יוז'י יאממוטו בלונדון, דיאן פון פירסטנברג בביייג'ינג, אלכסנדר מקווין בניו יורק, מאדאם גרה בפריז, כריסטיאן דיור במוסקבה. נדמה כי לאן שלא תזרקו אבן בחודשים הקרובים, תיתקלו ברטרוספקטיבה או תערוכת נושא המהללת את פועלו של מעצב אופנה זה או אחר. פריחתן של תערוכות האופנה במוזיאונים ובגלריות ברחבי העולם נמצאת השנה בשיאה, עם אוסף רטרוספקטיבות משובח למעצבי האופנה הבולטים.

 

השינוי המהותי בתחום נוגע בעיקר לחללי התצוגה. אם בעבר השתלבו התערוכות בחללים צפויים, כמו מוזיאון האופנה באנטוורפן, המציג בימים אלו תערוכת סריגים מעניינת - בשנים האחרונות חודרת האופנה גם לחללי תצוגה מסורתיים כמו מוזיאון V&A בלונדון או מוזיאון פושקין לאמנויות במוסקבה. גם בישראל מצטרפים למגמה, ובשנה הקרובה צפויות לעלות שלוש תערוכות מסקרנות שיעסקו באופנה ישראלית: הראשונה תעסוק במפעל הטקסטיל אתא, השנייה תנציח את פועלה של המעצבת האיקונית פיני לייטרסדורף והשלישית תתמקד בתופרת העילית לולה בר.

 

עבור חובבי האופנה הנוהגים לסייר בעולם, קיבצנו כמה המלצות חמות לתערוכות. למי שמסתפק בחוויה דרך המחשב הביתי, הלינקים המצורפים יעשו את העבודה.

 

 

 

 

אלכסנדר מקווין: יופי פראי

 

מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק מארח החל מהשבוע שעבר (נעילה: 31 ביולי) רטרוספקטיבה מעבודותיו של המעצב המנוח לי אלכסנדר מקווין, שהלך לעולמו בטרם עת בשנה שעברה. התערוכה "יופי פראי" מציגה לקהל תמונה רחבה של מכלול עבודתו: מקולקציית הביכורים משנת 1994 ועד לקולקציה "מלאכים ושדים", שהוצגה כשבועיים לאחר מותו והושלמה על ידי שרה ברטון, שהיתה יד ימינו וכיום אוחזת במושכות המותג. בניגוד לתערוכות המושתתות על רצף כרונולוגי, "יופי פראי" מחולקת לשש קבוצות נושא, המאפשרות לבטא את התמות המרכזיות בעבודתו של מקווין: משימוש נבון בטכנולוגיה והדפסים דיגיטליים, ועד לאלמנטים אפלים וגותיים. אוצר התערוכה, אנדרו בולטון מהמכון לתלבושות של המוזיאון, סיפר בריאיון כי העבודה הרעיונית על התערוכה החלה מקעקוע הצרוב על ידו הימנית של מקווין, בו נכתב משפט הלקוח מתוך המחזה השייקספירי "חלום ליל קיץ": "לא בעין, כי בנפש האהבה תיווצר". "הציטוט רומז כי בכוח האהבה להפוך כל דבר מכוער ליפה", הסביר בולטון, "זה ציטוט שללא ספק נאמן לחזון האופנה של מקווין".

 

 

מאדאם גרה. השפיעה רבות על עולם האופנה  (צילום: Boris Lipnitzki / Roger-Viollet)
מאדאם גרה. השפיעה רבות על עולם האופנה (צילום: Boris Lipnitzki / Roger-Viollet)

 

  

מאדאם גרה: קוטור בעבודה

 

התערוכה המסקרנת ביותר המוצגת בימים אלו במוזיאון בורדל בפריז היא Madame Gres, Couture at Work (נעילה: 24 ביולי). זוהי רטרוספקטיבה ראשונה לפסלת הצרפתייה ג'רמיין אמילי קרבס, שבשנת 1932 זנחה את הפיסול לטובת עיסוק באופנה והפכה למעצבת - תחילה בבית האופנה אליקס ברטון ומשנת 1942 במותג שנשא את שם נישואיה, גרה. המותג סגר את שעריו ב-1988, חמש שנים לפני מותה של קרבס בשיבה טובה, בגיל 90. התערוכה חושפת את כתב ידה הנודע של גרה, שפיסלה בבד שמלות שיפון ומשי שנראו כאילו נלקחו מתוך תפאורה של יוון הקלאסית. "רציתי להיות פסלת, אבל בשבילי לעבוד עם בדים או אבנים זה דבר דומה", אמרה פעם בראיון. לא בכדי, יצירותיה פיארו גם את התערוכה Goddess: The Classical Mode, שהוצגה בשנת 2003 במוזיאון המטרופולטין בניו יורק ולאחר מכן במוזיאון MOMU באנטוורפן. השפעתה של גרה על עולם האופנה בולטת ונוכחת גם ביצירותיהם של בתי אופנה עכשווים כמו לנוון או מעצבת האופנה היוונייה סופיה קוקוסאלקי.

