נוחות הרתימה להורה ולילד נבחנות בצורה פרטנית (צילום: אבי ורון)

 

פג פרגו, חברה איטלקית שנוסדה בשלהי שנות ה-40 של המאה ה-20, החלה בייצור עגלות ילדים וכיום היא מציעה שלל מוצרים משלימים, כולל התקני ריסון לרכב.

זהו אחד המותגים המוכרים והנפוצים ביותר בעולם ובעיקר בישראל.

 

מקסי קוזי, למרות הצליל האיטלקי של המותג, הינה חברה הולנדית שנולדה בשלהי שנות ה-60 במאה הקודמת והתמחתה בייצור מושבי בטיחות. בשנת 1994 נרכשה ע"י הקבוצה הקנדית Dorel שבבעלותה מספר יצרנים נוספים בתחום הטף באירופה, צפון ודרום אמריקה. מקסי קוזי נחשבת מהמובילות בתחום הבטיחות באירופה. שני מוצרים ייחודים מוצעים ע"י שני היצרנים הללו - סלקלים שאותם ניתן לעגן ברכב ללא בסיס או באמצעות בסיס קבוע לרכב ומושב בטיחות שאפשר לעגן אותו לאותו בסיס, שנרכש קודם עבור הסלקל וכך אולי לצמצם עלויות.

 

נבחרת הסלקלים של פג פרגו ומקסי קוזי (צילום: אבי ורון)

 

מי הגיע למבחן?

פג פרגו העמידה למבחן את הסלקל Primo Viaggio Tri-Fix, הבסיס התואם Adjustable Base ואת מושב הבטיחות עם הבסיס האינטגראלי, ה-Viaggio1 Duo-Fix.

מקסי קוזי מציגה את שני הסלקלים, ה- CabrioFix הוותיק, ה-Pebble החדש, בסיס ה-ISOFIX המתוחכם FamilyFix ואחרון חביב, ה-Pearl, מושב הבטיחות המתחבר לבסיס ה-ISOFIX.

 

למי הם מתאימים?

הסלקלים משתייכים לקבוצה תקן +0, אשר מוגדרת מגיל לידה עד שנה, עד משקל 13 ק"ג. מושבי הבטיחות חברים בקטגוריה 1, המוגדרת לגיל שנה ואילך עד משקל 18 ק"ג (גיל 3.5 שנים לערך). המושבים במבחן ניתנים להתקנה רק עם כיוון הנסיעה. הבסיסים מאפשרים חיבור יציב וקל יותר לרכב וככלל הם מומלצים בטיחותית, למרות שמדובר לא פעם בהוצאה כספית לא מבוטלת נוספת.

 

בטיחות לפני הכול!

המבחן החשוב ביותר שעוברים התקני הריסון השונים הם מבחני הריסוק. הם הם ולא התרשמות ויזואלית או סיסמאות שיווק, אשר קובעים את בטיחות המוצרים, ביחס למוצרים הרבים האחרים והמגוונים בשוק. תוצאות המבחנים להלן מוכרות ע"י Stiftung Warentest, ארגון הגג לצרכנות בגרמניה, שתחת מטרייתו גופים פרטיים מכובדים המבצעים מבחנים וולונטריים (שאינם נדרשים על פי התקן האירופאי, ECE-R44.04, אך מחמירים ממנו).

 

יש לשים לב לצורת העיגון של כל מוצר, המשפיעה לא פעם דרמתית על הציון, כאשר ציון גבוה יותר (בשאיפה ל-5 כוכבים) מגדיל את סיכויי הפעוט לשרוד בשלום ובפגיעות קלות יותר תאונה, ממש כמו בדירוג ENCAP לרכבי נוסעים.

 

פג פרגו:

Primo Viaggio Tri-Fix, עם בסיס ISOFIX או בסיס רגיל – 4 כוכבי בטיחות, ללא בסיס – 3 כוכבי בטיחות. מחיר: 1290 ש"ח. (Adjustable Base 299).

 

Viaggio1 Duo-Fix, עם הבסיס האינטגראלי או בסיס ה-ISOFIX האופציונאלי – 3 כוכבי בטיחות. מחיר: 1390 ש"ח.

 

מקסי קוזי:

CabrioFix, ללא בסיס – 3 כוכבי בטיחות, עם בסיס ISOFIX או בסיס רגיל – 4 כוכבי בטיחות. מחיר: 899 ש"ח.

 

Pebble, ללא בסיס – 4 כוכבי בטיחות, עם בסיס ISOFIX או בסיס רגיל – 4 כוכבי בטיחות. מחיר: 1249 ש"ח.

 

Pearl, עם בסיס ISOFIX  (לא ניתן לעגון לרכב בלעדיו) - 4 כוכבי בטיחות. מחיר: 1299 ש"ח.

 

 * מחיר רשמי, בפועל יש מבצעים והנחות.

