הרשת הווירטואלית היא עולם ומלואו. בזכותה הכל זמין יותר, חו"ל כבר לא כל כך רחוק, אפשר למצוא בעזרתה מקומות עבודה, בני זוג, להזמין עד הבית מוצרים שיש רק במקומות שלא הגענו אליהם, ובקיצור, הכל נמצא בהישג ידנו.

 

>> הכי שוות ברשת: הבלוגריות הכי פופלריות משתפות בטיפים ליצירה <<

 

גם עבור היוצרים והמעצבים, ובכלל אלו המתעסקים בעבודות יד, נפתח עולם חדש, מלא בכל טוב: אם זה בקניית חומרים חדשים שעד היום לא היו בארץ; טכניקות ייחודיות שהגיעו מהמזרח הרחוק, ואפילו פרנסה; אנשים רבים מוכרים את עבודותיהם הייחודיות ברחבי הרשת, באיביי או אטסי, ועכשיו גם בארץ: מרמלדה מרקט. כל אחד מהאתרים מציג פלטפורמה נוחה, המושכת אליה מאות ואלפי קונים בחודש, ומאפשרת ליוצרים מרחבי העולם לעשות את מה שהם הכי אוהבים, ללא צורך להתלבש יפה או בכלל להסתרק, ולהרחיב את מעגל הלקוחות שלהם לעולם כולו, ולא רק לשכונה בה הם מתגוררים.

 

נשמע מפתה? מסתבר שזה לא כל כך פשוט. גם כאן, כמו בכל עסק עצמאי, יש צורך להתעסק בקידום ופרסום, לדאוג לצילומים נאים של המוצרים, לתפעל את החנות, או בקיצור: עבודה במשרה מלאה. אספנו שש יוצרות שונות, שמצליחות להתפרנס מהמדיה הזאת, והן הסכימו לשתף אותנו בכמה סודות מקצועיים.

 

1. גלית ברק - מעצבת תכשיטים סרוגים מכסף ומגולדפילד 14 קראט, בחוטים דקיקים, אותם היא סורגת במסרגה אחת, בטכניקת קרושה. את הטכניקה פיתחה במשך כמה שנים, והיא כוללת שיבוץ אבנים, יצירת משטחים גדולים שאינם דוקרים ונעים לענוד אותם. היא מקפידה על איכות, ייחודיות ומיוחדות, ומשלבת אבנים שונות באיכות גבוהה.

 

סריגה בחוטי זהב: טבעת קרושה מגולדפילד 14K (צילום: גלית ברק)
סריגה בחוטי זהב: טבעת קרושה מגולדפילד 14K (צילום: גלית ברק)

 

מה המוצר שהכי נמכר בחנות?

"המוצר הכי נמכר שלי הוא ללא ספק עגילי פנינה צמודים, הם קלילים, קלאסיים, לא יקרים במיוחד ופשוט מתאימים לכולם. הם נענדים על כלות ביום החתונה, ואפילו נקנים כמתנה לחיילות".

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות

"באטסי כמות המוכרים היא בלתי נתפסת. מדובר על 800,000 חנויות! חשוב מאוד למצוא את הנישה הייחודית, ולגרום למוצרים להיות מזוהים, מבחינת סגנון, עיצוב וגם האופן בו הם מצולמים. הרבה אנשים חושבים שלמכור באטסי זה קל, שמעלים מספר מוצרים בערב ובבוקר עושים קופה. בשביל להצליח צריך לעבוד קשה מאוד ולהשקיע הרבה זמן בהבנת השוק והשיווק באתר".

 

אטסי או מרמלדה מרקט?

"נכון להיום, אטסי עובד בשבילי מצויין, אני מאמינה שעם הצעדים הנכונים, גם מרמלדה מרקט יכול להגיע לשם. עם הזמן ישראלים מתרגלים לקנות באינטרנט, וככל שחווית הקניה תהיה נעימה יותר, כולנו נרוויח מכך. מה שאני מאוד אוהבת במרמלדה מרקט הוא שבינתיים יש מעט מוכרים, והלקוחות יכולים להרים אלי טלפון להתייעצות".

