הים שנשקף מהחלונות הוא זה שחתם את העסקה מבחינתה של האדריכלית זיו קריכלי, כשנכנסה לפנטהאוז שבנתניה. היא קנתה את הדירה לה ולמשפחתה, ותכננה אותה מחדש, כשהמוטיב הבולט בחלל הוא זכוכיות, מראות והשתקפויות, ש"פותחות" אותו ועושות שימוש אופטימלי בנוף.

 

קריכלי מאמינה – וכך היא גם עובדת - שהפונקציונליות קודמת לכל: "בית צריך לשרת את המתגוררים בו. רק אחר כך משתלבת החוויה", היא אומרת. כשבאה לתכנן את הדירה הפרטית שלה חרגה ממנהגה: "לי החוויה חשובה מאוד, לכן הרביתי בשימוש בזכוכית ובמראות. אבל לא הייתי ממליצה על כך ללקוחות".

 

הבית מאופיין בבחירות שעשויות להקשות על מי שעיצוב אינו בראש מעייניו. בחלל כולו יש רק שתי דלתות, בנוסף לדלת הכניסה. במקום דלתות נבחרו מחיצות שזזות לפי הצורך ולפי רצון בני הבית בפרטיות. הסיבה היא רצונה של קריכלי ליצור מרחב מקסימלי ככל הניתן, או כפי שהיא מגדירה זאת, "אוויר לנשימה". מדירה של חמישה חדרים וחצי במקור הפכה לדירת שלושה חדרים, ועוד חצי חדר שמשמש כסטודיו לעבודה (ראו תוכניות למטה).

 

הנוף לים השפיע באופן מהותי על הבחירות התכנוניות והעיצוביות: "יש כאן 'אי שפיות' שבאה לידי ביטוי בריבוי מראות והשתקפויות, שמכניסות פנימה מעין תעתוע של הים. מצד שני, ייצרתי 'איים' של שפיות - מטבח וסלון כאזורים עיקריים לשהות בהם, שמייצרים סביבם מעברים ותנועה", היא אומרת.

 

תקציב נמוך, חומרים זולים

 

הדירה שופצה כליל בתקציב נמוך יחסית - פחות מ-2,500 שקלים למ"ר, עלות מקובלת לשיפוץ סטנדרטי. גובה התקציב השפיע על בחירת חומרי הגמר: על הרצפה הונח פרקט למינציה בגוון חמים, "שמשווה תחושה של יציבות, למרות הקומה הגבוהה". פריטי הנגרות עשויים כולם פורמייקה ומלמין - "שני חומרים שנחשבים זולים, אבל מבחינתי זה לא כך", אומרת קריכלי. כולם גם נצבעו לבן, בשל רצונה של האדריכלית להטמיע את עבודות הנגרות במעטפת הדירה, ובשל אהבתה למונוכרומטיות נייטרלית: "אני יודעת שרבים יראו בכך משהו קר, אבל זה הקו שלי והדירה חמימה ועובדת היטב".

 

העבודה היתה מהירה. "הדירה תוכננה בחמש דקות", היא מספרת. "נעזרתי בשירלי גלפר, יועצת פנג שווי. באותה תקופה אבי נפטר ולא היה לי זמן להתחבט. לאחר התכנון לא נעשו שינויים, ובמהלך השיפוץ ביקרתי בה חמש פעמים בלבד, הרי אין גבול למה שאפשר לעשות. את כל הרעיונות החדשים איישם בבית הבא. אין לי סנטימנטים למקום, וכשאמשיך הלאה זו תהיה יצירה אחרת".

 

''הדמיות חוסכות כסף רב''

 

קריכלי מאמינה בתכנון מוקפד מראש: "אני ממליצה לכמת את כל הרעיונות, לאסוף הצעות מחיר ולכתת רגליים. כשהכל ידוע מראש אין הפתעות כלכליות וניתן להחליט מה סדרי העדיפויות – איפה לוותר, איפה לקחת דווקא את ההצעה הזולה ואיפה להתעקש כי מדובר בעניין משמעותי מבחינתכם. מאותה סיבה אני ממליצה לשכור מעצב ולעשות הדמיות מחשב. לא כולם מצליחים לדמיין איך ייראה מה שמתוכנן על הנייר. הדמיות עולות כמה אלפי שקלים בודדים, אבל מניסיוני - הן חוסכות כסף רב".

 

>> לאתר של זיו קריכלי לחצו כאן.