ההמלצות העדכניות בנושא בטיחות תינוקות, פעוטות וילדים ברכב, מעצימות את היתרונות הגלומים במספר מושבי בטיחות העשויים להיות ההבדל בין פגיעה קלה למוות.

בפוסט הקודם בנושא הצגנו את ההמלצות העדכניות ואת המגבלות הקיימות במושבי בטיחות רבים בשוק, שאמנם עומדים בתקנים באירופה וארה"ב ובתקנות התעבורה בישראל, אבל מתקשים לתת מענה לאותם הורים המבקשים להעביר את אותן המלצות מהכוח אל הפועל.

 

על פי ההמלצות: נגד כיוון הנסיעה בגיל 3.5 במושב האדווקט CS 70 (צילום: אבי ורון)

 

ה-Consumer Reports, מגזין צרכנות אמריקאי המייצג את גוף הצרכנות הגדול בעולם, ה-Consumer Union, מזה 75 שנה, מתגאה במספר מנויים הגבוה ממספר התושבים בישראל, כאשר למעלה מ-3 מיליון מהם גולשים בתשלום בגירסה האינטרנטית של המגזין המודפס, הגולשים לבדם מכניסים למגזין למעלה מ-80 מיליון דולר בשנה.

תקציב של למעלה מ-100 מיליון דולר ולמעלה מ-3000 מהנדסים ובוחנים העובדים עבורו, מאפשרים לגוף הבדיקה הזה לעבוד ללא כל תלות כלכלית בחברות (פרסום) שאת מוצריהן הוא מבקר.

מעבר לכך, את כל המוצרים (מלבד רכבים) הוא רוכש בצורה עצמאית בחנויות, כדי להבטיח בדיקה של מוצרים המגיעים בפועל לצרכנים ולא דגם שהועמד למבחן ע"י היצרן ועשוי להיות שונה או "משופר" במשהו.

 

כל שנתיים בערך המגזין בוחר לבחון עשרות מושבי בטיחות על פי ניתוח המכירות בשוק של השנה החולפת, עבור אותם מוצרים.

 

סרטון: השיפורים הייחודיים במושבי הבטיחות של אוונפלו

 

שלושת הבולטים

בקטגוריית מושבי הבטיחות המעניקים אפשרות לרתום את הפעוט עד משקל הגובה מ-18 ק"ג בלטו בראש באותם מבחנים של שנת 2009, שלושה דגמים של חברת אוונפלו:

 

Evenflo Triumph Advance LX/DLX – היחיד בקטגוריה עם ציון 5 כוכבי בטיחות, עד 16 ק"ג נגד כיוון הנסיעה, עד 23 ק"ג עם כיוון הנסיעה.

Evenflo Momentum 65 Deluxe - עד 18 ק"ג נגד כיוון הנסיעה, עד 30 ק"ג עם כיוון הנסיעה.
65 Evenflo Symphony – עד 16 ק"ג נגד כיוון הנסיעה, עד 30 ק"ג ברתמות, מתאים בהמשך גם כבוסטר עד 45 ק"ג. נחשב כיום מושב הבטיחות מגיל 0, הכולל גם בוסטר הטוב ביותר.

 

מגיל 0: פגים במשקל 2 ק"ג במושבי הסימפוני 65 של אוונפלו בדרכם הביתה (צילום: שלי ברנס)

 

ואחריהם Safety 1st Complete Air LX - עד 18 ק"ג נגד כיוון הנסיעה, עד 23 ק"ג עם כיוון הנסיעה ועוד מספר דגמים המתאימים עד 16 ק"ג נגד כיוון הנסיעה, עד 23 ק"ג עם כיוון הנסיעה.