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין כזה בעצמם, או שלא מבינים "למה זה כל כך יקר"?

"אנחנו רגילים לקנות מוצרים שמיוצרים בסין, או שמיוצרים באופן תעשייתי וזול, וכך מתאפשר לנו לרכוש מוצר שייצרו אותו במשך 10 שעות - בעשרה שקלים. כל בעל מקצוע או נותן שירות בארץ יסכים לכך שהוא לא יכול למכור מוצר שעבד עליו 10 שעות בעשרה שקלים. מוצר שמיוצר בעבודת יד כולל בתוכו הרבה מאוד פרמטרים שהלקוח לא תמיד חושב עליהם, ובמיוחד כשמדובר בעסק קטן ועצמאי.

מה אני עושה בעשר שעות שבהן אני מייצרת מוצר?  ניקח לדוגמה את זוג עגילי הפנינה. בשביל ליצור אותם, פיתחתי את הטכניקה והמיומנות במשך כמעט שנה. רכשתי כלי עבודה על מנת שאוכל לייצר אותם. אני רוכשת את חומרי הגלם: נוסעת לחנויות, ושם בוחרת את החומרים בקפידה, לפעמים זה לוקח לי יום שלם. אני מדביקה את הפנינים לעגיל וסורגת את החוטים. אחרי שהעגילים גמורים, אני מצלמת אותם, עורכת את התמונות, מעלה אותם לאתר ומוסיפה תיאור לעגילים, כדי שהלקוח יוכל לדעת מאילו חומרים הם עשויים, מה הגודל וכו'. אחרי שהעגילים נרכשו, אני אורזת אותם באריזה יפה, מצרפת כרטיס ביקור, מכניסה למעטפה מרופדת ושולחת בדואר. תוסיפו לזה את שכר הדירה, החשבונות, הביטוח הלאומי ומס ההכנסה שאני משלמת (והרשימה כמובן עוד ארוכה)".

 

"אני שומרת על קשר ישיר עם הלקוחות ופנויה תמיד לעזור ולייעץ להם באופן אישי, כלות מגיעות אלי וביחד אנחנו מעצבות תכשיט שיתאים לטעמה וכמובן לשמלה. אני מאמינה שמעל לכל - היחס האישי והשירות המצויין הם הערך המוסף של המוצרים שלי. אחרי כל זה, תוכלו להחליט אם מתאים לכם לשלם את המחיר שרשום על התווית".

 

שמנו עין: 

על עגילים צמודים ומתוקים עם אבן ירוקה, וגם על טבעת סרוגה עדינה בגוון אדמדם. מי שרוצה לבוא להתרשם, גלית עורכת מכירה בסטודיו שלה ברחוב המייסדים 42, כרכור, בין ה-29-31 לדדצמבר.  

 

2. שרה הורניק - יוצרות חרוזי זכוכית בטכניקה ייחודית, ומוכרת גם ספרים אלקטרוניים המיועדים למי שכבר מתעסק בתחום. הספיקה להקים עוד שתי חנויות נוספות, באחת נמכרים תכשיטים מהחרוזים שהיא עצמה יוצרת, והשנייה, חנות חדשה מתחום שונה לגמרי, של עיצובים דיגיטליים, אותם ניתן להדפיס.

 

צמיד מחרוזי מבער. כל חרוז מקבל תשומת לב בנפרד (צילום: שרה הורניק)
צמיד מחרוזי מבער. כל חרוז מקבל תשומת לב בנפרד (צילום: שרה הורניק)

 

מה המוצר שהכי נמכר בחנות?
"קצת קשה לענות על זה, כי כל החרוזים והתכשיטים שאני מוכרת הם one-of-a-kind, כלומר, אין שניים זהים. אני מוכרת הרבה סטים של חרוזים, והספרים האלקטרוניים נמכרים מצוין (הראשון, שהוצאתי ב-2008, כבר נמכר ביותר מ-1500 עותקים).בתחום התכשיטים, הכי קל למכור מוצרים "קטנים" כמו עגילים וטבעות, אבל אני מוכרת מדי פעם גם פריטים מורכבים ויקרים יותר".

