יותר, שיצא מתוך אותן עבודות אמנותיות, כמו טבעות זהב או כסף משוננות ומשובצות יהלומים, שנראות כמו מיני-אגרופן. למרות המראה המחוספס והאגרסיבי שלהן, פרידמן מספר כי הטבעות נרכשות בעיקר על ידי נשים. כחלק מחיפוש אחר חומרים חדשים, הוא עובד כיום על שילוב בין זהב וכסף לקוורץ. את האחרון הוא מגדיר כ"חומר זול שנותן היום בעיטה בתחת לזהב, שמחירו עומד על 200 שקל לגרם".

 

מחירים: 1,000-4,000 שקל, להשיג אצל אמיר פרידמן , 054-4361303.