סרטון: השיפורים הייחודיים במושבי הבטיחות של בריטקס

 

Evenflo Titan Elite – מושב בסיסי של אוונפלו, Britax Boulevard ,Britax Advocate CS – ו- Britax Marathon - דגמים מובילים של חברת בריטקס שהוחלפו בדגמים חדשים לקראת שנת 2011 ובהם נערכו שינויים מהותיים במבנה ובנתונים, דבר שעורר סקרנות רבה בין קוראי הפורום שחיכו בשקיקה למבחנים החדשים (המשקלים המדויקים הם בפאונד ומעוגלים כלפי מעלה לק"ג, יתכנו הבדלים דקים של מאות גרמים מהנתונים הנ"ל).

 

מבחני ריסוק והנדסת אנוש 2011

בקטגוריה עד 18 ק"ג לא אירע דבר דרמתי. הקוסקו סנרה שמר על דירוגו הבטיחותי המדהים, אם כי חשוב לציין כי בארה"ב נמכר דגם שנבחן גם עבור 18 ק"ג נגד כיוון הנסיעה (במקום 16 ק"ג) בשם Cosco Scenera 40RF, דבר המדגיש את יכולת הצרכן לסגל לעצמו הרגלים חדשים, כאשר אלו מבוססים על גורמים רשמיים ואת ההתגמשות של התעשייה לצרכי לקוחותיה, שכיום מחפשים את האפשרות למשוך נגד כיוון הנסיעה ככל האפשר.

על פי דו"ח של Safe Kids USA המציג מידע מתוך סדנאות להתקנת מושבי בטיחות לציבור, המבוצעים ע"י טכנאים מוסמכים - בתקופה של שנה אחת 2009-2010 על פי נתונים על 79,000 התקנות של התקני ריסון לרכב, נמצא כי 31.5% מהילדים בגיל 4-1 שנים ישבו עם הפנים נגד כיוון הנסיעה. זהו נתון מעודד ביותר, בהתחשב בכך שההמלצה הפכה לרשמית בתחילת 2011.

אותו דו"ח מצביע על עוד שני נתונים חשובים:
שימוש ברתמות מעבר ל-18 הק"ג המקובלים - כאן מדובר על 27.8%.
והנתון המעודד של שימוש בבוסטר מעבר לגיל 8 המחויב בחוק - 38.1%, כלומר כמעט כל 4 מתוך 10 ילדים בכיתות ג' ומעלה יושבים עדיין בבוסטר בארה"ב. הלוואי עלינו.

 

מהם אותם מושבי בטיחות המסוגלים להתהדר בציונים הגבוהים?

מבחינת הדירוג הבטיחותי כל המושבים שנבחנו השיגו ציון נאה של 4 כוכבי בטיחות, ציון שבעבר לא היה נחלת הכלל.

רק מושב אחד שמר על הבכורה מבחינה זו, ה-Evenflo Triumph Advance LX/DLX עם 5 כוכבי בטיחות מרשימים, כאשר בשנה האחרונה הדגם (שנותר ללא כל שינוי מבני) נבחן גם עבור משקלים גבוהים יותר (18 ק"ג לעומת 16 ק"ג נגד כיוון הנסיעה ו-30 ק"ג במקום 23 ק"ג עם כיוון הנסיעה) ועמד בהם בגבורה. עבור אלו שעברו את מבחני הריסוק המחמירים יותר, שונה שם הדגם ל-Triumph 65.

  

משמאל לימין: טריומף 65, אדווקט 70CS והמומנטום 65 (צילום: אבי ורון)

 

המבחן שלנו

שלושה יבואנים העמידו לרשותנו מספר מושבי בטיחות, כאשר אנו נתמקד במצטיינים (בניקוד הכללי של ה-Consumer Reports מבחן 11/2011), אך בהחלט נציין אחרים שעברו ועוברים מסכת עינויים אצל הנסיינים שלנו.

 

'ד"ר בייבי' העמיד לרשותנו את ה-Triumph 65 הזהה ל-Advance הוותיק עם ציון הבטיחות המרבי, אולם נעלם מהשלישייה בצמרת בניקוד הכולל ואיבד כוכב אחד במבחן 30 הק"ג. יבואן בריטקס, מיוצג במספר דגמים ובמושב המוביל של חברת בריטקס, ה-Advocate 70 CS. ואילו ה-Momentum 65 הגיע אלינו מיבואן שלישי, 'בִּיבַּה'.