 

 

דיור. כ-120 שמלות מקו התפירה העילית (צילום: Luc Castel )
דיור. כ-120 שמלות מקו התפירה העילית (צילום: Luc Castel )

 

  

כריסטיאן דיור: השראה

 

הצילום הנודע "דובימה עם פילים" (ריצ'רד אבדון, 1955), שנרכש לאחרונה על ידי בית האופנה כריסטיאן דיור, מככב בימים אלו לצדן של כ-120 שמלות מקו התפירה העילית של בית האופנה הצרפתי במוזיאון פושקין לאמנויות יפות במוסקבה. התערוכה Inspiration Dior, שנפתחה לפני כשבועיים (נעילה: 24 ביולי), מגיעה בתזמון מצוין לבית האופנה הוותיק, שבחודשיים האחרונים נמצא בלב סערה ציבורית בעקבות התבטאויותיו האנטישמיות של מעצב האופנה הראשי שלו, ג'ון גליאנו.

 

על פני 1,400 מ"ר ועל רקע יצירות אמנות מאוסף המוזיאון, סוקרת התערוכה את בית האופנה מימיו הראשונים ועד לעבודתו האחרונה של ג'ון גליאנו. בכך היא מאפשרת לבחון את ה-DNA החזק של המותג, עם הפרשנויות השונות שהביא עמו כל מעצב שעבד כמנהלו האמנותי של בית האופנה: איב סאן לורן, מארק בוהן, ג'יאנפרנקו פרה. התערוכה מתאימה בעיקר למיטיבי לכת.

 

 

פראו בלאו. בהשראת עבודותיו של גארי בייסמן (צילום: דדי אליאס)
פראו בלאו. בהשראת עבודותיו של גארי בייסמן (צילום: דדי אליאס)

 

 

ובינתיים, בישראל

 

במסגרת שבוע העיצוב שנפתח השבוע בחולון, תוצג התערוכה Garbs of Creamy Goodness של מותג האופנה פראו בלאו (נעילה: 18 ביוני). הלנה ופיליפ בלאונשטיין, העומדים בראש המותג, יצרו קולקציה בת 19 פריטי לבוש, שעוצבה בהשראת עבודותיו המעצב הגרפי הנודע גארי בייסמן.

 

במהלך השנה צפויות להיפתח עוד כשלוש תערוכות אופנה היסטוריות. בנובמר יארח מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב רטרוספקטיבה לאתא (אוצרים: מוניקה לביא וערן ליטוין), אשר תאגד את מכלול היצירה של מפעל הטקסטיל הנודע שסגר את שעריו לפני כחצי יובל. הפעם האחרונה שמוזיאון ישראלי הקדיש תערוכה ללבוש היתה בשנת 2003 עם התערוכה על משכית שהתקיימה באותו המוזיאון.

 

זאת ועוד: ב-12 באוגוסט תארח המסעדנית אנדריאה (דושי) לייטרסדורף תערוכה לציון 25 שנה למות סבתה, כוהנת האופנה הישראלית, פיני לייטרסדורף. במסגרת התערוכה, שתיפתח בחלל מסעדת דלאל בנווה צדק שבבעלותה, יוצגו פריטי אופנה מהאוסף הפרטי של המשפחה וכן מארכיון שנקר, לצד סרטון וידאו שבו מצולמת דוגמנית בפריטי ארכיון שיצרה המעצבת. קטלוג התערוכה של לייטרסדורף שהוצגה במוזיאון תל אביב באוקטובר 1985 יצא במהדורה נוספת לקראת התערוכה הנוכחית.

 

ובקצה השני של העיר, שוקדים עיתונאי האופנה יערה קידר וסהר שלו על תערוכה לזכרה של תופרת העילית לולה בר. התערוכה תתקיים בחלל "החללית" שברחוב הירקון 70, ששימש כסטודיו הנודע של תופרת העילית. התערוכה צפויה להיפתח במהלך השנה הקרובה.