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות

  • לבוא עם נכונות תמיד ללמוד, לחקור ולהבין את תחום המכירות ברשת לעומק. לנצל את מאגר המידע האינסופי שהרשת מציעה.
  • לצלם את המוצרים בצורה אסתטית ומושכת, ולא לחסוך במידע בפרופיל האישי או בתיאורים הטקסטואליים של המוצרים. לזכור שלעבודת יד, בניגוד לייצור המוני, יש אופי אישי. קונים פוטנציאלים אוהבים לדעת על התהליך ועל האדם שעומדים מאחורי היצירה, ולקבל תחושה שהם קונים מבן אדם אמיתי, לא מ"חנות וירטואלית". מותר ואפילו רצוי להפגין קצת אישיות.
  • לזכור שהאינטרנט זה דבר שמתפתח ומשתנה כל הזמן, וכך גם הדרכים שאנשים משתמשים בו (כלומר, זה ששיטה שיווקית מסויימת עבדה מצויין ב-2008, לא אומר שהיא תעבוד גם היום, או שאין היום שיטות טובות יותר).

 

אטסי או מרמלדה מרקט?

"כרגע רק אטסי. מרמלדה מרקט, אולי מתישהו בעתיד, אם אשתכנע שזה משתלם. באטסי אין דמי החזקת חנות: משלמים 20 סנט על כל מוצר שמעלים ועמלה של 3.5% על כל מכירה. במרמלדה יש תשלום חודשי קבוע,  ועמלה של 10% על המכירות. כך שמבחינתי, הם צריכים להוכיח את עצמם לפני שארשם שם כמוכרת". 

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין כזה בעצמם, או שלא מבינים "למה זה כל כך יקר?"

בארץ יש איזו סברה שהישראלי המצוי חושש לקנות באינטרנט, ומוכן להתנסות רק אם יבטיחו לו שזה זול ומשתלם יותר. על פי שרה, הסיבה האמיתית נעוצה בחוסר הערכה לעבודות היד, ליצירה האישית, ולא רק באינטרנט -  גם בדוכנים, ירידים למיניהם או בתים פתוחים: הבעיה היא קודם כל בתפיסה, ורק אחר כך במדיה בה משתמשים. עוד תוכלו לקרוא בפוסט שכתבה בחורים ברשת

 

שמנו עין:

על הספרים הדגיטלים שלה, ולו רק כדי להבין איך הראש המוכשר הזה עובד. וגם על החרוז הזה, כי הוא נראה ממש מתוך הסרט "בת הים הקטנה".

 

 3. הדר ברמן - תופרת מוצרים מוצרים מתוקים מבדים צבעוניים ושמחים, עם טביעת אצבע ייחודית. היא משלבת את כל צבעי הקשת, ומשתמשת במגוון טכניקות, כשאחת האהובות עליה היא דווקא טכניקת הטלאים, בגלל התוצאה העמוסה והעשירה. בנוסף, יש לה גם חנות לתכשיטים.

 

בדים צבעוניים ושמחים, למוצרים שכמעט ולא תמצאו בייצור תעשייתי (צילום: הדר ברמן)
בדים צבעוניים ושמחים, למוצרים שכמעט ולא תמצאו בייצור תעשייתי (צילום: הדר ברמן)

 

איך הגעת למכירות באינטרנט?

