כיצד תיראה תל אביב בעוד עשר שנים? האם גם אז היא תהיה עיר שכמעט כולם רוצים לגור בה? איזה חזון מציעה העירייה לתושביה היום ובעתיד? היום (ד'), רגע לפני פתיחתם של מפגשי שיתוף הציבור, שתערוך עיריית תל אביב, תיחשף תוכנית המתאר של תל אביב-יפו לציבור. במפגש שיתקיים במשרדי החברה להגנת הטבע (רחוב נחלת בנימין 85, בשעה 7 בערב), ישתתפו אנשי המחלקה לתכנון אסטרטגי בעירייה, ונציגי החברה להגנת הטבע, ארגונים ופעילים סביבתיים.

 

תוכנית המתאר, שעליה החלו לעבוד במינהל ההנדסה לפני חמש שנים, משמשת בסיס לקבלת החלטות משמעותיות: היכן יקומו מוסדות ציבור חדשים ומאיזה סוג, היכן יפותחו גינות ופארקים, אילו רחובות יהפכו לרחובות ראשיים ואילו יהפכו לרחובות שכונתיים, היכן יקומו מגדלים, ולמעשה, מה יהיה אופיו של כל מקום בעיר. ממסמכי התוכנית, שהציבור מוזמן לעיין בהם באתר האינטרנט של העירייה, יצטרפו לתל אביב יפו כ-50 אלף תושבים בעשור הקרוב והיא תמנה 450 אלף תושבים. מספר יחידות הדיור אמור לגדול ביותר מ-100 אלף.

 

מה מתוכנן בכל חלק של העיר

 

• במרכז: המשך השמירה על העיר הלבנה. רחוב ארלוזורוב יהפוך לרחוב עירוני פעיל – כדוגמת אבן גבירול – והוא ישלב מסחר, שבילי אופניים ובניינים שיתנשאו לגובה של 8 עד 10 קומות.

• בדרום: אזור תעסוקה חדש ומוקד תחבורה, סמוך לצומת חולון. האוטובוסים המזהמים יפונו מהתחנה המרכזית החדשה, והיא תהפוך לאזור תעסוקה, מסחר ואפילו מלונאות.

• בצפון: רחוב איינשטיין מיועד להיות "רחוב עירוני תוסס" שיקשר בין האוניברסיטה לחוף הים והטיילת. בתחנת הכוח ההיסטורית רדינג, בשפך הירקון, יוקם מוסד תרבות.

• במזרח: לה גרדיה, הרחוב הראשי של יד אליהו, יהפוך ל"דיזנגוף" של מזרח העיר. בשכונת כפר שלם יוקם מוסד ציבור עירוני.

• יפו: הפיכת רחוב שלבים הסואן לרחוב עירוני שיהיה מוקד פעילות של מסחר וציבור. "ציר ירוק" יחבר את שדרות ירושלים עם שכונת קריית שלום.

• נתיבי איילון: כאן מתוכנן שינוי מהותי - טיילת ירוקה להולכי רגל ורוכבי אופניים לכל אורך נתיבי איילון, שתחבר גם את פארק הירקון ופארק שרון (שיוקם בחירייה).

 

יש באמת סיכוי להזיז את התחנה המרכזית?

 

"התכנית תקבע באופן משמעותי את התפתחות העיר", סבורה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה וראש סיעת מרצ במועצת העיר. "יעדי התוכנית נקבעו קודם למחאה החברתית, אך בעקבות המחאה עולה השאלה בקשר למינונים ולדרישה להכליל דיור בר-השגה". בין השאר מתייחסת התוכנית לשבילי אופניים ולצירים ירוקים, לבניית מגדלים ולשיטת הפינוי-בינוי לעומת שיטת העיבוי וההתחדשות של המצב הקיים.

 

להבי ממליצה לכל המעוניינים להשתתף בתהליך שיתוף הציבור, להתבונן תחילה באזור מגוריהם ולבחון מהם צרכי השכונה: "את האנשים מעניינים קודם כל מוסדות החינוך, השטחים הציבוריים הפתוחים ונושאים של עירוב שימושים - האם יש בית קפה בסביבה? מהי המידתיות של עירוב השימושים. כמובן שישנם גם כאלה שמסתכלים בראייה יותר רחבה".

 

התחנה המרכזית החדשה אמור להיפטר מהאוטובוסים, שיעברו לשני מרכזי תחבורה מטרופולינים, במטרה לצמצם מפגעים הנגרמים ממיקום התחנה בשכונת נוה שאנן. להבי מסופקת אם השאיפה הזו אכן ניתנת למימוש, מאחר שהמבנה לכשעצמו בעייתי והמשמעות של הריסתו אינה פשוטה – מבחינה כלכלית וסביבתית גם יחד. עם זאת, היא מדגישה כי חשוב שהנושא מופיע בתוכנית: "סוף-סוף מכירים בעובדה שהתחנה הזו היא מפגע".

 

 

האדריכל גיא נרדי, מנהל קהילת תל אביב-יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע, אירגן את המפגש יחד עם המתכננת יעל זילברשטיין. לדבריו, אף שהתוכנית אינה גמורה ונחשפת לציבור באופן חלקי, המפגש הוא "הזדמנות המוענקת לציבור כדי להעלות שאלות ולהעיר הערות ישירות למתכננים. חשוב שנבחרי הציבור ונציגיהם יתנו תשובות". הוא סבור, כי בעקבות המחאה החברתית בקיץ האחרון, אזרחים רוצים להרגיש שיש להם היכולת להשפיע על מציאות חייהם, ומפגשים מסוג כזה מאפשרים להם לממש את הרצון הזה.

 

ודבר אחרון: התוכנית לא תשפיע רק על תושבי תל אביב יפו: את רוב המגמות שהעיר הזו הובילה ומובילה, אימצו בדיעבד ערים אחרות - מדרחוב, אופניים להשכרה, מתחמי המסחר והבילוי, מגדלי המגורים ועוד – כך שמה שיקרה בתל אביב היום, עשוי להתרחש בשאר המדינה מחר או מחרתיים.

 

האירוע היום פתוח לציבור הרחב: לפרטים - יעל, 03-5660960