 

בחנו את שלושת המושבים כדי להבין מהם השכלולים והשיפורים שנעשו כדי לטלטל את הצמרת. נתחיל ממידות ומשקלים.

מבחינת משקל עצמי, אין הבדלים דרמתיים ביניהם, מ-8.7 ק"ג לטריומף 65, דרך 9.3 ק"ג של המומנטום 65 ועד ל-9.6 ק"ג מכובדים לאדווקט 70 סי.אס.

מושבים אלו רחבים מהמקובל ובהחלט כאשר שניים כאלו מותקנים מאחור, תהיה בעיה להושיב נוסע שלישי ובוודאי להתקין מושב בטיחות שלישי.

הצר משלושתם הוא המומנטום 65 עם 50 ס"מ, הטריומף 65 מעט רחב יותר עם 52 ס"מ ואילו האדווקט 70 משתרע על רוחב של 54 ס"מ.

בהתקנה נגד כיוון הנסיעה כולם דורשים מרחב פנימי זהה בין הגב והמושב האחורי למשענת המושב הקדמי, 73 ס"מ מאתגרים.

כל מושבי הבטיחות האמריקאים (משלהי שנת 2002) כוללים מערכת עיגון LATCH בנוסף (לא בו-זמנית) לעיגון ברכב בחגורות בטיחות (גם דו-נקודתית וגם תלת-נקודתיות, קרי אגן+כתף). ה-LATCH היא למעשה הגרסה האמריקאית ל-ISOFIX המפורסם עם תוספת עיגון עילי בשם Tether.

 

עיגון ב-LATCH קל יותר לביצוע ומצמצם את טעויות האנוש הרבות המיוחסות לעיגון בחגורות בטיחות. מצד שני, בעיגון מוקפד, חגורות הבטיחות, בעיקר במשקלים גבוהים, הופכות להיות עיגון טוב יותר. יש לשים לב להוראות היצרן. יש המנחים בפירוש כי ממשקל 22 ק"ג ומעלה יש להתקין רק בחגורות בטיחות בלבד.

 

סרטון: עיגון מושב בטיחות באמצעות Locking Clip

 

חגורת הבטיחות הנפוצה במחוזותינו היא זו הננעלת במקומה רק בתאוצה מהירה, חגורה זו מכונה Emergency Locking Retractor (ELR), הואיל והיא פועלת רק בזמן חירום.

עיגון המושב מחייב חגורות בטיחות השומרות אותו מעוגן היטב למושב ולכן כדי לקבע את אורכן יש צורך בשימוש בנעילה חיצונית ע"י Locking Clip, שיטה המאומצת ע"י אוונפלו או ע"י מנגנון פנימי במושב (Lock offs), הקיים במושבי בטיחות של בריטקס. שני המנגנונים מסורבלים, כאשר נדרשת יותר מיומנות לעגינה הדוקה ומוקפדת עם Locking Clip ואילו הסרה חלקית של הריפוד וכוח פיזי לא מבוטל ב-Lock offs.

 

סרטון: עיגון מושב בטיחות באמצעות נעילות Lock Offs

 

את כל כאב הראש הזה אפשר לחסוך אם ברכבכם יש חגורות בטיחות מסוג ALR או כאלו שניתנות להמרה (switchable) למצב ALR.

במצב זה חגורת הבטיחות עצמה יכולה לעבור למצב נעילה המאפשר רק הידוק נוסף ולא את הארכתה עד רגע ניתוק האבזם וגילגולה חזרה למקומה. כדאי לבדוק בספר הרכב או להתייעץ עם המוסך המורשה שלכם.