"באטסי כל אחד יכול למכור, אז חשבתי לעצמי, למה לא אני? סטודנטים תמיד מחפשים דרך להרוויח דמי כיס וזו הייתה גם הזדמנות להתנסות בחוויה ייחודית ומספקת. החנות באטסי פונה לקהלים זרים, בעיקר אמריקאים. הם מאד אוהבים לקנות עבודות יד והם רגילים לקנות באינטרנט, שם לרוב האנשים יש פייפאל בעוד שבארץ רוב הציבור בכלל לא יודע מה זה. תחום המכירות באינטרנט בישראל קצת יותר קשה ולכן אני חושבת שזה נפלא שאתר מרמלדה עלה לאוויר בתקווה שהוא יסחוף את הקהל הישראלי ויגרום להם להבין כמה כיף וקל לקנות באינטרנט. לישראלים אין בעיה לרכוש מוצרי חשמל באינטרנט, ואחרי שהם נסחפו בטרנד הקופונים הלוהט באתרי האינטרנט השונים אני לא רואה סיבה שהם לא יתחילו לקנות גם עבודות יד באינטרנט. אולי הם נרתעים בגלל המחיר, אבל כשבובת ברבי או ג'ינס או מוצרי מזון עולים בישראל פי 3 מבארה"ב באופן מקומם ובלי שום סיבה מוצדקת, דווקא את התמחור הגבוה יחסית של עבודות היד ניתן בקלות להצדיק אם עושים תחשיב פשוט שמתבסס בעיקר על עלות חומרים איכותיים וזמן עבודה. בנוסף, עבודת יד זה סוג של מותג וכמו שאנשים מוכנים לשלם הרבה כסף על מותגים כך גם יש אנשים מוכנים לשלם על עבודות יד. זה מוצר ייחודי, אישי, ולא חלק משטאנץ שיש לכל אחד. אבל הבעיה היא שצריך להתחרות עם תעשייה, ולכן לחנויות בוטיק תמיד קשה יותר מול פסי ייצור המוניים, בסופו של דבר המחיר הוא שקובע. כשאני לא מצליחה למכור מוצר אני יודעת או שהוא לא מוצלח או שהוא יקר מדי. אם לא משתלם לי לייצר אותי אני מפסיקה למכור אותו מחפשת מוצר אחר שיותר זול לי להפיק".

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות

"לא להיות עקשנים - אם יש מוצר שלא נמכר זו אינדקיציה לזה שצריך לשנות משהו - את התמונה, המחיר או את המוצר עצמו. בקביעת תמהיל המוצרים לא להתעקש לעשות דברים שהם רק לטעמך האישי, אלא לנסות לקלוע למגוון טעמים על מנת להגדיל את קהלי היעד. להיות פתוחים לשינויים בהלכי השוק. לתמחר דברים בקבוצות מחירים שונות - אם מישהו לא יכול לשלם על מוצר ברמה גבוהה, שלפחות יוכל לקנות משהו קטן בעבודת יד שיתן לו את התחושה האישית. הטיפ הכי חשוב - להשקיע בצילומים. הקונים קודם כל בוחנים את הצילום ברמה האסתטית ורק אחרי כן את הפונקציונאליות, את המחיר ואת הצורך שלהם במוצר. אני באמת מאמינה שניתן למכור כל מוצר ולהצליח בכל קטגוריה אם הצילומים מוצלחים. כשאני רואה חנות עם מוצרים ששנראים כאילו צילמו אותם באמצע הלילה מתחת למיטה עם טלפון סלולרי, אני אפילו לא מתאמצת להתעמק במוצר או בחנות. התמונה צריכה להיות חדה ומקצועית עד כמה שאפשר וזה בהחלט אפשרי גם עם מצלמה קומפקטית רגילה. רצוי לצלם באור יום (בצל, לא באור ישיר) על מנת לקבל תמונה מוארת. כדאי לצלם על רקע בהיר ואחיד על מנת שהפריט יהיה באור זרקורים ולא הרקע. מומלץ להשתמש בתוכנות עריכה על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר".

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין בעצמם, או לא מבינים "למה זה כל כך יקר"?

"למרות שטווח המחירים של המוצרים שלי סביר בהחלט ותואם את המחירים הקיימים בשוק המסחר הן המקומי והן הבינלאומי, קורה שאני מקבלת הערות על תמחור יקר, בעיקר כשאני עומדת בדוכנים. זו הסיבה שאני מעדיפה למכור באינטרנט, שם אין משא ומתן ונושא המחיר לא נתונים לויכוח. מי שרוצה שייקנה, ומי שלא - אני אפילו לא אדע מזה. בכל מקרה אני לא מתנצחת ולא מתנצלת על התמחור שלי ובדרך כלל אין לי על מה, כי כשאנשים שומעים שאני תופרת הם מאד מופתעים ומתרשמים. רוב האנשים תופסים את התפירה כעיסוק של נשות הדור הישן ולא כיצירה או כתחביב של בחורה צעירה, ולכן אני דווקא מרגישה שיש הערכה גדולה לעבודות שלי. חוץ מזה, אני בוחרת לתפור מוצרים שקשה להשיג אותם בגרסה תעשייתית זולה והם באמת ייחודיים בגלל הבדים הצבעוניים שאני רוכשת מחו"ל".