 

כפי שניתן לראות, כל הסלקלים מציעים בטיחות עדיפה בעיגון באמצעות בסיס קבוע לרכב, ללא קשר לשיטת העגינה (חגורות או ISOFIX). למושב הבטיחות של מקסי קוזי יש יתרון על המושב המקביל של פג פרגו. בסלקלים שני היצרנים די שקולים בטיחותית, אם כי ה- Pebble מציג יתרון בטיחותי בעגינה ללא בסיס (למשל, ברכב שני או מונית).

 

הנדסת אנוש בהתקנה

אחד הגורמים המשפיעים על יכולתנו למצות את יכולתו של המוצר הוא שימוש נכון ואופטימאלי. העובדות בשטח מציגות תמונה עגומה של טעויות אנוש הפוגמות ביכולתו של התקן הריסון להציל את ילדכם מפגיעה קשה ברגע האמת.

 

החדשות הטובות הן שהתקני ISOFIX הצליחו לשפר את הסטטיסטיקה עד כדי רק 3 מתוך 100 התקנות פגומות בלבד, לעומת למעלה מ-75 מתוך 100 בחגירה עם חגורות הבטיחות.

 

בסיס לרכב מסוג ISOFIX ועוגני ה-ISOFIX במושב הרכב (צילום: אבי ורון)

 

התקנת הסלקלים של מקסי קוזי ללא בסיס יצרה לחץ על החלק התחתון של הסלקל, שאיים להרים את גב הסלקל לזווית שאינה ראויה לתינוק (נדרשת זווית של 45 מעלות). יש להשתמש ולתמוך במגבת מגולגלת ברכבים מסוימים כדי לשמור על זווית נכונה.

 

הסלקל של פג פרגו לעומתו, דורש להוריד ולנעול את הידית כלפי מטה בצד רגלי התינוק והמגע שנוצר עם המשענת של גב מושב הרכב משפרת את יציבותו מהיבט זה.

הבסיס הרגיל של הפג פרגו עדיין דורש כריכת חגורת הכתף מאחורי גב המושב, תהליך טרחני ובעייתי כאשר מדובר בסוג חגורות בטיחות המכונה ALR, שבו לא ניתן לשחרר את החגורה לקשירה חוזרת אלא רק ע"י פירוק הבסיס. יש לבדוק בספר הרכב כי סוג החגורות אצלכם ברכב הוא ELR או Switchable לשימוש שפוי בבסיס זה.

הבעיה אינה קיימת, כמובן, בבסיס ה-ISOFIX של פג פרגו.

 

מקסי קוזי אינם מציעים כלל בסיס לחגורות בטיחות למושב הבטיחות (ה-Pearl), רכבים ללא עיגוני ISOFIX אינם מאפשרים את התקנתו. בסיס ה-ISOFIX של מקסי קוזי, ה-FamilyFix, הוא פאר יצירה טכנולוגית של ממש. הוא מצויד במערכת אלקטרונית אשר מציינת ע"י אור וחיווי קולי אם כל שלושת השלבים של עיגון הסלקל (או המושב) לרכב עברו בהצלחה: שלב עיגון הבסיס לעוגני ה-ISOFIX ברכב, שלב מיקום וקיבוע רגלית הבסיס וחיבור איתן של גוף הסלקל / מושב הבטיחות לבסיס.

 

שלבים כושלים בהתקנה = צפצוף מעצבן ונורות אדומות (צילום: אבי ורון)

התקנה נכונה ומלאה (צילום: אבי ורון)

 

העיגון - קל, מהיר ויציב

חיבור הסלקלים ומושב הבטיחות של מקסי קוזי לבסיסם הוא בקליק והשחרור ע"י ידית בבסיס. הבסיס גם מאפשר לשנות את זווית הסלקל, תלולה יותר בסלקל לתינוקות שכבר יושבים עצמאית ושוכבת יותר במושב הבטיחות לילדים שרוצים לישון נוח יותר. מושב הבטיחות של פג פרגו מגיע עם בסיס אינטגראלי, שלמעשה מכסה את חיבורי המושב לבסיס ה-ISOFIX האופציונלי, דבר המוזיל בהחלט את מחיר החבילה.

 

מושב הבטיחות עם הבסיס האינטגראלי ה- Viaggio1 Duo-Fix (צילום: אבי ורון)

 

עיגונו נעשה עם הבסיס מחובר מראש והוא יציב וכמובן אפשרי רק עם כיוון הנסיעה. מי שחושב לנייד מושב זה בין רכבים, צריך להבין שמעבר לעיגון הדורש 5~10 דקות למתקין מנוסה. מדובר במוצר כבד מאוד (כ-10 ק"ג).

 

רתימת התינוק

מערכת הרתמות בסלקל של פג בת 5 נקודות עיגון, שתיים בכתפיים, שתיים במותניים ואחת במפשעה. מקסי קוזי מסתפקים ב-3 נקודות עגינה בסלקל, בכתפיים ובמפשעה בלבד. מושבי הבטיחות של שני היצרנים כוללים רתמות בנות 5 נקודות, הנדרשות בתקן עבורם.

 

המערכת במוצרים של פג פרגו דורשת את הלחיצה המוכרת על לחצן השחרור כדי להאריך את הרתמות. כדי לקצר נדרש רק למשוך ברצועה המשתלשלת מתחתית המושב. זו גם המערכת בסלקל CabrioFix של מקסי קוזי.