 

סרטון למבוגרים בלבד: עיגון מושב בטיחות באמצעות SureLatch של אוונפלו

 

גם בשימוש ב-LATCH יש מנגנונים נוחים יותר ונוחים פחות לשימוש.
בטריומף 65 תמצאו וו מתכת פשוט עם סגר קפיצי. אמצעי אמין, אבל לא פעם פוצע ושובר ציפורניים.
במושבים של בריטקס תמצאו כבר מנגנון נעים יותר לשימוש, עם מנגנון נעילה אוטומטי הננעל בלחץ על העוגן ברכב. חסרונו הוא שלעיתים העיגון ברכב ממוקם בצורה לא מוצלחת בחריץ בין המושב למשענת ברכב ולא ניתן להחדיר את המנגנון לחריץ.

הגירסה המתוחכמת ביותר היא ללא ספק ה-SureLatch הקיים במומנטום 65. זהו מנגנון המותח את הרתמות של ה-LATCH אוטומטית עם הידוק המושב לרכב.

 

חיבורי LATCH בסיסיים (צילום: אבי ורון)
חיבור LATCH חצי אוטומטי (צילום: אבי ורון)
חיבור LATCH המתקדם ביותר SureLatch של אוונפלו (צילום: אבי ורון)

 

בבריטקס המעבר בין עיגון נגד כיוון לזה שמפנה את פני הילד לכיוון הנסיעה ב-LATCH הוא קליל, הואיל והחגורות מחליקות על מוטות מתכת חיצוניים. באוונפלו יש צורך להשחיל מחדש דרך מעברים יעודיים במושב.

 

טיפים:

• מושב המותקן נכון לא אמור להחליק מעבר ל-2.5 ס"מ ימינה או שמאלה, קדימה או אחורה על מושב הרכב, גם בהפעלת כוח משמעותי בידיים.

• בהתקנה נגד כיוון הנסיעה במושב האחורי, משענת המושב הקדמי לא פעם אינה מאפשרת למושב לרדת לזווית השכיבה הרצויה (עד כדי 45 מעלות). יש להזיז במקרה זה את המושב הקדמי קדימה. 
• למשענת המושב הקדמי מותר ורצוי לנגוע קלות בלבד במושב הבטיחות. הקפידו על הוראות היצרן.

 

לאחר שהמושבים מעוגנים היטב לרכב, נותר רק לרתום את יקירינו הקטנים. קיימת חשיבות עליונה לרתימה הדוקה כאשר נקודות העיגון של הרתמות קרובות ככל האפשר לגופו של הפעוט. כלומר, רתמות הכתפיים צריכות לצאת קרוב ככל האפשר לכתפיים (קצת מתחת כאשר יושבים נגד כיוון הנסיעה), רתמת המפשעה נמצאת במרחק מתאים מגב המושב ומתבצע הידוק ראוי אך לא מעיק.

 

• הרתמות אמורות להיות הדוקות וקרובות ככל היותר לגוף הילד, בוודאי לא מעל שכבות עבות של בגדים, מעיל נפוח או חו"ח שמיכה או כל תוספת שאינה מקורית ומאושרת ע"י היצרן.

• "מבחן הצביטה" - הרתמות הדוקות דיו כאשר לא ניתן בשום אופן לצבוט אותן באזור הכתפיים.

• אל תרכשו שום כרית תמיכה שמעולם לא נבחנה בטיחותית. חלקן עלול ליצור מנוף על הצוואר בתאונות צד ולהחמיר את הפגיעה.

• תמיכה נוספת בראש ניתן לקבל ע"י שני חיתולי פלנל מגולגלים לגלילים משני צדי הגוף.

• לעולם אין להניח דבר בין גוף התינוק למושב או לרתמות.

 

רתימת הילד כוללת מספר שלבים:

• שחרור הרתמות והושבת הפעוט במושב.

• מיקום נכון של הרתמות על הגוף הכוללת השחלת הידיים.

• נעילת אבזם הרתמות (במפשעה).

• סגירת אבזם החזה ומיקומו בגובה בית השחי.

• מתיחת הרתמות ובדיקה שהן צמודות היטב לגוף.

כאשר שחרור הילד נעשה בסדר הפוך בפעולה הפוכה, כמובן.