 

שמנו עין:

היה קשה לבחור בין תיק קנווס, לבין רצועה חדשה למצלמה.

 

4. פתק דיזיין - מעצבת, מאיירת ומצלמת, ובסוף התהליך מתקבלים פוסטרים ייחודיים, שמאחורי כל אחד כזה הושקעה מחשבה רבה ותהליך פיתוח ארוך. כל פוסטר כזה טומן בחובו עולם עשיר של יצירה ודימיון.

 

לישון כפיות. התחיל כמאוייר, עד שהגיע לתוצאה שלפניכם (צילום: פתק דיזיין)
לישון כפיות. התחיל כמאוייר, עד שהגיע לתוצאה שלפניכם (צילום: פתק דיזיין)

 

מה המוצר שהכי נמכר?

"פוסטר ה-Spooning ("לישון כפיות") פופולארי מאד באטסי, והופיע במגזינים ובלוגים בחו"ל, ועכשיו השקתי גם במרמלדה. זה התחיל ברעיון שנולד בשיחות שלפני השינה עם בן-זוגי. התוצר הראשון היה הגרסה המאוירת, ובמקביל חשבתי איך להמחיש את הרעיון בצורה יצירתית יותר. התחלתי לאסוף כפיות וינטאג' אמיתיות משווקי פשפשים בארץ ובעולם. אח"כ התאמנו לכל זוג כפיות 'סט מצעים' וכריות מיניאטוריות (שיתוף פעולה  עם יוצרת נוספת במרמלדה - "babytogo"), ובהמשך פרויקט צילומים בסטודיו מקצועי ("Y&A photographers"), עם הרבה עבודת ארט, לבטים ודילמות עד שהגעתי לתוצאה המושלמת".  

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות:

"אמנם ברגע שיש לך חנות און-ליין אז זה עסק לכל דבר, אבל הכי חשוב לדעתי זה להמשיך להיות מחוברים כל הזמן לכיף שביצירה. היופי שבמכירה באתרי האינטרנט הוא הקשר המאד ישיר עם הלקוחות. מבחינתי, הפידבק שאני מקבלת מהלקוחות והדו-שיח המתמיד, מאפשרים לי להמשיך כל הזמן ולפתח את היצירות וליהנות מהתהליך. גם מצד הלקוחות, יש יתרון מאד משמעותי באפשרות לקבל מוצר שמותאם אישית לדרישותיו. אגב, על רקע הקשר האישי הזה נוצרו לי גם קשרי חברות אישיים עם לקוחות נאמנים מהעולם, שחלקם גם התחברו מאד למקור הישראלי של יצירותיי ואף ביקרו בארץ".

 

אטסי או מרמלדה מרקט?

"גם וגם. אטסי הוא אתר בינלאומי שצבר לעצמו מיליוני לקוחות מכל העולם. היתרון באתר כזה הוא החשיפה שמקבלים למוצרים. האתגר הוא כמובן לבלוט אל מול אלפי החנויות האחרות והמגוון הגדול מאד של מוצרים המוצע שם למכירה. הלקוחות באתר הזה מורגלים ברכישה און-ליין של מוצרי מעצבים, מעריכים את העבודה הרבה שמושקעת בכל מוצר, ומכבדים את האמנים ומוצריהם. במקביל, הם מצפים ליחס אישי מהמוכרים ולעמידה בסטנדרטים גבוהים של איכות ושירות. אני יכולה להגיד מניסיון שאין דבר כיף יותר מלקום בבוקר ולראות באתר שאנשים מניו-זילנד, מפינלנד ומהונג-קונג הזמינו את אותו מוצר ואף כתבו פידבק מפרגן. צריך לזכור שמכירה באתר גדול כאטסי מצריכה הרבה עבודה שוטפת בקידום המוצרים ובהתאמתם לטרנדים והחגים הבינלאומיים".