 

ב-Pebble וב-Pearl של מקסי קוזי, הסיפור שונה. רתמת המפשעה היא מעט קשיחה וקפיצית וכך גם הכתפיות וכאשר היא משוחררת, היא פונה כלפי מטה ומשחררת אוטומטית את הרתמות לצורך הארכה והתאמה.

 

מצד אחד פטנט נפלא שמונע חיפוש הרתמות תחת ישבנו וגבו של התינוק כאשר מושיבים אותו, אך מצד שני אם מתחתם יותר מדי את הרתמות ואתם צריכים לשחרר קצת, אתם חייבים לפתוח שוב את האבזם כדי לשחררן. חשוב לציין כי רק ב-Pebble וב-Pearl ניתן לשנות את גובה הרתמות בכתפיים ללא צורך להשחיל מחדש את הרתמות בחריצים: בסלקל מזיזים קורה מאחור ובמושב הבטיחות מושכים את משענת הראש בלחיצה קלה, מה שמגביה את כל גב המושב לתמיכה בילדים גבוהים.

 

מושב ה-Pearl במצב המשענת הנמוך (צילום: אבי ורון)

מושב ה-Pearl במצב המשענת הגבוה (צילום: אבי ורון)

תכונות נוספות

אחד האביזרים השימושיים בסלקל הוא סוכך השמש. בסלקל של פג פרגו מדובר בתוספת המורכבת על הסלקל ואילו במקסי קוזי לא תמצאו תוספת כזו. אל דאגה, הסוכך קיים אך מוסתר בצורה מוחלטת בתוך גוף הסלקלים, לאורך שפת גב המושב. ב- CabrioFix קיים לחצן החושף את הפטנט ואילו ב-Pebble, הוא טמון תחת השפה הגמישה. כדי לפתוח את הסוכך ולהגן על התינוק משמש ישירה יש למתוח במקסי קוזי את הבד ולעגן אותו בווים במשענת הנשארת מאונכת למושב ועלולה להציק ליושב לצידו.

 

הסוכך של הקבריופיקס טמון בגבו (צילום: אבי ורון)

הסוכך נמתח ומתחבר לידית (צילום: אבי ורון)

 

כלומר קיימים רק שני מצבים: פתוח או כיסוי 50%, לעומת הסוכך של פג פרגו, המאפשר יותר גמישות.

הסוכך בסלקל Primo Viaggio Tri-Fix של פג פרגו (צילום: אבי ורון)

 

יש לציין כי הסלקל CabrioFix הוא הקל משלושתם עם 3.5 ק"ג ואילו ה- Primo Viaggio Tri-Fix שוקל 1.2 ק"ג יותר (עם הסוכך).


ברכב ללא ISOFIX תוכלו להתקין את הסלקלים נטו ללא בסיס, אבל עדיף בטיחותית עם. את ה-Pearl של מקסי קוזי לא תוכלו להתקין ברכב כזה. ברכב עם ISOFIX תוכלו להתקין את הסלקלים נטו בחגורות ללא בסיס, אבל עדיף בטיחותית עם בסיס ה-ISOFIX, בו תוכלו להשתמש אח"כ עבור שני מושבי הבטיחות.

 

השורה התחתונה

שתי החברות אינן מציעות בישראל פתרון של מושב בטיחות מגיל 0, מוצר התואם את המלצות הבטיחות העדכניות המנחות להשאיר פעוט נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות, משהו שלא תוכלו לעשות בסלקל מפאת מגבלת הגובה והמשקל בו. כדי לתת מענה כחוק, צריך כאן לרכוש גם סלקל ואח"כ גם מושב בטיחות, לא לפני גיל שנה.

 

אם מחשבים את העלות (סלקל+בסיס+מושב) עבור פעוט בודד מגיעים לסכום לא מבוטל של 3000 ש"ח ויותר והרעיון של חיסכון ברכישת שני בסיסים ומושב בודד, כאשר מחיר הבסיס של מקסי קוזי לבדו 1000 ש"ח, השקול למחירו של מושב בטיחות קונבנציונאלי ובטיחותי באותה רמה של אותו מותג או אחר, אינו עומד במבחן המציאות, ומאפשר פחות גמישות לעומת שני מוצרים עצמאיים (המושב נשאר ברכב השני בטעות).

 

בהתקנה ללא בסיס, הסלקל של פג פרגו היה מוצלח יותר להתקנה. בהתקנה עם בסיס, לסלקלים של מקסי קוזי יש יתרון. לגבי מושב הבטיחות, אין ממש ברירה, רק הפג פרגו יתאים לרכבים ללא ISOFIX ואילו ה-Pearl של מקסי קוזי בטיחותי יותר וקל יותר (ב-40% לעומת הפג פרגו) לניוד בין רכבים. מדובר במוצרים איכותיים ביותר וזהו ככל הנראה, תג המחיר שיש לשלם כדי להצטרף למשפחת האצולה האירופאית הזו. נסיעה בטוחה.