  

סרטון: רתימה עם מנגנון Click & Safe בבריטקס

 

אלו התכונות שכדאי מאוד שיימצאו במושב הבטיחות הבא שלכם:

 

• יכולת רתימה של עד 18 ק"ג נגד כיוון הנסיעה ומשקל גבוה ככל האפשר (23 ק"ג לפחות) עם כיוון הנסיעה. יש לבדוק שהמושב תומך בגובה התואם משקלים אלו (כ-1.2 מ' ויותר).

• כיוון גובה רתמות לגובה הכתפיים שאינו דורש פירוק המושב מהרכב והתקנתו מחדש

• מנגנון נוח למתיחת רתמות המושב. מומלץ להתנסות בחנות, רצוי עם הילד.

• לפחות שתי זוויות הטיה להתקנה עם כיוון הנסיעה להתאמה טובה יותר לרכב ולנוחות הפעוט.

• פירוק נוח של הריפוד לכביסה, כזה שאינו דורש פירוק של המושב מהרכב.

• בהיעדר בדיקה כזו בתקנים (המאומצים בישראל), יצרנים רבים מצהירים על בדיקות עצמאיות של תאונות צד לדגם הספציפי. מומלץ להעדיף את אלו שיעילותם הוכחה במבחן השוואתי בלתי תלוי.

• אם ברכב שלכם קיימים עיגוני ISOFIX, מושב בטיחות עם מערכת עיגון כזו תהפוך את ההתקנה למשימה קלה ותמנע טעויות אנוש רבות.

• המיקום הבטיחותי ביותר ברכב הוא מרכז המושב האחורי, רחוק ממוקדי התאונה השכיחים.
במיקום זה נעדר בד"כ עיגון ISOFIX ולא פעם גם חגורת הכתף. רק למושבי בטיחות אמריקאים קיים מענה לחגורת אגן בלבד ואפילו שימוש בעוגני ISOFIX של המקומות השכנים ובלבד שלא הותקן שם מושב אחר ב-ISOFIX בו-זמנית.

 

עוד יותר בטוח: עיגוני Versa Tether לשני מושבי בטיחות (צילום: אבי ורון)

 

מספר מילים על ה-Tether

רתמת ה-Tether המעגנת את קצה משענות מושבי הבטיחות האמריקאים כבר למעלה מעשור, מצמצמת את תנועת גב המושב קדימה ובכך מצמצמת את תנועת הגוף האלימה בכיוון זה.

פיתרון זה נדיר אך קיים גם במושבי בטיחות מובילים באירופה, שם שכיח יותר פתרון אחר לצמצום התופעה והיא רגלית היורדת לרצפת המושב ומצמצת את תנועת הגלגול קדימה.

רגלית זו בהחלט אפקטיבית, אבל סובלת מבעיות כגון הפרעה למעבר נוח בין המושבים וחוסר יציבות ועל כן לרוב אסורה לשימוש במרכז הרכב בגלל הגבשושית השכיחה ברצפה,

 

סרטון: עיגון Tether נגד כיוון הנסיעה – ייחודי לבריטקס

 

בריטקס, חברה חובקת עולם, משווקת גם מושבים ייעודיים לשווקים בהם קיימת החמרה רבה בהתייחסות למושבי הבטיחות. שני שווקים כאלו הם שוודיה, בה מקובל לשבת נגד כיוון הנסיעה עד גיל 4 ואפילו גיל 6. ואוסטרליה, שם קיים התקן היחיד הבוחן גם תאונות צד ואפילו תוכנית ממשלתית רשמית לבדיקה השוואתית ודירוג מושבי בטיחות בדומה ל-ENCAP הבוחן רכבים.

ניסיון זה בפיתוח פתרונות לארצות אלו, אפשר לבריטקס לאשר שימוש ב-Tether גם בהתקנה נגד כיוון הנסיעה, ע"י שימוש ברתמה ייחודית מפוצלת ובעלת מערכת שחרור אנרגיה מבוקרת (Versa Tether), דבר שאינו קיים ביצרנים אחרים.