 

"מרמלדה מרקט, שנפתח לאחרונה, פותח פתח לקהל הישראלי, שמעריך עיצוב מיוחד, ומחפש מתנה ייחודית שאין בחנויות. זה מקום מפגש חדש, נגיש יותר לדעתי לקונה הישראלי, שמתחיל יותר ויותר לגלות את עולם הקניות הווירטואלי. אני נכנסתי גם למרמלדה כי אני מאמינה שיש בארץ הרבה פוטנציאל, ואני מקווה שזה באמת ימשיך ויתפתח. זו רק ההתחלה, וכולם (הקונים, המוכרים, והאתר עצמו) עוד צריכים להכיר זה את זה, ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לפעול ביחד. אני חושבת שאמן לא יכול לפעול במנותק מהקהילה בה הוא חי, ולפנות רק לקהל מחו"ל. כמו שמקורות ההשראה שלי הם מגוונים, כך גם הייתי רוצה שהיצירות שלי ייזכו לביקוש ולהערכה הן בבית והן בחו"ל".

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין כזה בעצמם, או שלא מבינים "למה זה כל כך יקר"?

"הרבה פעמים כשאנחנו רואים יצירה מסוימת, התגובה האינסטינקטיבית היא באמת 'זה רעיון פשוט, גם אני הייתי יכול לעשות את זה'. מבחינתי זו דווקא תשובה ראשונית מעולה כי זה אומר שאנשים מתחברים לרעיון שלי - מבינים אותו, מזדהים איתו. הנקודה היא שאנשים לא מודעים לעתים לעבודה הקשה המושקעת "מאחורי הקלעים", כדי להגיע לתוצאה הסופית שהם רואים. מדובר בתהליך ארוך מאד של 'הנבטה' של כל רעיון והפיתוח שלו, והקפדה על כל הפרטים - קטנים כגדולים, כדי באמת להגיע לתוצאה הכי טובה שאפשר. המוצר בסופו של דבר הוא מוצר מקורי שלא רואים בכל בית. בנוסף, צריך לזכור שמדובר בדרך כלל באמן בודד שמעניק יחס אישי והתאמה לצרכי כל לקוח, ולא מדובר בייצור בכמויות מסחריות".

 

שמנו עין:
טוב, היא לגמרי שכנעה אותנו על הכפיות. עכשיו רק צריך להחליט אם לקחת לוח שנה, או לבחור לעצמנו פוסטר.

 

5. היצירות של רולי - יוצרת חרוזים ותכשיטים מחימר פולימרי, ולאחרונה גם בתחום הליבוד, איתו היא יוצרת פיות מתוקות ואלמנטים נוספים.

 

פיית צמר. כתום ומרגיע (צילום: רולי)
פיית צמר. כתום ומרגיע (צילום: רולי)

 

על עולם היצירה:

"תמיד אהבתי ליצור, בצורה זו או אחרת - פיסול, קדרות, גרפיקה וסריגת תכשיטים אלו רק חלק מתחומי היצירה בהם התנסתי. כשחיפשתי תחום יצירה שיאפשר לי בעיקר ריפוי בעיסוק, אחרי שנאלצתי להתפטר מעבודתי מסיבות רפואיות, גיליתי את העולם המופלא של החימר הפולימרי (הידוע גם כפימו). כשגדל מלאי הפריטים שהכנתי, והבנתי שהם ברמה טובה מספיק על מנת להימכר חיפשתי אפיק למכירה ומצאתי את אטסי. מאז פתחתי את שתי החנויות שלי באטסי, דרכן אני מקווה להצליח להתפרנס מהאומנות שאני אוהבת".

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות

"לקרוא וללמוד, ואז פשוט לקפוץ למים ולנסות. באטסי יש המון מידע על פתיחה וניהול החנות. פשוט צריך לא להתעצל, לשבת ולקרוא, כי כל המידע כבר קיים. יש גם את פורום אטסי בתפוז וגם בו יש מידע רב".