 

שימוש ב-Tether בשיטה האוסטרלית - ייחודי לבריטקס (צילום: אבי ורון)

 

לסיכום, הנה הדגמים המומלצים ביותר ע"י ה-Consumer Reports לשנת 2011 (לפי סדר א-ב המותגים).

 

מושבים קומפקטיים

עד 16 ק"ג נגד ועד 18 ק"ג עם כיוון הנסיעה בלבד.

Cosco Scenera – בסיסי ופשוט למראה אך עם ציון בטיחות מרבי (5 כוכבים). קומפקטי וצר ולכן מומלץ להורים הנאלצים לדחוק 3 ילדים מאחור. קיבל המלצת Best Buy של המגזין (מחיר מחירון – 439 ₪).

Evenflo Tribute 5/DLX - המקביל ל-Cosco Sceneraשל אוונפלו, 4 כוכבי בטיחות.

 

מושבים מסיביים

עד 18 ק"ג נגד ועד 23 ק"ג ויותר עם כיוון הנסיעה.

Britax Advocate 70 CS – היוקרתי במושבי בריטקס ארה"ב, כולל את כל מערכות הבטיחות של המותג, עד 32 ק"ג עם כיוון הנסיעה וגובה של כ-1.25 מ' (מחיר מחירון – 1799 ₪).

Britax Boulevard 70 CS – זהה ל- Advocate 70 CS, מלבד כריות האוויר החיצוניות משני צדי המשענת, הקיימות רק בדגם היקר יותר (מחיר מחירון – 1599 ₪).

 

Britax Boulevard 70 CS (צילום: אבי ורון)

 

Britax Marathon 70 – זהה ל-Boulevard 70 CS, מלבד מערכת הגנת הראש הפנימית וחיווי קולי של הידוק הרתמות (Click & Safe), הקיימות רק בדגם היקר יותר (מחיר מחירון – 1399 ₪).

 

Britax Marathon 70 (צילום: אבי ורון)

 

Britax Roundabout 55 – מושב בסיסי יותר של בריטקס, עד 25 ק"ג, כאן תאלצו לפרק ולהשחיל את הרתמות (מחיר מחירון – 999 ₪).

Evenflo Momentum 65 Deluxe – המושב החדיש ביותר של אוונפלו, עד 30 ק"ג או גובה 1.27 מ' לערך. היחיד בקטגוריה שקיבל המלצת Best Buy של המגזין. (מחיר מחירון – 1199 ₪).

 

המומנטום 65: מערכת הגנה צידית E3 של אוונפלו (צילום: אבי ורון)

 

Evenflo Triumph 65 – זהה לדגם המוכר Evenflo Triumph Advance, אך כאשר נבחן עבור משקל 30 ק"ג איבד את כוכב הבטיחות החמישי של קודמו. מערכת רתימה ייחודית אך מערכת LATCH בסיסית. המלצת המגזין כמושב המתאים ביותר לשימוש מגיל 0. עד 1.27 מ' לערך.

Evenflo Titan Elite – מושב קומפקטי וזול יחסית, המתאים עד 23 ק"ג (ועד 16 ק"ג נגד כיוון הנסיעה). נדרש פירוק המושב לצורך שינוי גובה הרתמות בכתפיים (מחיר מחירון – 799 ₪).

Safety 1st Complete Air 65 – ציון בטיחות זהה, אבל הציון הסופי הנמוך מבין המושבים עד 30 ק"ג שנבחנו השנה. מתיימר להעניק הגנה גם לילד בגובה מרשים של 1.32 מ', אך טענת המגזין שהוא דורש מקום בלתי סביר בהתקנה נגד כיוון הנסיעה. (מחיר מחירון – 1290 ₪).

זכרו, גם מושב הבטיחות הטוב בעולם לא יהיה יעיל אם לא יותאם לפעוט ולרכב והתקנתו תתבצע על פי כל הוראות היצרן בצורה מוקפדת. שתהיה לכם נסיעה בטוחה, הורים יקרים.

 

ה-Triumph 65: ילדה בת 7.5 ובגובה 1.2 מ' רתומה בנוחות (צילום: אבי ורון)