 

אטסי או מרמלדה מרקט?

"לגמרי אטסי. מרמלדה מרקט ניסתה מאוד להידמות לאטסי, גם בעיצוב, אבל אין שם שקיפות. אני לא יכולה לדעת כמה באמת מוכרים שם, בניגוד לאטסי, שם אפשר לראות כמה ומה כל חנות מכרה. וכמובן, חנות במרמלדה מרקט עולה הרבה יותר, ובלי נתונים על מכירות אין לי מושג אם ההשקעה שבפתיחת חנות שם שווה משהו. בנוסף, לתחושתי, הישראלים שכבר מוכנים לקנות באינטרנט (והם עדיין לא רבים), מחפשים בעיקר מציאות כמו באיביי או דילאקסטרים, ולא יהיו מוכנים לשלם את המחיר עבור מוצרים בעבודת יד, פשוט כי ישראלים לא מעריכים עבודת יד כמו בחו"ל".

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין כזה בעצמם, או שלא מבינים "למה זה כל כך יקר"?

"אני לא מעוניינת לחנך. מי שלא מבין למה עבודת יד בהכרח תהיה יקרה יותר מ"עבודת יד" בסין, לא יבין או ירצה להבין גם לאחר הסבר ארוך ומקיף. ומי שחושב שהוא יכול להכין לבד - שיכין! זה כיף".

 

שמנו עין:

על כפתורי רטרו כחלחלים שיתאימו לסוודר חדש, ועל זוג חלזונות מאוהבים. הוולנטיין מתקרב, אתם יודעים.

 

6. עדיה ברקוביץ - יוצרת ינשופים מתוקים עם אישיות, וחישוקים רקומים עם הקדשה. כל ינשוף וכל ריקמה הגיעו מתוך מחברת סקיצות עמוסה ברעיונות, שמחכים שיהפכו אותם מציאות.

 

לא רק ינשופים: יש גם תמונת קנווס מתוקה (צילום: עדיה ברקוביץ')
לא רק ינשופים: יש גם תמונת קנווס מתוקה (צילום: עדיה ברקוביץ')

 

מה המוצר שהכי נמכר?

"המוצרים הנמכרים ביותר הם חישוקי הריקמה, אחריהם בהפרש זעום הינשופים. בחישוקי הרקמה נמכרים בעיקר חישוקים שאני יוצרת בהתאמה אישית, עם שמות ותאריכים לאירועים שונים: יום נישואים, חתונה, יום הולדת או כל אירוע אחר בעל משמעות ללקוח אני תמיד מתרגשת כשאני שומעת מהלקוחות את הסיפור מאחורי ההזמנה של כל חישוק".

 

טיפ למי שרוצה לפתוח חנות

"ללמוד את השטח, לעשות שיעורי בית ולהיות סבלניים. לפני שפתחתי את החנות באטסי, קראתי המון חומר עיוני באתר, למדתי מה ואיך, ורק כשהרגשתי שהמידע הזה באמת עזר לי, התחלתי ליישם אותו להקמת החנות. זה לקח זמן, אבל היה חשוב לי לוודא שאני מכסה את כל הנקודות החשובות".

 

מה את עונה לאלו שחושבים שגם הם יכולים להכין כזה בעצמם, או שלא מבינים "למה זה כל כך יקר"?

"האמת שטרם נתקלתי בתגובות כאלו באופן אישי, אבל אני שומעת מיוצרים אחרים שנתקלו בתגובות כאלו. אני מסתכנת בהכללה, אבל אני חושבת שהרבה ישראלים לא יודעים להעריך עבודת יד. הם לא מבינים, ואולי גם לא מעניין אותם, התהליך שעובר יוצר עד לתוצאה הסופית, ולכן הם לא מבינים למה עבודות יד כל כך יקרות או למה (למרות שהם חושבים שהם יכולים) הם לא תמיד יכולים לעשות את זה לבד".

 

שמנו עין:

על ינשוף-פיראט קשוח מצד אחד, אבל גם על חישוק מזכרת עדין ומתוק להולדת ילד.